[OT] Längdskidor - Här diskuterar vi allt som hör längdskidåkning till. Dela gärna din skid-RR här.

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Längdskidor - Här diskuterar vi allt som hör längdskidåkning till. Dela gärna din skid-RR här.
Nej det tycker jag inte är bra argument. De argument jag tycker är bättre är typ.

- Sverige och Norge har på något sätt godkänt programmet. Det kan inte komma som någon fullständig överraskning att det skulle finnas risk för Corona i höst/vinter. Sen borde man antagligen gjort om programmet men det kunde man kläckt ur sig lite tidigare?

- Risken att drabbas under själva tävlandet bör va ganska liten jämfört med diverse lagsporter. Man kan ju göra olika bedömningar så men alla andra vinteridtrotter kör ju. Resor är alltid en risk men Sverige och Norge körde vad jag fattat chartrande plan till Ruka.

- Sverige och Norge ska köra egna tävlingar på hemmaplan.. Varför detta? Det kanske är något säkrare men kan inte va så stor skillnad?

Jag tycker det är märkligt.
Du verkar vara av åsikten att det finns någon annan anledning än att de vill minska risken att bli smittade. Varför inte skriva vad det är i så fall?

fiskarn

Aktiv medlem
Du verkar vara av åsikten att det finns någon annan anledning än att de vill minska risken att bli smittade. Varför inte skriva vad det är i så fall?
MIn åsikt är väl att Sverige och Norge överdriver riskerna med att dels bli smittade med framför allt vilka konsekvenser det kan få. Så fort man går upp ur sängen finns en risk med allt möjligt. Jag tycker väl det gått till lite så här. Kläebo är livrädd av någon anledning och hoppar av. Sen gör hela Norge det. Sen följer Sverige och Finland efter. Det framförs argument att man inte vet hur det drabbar idrottare och Pliggen känner till fall som inte kunnat träna på ett halvår osv. Det finns något enstaka fall där Corona möjligen kan ha haft sådana konsekvenser men det kan också funnits andra orsaker.

Ingen vill bli smittad och få karriären avslutad men det gäller förmodligen hockeyspelare, simmare, fotbollspelare och cyklister också.

Jag vet inte om de sparar sig till VM. På riktigt tycker jag bara besluten är rätt konstiga och man rättar sig efter Norge.

ooms

Aktiv medlem

GoranS

Aktiv medlem
Hehe, och det kanske hade varit den säkraste arrangörsorten ur Coronaperspektiv. Men de ville nog inte riskera att få in smitta. Och lagen slapp nog gärna resan dit.
Misstänker att det är tvåveckorskarantänen som är huvudskälet. Om de inte ska flytta fram de kinesiska tävlingarna skulle det bli omöjligt för de som åtminstone åker avslutande 30/50 km i VM och sannolikt i praktiken även för de som åker stafetterna i VM att ställa upp. Och att skippa/flytta VM-tävlingarna för att köra tävlingarna i Kina vore rätt udda.

GoranS

Aktiv medlem
MIn åsikt är väl att Sverige och Norge överdriver riskerna med att dels bli smittade med framför allt vilka konsekvenser det kan få. Så fort man går upp ur sängen finns en risk med allt möjligt. Jag tycker väl det gått till lite så här. Kläebo är livrädd av någon anledning och hoppar av. Sen gör hela Norge det. Sen följer Sverige och Finland efter. Det framförs argument att man inte vet hur det drabbar idrottare och Pliggen känner till fall som inte kunnat träna på ett halvår osv. Det finns något enstaka fall där Corona möjligen kan ha haft sådana konsekvenser men det kan också funnits andra orsaker.

Ingen vill bli smittad och få karriären avslutad men det gäller förmodligen hockeyspelare, simmare, fotbollspelare och cyklister också.

Jag vet inte om de sparar sig till VM. På riktigt tycker jag bara besluten är rätt konstiga och man rättar sig efter Norge.
Jag misstänker att osäkerheten kring riskerna är betydande. Kombinerat med att olika människor är olika riskaversiva känns det inte orimligt att vissa personer tycker att riskerna inte är värda att ta.

Som jag uppfattat det är mycket långdragna symptom av covid inte helt ovanliga även om tillfrisknande normalt sker inom ett antal veckor. Forskningsstudier bedrivs kring de långsiktiga effekterna och det förefaller otroligt att någon mindre än ett år efter de första mer ordentliga utbrotten ska ha en klar bild av det hela.

Personligen har jag lite svårt att se vad norrmännen skulle vinna på att hoppa av om de inte bedömde riskerna som oacceptabla. I grunden vill ju skidåkarna garanterat tävla. Som jag förstått det har norrmänne sagt att de anser att det som utlovats kring arrangemanget i Ruka inte uppfyllts. Att då ompröva sitt deltagande baserat på den informationen känns rimligt. Sen har ju tydligen läkarna i de nordiska länderna pratat med varandra. Det är väl då inte helt omöjligt att norrmännen framfört argument som Pliggen tyckt varit vettiga. Att då bara ignorera detta för att slippa risken att "följa norrmännen" vore kontigt tycker jag.

F.ö. var det ju Weng som först hoppade av en VC-tävling. Och hon verkar verkligen vara rädd.

fiskarn

Aktiv medlem
Jag misstänker att osäkerheten kring riskerna är betydande. Kombinerat med att olika människor är olika riskaversiva känns det inte orimligt att vissa personer tycker att riskerna inte är värda att ta.

Som jag uppfattat det är mycket långdragna symptom av covid inte helt ovanliga även om tillfrisknande normalt sker inom ett antal veckor. Forskningsstudier bedrivs kring de långsiktiga effekterna och det förefaller otroligt att någon mindre än ett år efter de första mer ordentliga utbrotten ska ha en klar bild av det hela.

Personligen har jag lite svårt att se vad norrmännen skulle vinna på att hoppa av om de inte bedömde riskerna som oacceptabla. I grunden vill ju skidåkarna garanterat tävla. Som jag förstått det har norrmänne sagt att de anser att det som utlovats kring arrangemanget i Ruka inte uppfyllts. Att då ompröva sitt deltagande baserat på den informationen känns rimligt. Sen har ju tydligen läkarna i de nordiska länderna pratat med varandra. Det är väl då inte helt omöjligt att norrmännen framfört argument som Pliggen tyckt varit vettiga. Att då bara ignorera detta för att slippa risken att "följa norrmännen" vore kontigt tycker jag.

F.ö. var det ju Weng som först hoppade av en VC-tävling. Och hon verkar verkligen vara rädd.
Nä visst det handlar om hur man bedömer risker men också väldigt mycket om vad alla andra gör. Alla svenska åkare jag har hört uttala sig har ju sagt att det fungerat bra i Ruka. Det kändes säkert men vi måste lite på våra ledare typ har jag hört. Sammanfattningsvis tycker jag det sägs att Norrmännen säger att det inte fungerade bra och vill inte va med mer. Svenskarna tyckte det fungerade bra men vill ändå inte va med. Ja, ingen kan säga vad som är rätt eller fel.

Att ompröva beslut mellan tävlingarna är såklart bra. Men lite oklart vad det är som har hänt.

Edit: Rent allmänt tycker jag väl inte det är fel att ledarna stoppar åkarna om de nu bedömer det som farligt.

Senast ändrad:

GoranS

Aktiv medlem
En del av norrmännens kritik rörde hanteringen kring Nossum-fallet. Där kanman ju tänka att norrmännen har en tydligare bild av hur misstänkta fall hanteras, d.v.s. hur väl den s.k. bubblan hålls. En annan del var efterlevande av restriktioner vid själva tävlingstillfället. Jag misstänker att åkarna i samband med loppen inte primärt är fokuserade på andras regelefterlevnad och att de därför kanske har en lite annan bild än de runt omkring och att åkarna kanske därmed har en lite mer positiv bild av hur det funkade än ledarna (om det nu fanns problem).

Och jag har lite svårt att se varför Sverige skulle dra sig ur bara för att Norge gjort det om de tyckte att riskerna var under kontroll. De skulle i så fall rimligen kunna få bättre resultat än i vanliga fall. Nersidan är lite oklar för mig. Norrmännen kan förstås spela kortet att de tycker svenskarna är vårdslösa. Hur det skulle falla ut beror då på vad som skulle hända.

Blir inga svenska åkare smittade kanske snarare norrmännen framstår som överdrivet försiktiga. Om någon blir smittad, ja då kan norrmännen spela hem poängen. Å andra sidan hade ju svenskarna då inte riskerna under kontroll. Sen är det förstås inte binärt att ha riskerna under kontroll eller inte utan det är sannolikheter och de skulle kunna få ett fall även om risken för det är lågt alternativt slippa fall även om risken är stor.

Och det är ju där det blir svårt. Hur stor är risken att någon blir smittad? Om någon blir smittad hur stor risk är det att fler då blir smittade? Och de som blir smitade, hur sannolikt är det att säsongen spolieras resp. att i värsta fall karriären är slut? Det är knappast så att någon sitter inne på några säkra siffror kring detta. Möjligen kan man använda skattningar och då rimligen rätt defensiva sådana.

En aspekt man kan tänka sig spelar in är att läkarna är människor och jag misstänker att de skulle tycka det var rätt jobbigt om någon av åkarna blev smittade och fick långvariga problem. Och man ska nog inte bara titta på de två kommande tävlingshelgerna. Om de skulle åka till Davos och Dresden, skulle de inte då i någon mån gått i en riktning vilken det skulle vara svårt att vika av från. Redan med en tävlingshelg i bagaget finns ju uppenbart kritik. Jag kan tänka mig att man såg den lite som ett testskott och om allt hade fungerat klockrent så hade man känt sig lugnare men närdet framkom kritik och invändningar kring hur det fungerade så blev det naturligt att göra ett nytt ställningstagande.

Och, jag påstår inte på något sätt att jag vet att ovanstående skulle vara rätt. Jag tycker bara att det går att se någon form av förklaring till det som hänt som inte är helt orimlig i mina ögon.

se92923

Medlem
Norrmännen vill inte sitta i karantän när dom kommer hem, då missar dom julen typ! (Denna spaning stulen från podden Skidsnack)

När värsta konkurrenterna (Norge) får stanna hemma o kan träna optimalt med VM i sikte så vill ju Sverige ha samma förutsättningar istället för att flänga runt o tävla o bli trötta ,,,,

Allmänt tycker jag alla avhoppar-länders argumentation är rent löjeväckande... risken att nån skidåkare får ryggskott, luftrörsproblem, ätstörningar, eller stavspets i ögat är nog större än allvarliga covid-sviter... o handlar beslutet om att ’skicka rätt signaler’ / ’vara förebilder’ så borde väl säsongen varit helt avblåst sen lönge?!

fiskarn

Aktiv medlem
En del av norrmännens kritik rörde hanteringen kring Nossum-fallet. Där kanman ju tänka att norrmännen har en tydligare bild av hur misstänkta fall hanteras, d.v.s. hur väl den s.k. bubblan hålls. En annan del var efterlevande av restriktioner vid själva tävlingstillfället. Jag misstänker att åkarna i samband med loppen inte primärt är fokuserade på andras regelefterlevnad och att de därför kanske har en lite annan bild än de runt omkring och att åkarna kanske därmed har en lite mer positiv bild av hur det funkade än ledarna (om det nu fanns problem).

Och jag har lite svårt att se varför Sverige skulle dra sig ur bara för att Norge gjort det om de tyckte att riskerna var under kontroll. De skulle i så fall rimligen kunna få bättre resultat än i vanliga fall. Nersidan är lite oklar för mig. Norrmännen kan förstås spela kortet att de tycker svenskarna är vårdslösa. Hur det skulle falla ut beror då på vad som skulle hända.

Blir inga svenska åkare smittade kanske snarare norrmännen framstår som överdrivet försiktiga. Om någon blir smittad, ja då kan norrmännen spela hem poängen. Å andra sidan hade ju svenskarna då inte riskerna under kontroll. Sen är det förstås inte binärt att ha riskerna under kontroll eller inte utan det är sannolikheter och de skulle kunna få ett fall även om risken för det är lågt alternativt slippa fall även om risken är stor.

Och det är ju där det blir svårt. Hur stor är risken att någon blir smittad? Om någon blir smittad hur stor risk är det att fler då blir smittade? Och de som blir smitade, hur sannolikt är det att säsongen spolieras resp. att i värsta fall karriären är slut? Det är knappast så att någon sitter inne på några säkra siffror kring detta. Möjligen kan man använda skattningar och då rimligen rätt defensiva sådana.

En aspekt man kan tänka sig spelar in är att läkarna är människor och jag misstänker att de skulle tycka det var rätt jobbigt om någon av åkarna blev smittade och fick långvariga problem. Och man ska nog inte bara titta på de två kommande tävlingshelgerna. Om de skulle åka till Davos och Dresden, skulle de inte då i någon mån gått i en riktning vilken det skulle vara svårt att vika av från. Redan med en tävlingshelg i bagaget finns ju uppenbart kritik. Jag kan tänka mig att man såg den lite som ett testskott och om allt hade fungerat klockrent så hade man känt sig lugnare men närdet framkom kritik och invändningar kring hur det fungerade så blev det naturligt att göra ett nytt ställningstagande.

Och, jag påstår inte på något sätt att jag vet att ovanstående skulle vara rätt. Jag tycker bara att det går att se någon form av förklaring till det som hänt som inte är helt orimlig i mina ögon.
Jag håller med om i princip allt du skriver. Det fetade tror jag är nyckeln. Om du som läkare blir ställd mot väggen och får frågan:
- Kan du garantera att detta är helt ofarligt för våra åkare?
-Nej, hur skulle jag kunna göra det?

fiskarn

Aktiv medlem
Norrmännen vill inte sitta i karantän när dom kommer hem, då missar dom julen typ! (Denna spaning stulen från podden Skidsnack)

När värsta konkurrenterna (Norge) får stanna hemma o kan träna optimalt med VM i sikte så vill ju Sverige ha samma förutsättningar istället för att flänga runt o tävla o bli trötta ,,,,

Allmänt tycker jag alla avhoppar-länders argumentation är rent löjeväckande... risken att nån skidåkare får ryggskott, luftrörsproblem, ätstörningar, eller stavspets i ögat är nog större än allvarliga covid-sviter... o handlar beslutet om att ’skicka rätt signaler’ / ’vara förebilder’ så borde väl säsongen varit helt avblåst sen lönge?!
Ja men lite så tycker jag. Oskar Kardin ramlade ju och slog i huvudet så pass att han missade Vasaloppet t.ex..

Fast jag tror väl åkarna och länderna tycker Världscupen har ett stort egenvärde även om både Norge och Sverige ska köra egna tävlingar. För jag tror knappast de ska vila/träna sig i form till VM? Någon typ av tävlingsliknande verksamhet behövs nog.

knaper

Aktiv medlem
De flesta här i Norge går Norgescupen istället, den går iallafall denna helg.

ooms

Aktiv medlem
De flesta här i Norge går Norgescupen istället, den går iallafall denna helg.
Är nog inte så illa. Norge får ju nästan hårdare motstånd på hemmaplan än vad de får i världscupen, åtminstone på herrsidan.

GoranS

Aktiv medlem
Om det vore en stor fördel med tanke på mästerskap att vara hemma och träna i december så borde det ju ha gjorts i stor utsträckning tidigare. Kan dock inte påminna mig att jag hört detta som argument annat än möjligen för åkare sim haft en strulig försäsong eller inledning på säsongen.

Och då åkare har hoppat TdS och tävlingar i januari med motivering att de inkräktar på förberedelserna för mästerskap så förefaller det inte heller finnas något tabu kring att använda mästerskapsförberedelse som argument för att avstå VC-lopp.

Därmed ställer jag mig tveksam till att avhoppet skulle ha med VM-förberedelser att göra.

Att det sedan inte är omöjligt att det skulle kunna vara bra att skippa allt resande och försöka få till ett upplägg med träning och tävlingar på hemmaplan är lite grann en annan sak. Om så vore fallet skulle vi i så fall nästa säsong få se gott om nordiska åkare som skippar VC i stort före OS. Har svårt att tro att det kommer att ske.

GoranS

Aktiv medlem
Är nog inte så illa. Norge får ju nästan hårdare motstånd på hemmaplan än vad de får i världscupen, åtminstone på herrsidan.
Nja, ryssarna bjuder rätt bra motstånd så hårdare skulle jag inte säga. Däremot behöver det inte vara direkt sämre.

Och på damsidan känns det i år som att VC definitivt är tuffare än nationella norska tävlingar, i alla fall om man ser lite bredare än kring segern.

Senast ändrad:

GoranS

Aktiv medlem
Och stora delar av landslagen på herrsidan saknas i Lillehammer och på damsidan Johaug och två av tre Weng om jag ser rätt.

knaper

Aktiv medlem
Ser du på rätt arrangemang? Startlistan till helgens senior Norgescup innehåller 2 Weng, Haga, Johaug och många av landslagsmännen. Sundby är inte med men det är väl pga ryggskada.

GoranS

Aktiv medlem
Ser du på rätt arrangemang? Startlistan till helgens senior Norgescup innehåller 2 Weng, Haga, Johaug och många av landslagsmännen. Sundby är inte med men det är väl pga ryggskada.
Ah, du har helt rätt. Jag måste fått upp startlistorna för sprinten igår.

GoranS

Aktiv medlem
Apropå Haga känns det som att hon snart behöver få till det. Inte riktigt varit i närheten av den där OS-guldformen efter den säsongen. Kan det ha varit så att det säsongen 2017/18 var rätt svag konkurrens på distanssidan och att det plus en riktigt bra dag var förklaringen till OS-guldet!?

knaper

Aktiv medlem
Ja, var det då Johaug var avstängd?

GoranS

Aktiv medlem
Ja, var det då Johaug var avstängd?
Ja, men även i övrigt funderar jag på om det var en liten dipp kvalitetsmässigt på distanssidan. Åtminstone för svenska damerna skett en klar höjning sedan dess med ffa Karlsson och Andersson.

ooms

Aktiv medlem
Ja, men även i övrigt funderar jag på om det var en liten dipp kvalitetsmässigt på distanssidan. Åtminstone för svenska damerna skett en klar höjning sedan dess med ffa Karlsson och Andersson.
Kan hända. Kowa var väl ”borta” eller på nedgång då, de ”nya” ryskorna som Nepreayeva hade inte riktigt kommit fram än, Björgen var väl iofs igång (brons på loppet i fråga, silver på skiathlon och guld på 30km), övriga norskor kanske inte på topp? Det kändes ju helt klart som att Kalla blev rånad på det där guldet.

GoranS

Aktiv medlem
Som väntat seger för Johaug idag. Fossesholm på andra plats, 20 sekunder efter i mål. Går dock nästan jämnt med Johaug på andra halvan (tappar två sekunder totalt). Tycker ofta hon verkar disponera sina lopp väl. Om man jämför med Simpson-Larsen på tredje plats tappar hon 27 resp. 33 sekudner på de två halvorna. Haga på fjärde plats tappar 42 resp. 40 sekunder.

Nu är det ju svårt att exakt veta hur halvorna förhåller sig till varandra då det ju är start i ena änden och målgång i andra och man vet inte exakt var 5 km är placerad. Jämför man tiden 0,7-4,7 km med tiden 5,7-9,7 km så har man dock att Johaug har 8.12 resp. 8.29 medan Fossesholm har 8.24 resp. 8.32.

Senast ändrad:

ooms

Aktiv medlem
Idag var visst Heidi tillbaka, tvåa 25s bakom Johaug men 15s före Fossesholm på 10 klassiskt.

GoranS

Aktiv medlem
Och samma tendens på Fossesholm som igår att hon tappar mindre på andra halvan än första. Om jag minns rätt 28 s resp. 12 s.

Vet inte om det är rätt, men jag har inbillat mig att hon är lite bättre i fristil.

Senast ändrad:

GoranS

Aktiv medlem
Intressant att Sundling vann sprinten igår och slog både Svahn och Dahlqvist. Förvisso bara träningstävling men jag misstänker att det ändå är viss prestige dem emellan.

Storklas

Aktiv medlem
Träningstävlingarna streamas på Instagram mm men kan man se dem i efterhand? Har inte hittat att de ligger ute någonstans. Även norska tävlingar duger (i brist på annat).

Petrus

Medlem

GoranS

Aktiv medlem
Så, av de som hoppat över Dresden och Davos har Norge beslutat sig för att stå över även TdS medan Sverige kör. Någon som sett något om hur finnarna tänker göra?

johan44

Aktiv medlem
Hjälp. Jag vill ha snö och längdåkning till jullovet (från Stockholm) Snöläget ser inte så bra ut på många orter, har nån tips om ställe där man kan hoppas på spår med ok natursnö så nära huvudstan som möjligt?

BFS

Aktiv medlem
Hjälp. Jag vill ha snö och längdåkning till jullovet (från Stockholm) Snöläget ser inte så bra ut på många orter, har nån tips om ställe där man kan hoppas på spår med ok natursnö så nära huvudstan som möjligt?
Hörde om 25 cm snö i Malå, men det är ju inte nära nånting.

GoranS

Aktiv medlem
Om inte läget förbättras vad gäller snötillgång innan jul lär du få åka en bit om du vill ha skidspår och natursnö ...

1607687476333.png

BFS

Aktiv medlem
Hade faktiskt videomöte med Malå i förra veckan :) Ja, snö men 9 timmar från stan...
Har de sånt i Malå?! Och jag bor i snöfria Skellefteå (teoretiskt cykelavstånd till Malå) om det är nån tröst. Det är en hemsk skidvinter än så länge.

johan44

Aktiv medlem
Ok, illa överallt alltså... Vad är det för fel på det här året?

ooms

Aktiv medlem
Högbo har ju sitt 2km-spår igång (iofs konstsnö). Men det blir intressant hur det kommer funka på jullovet, det brukar ju vara svårt att hålla 2-metersregeln där en fin vinterdag...

GoranS

Aktiv medlem
Du får satsa på Sjtjutjinsk. Där har de kört längdtävlingar i åtminstone ett par omgångar redan denna säsong. :sneaky:

GoranS

Aktiv medlem
Högbo har ju sitt 2km-spår igång (iofs konstsnö). Men det blir intressant hur det kommer funka på jullovet, det brukar ju vara svårt att hålla 2-metersregeln där en fin vinterdag...
Ser ut att vara plusgrader och en del regn som gäller där framöver. Kombinerat med förmodligen en hel del åkande låter det som att det skulle kunna vara ett rätt tveksamt nöje att åka där i jul om inte läget bättras.

fiskarn

Aktiv medlem
Tror det var lite sprutad snö i västsverige så har dags förra året. Lite sämre i år...

ooms

Aktiv medlem
Ser ut att vara plusgrader och en del regn som gäller där framöver. Kombinerat med förmodligen en hel del åkande låter det som att det skulle kunna vara ett rätt tveksamt nöje att åka där i jul om inte läget bättras.
Upp till 4-5 plusgrader klarar de utan problem iom att spåret är konstfryst, nu har de dessutom lärt sig hur de ska anlägga och sköta det för att det inte ska bli is. De är väldigt duktiga på att sköta om det och nypreparerar varje morgon. I den väderleken är det dock bäst att vara där tidigt, då det i kombination med mycket folk kan bli uppåkt.
Jag tycker dock att 2km-spåret är lite trist, ifjol förlängde de det till 4km lagom till jul och då blir det roligare. Vet inte hur planerna är i år, men med detta väder håller de nog på snön för att kunna bättra på 2km-spåret vid behov.

nisseson

Aktiv medlem
Snow.jpg

Snöläget den 11e december de senaste åren. Sydsverige har sällan någon snö att tala om runt lucia.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer