[OT] Längdskidor - Här diskuterar vi allt som hör längdskidåkning till. Dela gärna din skid-RR här.

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Längdskidor - Här diskuterar vi allt som hör längdskidåkning till. Dela gärna din skid-RR här.
Kläbo ligger långt fram i gruppen vid de flesta mellantiderna.

GoranS

Aktiv medlem
Vid sista varvningen, efter 25 km, består tätgruppen av 26 man.

GoranS

Aktiv medlem
Är det herrar eller damer som kör? I förra posten ledde johaug? Eller har hon en bror?
Herrar. Och, ja, det är hennes yngre(?) bror Karstein det handlar om. Om jag fattat det rätt tränar de en del tillsammans.

GoranS

Aktiv medlem
Vid 26,9 km fortfarande en stor grupp även om den är utdragen och några har släppt sedan 25 km.

Manurhin2

Aktiv medlem
Vid vilken tid tror expertisen att damerna går in i backen?

GoranS

Aktiv medlem
15 eller 16 man kvar vid 28,2 km. Globrg leder före Valnes och Kläbo. Lär bli en rask avslutning.

GoranS

Aktiv medlem
1) Kläbo
2) Golberg, +0,4
3) Valnes, +0,6
4) Røthe, +1,4
:
9) Dyrhaug, +6,0
10) Sundby, +7,9
11) Krüger, +8,2
:
15) Tønseth, +17,5
:
21) Johaug, +39,2

GoranS

Aktiv medlem
Ungefär som jag kommer ihåg det, ev lite längre men minnet är uselt.
Ja, det är kanske snarare i överkant 15 min det brukar ta. Beror ju lite på före och vilka det varit som varit i tät också. Om de ville köra på borde det väl i princip kunna vara en fördel med en grupp på den tämligen flacka delen efter svängen inne på stadion. Dock misstänker jag att det kan mer ha en hämmande effekt på farten att många är med i gruppen. Åtminstone om inte något land beslutat sig för att "offra" några åkare som är chanslösa både vad gäller totalen och etappen för att hålla fart.

GoranS

Aktiv medlem
Blir ju lite intressant att se vad som händer i damernas millopp i Östersund. I fredags tog ju Kalla det rätt lugnt inledningsvis och tryckte på först under senare delen av loppet. Idag individuell start. Innebär det att hon kommer att gå ut hårdare? Om hon kör för fullt hela vägen hoppas jag vi får se att hon vinner klart och helst med en marginal på över minuten.

GoranS

Aktiv medlem
Skidskytten Högberg i tidig ledning vid 1,4 km då drygt 20 åkare (knappt 80 startande) passerat där.

GoranS

Aktiv medlem
Ser inte Tove Ericsson som ju åkte i fredags i startlistan. Hade annars kunnat vara intressant att se.

GoranS

Aktiv medlem
Hm, kändes inte som något superlopp av Kalla direkt. Såg förvisso inte ut som hon riktigt maxade - gick i mål, plockade av sig skidorna och knallade bort och klarade av segerintervjun. Inget ligga och pusta ut i snön direkt. Dock är ca 40 sekunders segermarginal till en åkare som väl knappt åkt VC inte så mycket om man tänker just VC.

Sen undrar jag varför de lägger mellantiderna vid 2,0 km och 8,6 km på ett millopp. Den första mellantiden kan jag köpa men den andra hade varit bättre att ta vid varvning nr 2 vid 6,6 km. Det borde inte vara speciellt mkt extra jobb för att få till det tycker jag. Då bevarar man potentiellt en viss spänning genom att det från sista mellantiden är en rejäl backe innan de går i mål. Nu är det ju relativt lättåkt från sista mellantiden in till mål vilket gör att det inte händer så mycket och mellantiden vid 8,6 km blir därmed lite meningslös.

GoranS

Aktiv medlem
Känns nästan överambitiöst tempo inledningsvis av Ebba.

patten

Aktiv medlem
Tycker det ser behärskat ut. Många andra som ser mycket mer sliten ut.

BFS

Aktiv medlem
Farligt att spänna bågen. Bättre att spara sig till spurten.

GoranS

Aktiv medlem
Misstänker att Diggins kanske inte kommer att orka plåga sig precis max/gambla för etappseger.

ooms

Aktiv medlem
Det var iaf skönt att se att de körde lite lagtaktik för en gångs skull.

GoranS

Aktiv medlem
Pärmäkoski och Stadlober svagare än jag hade trott.

Lite oväntat kanske med Lundgren som näst bästa svenska.

BFS

Aktiv medlem
Diggins (!) var näst bästa klättrare. Brennan var i rätt bra slag också.

GoranS

Aktiv medlem
Ingen alls tydligen. Om det stämmer att det var hennes snabbaste etapp uppför backen.
Var det bästa etapptid eller bästa tid uppför backen?

Sen misstänker jag att yttre förhållanden och hur det körts fram till backen påverkar.

GoranS

Aktiv medlem
Diggins (!) var näst bästa klättrare. Brennan var i rätt bra slag också.
Båda är ju klart bättre fristilsåkare så att de skulle gå bättre än på de klassiska etapperna i VdF var väl ingen jätteknall.

patten

Aktiv medlem
Var det bästa etapptid eller bästa tid uppför backen?

Sen misstänker jag att yttre förhållanden och hur det körts fram till backen påverkar.
Absolut påverkar yttre förutsättningar.

Jag tyckte att de pratade om att det var hennes bästa klättring, om jag hörde rätt. Då är det i sådant fall backen de menar. Har dock ingen koll på hennes tider så jag vet ej vad de avser med den kommentaren.

BFS

Aktiv medlem
Båda är ju klart bättre fristilsåkare så att de skulle gå bättre än på de klassiska etapperna i VdF var väl ingen jätteknall.
Fast de skulle knappast kvala in i kategorin "bra klättrare". Idag var det en del klättring i mina ögon.

Klorofylltalibanen

Aktiv medlem
Fast de skulle knappast kvala in i kategorin "bra klättrare". Idag var det en del klättring i mina ögon.
Går det att dra paralleller från övriga tävlingar? Den här Alpe de Cermis liknar ju inget annat? Jag tyckte mig läsa att Diggins hade en framskjuten placering här i fjol samt att nån förståsigpåare varnade för Brennan som en duktig klättrare.

Manurhin2

Aktiv medlem
Man undar lite smått över Ebbas och flera andras totala syreupptag, är ju inte många som ser ut som bergsgetterna Johaug och Karlsson.

I övrigt önskar jag att vi gläds åt Ebbas prestation isf att jämföra vems pappa som är starkast🙂

GoranS

Aktiv medlem
Ja, det har framgått rätt tydligt att du anser att Diggins inte är någon bra klättrare. Min uppfattning är att hon absolut inte är den bästa, men i form säger jag att hon är en bra klättrare. Och när de som är bäst inte är med så är det i mitt tycke ingen större överraskning att Diggins får en såpass bra placering när det handlar om fristil.

BFS

Aktiv medlem
Går det att dra paralleller från övriga tävlingar? Den här Alpe de Cermis liknar ju inget annat? Jag tyckte mig läsa att Diggins hade en framskjuten placering här i fjol samt att nån förståsigpåare varnade för Brennan som en duktig klättrare.
Nä, detta är ju klättringarnas klättring. Och om man jämförde tex Claudel (mer klassisk klättrare) med Brennan kan man (utan att titta på tiden) gissa vem som borde vara den bättre klättraren. Kraftfulla och starka åkare har sällan en fördel uppför. Nu stämmer dock inte alltid teori och praktik.

GoranS

Aktiv medlem
Johaug 23 s före en grupp på fem-sex åkare efter 5 km.

BFS

Aktiv medlem
Man undar lite smått över Ebbas och flera andras totala syreupptag, är ju inte många som ser ut som bergsgetterna Johaug och Karlsson.

I övrigt önskar jag att vi gläds åt Ebbas prestation isf att jämföra vems pappa som är starkast🙂
Ja, det var jättekul att se Ebba!

GoranS

Aktiv medlem
Växt till 37 s vid 6,9 km. Fossesholm och Weng följer närmast. Liten lucka till grupp med Weng, Weng och Kalvå.

GoranS

Aktiv medlem
Och efter två varv (10 km) är det 53 s till Fossesholm + 3*Weng. Kalvå tio sekunder bak.

GoranS

Aktiv medlem
Var ju skönt att Ebba inte behövde utmana Weng d.ä. vad det gäller antal VC-pallplatser före första seger.

GoranS

Aktiv medlem
Växt ytterligare till 1.15. LUW avhakad men de tre andra håller ihop.

GoranS

Aktiv medlem
Höll sig på 1.15 in i mål. HW tvåa, 0,1 s före TUW och ytterligare 2,5 s före Fossesholm. Sen drygt 40 s till LUW som precis höll undan för Kalvå.

GoranS

Aktiv medlem
Haga tia, 2.40 efter på 15 km fristil. Kommer regerande OS-mästarinnan på 10 km fristil ens att få åka till VM?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer