[OT] Längdskidor - Här diskuterar vi allt som hör längdskidåkning till. Dela gärna din skid-RR här.

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
[OT] Längdskidor - Här diskuterar vi allt som hör längdskidåkning till. Dela gärna din skid-RR här.
Faller hockeytackling med längdskidor under allmänt åtal?
Jag trodde vi var överens om att det var en olycka p.g.a det väldiga glidet i vallan? 🤪

saxat från Aftonbladet:

Iivo Niskanen vittnar också om att Aleksej Tjervotkin var upprörd efter situationen och drog fram knytnäven för att slåss.

– När jag skulle ge Alexander Bolsjunov en klapp på axeln och tacka honom för tävlingen, kom Aleksej Tjervotkin med en knytnäve. Det var starka känslor, kanske Joni Mäki förtjänade det, säger Iivo Niskanen till finska Yle.”

Vet inte hur översättningen gått där men tycker Iivo att Mäki hade gjort sig förtjänt av det?

Edit: helt ärligt tror jag tanken var att sladda upp bredvid honom och gapa, men högerskidan verkade fastna och han flög ur bindningen och ramlade in i Mäki.

ooms

Aktiv medlem
Jag trodde vi var överens om att det var en olycka p.g.a det väldiga glidet i vallan? 🤪

saxat från Aftonbladet:

Iivo Niskanen vittnar också om att Aleksej Tjervotkin var upprörd efter situationen och drog fram knytnäven för att slåss.

– När jag skulle ge Alexander Bolsjunov en klapp på axeln och tacka honom för tävlingen, kom Aleksej Tjervotkin med en knytnäve. Det var starka känslor, kanske Joni Mäki förtjänade det, säger Iivo Niskanen till finska Yle.”

Vet inte hur översättningen gått där men tycker Iivo att Mäki hade gjort sig förtjänt av det?

Edit: helt ärligt tror jag tanken var att sladda upp bredvid honom och gapa, men högerskidan verkade fastna och han flög ur bindningen och ramlade in i Mäki.
Läser man resten av Aftonbladet-artikeln så verkar ju inte Mäki betett sig så snyggt; åkt och psykat Bolsjunov under stora delar av sträckan. Han erkänner ju det t.o.m.

MrSthlm

Aktiv medlem
Måste säga att jag är imponerad över hur många som ändå verkar bitna av längdskidåkning i Stockholm trots ytterst svåra förhållanden. Problemet är ju att det är så otroligt sällan som man kan åka längdåkningsskidor här? Får dock intrycket av att jättemånga regelbundet kör norrut och tränar, vad ska man säga, jag är imponerad över denna passion. Rullskidor kanske är kul dock, har inte provat själv.

dantor

Medlem
Det är definitivt den roligaste träningsformen (om man nu får skriva så på ett cykelforumet). Jag började runt 2010 när det var några snörika vintrar även i Stockholm (där jag bodde då) men senaste åren har det varit sparsamt är i östra Sörmland. Vi är inte bortskämda med konstsnöspår heller, närmsta är Linköping eller Sthlm... Har tidigare blivit en del turer norrut för att få möjlighet att åka, men svårare nu med två småbarn.

Som allt annat är det ju prioritering av semesterdagar och pengar, enklare att kunna åka upp till t.ex. Orsa fre-sön, men nu är barnen för små för att det ska vara värt allt besvär...

H.

Aktiv medlem
+1. Cykling är en roligare aktivitet, men som träning är längdskidor svårslaget.

gsb

Aktiv medlem
Det är definitivt den roligaste träningsformen (om man nu får skriva så på ett cykelforumet). Jag började runt 2010 när det var några snörika vintrar även i Stockholm (där jag bodde då) men senaste åren har det varit sparsamt är i östra Sörmland. Vi är inte bortskämda med konstsnöspår heller, närmsta är Linköping eller Sthlm... Har tidigare blivit en del turer norrut för att få möjlighet att åka, men svårare nu med två småbarn.

Som allt annat är det ju prioritering av semesterdagar och pengar, enklare att kunna åka upp till t.ex. Orsa fre-sön, men nu är barnen för små för att det ska vara värt allt besvär...
Det blir Orsa/Grönklitt nu till helgen. Åker upp på fre morgon, boende i Fryksås.

fiskarn

Aktiv medlem
Måste säga att jag är imponerad över hur många som ändå verkar bitna av längdskidåkning i Stockholm trots ytterst svåra förhållanden. Problemet är ju att det är så otroligt sällan som man kan åka längdåkningsskidor här? Får dock intrycket av att jättemånga regelbundet kör norrut och tränar, vad ska man säga, jag är imponerad över denna passion. Rullskidor kanske är kul dock, har inte provat själv.
Jag bor i Västsverige. Här är ju i princip aldrig natursnö som räcker att åka på men vi har väldigt fina konstsnöanläggningar. Finns inte det i Stockholm?

ooms

Aktiv medlem

Jag har tänkt jag ska sluta åka norrut för att åka skidor, men en nackdel jag tycker blir större och större här nere (runt uppsala för min del) är att det blir så brötmycket folk. Överfulla parkeringar och sönderkörda spår (som ofta inte var av nån bättre kvalitet fr början). Har genom åren hittat några pärlor som inte är sådär jättekända bland de stora massorna, men även där börjar det bli mycket folk nu. Så det händer ganska ofta att jag åker norrut ändå, helt enkelt för att få en bättre skidupplevelse.

ooms

Aktiv medlem
Jag bor i Västsverige. Här är ju i princip aldrig natursnö som räcker att åka på men vi har väldigt fina konstsnöanläggningar. Finns inte det i Stockholm?
Blir det inte extremt besökstryck på dem? Jag tappar glädjen när det bara är nån kilometer att snurra runt på med massor av folk.

Men jag har förstått att både Tranemo, Uschlehamn och Borås har bra anläggningar. Tror inte det finns nåt av motsvarande kvalitet i Stockholm. Utanför Uppsala finns Storvreta, men där tycker jag det funkar sådär. Gimo lite längre ut ska vara mer seriöst skött, har jag fått intrycket av.

fiskarn

Aktiv medlem
Blir det inte extremt besökstryck på dem? Jag tappar glädjen när det bara är nån kilometer att snurra runt på med massor av folk.

Men jag har förstått att både Tranemo, Uschlehamn och Borås har bra anläggningar. Tror inte det finns nåt av motsvarande kvalitet i Stockholm. Utanför Uppsala finns Storvreta, men där tycker jag det funkar sådär. Gimo lite längre ut ska vara mer seriöst skött, har jag fått intrycket av.
Det blir det ju ibland, absolut. Typ Borås skidstadion lördag fm nu när de precis fått ihop lite spår i början på januari. Jag gillar inte heller mycket folk och brukar skippa typ lördag och söndag fm då jag tror det är som värst. Brukar åka rätt sent på vardagskvällar eftersom jag är rätt kvällspigg och då är det aldrig några problem som jag upplever det undantaget om det är någon klubbträning. Sen är ju Tranemo ingen stad precis och där tror jag det är en del mindre folk, var där i lördags mitt på dagen och var ju en hel del men nu är spåret 4 km och då tyckte jag det var gott om plats. 4 km är ju iofs lite en sanning med modifikation för man åker ju delvis fram och tillbaka. Men Borås har ju tre anläggningar som ska va rätt bra även om skidstadion nog är bäst. Ska man ha tung terräng är väl Uschlehamn bäst men där har jag inte varit knappt då det är lite längre.

Jag kan tänka mig att en fördel med Västsverige är att här måste man ha konstsnö om det liksom ska bli nåt öht. Runt Uppsala är ju (väl?) ändå lite mer vinter så där kanske man i viss mån mer väntar på snö som ibland aldrig kommer. Sen ska ju anläggningarna skötas med..

GoranS

Aktiv medlem
343.9 In all competitions obstruction is not allowed. This behavior is defined as deliberately impeding, blocking, charging or pushing any competitor with any part of the body or ski equipment.

Till syvende och sist är det en tolkningsfråga vad det innebär. Min tolkning har jag skrivit ovan. FIS Jury tolkar uppenbarligen det mycket mildare. Tyvärr är det de som bestämmer.
Hm, jag får nog säga att jag ändå tycker det är rimligt att juryn bestämmer. :sneaky:

Den där regeln är i mitt tycke onödigt luddig. Lite intressant är vad personen i detta klipp säger.

Om jag hör rätt är det han säger:

1) Mäki kommer in först på upploppet och han därmed har rätt att välja korridor
2) Mäki blockerar inte Bolshunov i reglementets mening

Som jag ser det finns några alternativ:

a) Juryns tolkning är inom reglementet men det hade även din tolkning varit
b) Juryns tolkning är felaktig och din är den korrekta
c) Juryns tolkning är korrekt men det finns något som gör att din inte håller

Om a är fallet tycker jag att det borde finnas möjligheter att förtydliga regelverket så att det blir klart för åkarna vad som gäller och att det inte blir upp till juryns godtycke att besluta. Den där typen av situationer in på ett upplopp är såpass vanliga, även om det oftast inte blir stängningar, att det borde löna sig att reda ut vad som gäller. Nu funderar man ju lite på vad som händer framöver. Kommer det att bli regel att den åkare som kommer in förrst på upploppet där detta föregås av en kurva kommer att snedda bort till andra kanten om bakomvarande ligger nära inpå?

Om b är fallet är det riktigt dåligt jobb av juryn.

Om c är fallet vore det intressant att förstå varför din tolkning inte håller.

BFS

Aktiv medlem
"För honom [Mäki] är det nog bästa lösningen att ta korridoren längst till höger så att inte Boljunov ska få utrymme att spurta, förklarar Mignerey [Fis längdchef]."
Inget straff för Mäki, alltså. Ja, visst är bästa lösningen att obstruera. Ska detta bli ett prejudikat kan det bli "intressanta" upplopp (men det är kanske/nog bara tillåtet att stänga ryssar).

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
"För honom [Mäki] är det nog bästa lösningen att ta korridoren längst till höger så att inte Boljunov ska få utrymme att spurta, förklarar Mignerey [Fis längdchef]."
Inget straff för Mäki, alltså. Ja, visst är bästa lösningen att obstruera. Ska detta bli ett prejudikat kan det bli "intressanta" upplopp (men det är kanske/nog bara tillåtet att stänga ryssar).
Jag tycker det är konstigt, han var ju trots allt inte nog långt före för att kunna göra sin sidoförflyttning utan att trycka iväg Bolshunovs skidor. Vet inte om det är en skriven regel men det talas ju ofta om att hela skidans längs skall vara förbi hela skidan hos medtävlande för att kunna gå in framför.

BFS

Aktiv medlem
Jag tycker det är konstigt, han var ju trots allt inte nog långt före för att kunna göra sin sidoförflyttning utan att trycka iväg Bolshunovs skidor. Vet inte om det är en skriven regel men det talas ju ofta om att hela skidans längs skall vara förbi hela skidan hos medtävlande för att kunna gå in framför.
Nä, han var ju inte långt före. Och Mäki hade ju redan valt spår (han åker ju rakt fram ett tag). Antar att han trodde att det var bättre glid till höger (eftersom Bolsjunov åkte betydligt snabbare) och valde det högra spåret. Får den som har skidspetsarna längst fram göra vad hen vill, så är det ju bara att sicksacka loss ("bästa lösningen").

Edit: Mäki verkar ju bete sig rätt otrevligt, så oskrivna regler om fair play och trevlighet måste kanske skrivas ner.

GoranS

Aktiv medlem
I praktiken innebär detta alltså att om det, som i detta fall, är en ordentlig kurva in till upploppet så bör en åkare som kommer bakifrån

a) Se till att hinna passera framförvarande åkare innan kurvan är slut och åkarna kommer in på upploppet, eller
b) Ligga helt bakom framförvarande åkare.

I fall a har åkaren som kört om då rätt att välja korridor p.g.a. denne är först in på upploppet.

I fall b kan åkaren i alla fall fritt välja korridor efter att framförvarande åkare gjort sitt val. Det bör vara tydligt relativt tidigt genom att det förefaller finnas krav på att framförvarande åkare inte får ändra riktning speciellt mkt på väg till den markerade korridoren. Visserligen kan det svårt att hinna om på ett så kort upplopp men risken att "prejas" utåt som Bolshunov är i alla fall eliminerad. Och om framförvarande åkare går ut mot ytterkorridoren kan bakomvarande åkare ta den inre eller mellersta korridoren vilket ger en kortare väg mot målet.

Väsentligen borde detta leda till att framförvarande åkare behöver ha koll på var bakomvarande befinner sig när de kommer in på upploppet. Om det är överlapp mellan skidorna bör den framförvarande rikta in sig på ytterkorridoren för att därigenom orsaka ett Bolshunov-läge alternativt tvinga bakomvarande att "bromsa" för att sedan kunna ta inre eller mellersta korridoren. Om bakomvarande åkare ligger helt bakom bör framförvarande snarare ta den korridor som gör att hen kommer snabbast till mål relativt vad bakomvarande åkare kan göra givet de då till buds stående korridorerna.

BFS

Aktiv medlem
I praktiken innebär detta alltså att om det, som i detta fall, är en ordentlig kurva in till upploppet så bör en åkare som kommer bakifrån

a) Se till att hinna passera framförvarande åkare innan kurvan är slut och åkarna kommer in på upploppet, eller
b) Ligga helt bakom framförvarande åkare.

I fall a har åkaren som kört om då rätt att välja korridor p.g.a. denne är först in på upploppet.

I fall b kan åkaren i alla fall fritt välja korridor efter att framförvarande åkare gjort sitt val. Det bör vara tydligt relativt tidigt genom att det förefaller finnas krav på att framförvarande åkare inte får ändra riktning speciellt mkt på väg till den markerade korridoren. Visserligen kan det svårt att hinna om på ett så kort upplopp men risken att "prejas" utåt som Bolshunov är i alla fall eliminerad. Och om framförvarande åkare går ut mot ytterkorridoren kan bakomvarande åkare ta den inre eller mellersta korridoren vilket ger en kortare väg mot målet.

Väsentligen borde detta leda till att framförvarande åkare behöver ha koll på var bakomvarande befinner sig när de kommer in på upploppet. Om det är överlapp mellan skidorna bör den framförvarande rikta in sig på ytterkorridoren för att därigenom orsaka ett Bolshunov-läge alternativt tvinga bakomvarande att "bromsa" för att sedan kunna ta inre eller mellersta korridoren. Om bakomvarande åkare ligger helt bakom bör framförvarande snarare ta den korridor som gör att hen kommer snabbast till mål relativt vad bakomvarande åkare kan göra givet de då till buds stående korridorerna.
Det behövs ett tillägg. *Om inte bakomvarande åkare är ryss, då får den ledande skidåkaren ändra riktning om det är bästa lösningen för honom/henne.

GoranS

Aktiv medlem
Nä, han var ju inte långt före. Och Mäki hade ju redan valt spår (han åker ju rakt fram ett tag). Antar att han trodde att det var bättre glid till höger (eftersom Bolsjunov åkte betydligt snabbare) och valde det högra spåret. Får den som har skidspetsarna längst fram göra vad hen vill, så är det ju bara att sicksacka loss ("bästa lösningen").
Längdchefens uttalande (min fetstilsmarkering) indikerar att de inte är överrens med din uppfattning att Mäki skulle åkt rakt fram ett tag:

" – Ja, för han bytte inte bana eller gjorde en plötslig rörelse åt höger."

Jag har också svårt att se att Mäki skulle åka rakt mot mållinjen i något skede. Genom att det är skejtskär så kommer ju vänsterskären att vara mer riktade mot mållinjen och där kan jag möjligen se ett skär som är ganska rakt mot mållinjen, men högerskären kommer att vara med mot ytterkanten så det handlar ju om hur något slags medelvärde mellan skärens riktning förhåller sig till mållinjen och jag tycker inte att det ser ut som att detta medelvärde är riktat mot mållinjen.

GoranS

Aktiv medlem
Frågan är vad som skulle hända om de markerade korridorerna började direkt då de går ur kurvan. Då hade Mäkis utåtglidande inneburit korridorsbyte, först från inre till mellerst korridoren och sedan från mellersta till yttre korridoren. Så tajta korridorsbyten som det då handlat om har väl bestraffats!?

ooms

Aktiv medlem
Ja, Mignereys uttalande är ju intressant, i princip säger han att det är viktigare att hindra konkurrenter från att spurta än att själv fokusera på att ta sig till mållinjen så snabbt som möjligt. Andra experter har ju lyft just detta, att Mäkis snabbaste väg till mållinjen är rakt fram, och att enda syftet att drifta höger är att obstruera Boltjunov och att han därför borde straffas för detta. Men nu kliver alltså Mignerey in och fullständigt legitimerar just det, ja t.o.m. säger att det är så man SKA göra.

Mats65

Aktiv medlem
Frågan är vad som skulle hända om de markerade korridorerna började direkt då de går ur kurvan. Då hade Mäkis utåtglidande inneburit korridorsbyte, först från inre till mellerst korridoren och sedan från mellersta till yttre korridoren. Så tajta korridorsbyten som det då handlat om har väl bestraffats!?
Jag tror att det skulle vara en bra lösning. Genom att tvinga åkarna att välja korridor direkt borde man slippa den här typen av incidenter.

ooms

Aktiv medlem
Har även läst att Röthe stängde Hellner på ett liknande sätt i en stafett 2013, också det utan att bestraffas. Nån som minns om det var nån diskussion då? (kanske inte då jag utgår ifrån att Hellner inte kokade över)

edit: nä, sveriges då norske tränare tycker det var ok

BFS

Aktiv medlem
Längdchefens uttalande (min fetstilsmarkering) indikerar att de inte är överrens med din uppfattning att Mäki skulle åkt rakt fram ett tag:

" – Ja, för han bytte inte bana eller gjorde en plötslig rörelse åt höger."

Jag har också svårt att se att Mäki skulle åka rakt mot mållinjen i något skede. Genom att det är skejtskär så kommer ju vänsterskären att vara mer riktade mot mållinjen och där kan jag möjligen se ett skär som är ganska rakt mot mållinjen, men högerskären kommer att vara med mot ytterkanten så det handlar ju om hur något slags medelvärde mellan skärens riktning förhåller sig till mållinjen och jag tycker inte att det ser ut som att detta medelvärde är riktat mot mållinjen.
Fast man ser ju på förloppet att Mäki håller sig i sin korridor ett tag tills han väljer den högra. Så, en långsam prejning är ingen prejning? Jag har tvärtom tilltron att en professionell KAN (och ska kunna) skejta rakt fram och inte ofrivilligt byta korridor (om än långsamt).

BFS

Aktiv medlem
Om det finns en regel/tanke om att obstruktion är felaktigt måste man agera mot obstruktion.

GoranS

Aktiv medlem
Fast man ser ju på förloppet att Mäki håller sig i sin korridor ett tag tills han väljer den högra. Så, en långsam prejning är ingen prejning? Jag har tvärtom tilltron att en professionell KAN (och ska kunna) skejta rakt fram och inte ofrivilligt byta korridor (om än långsamt).
Om man tittar på en skidåkare som åker skejt så kommer tyngdpunkten på åkaren inte att röra sig rakt framåt. För att avgöra riktningen behöver man därmed ha någon metod att eliminera dessa ofrånkomliga sidledsrörelser om man vill uttala sig om vad den "effektiva rörelseriktningen" är. Om jag försöker göra den analysen intuitivt i huvudet tror jag att Mäki under hela tiden till dess att han når ytterkorridoren har en riktningskomponent utåt. M.a.o. jag håller inte med ditt tidigare uttalande om att han åker rakt mot mållinjen ett tag. För att avgöra exakt hur trajektorian för Mäkis tyngdpunktsrörelse ser ut om man eliminerar den ofårnkomliga sidledsrörelsen kräver nästan att man har en bildsekvens från en fixerad kamera tagen ovanifrån.

F.ö., är det någon som hävdat att Mäkis korridorsbyte skulle vara ofrivilligt?

Har dock inga förhoppningar om att detta på något sätt kommer att påverka din åsikt så jag lägger ner den diskussionen nu.

BFS

Aktiv medlem
Om man tittar på en skidåkare som åker skejt så kommer tyngdpunkten på åkaren inte att röra sig rakt framåt. För att avgöra riktningen behöver man därmed ha någon metod att eliminera dessa ofrånkomliga sidledsrörelser om man vill uttala sig om vad den "effektiva rörelseriktningen" är. Om jag försöker göra den analysen intuitivt i huvudet tror jag att Mäki under hela tiden till dess att han når ytterkorridoren har en riktningskomponent utåt. M.a.o. jag håller inte med ditt tidigare uttalande om att han åker rakt mot mållinjen ett tag. För att avgöra exakt hur trajektorian för Mäkis tyngdpunktsrörelse ser ut om man eliminerar den ofårnkomliga sidledsrörelsen kräver nästan att man har en bildsekvens från en fixerad kamera tagen ovanifrån.

F.ö., är det någon som hävdat att Mäkis korridorsbyte skulle vara ofrivilligt?

Har dock inga förhoppningar om att detta på något sätt kommer att påverka din åsikt så jag lägger ner den diskussionen nu.
Ja, skejtare flyttar tyngdpunkten från sida till sida, men de kan ändå åka rakt fram, eller? Skejtare byter inte fil och skyller på att det är skejt och att det är omöjligt att åka rakt fram. Mäki åker rakt fram. Kortaste vägen till mållinjen. Sen kommer Bolsjunov. Och Mäki väljer (eller kan inte kontrollera sin riktning pga att han skejtar!) att gå ut till höger (inte kortaste vägen till mål). Ops, Mäki tjänar filbytet.

GoranS

Aktiv medlem
Ja, skejtare flyttar tyngdpunkten från sida till sida, men de kan ändå åka rakt fram, eller? Skejtare byter inte fil och skyller på att det är skejt och att det är omöjligt att åka rakt fram. Mäki åker rakt fram. Kortaste vägen till mållinjen. Sen kommer Bolsjunov. Och Mäki väljer (eller kan inte kontrollera sin riktning pga att han skejtar!) att gå ut till höger (inte kortaste vägen till mål). Ops, Mäki tjänar filbytet.
Antingen förstod du inte det jag skrev eller så väljer du att ignorera det.

ooms

Aktiv medlem
Men hela diskussionen kvittar ju nu, klart att Mäki gör det där medvetet (han har ju själv dessutom erkänt att han psykat Boltjunov under hela loppet), men Mignerey har ju nu sagt att det är ok, ja t.o.m. att det var det bästa Mäki kunde göra.

fiskarn

Aktiv medlem
Men hela diskussionen kvittar ju nu, klart att Mäki gör det där medvetet (han har ju själv dessutom erkänt att han psykat Boltjunov under hela loppet), men Mignerey har ju nu sagt att det är ok, ja t.o.m. att det var det bästa Mäki kunde göra.
Medvetet är det ju. Man kan väl få det till att Mäki har rätt att välja den korridoren tydlingen, Mäki är ju trots allt hela tiden något före. Att han väljer det spår som är sämst för Bolsjunov behöver ju i sig inte va fel men nu gör han det också genom att köra på Bolsjunovs skidor och det tycker jag är konstigt kan va ok.

GoranS

Aktiv medlem
Ja, det är naturligtvis s.a. Mäki väljer ytterkorridoren medvetet för att det är dåligt för Bolshunov. Är väl f.ö. ingen som hävdat något annat vad jag kan påminna mig.

Det som är intressant är under vilka premisser det är OK. Mignereys uttalande om häftig rörelse till höger och att han inte anser att någon sådan förekommit säger mig att regelmässigheten i Mäkis körning hänger på trajektorian han (och Bolshunov) följer innan "sammanstötningen" sker spelar roll. Och där verkar BFS tycka att det är solklart att Mäki åker slalom medan jag inte är övertygad om att det är något exceptionellt svängande finnen ägnar sig åt.

Stumpy

Aktiv medlem
Vilken korridor hade Mäki valt om Bolsjunov kommit på insidan?
Är det alltid OK att välja en annan linje, så länge ens egna skidor är före konkurrentens?
Gäller det i så fall över hela banan, eller är det bara inför spurten som det är OK att byta till någon annans spår?

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Vilken korridor hade Mäki valt om Bolsjunov kommit på insidan?
Är det alltid OK att välja en annan linje, så länge ens egna skidor är före konkurrentens?
Gäller det i så fall över hela banan, eller är det bara inför spurten som det är OK att byta till någon annans spår?
Då hade han valt den som blockerade mest såklart. Taktik i all ära men en vinst över någon som är starkare genom att blockera kan ju inte smaka speciellt gott.

gandhi

Aktiv medlem
Mäki vs Bolsjunov är sååå vecka 3!

Vecka 4 är här och med den mer snö och kallgrader. Jag ska montera Rottefella Move Switch på mina skidor och ut och köra lite med hunden

Miss Lycka 2.0

Aktiv medlem
Det är som vanligt. Den mest taktiska vinner. Northug var mycket taktisk,

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Mäki vs Bolsjunov är sååå vecka 3!

Vecka 4 är här och med den mer snö och kallgrader. Jag ska montera Rottefella Move Switch på mina skidor och ut och köra lite med hunden
Du kan ha rätt.

Vi fick några cm till i morse, -13 idag. Ikväll blir det premiär med nya trimtexjackan, hoppas på lite fastare bädd än i söndags!

BFS

Aktiv medlem
Antingen förstod du inte det jag skrev eller så väljer du att ignorera det.
En skejtare kan, enligt dig, inte röra sig rakt framåt, vilket jag hävdade. Så jag tror inte vi kommer att komma överens om nånting.

BFS

Aktiv medlem
Dagens skidupplevelse. Två gående människor med var sin hund i skidspåren. "Inga hundar i skidspåren." "Det är ett fritt land."

ooms

Aktiv medlem
Dagens skidupplevelse. Två gående människor med var sin hund i skidspåren. "Inga hundar i skidspåren." "Det är ett fritt land."
Allemansrätten trumfar allt! Inte ska det faktum att några lagt ner både jobb och pengar på att ordna nåt för skidåkarna få hindra min RÄTT att gå just där! Annars är vi på ett lutande plan, snart får man inte rasta hunden nånstans i naturen! Skidåkare och hundrastare måste kunna samsas, ingen har ensamrätt, det är emot allemansrätten!

BFS

Aktiv medlem
Allemansrätten trumfar allt! Inte ska det faktum att några lagt ner både jobb och pengar på att ordna nåt för skidåkarna få hindra min RÄTT att gå just där! Annars är vi på ett lutande plan, snart får man inte rasta hunden nånstans i naturen! Skidåkare och hundrastare måste kunna samsas, ingen har ensamrätt, det är emot allemansrätten!
Du har rätt. Vart ska det sluta?! Om inte hundägarna står upp för sina rättigheter att rasta sina hundar precis överallt kommer skidåkarna att förbjuda alla hundar... Inga hundar nånstans! Är det ett sånt samhälle vi vill ha?!

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Vi har skyltat förbud för promenerande och hundrastare i spåren då de är att anses som spårsystem i en anledning, ändå möter man dem lite då och då. Sist var det en tant som sett skylten och visste att det inte var tillåtet men ändå fortsatte med lös hund trots det, därefter sprang den in framför ungarna så då fick jag vråla (inte på barnen).

Vänsterbacken

Aktiv medlem
Så är det ju (som tur är). Men sen är det bra med vanligt hyfs och att ta hänsyn till sina medmänniskor också. Så är det inte alltid.

ooms

Aktiv medlem
Vi har skyltat förbud för promenerande och hundrastare i spåren då de är att anses som spårsystem i en anledning, ändå möter man dem lite då och då. Sist var det en tant som sett skylten och visste att det inte var tillåtet men ändå fortsatte med lös hund trots det, därefter sprang den in framför ungarna så då fick jag vråla (inte på barnen).
Jag håller helt med! Mitt inlägg var mer ett ironiserande ang ett par andra aktuella trådar där det minst sagt rasas över en liknande vädjan som anses inskränka allemansrätten, och därmed absolut inte kan respekteras.

BFS

Aktiv medlem
Så är det ju (som tur är). Men sen är det bra med vanligt hyfs och att ta hänsyn till sina medmänniskor också. Så är det inte alltid.
Det är ett fritt land, men vi har ändå begränsningar i våra friheter. För mycket "ohyfsat beteende" leder till slut till lagar. Och då är det slut med vissa rättigheter.

BFS

Aktiv medlem
Är koppeltvång också valfritt (med hänvisning till vårt fria land och vår allemansrätt)?

Vänsterbacken

Aktiv medlem
Det är ett fritt land, men vi har ändå begränsningar i våra friheter. För mycket "ohyfsat beteende" leder till slut till lagar. Och då är det slut med vissa rättigheter.
Exakt. Man kan hävda sina rättigheter och ha juridiskt rätt men moraliskt (eller "hyfs-mässigt) fel. Sånt kan få konsekvenser som sagt.
Tänkte dock mer på fenomenet att folk ofta hävdar sina rättigheter och utan att fundera på konsekvenser för omgivningen. Behöver inte vara inom vad som ryms inom juridiken. Egna rättigheter är lätt och bekvämt, personliga skyldigheter och ansvar jobbigt tydligen.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer