[OT] Längdskidor - Här diskuterar vi allt som hör längdskidåkning till. Dela gärna din skid-RR här.

ooms

Aktiv medlem
[OT] Längdskidor - Här diskuterar vi allt som hör längdskidåkning till. Dela gärna din skid-RR här.
Under Reistadlöpet (eller var det Birken?) hade de under vissa sträckor ”hastighetsmätare” och denna visade runt 55-60 km/h, kommentatorn sade något i stil med att de ofta kommer upp i runt 65km/h på någon av utförskörningarna.

Edit: Vad jag ville säga med det var att 80km/h låter hårt och händer nog inte så ofta, men det har säkert inträffat någon gång någonstans:oops:
Ja, på birken fr Sjusjön ner mot Lillehammer kan det gå undan om det är före.

GoranS

Aktiv medlem
Lite enklare att ta NM-guld på damsidan idag än igår då både Johaug och H Weng står över. Gissningsvis tar väl Fossesholm hem det. Haga kör enligt Iversen med kniven på strupen om hon ska ha någon chans att få åka till VM. Udnes Weng-systrarna tillhör väl också medaljkandidater liksom kanske Silje Öyre Slind. Sen får man se om Harsem kan upprepas gårdagens insats. Har dock fått för mig att hon går bättre i klassiskt.

GoranS

Aktiv medlem
Fossesholm, som ju brukar öppna kontrollerat, i ledningen redan efter 2 km, 2 s före Kalvå. Haga femma, 8 s efter.

GoranS

Aktiv medlem
Utökade ledning för Fossesholm halvvägs. Är där 16 s för TUW, 21 s före Haga, 28 s före Kalvå och 30 s före Harsem.

GoranS

Aktiv medlem
Och vid 7 km har hon 27 s till Haga, 29 s till TUW, 44 s på Kalvå och 46 s före Harsem.

Haga går alltså relativt sett bra i backarna ut på andra varvet. Känns som guldet är klart och att TUW och Haga gör uipp om silver. Haga har fördel av att kunna gå på TUWs tider.

GoranS

Aktiv medlem
Segermarginalen blev 31 s till Haga som alltså bara tappade 10 s på andra varvet. TUW tappade sen hela 16 s från 8,8 km in till mål och fick se sig passerad av Harsem som tog bronset med 2 sekunders marginal.

Noterar att den kinesiska satsningen fortfarande har en bra bit kvar om de tänkt sig att vara med och strida om medaljerna på OS nästa år. Yilamujiang och Jialin landade å plats 24 och 25, 2.18 resp. 2.33. efter Fossesholm.

Berk

Aktiv medlem

Någonstans i Tour de Ski.
Men det låt redan lite för snabbt, som flera här har skrivit. Antog att "experten" som gav kommentaren hade koll. Också i kommentar vid cykeln förekomma för höga hastigheterna. Som sagt dominerar luftmotståndet vid höga hastigheter och den är lika vid skidåkning och cykling. Så när det är brant kan det går snabbt. Jag skulle gissa upp till 60 km/h, som man också hittar på nätet. Skulle gissa att jag har själva åkt upp till 50 km/h, på skateskidor då, är för rädd att åka snabbt på klassiska skidor.

GoranS

Aktiv medlem
En skillnad mellan cykel och åtminstone VC-lopp på skidor är atti cykellopp är att skidspåren sällan har långa raka utförsbackar vilket inte är helt ovanligt på cykel. Underlaget skulle jag säga också typiskt är till längdskidåkarnas nackdel vad gäller att nå höga farter.

ooms

Aktiv medlem
En skillnad mellan cykel och åtminstone VC-lopp på skidor är atti cykellopp är att skidspåren sällan har långa raka utförsbackar vilket inte är helt ovanligt på cykel. Underlaget skulle jag säga också typiskt är till längdskidåkarnas nackdel vad gäller att nå höga farter.
Håller med, det blir ju väldigt svårt att få in några längre backar på de 2,5–3km slingor som oftast används i världscupen. På långloppen är det nog som redan nämnts Sjusjön ner mot Lillehammer på Birken som kan ge höga farter vid snabba fören. Det vore även intressant att veta hur fort eliten åker fr evertsberg ner mot vasslan i snabbt före, där går det ju utför några kilometer och bitvis kan man som motionär tycka att det går ganska rejält snabbt. Men som jag hört fr de som åkt Birken ska det inte vara nånting jmf med backarna ner från Sjusjön.

Mats65

Aktiv medlem
Jag har nått 100 km/h i en speedtrap i botten på Haneggschuss i Wengen där rekordet är 160. Jag hade stillastående start medan störtloppsåkarna kommer in där med hyfsad fart. Jag var inte speciellt aerodynamisk heller. Kändes inte särskilt fort med slalomskidor på fötterna. Den backen är inte speciellt brant, på sin höjd röd backe. Dvs troligen ca 30 % lutning.
På cykel har jag nått 80 km/h i 10 % lutning.
Jag tycker att det är högst rimligt att nå 80 km/h på längdtävlingar. Det krävs inte superbranter för den hastigheten. Men det är nog inte så vanligt. Kan ju lätt bli en krash-fest.

Senast ändrad:

gsb

Aktiv medlem
Har för mig att man i Sotji pratade om hasigheter uppemot 70 km/h, ja över tilloch med:
1611062334332.png

Stumpy

Aktiv medlem
Hann med ett par varv på golfbanan under lunchen. Inte mycket till spår kvar. Nu börjar det töa, så får se när tillfälle ges igen här i Stockholmstrakten.

BFS

Aktiv medlem
Alltså, jag är ju inget proffs men måste man verkligen riskera kroppsdelar om man är proffs? Är det fegt att kliva av innan fingrar och tår ramlar av?

ooms

Aktiv medlem

ooms

Aktiv medlem
Alltså, jag är ju inget proffs men måste man verkligen riskera kroppsdelar om man är proffs? Är det fegt att kliva av innan fingrar och tår ramlar av?
Ja, jag blir också konfunderad över det, att man inte tänker och känner efter själv, utan förväntar sig att nån annan (arrangören) ska göra det åt en.
Nu verkar det ju också som att arrangören och juryn följt de riktlinjer som finns uppsatta.

Azog

Aktiv medlem
Ja, jag blir också konfunderad över det, att man inte tänker och känner efter själv, utan förväntar sig att nån annan (arrangören) ska göra det åt en.
Nu verkar det ju också som att arrangören och juryn följt de riktlinjer som finns uppsatta.
Det är ju kul att få lön. Speciellt efter förra året kan jag tänka mig.

BFS

Aktiv medlem
Det är ju kul att få lön. Speciellt efter förra året kan jag tänka mig.
Får man mer lön om man avslutar säsongen (efter första loppet) med tår som ramlar av? Kul att få lön, men måste man verkligen vara villig att offra kroppsdelar för att få sin lön? Som sagt, jag är inget proffs och jag avbryter om jag känner att det är för kallt. Om nån i mitt arbetslag skulle offra kroppsdelar "för laget" skulle jag inte bli det minsta imponerad.

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Jag förvånas över att så få vill åka med tumvantar :oops: Jag är ju långt ifrån elit men jag behöver tumvantar (Lillsport mitt 1), tar även en tunn merinoliner om det är runt eller under -10. Fingrarna brukar då bli varma efter 10-15 minuter från att kännas som isbitar när jag startar.

fiskarn

Aktiv medlem
Dessa som drabbades av köldskador. Slutförde de loppet? Det är ju ganska vanligt att elitåkare bryter lopp tycker jag, typ kliver av Vasan med 2 mil kvar som inte motionärer så ofta gör.

BFS

Aktiv medlem
Jag förvånas över att så få vill åka med tumvantar :oops: Jag är ju långt ifrån elit men jag behöver tumvantar (Lillsport mitt 1), tar även en tunn merinoliner om det är runt eller under -10. Fingrarna brukar då bli varma efter 10-15 minuter från att kännas som isbitar när jag startar.
Jag köpte tumvantar för inte så länge sen (såklart var de för varma när jag testade dem). Jag gillar att nu ha lite marginal till kallare dagar.

ooms

Aktiv medlem
Mitt första Vasalopp körde jag med lillsport tumvantar pga att jag var rädd för kylan (ca -20 vid start). Aldrig mer! Fick skavsår på ring- eller om det var lillfingrarna eftersom de rörde sig mot varandra inne i handsken. Har därefter alltid kört med mina lillsport model S handskar (tidigare elithandsken), som är ganska tunna. Har dock lärt mig att jag inte är känslig för kyla, vid öppet spår 2018 med -28 vid start frös jag ganska ordentligt innan start, och att ta av sig handskarna för att göra nåt var inte alls kul, men efter nån kilometer är man igång och jobbar ju kontinuerligt så då känns det helt normalt.

ooms

Aktiv medlem
Ytterligare lite info. Tycker igen att Nilsson svarar bra när han påpekar att teamen meddelats att flera undantag görs i reglerna, ex.vis att värmesulor, sockor och annat får användas, och även att det är ok att åka med överdragskläder vilket tydligen annars inte är tillåtet. Jag såg bara Emilie Fleten använda sig av det.

fiskarn

Aktiv medlem
Verkar va väldigt olika...

Emil Persson: "Jag frös lite om tårna första kilometrarna, sen märkte jag inte av det tyckte jag"

gsb

Aktiv medlem
Ytterligare lite info. Tycker igen att Nilsson svarar bra när han påpekar att teamen meddelats att flera undantag görs i reglerna, ex.vis att värmesulor, sockor och annat får användas, och även att det är ok att åka med överdragskläder vilket tydligen annars inte är tillåtet. Jag såg bara Emilie Fleten använda sig av det.
Enligt Brittas insta-inlägg hade hon elsulor, men det räckte tydligen inte för henne.
Det var väl en till i Fletens team som åkte med väst. Har för mig att denne försökte få av sig västen före start men hann inte?

GoranS

Aktiv medlem
Finns de som har svårt att hålla rätt på vad som är vad.

Stumpy

Aktiv medlem
Det finns sommaridrotter som cykel.
I CX är det inte tillåtet med långbent och långärmat, även om t ex VM går i januari.
(Det är däremot tillåtet med ben- och armvärmare.)
Vet inte om det finns motsvarande undantag vid kallt extremväder som det gör vid värme då man kan få ha vattenflaska på cykeln.

Sunlake

Medlem
Nygaard klandrar enbart sig själv och Aukland säger sitt på Instagram. Många bommade nog att ta större pjäxor, lager på lager och vantar.

Bilagor

• Screenshot_20210119_173735_com.instagram.android.jpg
    Screenshot_20210119_173735_com.instagram.android.jpg
    251.5 KB · Besök: 54
  • Screenshot_20210119_174130_com.instagram.android.jpg
    Screenshot_20210119_174130_com.instagram.android.jpg
    249.7 KB · Besök: 55

ooms

Aktiv medlem
Lager157 kanske kör med kläder just därifrån...

fiskarn

Aktiv medlem
Jag kör oftast med sådana rätt tjocka "motionärspjäxor". Kanske nåt för eliten att kika på.

Azog

Aktiv medlem
Får man mer lön om man avslutar säsongen (efter första loppet) med tår som ramlar av? Kul att få lön, men måste man verkligen vara villig att offra kroppsdelar för att få sin lön? Som sagt, jag är inget proffs och jag avbryter om jag känner att det är för kallt. Om nån i mitt arbetslag skulle offra kroppsdelar "för laget" skulle jag inte bli det minsta imponerad.
Nu ingick det förmodligen inte i planen att tappa kroppsdelar, men självklart tar det emot att ställa in om man vet att det minskar årets potentiella prissumma med tio procent, eller hur många lopp de nu kör.

Men kudos till de som gör det.

OskarLodin

Aktiv medlem
Skrämmande att läsa om. Under all kritik att lopp genomförs i dessa temperaturer. FIS borde införa köldgräns. Orimligt att lägga över det ansvaret på åkarna själva.

BFS

Aktiv medlem
Nu ingick det förmodligen inte i planen att tappa kroppsdelar, men självklart tar det emot att ställa in om man vet att det minskar årets potentiella prissumma med tio procent, eller hur många lopp de nu kör.

Men kudos till de som gör det.
Och är det så att åkarna måste riskera kroppsdelar för att inte missa ett tapp i lönekuvertet tycker jag det är illa. Skulle man applicera samma system på vanliga arbeten skulle arbetsgivaren nog ligga pyrt till. "Visst Bosse, nog får du stanna hemma men då får du lägre lön. Men kommer du och kör farliga traktorn kan du köpa ungarna ett PS5."

ooms

Aktiv medlem
Skrämmande att läsa om. Under all kritik att lopp genomförs i dessa temperaturer. FIS borde införa köldgräns. Orimligt att lägga över det ansvaret på åkarna själva.
FIS har köldgräns på -18. Det här är Ski Classics, som också har köldgräns på -25.

ooms

Aktiv medlem
Och är det så att åkarna måste riskera kroppsdelar för att inte missa ett tapp i lönekuvertet tycker jag det är illa. Skulle man applicera samma system på vanliga arbeten skulle arbetsgivaren nog ligga pyrt till. "Visst Bosse, nog får du stanna hemma men då får du lägre lön. Men kommer du och kör farliga traktorn kan du köpa ungarna ett PS5."
Det är ju precis så det funkar med risktillägg och annat i vissa yrken.

ooms

Aktiv medlem
Jag kör oftast med sådana rätt tjocka "motionärspjäxor". Kanske nåt för eliten att kika på.
Som jag sagt tidigare, oftast är det inte pjäxorna eller handskarna det är fel på, det är för lite kläder centralt på kroppen.
Tycker Auklands inlägg är talande; dubbla ylleunderställ under tävlingsdräkten, i pjäxan normala yllestrumpor (men viktigt att pjäxan inte är för trång), vanliga tunna skidhandskar men med överdrag som monteras på staven för att styra bort fartvind. Sedan verkar han också ha kört med både mössa och pannband.

torsten-var-namnet

Aktiv medlem

Jag tycker det är synd att det gick så illa för några och hoppas att de repar sig bra, vad man har kunnat läsa sig till har det för de allra flesta gått jättebra. Britta hade tunna pjäxöverdrag och såna där kemiska tåvärmare om jag inte läste fel, för mig skulle det inte räcka ens vid -15 i tre timmar.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer