[OT] Längdskidor - Här diskuterar vi allt som hör längdskidåkning till. Dela gärna din skid-RR här.
Fint :)Såklart! (Har själva dock Fischer)
Fint :)Såklart! (Har själva dock Fischer)
Fint :)
Lite som här, har ett par fina åsnes, men i skåne behövs de sällan.Vi har såklart inte köpt dom för ängarna kring Stockholm (även om dom funkade bra där). Hoppas att vi kan åka till fjällen senare för att använda dom i rätt område.
Lite som här, har ett par fina åsnes, men i skåne behövs de sällan.
Håller tummarna!Vi brukar åka till fjällen varje år. Köpte dom förra mars för att använda i Storulvån, men vi avbokade resan enligt rekommendationerna. Får se hur det går det där året ...
Gjorde min premiär idag genom att i skymningen kasa runt ett par varv på Tyresö Golf i dåliga manuella spår. Kul att komma ut iallafall. Blir nog en sväng imorgon också. Sedan hoppas jag på en korthelg i Gästrikland eller nåt nästa vecka. Får se om vädret tillåter.Längdpremiär för säsongen på Bisslinge Golf vid Rotebro.
Britta Norgrens tår tog lite stryk i kylan igår.Vilket före de fick idag![]()
Aj!Britta Norgrens tår tog lite stryk i kylan igår.
http://instagr.am/p/CKHqhXDDfdY/
22 minus officiellt vid start, men Britta påstod i nån intervju att det varit ner mot minus 27 under loppet.Hur kallt var det?
Enligt Britta så har Ski Classics ingen köldgräns, däremot fick de tillåtelse att använda värmeprodukter (kemiska, elektriska) under gårdagens lopp.Har de inte en köldgräns som ligger högre än -22 grader?
Ett stort problem för eliten när det kommer till kyla är att de kör i tävlingsdräkt, det funkar ner till en viss temperatur men blir det för kallt leder till stor nedkylning av centrala delarna av kroppen vilket ger köldskador på händer/fötter iom att det är dessa kroppen ”offrar” först.
Många förstår inte det och tror att det är tjockare handskar resp strumpor/pjäxor som behövs, men det hjälper föga. Det är mer värme/kläder på bålen som hjälper.
Världscupen har gräns på -18, men långloppen har ingen gräns vad jag vet.Har de inte en köldgräns som ligger högre än -22 grader?
Frågan är hur stor erfarenhet de har av det i tävlingssituationen. Jag kan tänka mig att de har mer kläder vid träning i sådan kyla, och kanske även kör med annan teknik (mer varierat, vilket aktiverar mer av kroppen). Britta själv var inne på i intervjun i Aftonbladet att det blir väldigt kallt att bara stå och staka, framförallt ben och fötter få ju inte jobba så speciellt mycket då (jmf mot ex.vis diagonal eller skate).Är förvisso väldigt individuellt hur man reagerar på kyla men jag kan tycka att det är lite förvånande att åkare som Nygaard och Britta som ju varit med ett bra tag och rimligen måste åkt skidor i liknande temperaturer inte har bättre koll. Antingen på att de behöver sätta på sig mer eller att de helt enkelt inte kan åka när det är så kallt. Personligen skulle jag aldrig ge mig ut i de temperaturerna då jag vet att mina fingrar är väldigt känsliga.
Undrar om Sven Fischer hade kört barhänt om han ställt upp!?
Undrar om Sven Fischer hade kört barhänt om han ställt upp!?
Kör han med kortfellar på dem eller?Vi brukar åka till fjällen varje år. Köpte dom förra mars för att använda i Storulvån, men vi avbokade resan enligt rekommendationerna. Får se hur det går det där året ...
Kör han med kortfellar på dem eller?
Nej, nu har tiderna börjat komma igång.Skiathlonen i NM har startat. Hur länge har TJ sällskap? Tyvärr verkar live-rapporteringen på fis-ski.com inte funka.
1) 69.58, Iversen 2) +0,7, Golberg 3) +1,0, Röthe 4) +1,3, Krüger 5) +1,9, Holund 5) +1,9, Bucher-Johannessen 7) +2,5, Musgrave 8) +6,5, Nyenget 9) +9,2, Amundsen 10) +9,3, Skar : 14) +14,2, Sundby 15) +16,3, Kläbo 16) +18,3, Krogh : 18) +66,5, Dyrhaug : 25)+162,6, Tönseth
Som tv-tittare är det ju däremot charmigt med kyliga lopp, fast kanske en temperaturgräns där de per automatik får tillåtelse med eluppvärmda strumpor/handskar, luftvärmeväxlare etc. Övriga kroppen är lättare att reglera.Det där är inte alls bra. Känns som regelverket behöver en temperaturklausul. Sånt där vill man ju inte se o h som utövare ska man inte bevöva väga risken för sin hälsa mot sin karriär.
Oskar svärd pratade om det i sändningen igår, dels kan eluppvärmda sulor göra att dina skidor glider bättre, men framförallt frigör du ju energi att använda till skidåkning istf att hålla kroppen varm, dvs det blir en typ av dopning. Jag tycker det resonemanget är rimligt.Finns det någon anledning till att över huvud taget ha ett förbud mot eluppvärmda kläder?