[OT] Längdskidor - Här diskuterar vi allt som hör längdskidåkning till. Dela gärna din skid-RR här.

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Längdskidor - Här diskuterar vi allt som hör längdskidåkning till. Dela gärna din skid-RR här.
Undrar om Bolshunov kommer att försöka vara med och fajtas om bra etapplacering eller om han mest kör för att säkra totalsegern. Han brukar ju inte gilla att släppa ifrån sig något om det inte behövs.

GoranS

Aktiv medlem
Vem blir bäste svensk idag? Sandström eller en revanschhungrig yngling?

GoranS

Aktiv medlem
Varför ligger Retivykh och kör? Om han ska kunna utmana Bolshunov vid sista spurtpriset kan det inte vara optimalt. Eller har han någon sorts hjälpryttaruppdrag?

GoranS

Aktiv medlem
Herrarna tog det nog relativt sett lugnare fram till backen än damerna.

GoranS

Aktiv medlem
Ja, nog såg Bolshunov lite seg ut när han gick ner på knä men lika fullt hade han bra tryck på slutet.

GoranS

Aktiv medlem
Slut på touren, bara att ladda om nu inför tävlingarna i Imam Zadeh Hashem kommande två dagar. Någon som har några funderingar kring vilka som kan tänkas gå bra där? :sneaky:

DaK

Medlem
Slut på touren, bara att ladda om nu inför tävlingarna i Imam Zadeh Hashem kommande två dagar. Någon som har några funderingar kring vilka som kan tänkas gå bra där? :sneaky:
Jag har inte lyckats med att hitta någon startlista!

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
BE851F1B-1650-427B-9B08-C16592780857.jpeg

Åkte en sväng här tidigare under kvällen. -13, blåsigt och snöfall. Gled såklart lite sämre men lika glad är jag för det.

Jag åker skidor utan mina glasögon då de immar alldeles för mycket, med airtrim har jag inte ens gjort ett försök.
Ikväll kändes det som småspik i ögonen och jag skulle gärna vilja ha några klara/kontrasthöjande sportglasögon eller snöskärm (typ proflip eller sniper) som fungerar MED airtrim, är det någon som har tips på sådant?

GoranS

Aktiv medlem

OskarLodin

Aktiv medlem
Ja, jag gillar Harsa, det är väl kombinationen av natur/vildmark samt som du säger det lite gammaldags upplägget med smala spårgator och skoterdraget. Det blir genuint på nåt sätt.
Jo det är fint. Anspråkslöst. Samtidigt kan jag inte låta bli att tänka att Harsa som anläggning har mycket större potential som skulle kunna nås om någon stor investerare tog över. Ett exempel som är lite roande är t.ex. att byggnaden med absolut bästa läget på gården, det där huset framför restaurangen, använder man som förråd för allsköns bråte. Samtidigt är bastun placerad i källaren :unsure:

GoranS

Aktiv medlem
Herrar. Och, ja, det är hennes yngre(?) bror Karstein det handlar om. Om jag fattat det rätt tränar de en del tillsammans.
Enl. langrenn har han dock tydligen lagt elitsatsningen på hyllan inför denna säsong.

”Avslutningsvis tar vi med at langrennspensjonisten Karstein Johaug jr. (la formelt opp etter forrige sesong) kapret 21. plass. 39 sekunder fra seierspallen.”

gsb

Aktiv medlem
Jo det är fint. Anspråkslöst. Samtidigt kan jag inte låta bli att tänka att Harsa som anläggning har mycket större potential som skulle kunna nås om någon stor investerare tog över. Ett exempel som är lite roande är t.ex. att byggnaden med absolut bästa läget på gården, det där huset framför restaurangen, använder man som förråd för allsköns bråte. Samtidigt är bastun placerad i källaren :unsure:
Jepp, gillar Harsa skarpt! Bild från igår på "Lätta 15".
2021-01-10 11.46.00.jpg

ooms

Aktiv medlem
Tyvärr var nattens nederbörd i uppsala för blöt för att det ska bli möjligt med några vettiga skidspår, gissar jag. Kanske är bättre i norduppland, och jag ser också att Högbo bruk nu har fått så mycket snö att de ska preparera hela spårsystemet idag.

Rattnalle

Aktiv medlem
Byamossarna? Men där är det ju spårat. Vart är du exakt?
Ängen. Det ska finnas spår här i trakten också men vi orkade inte leta utan körde en utflykt med ett varv runt sjön och lunch ute istället. Sol och ljus, men kanske inte så tekniskt kvalitativ åkning 😉

jansson99

Moderator
Forumvärd
Ängen. Det ska finnas spår här i trakten också men vi orkade inte leta utan körde en utflykt med ett varv runt sjön och lunch ute istället. Sol och ljus, men kanske inte så tekniskt kvalitativ åkning 😉
Har du stuga där? Såg någon Happyride i flödet förut med fina drinkar i solnedgång.

Manofmanymissions

Aktiv medlem
Kollar på Landskampen, TV4, just nu med Frida K, Tarje Bø mfl. Jävla kungprogram för oss som gillar längd och skidskytte.

jansson99

Moderator
Forumvärd
Jag skulle vilja ha sett de individuella tiderna från stakmaskinen. 5000 meter Skierg är vidrigt!

BuTTuS

Aktiv medlem
Det skulle jag asbolut tro. Har köpt ett par vallningsbara Hypersonic från Skistart, de har funkat bra. Det är viktigt att de plockas på rätt sätt vilket jag har uppfattningen att de gör på Skistart. Har aldrig testat skins men är man nybörjare idag tror jag det är helt rätt, de allra flesta är nöjda vad jag hört.

Edit: Flyttbar bindning ska nog va ett rekommendera om man kör vallningsfritt.
Slog till på ett par, fick dom idag. Flyttbar bindning brydde jag mig inte i, men är dessa det eller sitter dom bara på en platta förberedd för det? Jag har iaf inte lyckats klura ut hur...?

E8B40D8C-2A11-4F86-A716-B4EED9BA2ACE.jpeg

GoranS

Aktiv medlem
[trams]
Borde inte detta gå att utnyttja i en spurt? Om man har en mekanism som skickar bak skidan med våldsam fart bör man ju själv öka farten framåt via lagen om rörelsemängdens bevarande.
[/trams]

Rattnalle

Aktiv medlem
Slog till på ett par, fick dom idag. Flyttbar bindning brydde jag mig inte i, men är dessa det eller sitter dom bara på en platta förberedd för det? Jag har iaf inte lyckats klura ut hur...?

Visa bilaga 464322
De där är nog skruvade i plattan där man skulle kunna sätta en flyttbar bindning.

Fick du tag i pjäxor i rätt storlek samtidigt? För Salomon SNS är ersatt med en ny icke kompatibel bindning så det görs inga nya prylar längre. Spelar ju ingen roll om du nu har allt du behöver och inte tänkt köpa nåt nytt i närtid.

BuTTuS

Aktiv medlem
De där är nog skruvade i plattan där man skulle kunna sätta en flyttbar bindning.

Fick du tag i pjäxor i rätt storlek samtidigt? För Salomon SNS är ersatt med en ny icke kompatibel bindning så det görs inga nya prylar längre. Spelar ju ingen roll om du nu har allt du behöver och inte tänkt köpa nåt nytt i närtid.
Pjäxor SNS hade jag redan, därav de där bindningarna. Men det visar sig att skidor tydligen har lika många standarder som cyklar, så mina SNS Profil pjäxor passar naturligtvis inte bindningarna som tydligen ska ha SNS Pilot pjäxor.
Tänkte besöka lokala sportbutiken efter jbbet, men du menar att jag kommer att bli besviken...?

ooms

Aktiv medlem

Ja, de där är skruvade i plattan. För SNS finns det nog inga flyttbara bindningar vad jag vet. Och som du säger, SNS är på utgång, vet inte ens om Salomon tillverkar några SNS-pjäxor längre, systerföretaget Atomic fimpade iaf SNS för ett par år sedan och gör bara Prolink-pjäxor numer.

ooms

Aktiv medlem
Pjäxor SNS hade jag redan, därav de där bindningarna. Men det visar sig att skidor tydligen har lika många standarder som cyklar, så mina SNS Profil pjäxor passar naturligtvis inte bindningarna som tydligen ska ha SNS Pilot pjäxor.
Tänkte besöka lokala sportbutiken efter jbbet, men du menar att jag kommer att bli besviken...?
Nja, det är Salomon som rört till det med sitt SNS Profil, Pilot och Propulse. Men sedan några år tillbaka har de krupit till korset och introducerat Prolink som är kompatibelt med både Rottefella och Fischer/Rossignol IFP, så när de olika SNS-varianterna väl är utfasade så kommer allt att vara kompatibelt.

ani

Aktiv medlem

Hmmm, men var det inte så att man kan ha Profil pjuck i Pilot (eller Propulse) bindning, men inte tvärtom?
Skillnaden är ju att Pilot/Propulse skor har två pinnar under, profilbindning har inget urtag för pinne två.
Såvitt jag förstått är resterande dimensioner samma (dvs frontpinne och skåra under sulan)
Och som andra redan skrivit, SNS är stendött på skofronten, har man tur kan det finnas nåt udda par kvar hos större (nät)-handlare.

BuTTuS

Aktiv medlem
Hmmm, men var det inte så att man kan ha Profil pjuck i Pilot (eller Propulse) bindning, men inte tvärtom?
Skillnaden är ju att Pilot/Propulse skor har två pinnar under, profilbindning har inget urtag för pinne två.
Såvitt jag förstått är resterande dimensioner samma (dvs frontpinne och skåra under sulan)
Och som andra redan skrivit, SNS är stendött på skofronten, har man tur kan det finnas nåt udda par kvar hos större (nät)-handlare.
Nope, spåret i min Profilpjäxa är för smalt, och utan att mäta inte tillräcklgt djupt heller.
Så det bidde att beställa ett par bindningar till för 400 spänn, får väl se det som läropengar :-)
I butiken var det tvärkört att hitta pjäxor iaf. Tur man har beredskap så man ändå inte kan ut och testa under veckan :-)

fiskarn

Aktiv medlem
Nja, det är Salomon som rört till det med sitt SNS Profil, Pilot och Propulse. Men sedan några år tillbaka har de krupit till korset och introducerat Prolink som är kompatibelt med både Rottefella och Fischer/Rossignol IFP, så när de olika SNS-varianterna väl är utfasade så kommer allt att vara kompatibelt.

Prolink är väl exakt som NNN? Namnet Prolink tillför väl inget annat än förvirring?

Mats65

Aktiv medlem
Helt dött är det inte, men det kanske bara är Salomon som har skor fortfarande. Hos tex SportConrad finns det flera olika Salomon-modeller i de flesta storlekar.

Men för nya skidor/bindningar är det definitivt inte att rekommendera med SNS.

ooms

Aktiv medlem
Prolink är väl exakt som NNN? Namnet Prolink tillför väl inget annat än förvirring?
NNN ägs väl av Rottefella, för att få använda den trade marken måste man antagligen betala licens till dem. Patentet gick dock ut för några år sedan, och då skapade Salomon Prolink och Fischer/Rottefella IFP. Genom att göra egna tekniska kopior kan de undgå betala licens.

fiskarn

Aktiv medlem
NNN ägs väl av Rottefella, för att få använda den trade marken måste man antagligen betala licens till dem. Patentet gick dock ut för några år sedan, och då skapade Salomon Prolink och Fischer/Rottefella IFP. Genom att göra egna tekniska kopior kan de undgå betala licens.

Aha.. så är det säkert. Det är väl inte jättesvåret att fatta så men kollade lite på pjäxor hos Pölder.

På Salomon: Bindningar som passar: Rottefella, Turnamic och Salomon Prolink
På Alpina: Bindning: NNN / Xcelerator
På Madshus står det inget.

Men alla är väl likadana?

Sen hade de också nån variant med SNS.

ooms

Aktiv medlem
Aha.. så är det säkert. Det är väl inte jättesvåret att fatta så men kollade lite på pjäxor hos Pölder.

På Salomon: Bindningar som passar: Rottefella, Turnamic och Salomon Prolink
På Alpina: Bindning: NNN / Xcelerator
På Madshus står det inget.

Men alla är väl likadana?

Sen hade de också nån variant med SNS.
Madshus och Alpina har NNN-sulor på sina pjäxor, tror ingen av dem har egna brandade bindningar. Fischer och Rossignol har IFP, som alltså är kompatibelt med NNN. Atomic och Salomon har Prolink som också är kompatibelt med NNN (och IFP). Dessutom verkar Salomon fortfarande ha SNS kvar, men då står det ju SNS på grejerna. Tror inte nån annan har SNS idag.

Rottefella/NNN/Xcelerator är samma system (Rottefellas NNN).

Men enklast är att separera ut SNS. När man gjort det är allt kompatibelt numera (Rottefella, NNN, Xcelerator, IFP, Prolink). Det man ska vara uppmärksam på är dock om man vill ha Rottefella MOVE bindning, då måste man välja rätt MOVE-bindning så att den passar de skidor man har, iom att det är en ”adapter” som ska passa plattan på skidorna.

fiskarn

Aktiv medlem
Madshus och Alpina har NNN-sulor på sina pjäxor, tror ingen av dem har egna brandade bindningar. Fischer och Rossignol har IFP, som alltså är kompatibelt med NNN. Atomic och Salomon har Prolink som också är kompatibelt med NNN (och IFP). Dessutom verkar Salomon fortfarande ha SNS kvar, men då står det ju SNS på grejerna. Tror inte nån annan har SNS idag.

Rottefella/NNN/Xcelerator är samma system (Rottefellas NNN).

Men enklast är att separera ut SNS. När man gjort det är allt kompatibelt numera (Rottefella, NNN, Xcelerator, IFP, Prolink). Det man ska vara uppmärksam på är dock om man vill ha Rottefella MOVE bindning, då måste man välja rätt MOVE-bindning så att den passar de skidor man har, iom att det är en ”adapter” som ska passa plattan på skidorna.

Ah. Då har jag blivit lite klokare, kände inte till namnet IFP men annars var det som jag trodde iofs. Jag tycker man kunde bli lite förvirrad när Salomon "lanserade" Prolink som att det skulle va nåt nytt.

Ah det är ju bra att tänka på i så fall om man ska ha MOVEbindning.

ooms

Aktiv medlem
Ah. Då har jag blivit lite klokare, kände inte till namnet IFP men annars var det som jag trodde iofs. Jag tycker man kunde bli lite förvirrad när Salomon "lanserade" Prolink som att det skulle va nåt nytt.

Ah det är ju bra att tänka på i så fall om man ska ha MOVEbindning.
Hm, när jag kollar lite mer verkar det som att IFP är namnet på Fischers/Rossignols platta (som sitter på skidorna och bindningen monteras på), medan bindningssystemet heter Turnamic. Ytterligare ett begrepp att hålla reda på 😂

fiskarn

Aktiv medlem
Hm, när jag kollar lite mer verkar det som att IFP är namnet på Fischers/Rossignols platta (som sitter på skidorna och bindningen monteras på), medan bindningssystemet heter Turnamic. Ytterligare ett begrepp att hålla reda på 😂

Aaa det är ju fan. Jaja, det är egentligen lite skit samma. Det är SNS som inte passar med något annat och som man ska undvika. Har man det så har man och det är inget fel på det men inget som verkar så lämpligt att köpa nytt. Har det till mina skridskor men ser ingen anledning att byta.

ani

Aktiv medlem
Nope, spåret i min Profilpjäxa är för smalt, och utan att mäta inte tillräcklgt djupt heller.
Så det bidde att beställa ett par bindningar till för 400 spänn, får väl se det som läropengar :-)
I butiken var det tvärkört att hitta pjäxor iaf. Tur man har beredskap så man ändå inte kan ut och testa under veckan :-)
OK, då hade jag (och wikipedia) rört till det för oss.
Har fortfarande för mig att sambon lyckades köra sina rullskidor med profil-pjäxor ett tag (till dess pjäxorna dog av andra anledningar) så kanske tillräckligt nära för att en skånska inte riktigt märker det.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer