[OT] Längdskidor - Här diskuterar vi allt som hör längdskidåkning till. Dela gärna din skid-RR här.

marr

Moderator
Forumvärd
[OT] Längdskidor - Här diskuterar vi allt som hör längdskidåkning till. Dela gärna din skid-RR här.
Vi har såklart inte köpt dom för ängarna kring Stockholm (även om dom funkade bra där). Hoppas att vi kan åka till fjällen senare för att använda dom i rätt område.
Lite som här, har ett par fina åsnes, men i skåne behövs de sällan.

Berk

Aktiv medlem
Lite som här, har ett par fina åsnes, men i skåne behövs de sällan.

Vi brukar åka till fjällen varje år. Köpte dom förra mars för att använda i Storulvån, men vi avbokade resan enligt rekommendationerna. Får se hur det går det där året ...

marr

Moderator
Forumvärd
Vi brukar åka till fjällen varje år. Köpte dom förra mars för att använda i Storulvån, men vi avbokade resan enligt rekommendationerna. Får se hur det går det där året ...
Håller tummarna!

Stumpy

Aktiv medlem
Längdpremiär för säsongen på Bisslinge Golf vid Rotebro.
Gjorde min premiär idag genom att i skymningen kasa runt ett par varv på Tyresö Golf i dåliga manuella spår. Kul att komma ut iallafall. Blir nog en sväng imorgon också. Sedan hoppas jag på en korthelg i Gästrikland eller nåt nästa vecka. Får se om vädret tillåter.

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Även Nygaard hade fått köldskador
DA0A8645-638E-4075-BA83-8901CFB825DB.jpg

GoranS

Aktiv medlem
Har de inte en köldgräns som ligger högre än -22 grader?

GoranS

Aktiv medlem
Fingrar och tår på de där bilderna ser i alla fall för en lekman som jagl inte alls bra ut. Och om det är riktig förfrysning är det väl knappast något man tränar bort!? Snarare bör Nygaard väl vara extra försiktig i framtiden.

ooms

Aktiv medlem
Ett stort problem för eliten när det kommer till kyla är att de kör i tävlingsdräkt, det funkar ner till en viss temperatur men blir det för kallt leder till stor nedkylning av centrala delarna av kroppen vilket ger köldskador på händer/fötter iom att det är dessa kroppen ”offrar” först.
Många förstår inte det och tror att det är tjockare handskar resp strumpor/pjäxor som behövs, men det hjälper föga. Det är mer värme/kläder på bålen som hjälper. Detta var väldigt tydligt vid Öppet spår 2018, då det var minus 28 vid start. Vet inte hur många i tävlingsdräkt och tjocka handskar samt skoöverdrag jag såg och hörde som klagade på förfrusna fingrar/fötter, medan de med mer på kroppen glatt skidade på i vanliga handskar och pjäxor.

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Ett stort problem för eliten när det kommer till kyla är att de kör i tävlingsdräkt, det funkar ner till en viss temperatur men blir det för kallt leder till stor nedkylning av centrala delarna av kroppen vilket ger köldskador på händer/fötter iom att det är dessa kroppen ”offrar” först.
Många förstår inte det och tror att det är tjockare handskar resp strumpor/pjäxor som behövs, men det hjälper föga. Det är mer värme/kläder på bålen som hjälper.

Fleten körde med väst (största delen) och överdragsbyxa igår, men jag såg ingen annan som gjorde det. Man vill ju inte samla svett heller, det kyler som bara den, men lite extra isolering på framsidan hade nog gjort susen.

GoranS

Aktiv medlem
Är förvisso väldigt individuellt hur man reagerar på kyla men jag kan tycka att det är lite förvånande att åkare som Nygaard och Britta som ju varit med ett bra tag och rimligen måste åkt skidor i liknande temperaturer inte har bättre koll. Antingen på att de behöver sätta på sig mer eller att de helt enkelt inte kan åka när det är så kallt. Personligen skulle jag aldrig ge mig ut i de temperaturerna då jag vet att mina fingrar är väldigt känsliga.

Undrar om Sven Fischer hade kört barhänt om han ställt upp!?

GoranS

Aktiv medlem
Antar att det är det faktum att i stort sett alla långloppen har motionsklasser som gör att en köldgräns är problematisk genom att det är så många människor som i så fall inte får åka, och i många fall är det kanske det enda loppet på säsongen som försvinner. För en VC-tävling blir det ett inställt lopp av väldigt många eller om det t.o.m. kanske kan skjutas på starten några timmar för att det ska hinna bli varmare. Att skjuta på starten till kl. 12 i VL skulle nog inte bli så bra!

H.

Aktiv medlem
Det där är inte alls bra. Känns som regelverket behöver en temperaturklausul. Sånt där vill man ju inte se o h som utövare ska man inte bevöva väga risken för sin hälsa mot sin karriär.

ooms

Aktiv medlem
Är förvisso väldigt individuellt hur man reagerar på kyla men jag kan tycka att det är lite förvånande att åkare som Nygaard och Britta som ju varit med ett bra tag och rimligen måste åkt skidor i liknande temperaturer inte har bättre koll. Antingen på att de behöver sätta på sig mer eller att de helt enkelt inte kan åka när det är så kallt. Personligen skulle jag aldrig ge mig ut i de temperaturerna då jag vet att mina fingrar är väldigt känsliga.

Undrar om Sven Fischer hade kört barhänt om han ställt upp!?
Frågan är hur stor erfarenhet de har av det i tävlingssituationen. Jag kan tänka mig att de har mer kläder vid träning i sådan kyla, och kanske även kör med annan teknik (mer varierat, vilket aktiverar mer av kroppen). Britta själv var inne på i intervjun i Aftonbladet att det blir väldigt kallt att bara stå och staka, framförallt ben och fötter få ju inte jobba så speciellt mycket då (jmf mot ex.vis diagonal eller skate).
Men visst, lite mer koll kan man tycka de borde ha, jag själv som simpel motionär har ju lärt mig hur mycket/lite kläder jag behöver ha.

marr

Moderator
Forumvärd
Kör han med kortfellar på dem eller?

GoranS

Aktiv medlem
Skiathlonen i NM har startat. Hur länge har TJ sällskap? Tyvärr verkar live-rapporteringen på fis-ski.com inte funka.

Berk

Aktiv medlem
Kör han med kortfellar på dem eller?

Har köpt med kortfellar. Men dom behövs såklart inte i en äng utanför Stockholm, så nu kör han valla.
Jag och min fru har Fischer E99 easyskin med kortfellar. Köpte dom för att dra en pulka, grepp på isig underlag och slippa valla. Har funkat perfekt. Men dom ger mer motstånd (och vi använder inte längre pulkan), så funderar nu att byta till valla när det inte är isigt.

GoranS

Aktiv medlem
Skiathlonen i NM har startat. Hur länge har TJ sällskap? Tyvärr verkar live-rapporteringen på fis-ski.com inte funka.
Nej, nu har tiderna börjat komma igång.

Svårt att veta hur länge de hängde med TJ då det var en lucka på 7 s redan vid 1,6 km.

GoranS

Aktiv medlem
In till skidbytet (7,4 km) har luckan växt till 26 s. En grupp med Heidi Weng, Kalvå, Skaanes och Silje Öyre Slind följer. Sen ytterligare drygt 20 s till Fossesholm och Haga. Undrar om Fossesholm haft dåliga skidor. Annars lite överraskande att hon släpper så mkt till gruppen framför. Ser ut somhon tappade den gruppen redan mellan 1,6 och 2,6 km.

GoranS

Aktiv medlem
Heidi Weng verkar ha avgjort i silverkampen. Vid 10,2 km har hon visserligen tappat s.a. hon är 34 s efter TJ men hon har 21 s till gruppen hon tidigare åkte med. Dessa är i stort sett ikappåkt av Fossesholm som nu är 59 s bakom TJ. Haga har inte klarat att hänga med Fossesholm utan har släppt 20 s på den unga norskan.

GoranS

Aktiv medlem
Fossesholm tappar någr sekunder till på TJ till 11,2 km men har börjat skapa luckor bakåt och går sannolikt mot brons. Eller kan hon jaga ikapp 16 sekunder på Heidi Weng sista 3,8 km?

GoranS

Aktiv medlem
Nej, fortsatt 16 s vid 13,9 km. Weng är nu minuten efter TJ. Inte mkt till dramatik eller överraskningar i det loppet.

GoranS

Aktiv medlem
Resultat:
1) 38.29, Johaug
2) +1.17, H. Weng
3) +1.23, Fossesholm
4) +1.43, Kalvå
5) +1.43, Smedås
6) +2.09, S.Ö. Slind
7) +2.25, Haga

GoranS

Aktiv medlem
I herrarnas skiathlon på NM är det efter första milen fortfarande ett drygt 30-tal åkare med i tätgruppen. Ser inte något väntat toppnamn bland de som släppt. Tönseth och Sundby långt fram, JHK i mitten på gruppen.

GoranS

Aktiv medlem
Krogh ligger långt bak i tätgruppen som innehåller 29 man vid 13,8 km om man räknar generöst.

GoranS

Aktiv medlem
F.ö. konstiga mellantider. Ser inledningsvis ut som de åker ett varv på 3,75 och har mellantider vid 1,6 och 2,6 km ute på varvet samt vid varvning. Efter 1,6 km-mellantiden på det sjunde av de åtta varven är det dock inga fler mellantider innan mål, d.v.s. sista dryga 1,5 varven är det inga mellantider.

GoranS

Aktiv medlem
Krüger drar vid 17,7 km. Gruppen reducerad till 20 eller 21 man. Tönseth avhängd ordentligt.

GoranS

Aktiv medlem
Vid 18,7 km är det Röthe som drar. Är 21 man i gruppen.

GoranS

Aktiv medlem
Går inte vansinnigt fort. Är nu snarast 22 man i tätgruppen (efter 22,4 km). HCH längst fram.

GoranS

Aktiv medlem
Tjoget jämnt kvar med halvmilen kvar. Krogh framme på andra plats i gruppen.

GoranS

Aktiv medlem
Oj, lite oväntad utgång av det där tycker jag.
 1) 69.58, Iversen
 2)  +0,7, Golberg
 3)  +1,0, Röthe
 4)  +1,3, Krüger
 5)  +1,9, Holund
 5)  +1,9, Bucher-Johannessen
 7)  +2,5, Musgrave
 8)  +6,5, Nyenget
 9)  +9,2, Amundsen
10)  +9,3, Skar
:
14) +14,2, Sundby
15) +16,3, Kläbo
16) +18,3, Krogh
:
18) +66,5, Dyrhaug
:
25)+162,6, Tönseth

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Det där är inte alls bra. Känns som regelverket behöver en temperaturklausul. Sånt där vill man ju inte se o h som utövare ska man inte bevöva väga risken för sin hälsa mot sin karriär.
Som tv-tittare är det ju däremot charmigt med kyliga lopp, fast kanske en temperaturgräns där de per automatik får tillåtelse med eluppvärmda strumpor/handskar, luftvärmeväxlare etc. Övriga kroppen är lättare att reglera.

GoranS

Aktiv medlem
Finns det någon anledning till att över huvud taget ha ett förbud mot eluppvärmda kläder?

ooms

Aktiv medlem
Finns det någon anledning till att över huvud taget ha ett förbud mot eluppvärmda kläder?
Oskar svärd pratade om det i sändningen igår, dels kan eluppvärmda sulor göra att dina skidor glider bättre, men framförallt frigör du ju energi att använda till skidåkning istf att hålla kroppen varm, dvs det blir en typ av dopning. Jag tycker det resonemanget är rimligt.

ooms

Aktiv medlem
F.ö. kan ju extrem värme vara minst lika farligt om inte mer, finns det några temperaturgränser inom cykling eller löpning?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer