[OT] Längdskidor - Här diskuterar vi allt som hör längdskidåkning till. Dela gärna din skid-RR här.

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Längdskidor - Här diskuterar vi allt som hör längdskidåkning till. Dela gärna din skid-RR här.
Sorina i 5:e kvarten ser ut att ha en relativt enkel kvart med Kern, Pärmäkoski, Lundgren, Fink och Stadlober.

Brennans kvart, den 3:e, med Van der Graaff, Ribom, Scardoni, Matsokia och Razymova känns inte heller oöverkomlig.

GoranS

Aktiv medlem
Tycker det ser ut som de kvalsnabbaste, Dyvik och Hagström, kommer att göra upp om segern i finalen.
Ja, det blev det. Med tanke på tiden i finalen så lär ju de två ha kört med lite marginaler i kvart och semi.

GoranS

Aktiv medlem
Överambitiös inledning av Thorn med tanke på segerchanserna eller är Grate helt enkelt vassare på ett upplopp så att det var rätt taktik men att den inte riktigt höll?

BFS

Aktiv medlem
Och det var solklart!

BFS

Aktiv medlem
Och en i rad i herrarnas! Starkt!

GoranS

Aktiv medlem
Hm, när jag var liten hade jag ett spel som hette "Fyra i rad". Men det är väl som med allt annat, det var bättre förr. :sneaky:

Skämt åsido, riktigt bra insats. Hade trott att Maja skulle kunna ha lite mer krut i stakningen på upploppet. Hade dock blivit tufft att nå Linn hur som helst. Kul för Ribom med lite framgångar efter en blek inledning på touren.

ooms

Aktiv medlem

GoranS

Aktiv medlem
Som jag ser det lämnar Poromaa väldigt lite utrymme mellan sig och banmarkeringarna i innerkurvan och med tanke på att De Fabiani tydligt ligger där och måste ta "skejtskär" för att få till en riktningsförändring, om inte annat för att undvika att ramma in i Poromaa så är det lite att be om trubbel. Jag inser att han vill ha så mkt som möjligt at Pralongs rygg för att slippa klyva vinden själv, men vad ska italienaren göra? Han kan ju inte gå upp i rök.

Hade italienaren glidit utåt i sidled hade det ju varit en annan sak. Nu går han ju t.o.m. en aningen tajtare kurva än Pralong så han liggere ju inte helt bakom schweizaren. Misstänker att det är just för att Poromaa ligger utanför.

En bildsekvens. I tredje bilden tycker jag man ser ganska klart att det inte är mkt till utrymme De Fabiani har om han ska klara den första röda banmarkeringen.
1610214462509.png

1610214505730.png

1610214563326.png

1610214614854.png

1610214657970.png

1610214770593.png

Sen undrar jag vad Ebba höll på med in på upploppet. Varför tar hon inte samma spår som Hennig och försöker utnyttja luftsuget? Hade sannolikt inte räckt ändå, men känns som en ren principgrej att åtminstone göra bästa möjliga insats och det där kan inte vara optimalt med mindre än att det skulle vara rejäl kantvind från höger (och tveksamt t.o.m. då).
1610214261560.png

GoranS

Aktiv medlem
Ställningen inför sista etappen bland damerna:
 1)  +0.00 Diggins
 2)  +0.54 Stupak
 3)  +1.51 Pärmäkoski
 4)  +1.58 Nepryaeva
 5)  +2.03 Sorina
 6)  +2.10 Andersson
 7)  +2.19 Brennan
 8)  +2.27 Hennig
 9)  +3.25 Svahn
10)  +3.31 Zhambalova
11)  +3.32 Fähndrich
12)  +3.36 Stadlober
13)  +4.01 Kirpichenko
14)  +4.11 Dahlqvist
15)  +4.12 Lampic
16)  +4.13 Razymova
17)  +4.53 Matintalo
18)  +5.46 Swirbul
19)  +6.41 Claudel
20)  +6.46 Comarella
21)  +6.53 Ribom
22)  +7.28 Ogden
23)  +7.37 Sundling
24)  +8.16 Matsokina
25)  +8.33 Nechaevskaya
:
31)  +9.39 Lundgren
:
35) +11.08 Olsson
Ebba har alltså 19 sekunder upp till pallen. Och till andra plats hela 1.16. Min gissning är att pallplats kan bli tufft. Helt omöjligt är det väl kanske inte. Tror både Pärmäkoski och Sorina kan bli tuffa. Finskan har rutin och ryskan ser ut som hon skulle kunna vara en bra klättrare.

Nepryaeva ska inte heller räknas bort. Hon brukar om inte annat åka taktiskt. Brennan verkar ha lite dalande form och även om hon är bättre i fristil än klassisk undrar jag om hon grejar pallen. Stupak är ev. lite svagare men har ju en rätt rejält buffert och med masstarten försvinner ju problemet hon skulle haft med att behöva göra allt jobb fram till backen själv som skulle ha varit fallet om det hade varit jaktstart som tidigare.

Vad gäller övriga svenskor misstänker jag att Svahn nog får svårt att försvara topp-10-placeringen. Sen får man ju se hur mkt hon bryr sig.

Dahlqvist och Sundling har ju inte brilijerat vid tidigare försök och jag tror inte de kommer att fajtas alltför hårt för placeringarna i totalen.

Ribom kan jag tänka mig möjligen kan göra ett försök att få till en skaplig etapp. Claudel tror jagkan bli tuff att rå på. Comarella har jag för dålig koll på för att försöka gissa om det är rimligt att plocka in sju sekunder.

GoranS

Aktiv medlem
Bland herrarna kan fajten om andraplatsen bli intressant. Manificat tvåa, fem sekunder för både Yakimushkin och Maltsev och ytterligare 23 sekunder före Spitsov. Borde kunna bli en icke helrysk pall. Manificats form är det ju inget fel på och han har ju varit rask uppför backen tidigare.

OskarLodin

Aktiv medlem
Harsa är den enda större längdanläggningen jag känner till som har dem separerade, och det beror väl på deras sätt att preparera (ingen pistmaskin) samt att deras spår/banor inte är några breda ”gator”. Annars brukar det som du säger alltid vara kombinerat klassiskt/fritt (oftast preparerat m pistmaskin) alternativt enbart klassiskt.
Finns det fler ställen som gör som Harsa?
Inte vad jag vet. Harsa är på många sätt en blast from the past. Men det har sin charm att swisha fram mellan granarna.

GoranS

Aktiv medlem
Ja, det är synd att det inte är jaktstart längre.
Jag får erkänna att jag är kluven. Sträckan fram till backen tycker jag inte är så kul med jaktstart då vissa ihoptjänade tidsavstånd mer eller mindre elimineras. Om en åkare går ut 20-30 sekunder före en grupp som kan samarbeta så är valet att

a) Försöka hålla undan vilket leder till att den ensamma åkaren riskerar att köra sig trött fram till backen
b) Ställa sig och vänta in gruppen bakom och åka med dem
c) Åka fram till backen i halvfart och bli inhämtad någonstans på vägen

Det som jag kan tänka mig blir lite lättare för producentern är att startfältet är mindre utspritt. Spridningen har de ju tidigare varit rätt kassa på att hantera. Å andra sidan känns det som utmaningen för producenten med masstartsupplägget kan bli minst lika stort som de med jaktstartsupplägget.

En liten fördel är att kampen om etappsegern blir mer begriplig. Dock är det ju totalsegern det handlar om så det är i mina ögon ett svagt argument för masstart.

En nackdel är ju också att coachningen kan bli betydligt viktigare. Tidigare gällde det ju bara att åkaren behövde hålla koll på placering och det var mer uppenbart hur åkaren låg till i förhållande till kokurrenterna. Är ju rimligen lättare att se om an är före eller efter en åkare än om avståndet fram (eller bak) är mer än, säg, 37 sekunder om det är avståndet man ligger före (eller efter) i sammandraget inför etappen.

ooms

Aktiv medlem
Inte vad jag vet. Harsa är på många sätt en blast from the past. Men det har sin charm att swisha fram mellan granarna.
Ja, jag gillar Harsa, det är väl kombinationen av natur/vildmark samt som du säger det lite gammaldags upplägget med smala spårgator och skoterdraget. Det blir genuint på nåt sätt.
Bjuder på en bild fr mars 2018:
168547E2-5BBA-4F0C-9475-7706ECA4AABD.jpeg

Peth

Aktiv medlem
Ja, jag gillar Harsa, det är väl kombinationen av natur/vildmark samt som du säger det lite gammaldags upplägget med smala spårgator och skoterdraget. Det blir genuint på nåt sätt.
Ska dit i morgon och rasta ungarna. Blacksås är en klar favorit, men det var många år sedan jag åkte den – barnen orkar inte, så vi håller oss till de lite lättare och kortare spåren. Men om nåt år så ...

fiskarn

Aktiv medlem
Jag är också kluven. Det blir krångligt vad det gäller själva slutställngingen i TdS. Å andra sidan blir etappen i sig självt rätt mycket mer intressant. Är det någonstans en masstart gör sig är det i viss mån på en tung klättring.

BFS

Aktiv medlem
Jag undrar hur det går för Diggins imorron. Hon såg inte lika rapp ut idag. Brennan har ju haft det tungt efter en imponerande inledning. Kanske är det dags nu för Diggins att ha en (riktigt) tung dag?

GoranS

Aktiv medlem
Skulle bli väldigt förvånad om Diggins släpper det där. Stupak tror jag i grunden är en sämre klättrare än Diggins och resten har så långt upp att det ska mycket till. I synnerhet som det med all sannolikhet inte kommer att gå att tjäna någon tid innan backen. Åtminstone inte om det ska finnas något kvar att köra med i backen.

I min värld är det primärt en fajt om plats två och tre imorgon. Blir intressant att se vad Stupak går för. Jag har sett henne som bäst i klassisk sprint, men hon gick ju bra i fristilslopet i Davos så. Å andra sidan är ju avslutningsklättringen något annat än ett distanslopp.

GoranS

Aktiv medlem
En fundering är om det kommer att bli några som kommer att hålla fart fram till backen för att man tror att det kan gynna en landsmaninna som slåss om pallplatserna och som man tror kan gynnas av att det inte blir "fiskörning" fram till backen.

BFS

Aktiv medlem
Jag blev lite förvånad av Diggins (med hennes mått mätt) medelmåttiga sprint. Dock har hon ju ett tjockt pannben. Men det är en hemsk backe. Och många starka åkare på väg upp i listan. Hoppas det blir spännande. Jag tror säkert att det finns ett taktiktänk inom landslagen. Men vem gynnas? Går det att hänga av nån? Går det att fisköra ner tempot mot åkare som vill köra fort?

H.

Aktiv medlem
Masstart gör ju att deltävlingen blir intressantare, men ärligt talat, vem kollar På TdS-klätteretappen för etappresultat? Fullständigt ointressant. Det är ju finalen på touren och tourresultatet är allt som räknas där. Visst, det blir kanske lite "roligare" sändning från transporten, men jakten på motståndarna uppför backen har ju varit hela behållningen. Nu blir det ju superförvirrande. Hade hellre sett att de kortade ner transporten.

nisseson

Aktiv medlem
Stryk transporten, den gör ingen skillnad iaf. Jaktstart, och två varv istället, det skulle bli lite spännande! ;-)

ooms

Aktiv medlem
Ska de köra utför den där backen lär de nog förstärka sjukvårdsorganisationen kring loppet.
Ääh, när jag växte upp och det var slalomträning i lokala slalombacken på 80-talet var Erik Östlund där på längdskidor och tränade utförsåkning. Det var iaf röda pister, på gränsen till svarta :-)

BFS

Aktiv medlem
Hade inte FIS nåt förslag för några år sen, där de ville att längdåkarna skulle köra typ skicross utför?

ooms

Aktiv medlem
Hade inte FIS nåt förslag för några år sen, där de ville att längdåkarna skulle köra typ skicross utför?
Nja, jag tror det var såna där pucklar som de hade i Val Mustair nu i TdS. Kanske ursprungliga tanken var att det skulle vara nåt litet hopp också, men det fick de nog stryka.

GoranS

Aktiv medlem
Ääh, när jag växte upp och det var slalomträning i lokala slalombacken på 80-talet var Erik Östlund där på längdskidor och tränade utförsåkning. Det var iaf röda pister, på gränsen till svarta :-)
Misstänker att åtminstone damloppet skulle bli en sällan skådad uppvisning av ettans växel första gången uppför backen i så fall. De flesta brukar vid målgång inte se ut som de riktigt är i skick för vådliga utförsfärder.

BFS

Aktiv medlem
Nja, jag tror det var såna där pucklar som de hade i Val Mustair nu i TdS. Kanske ursprungliga tanken var att det skulle vara nåt litet hopp också, men det fick de nog stryka.
Jag minns det som att det var mer, men det känns som att det räcker med vanliga utförslöpor. Att införa hopp i längdåkning känns lite som att införa hopp i landsvägscykling. Spännande kanske, men det är lite fel sport för den typen av spänning.

GoranS

Aktiv medlem
Vänta 10-15 år så kommer längdåkningen i VC att åtminstone delvis bedrivas som arenaidrott med alla möjliga onaturliga konstruerade element för att försöka locka TV-tittare. Och klassisk stil kommer möjligen att förekomma i något enstaka lopp.

GoranS

Aktiv medlem
Var f.ö. övrigt på tiden att det blev en individuell svensk seger i VC på herrsidan igen. Svenska pallplaceringar de senaste säsongerna:

2019/20: 1 tredjeplats
2018/19: 1 tredjeplats
2017/18: 1 andraplats och 4 tredjeplatser
2016/17: 3 segrar, 2 andraplatser och 3 tredjeplatser

Den senaste segern innan dagens var Hellners seger på 15 km jaktstart i Kanada-touren 19:e mars, 2017. Får ju hoppas att det inte dröjer lika länge till nästa.

BFS

Aktiv medlem
VC/ninja warrior/fångarna på fortet. Ja, nog är det troligt.

Senast ändrad:

GoranS

Aktiv medlem
Svenskt rekord i optimistisk öppning i Östersund? Ledning med 16 sekunder efter 1,8km, och det kommer inte att hålla.

GoranS

Aktiv medlem
Hm, något är fel. Deyanov har startnummer 71 och Grate 70, d.v.s. en halvminut mellan dem. Grate passerar 37,8 s efter Ree vid 9,9 km medan Deyanov är 9,8 s efter. Det borde alltså handla om ett par sekunder i spåret men det var snarare en halvminut till. Har Deyanov fått chipet för nummer 72 istället för 71?

GoranS

Aktiv medlem
Fortfarande 32 man med i tätgruppen på herrarnas 3 mil masstart i fristil i Lygna halvvägs in i loppet.

Senast ändrad:

GoranS

Aktiv medlem
Norrmannen Ree som kommer trea är 20 år. På en juniortävling på 15 km fristil i Norge för ganska precis ett år sen var han 22:a, drygt 2 minuter efter segraren. Hans bästa resultat på juniortävlingar i Norge är en 12:e plats, drygt 3 minuter efter segraren på en tremil i februari i fjol.

Nu är han ung och kan ju ha tagit ett rejält kliv framåt till denna säsong, men inte är det något styrkebesked för de svenska åkarna.

GoranS

Aktiv medlem
De verkar ha tryckt upp farten i Norge nu. Rejält utdraget fält vid 16,9 km. Krüger lite förvånande nere på 25:e plats i klungan med 15 sekunder upp till täten.

GoranS

Aktiv medlem
Vid 18,2 km är det 11/12 man och sen är det några sekunder. Noterar att både Dyrhaug och Tønseth som gick svagt igår samt Sundby som DNS:ade är med i tätgruppen. Lite längre bak är Johaug fortfarande hyggligt med på 20:e plats, 12 s efter.

GoranS

Aktiv medlem
Nu är ju fristil inte Rickardssons specialitet, men 11:a och 55 sekunder efter är knappast det han hade hoppats på.

GoranS

Aktiv medlem
Har gått ihop sig igen i Norge. Efter 2/3 av loppet är det 26 eller 27 man i tätgruppen som leddes av Johaug.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer