[OT] Längdskidor - Här diskuterar vi allt som hör längdskidåkning till. Dela gärna din skid-RR här.

ooms

Aktiv medlem
[OT] Längdskidor - Här diskuterar vi allt som hör längdskidåkning till. Dela gärna din skid-RR här.
Såg att Britta missar Marcialonga, och det gäller antagligen några fler långloppsåkare. Oavsett blir det intressant på söndag, svenskarna har ju startat Ski Classics ovanligt starkt i år (och norrmännen svagt, åtminstone när det gäller topplaceringar), så blir kul att se nu när säsongens första riktiga storlopp kommer (eller ”monument”, jag tror de tagit efter cyklingen och klassat de största loppen som ”monument” i år).

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Såg att Britta missar Marcialonga, och det gäller antagligen några fler långloppsåkare. Oavsett blir det intressant på söndag, svenskarna har ju startat Ski Classics ovanligt starkt i år (och norrmännen svagt, åtminstone när det gäller topplaceringar), så blir kul att se nu när säsongens första riktiga storlopp kommer (eller ”monument”, jag tror de tagit efter cyklingen och klassat de största loppen som ”monument” i år).
Tråkigt för henne (och oss som följer), där försvinner hennes chans till en Grand Slam. Som jag förstod det var det något hon tänkte försöka sig på.

Edit: innan skadan såklart😁

GoranS

Aktiv medlem
Det där ”Grand Slam”-snacket lät ärligt talat mest om fantasier i mina öron.

Birken har väl aldrig vunnits på blanka skidor i damklassen. Visst, det kommer säkert att ske men jag skulle bli förvånad om Britta gör det.

I VL känns det som Britta ofta har problem med distansen. Ibland har hon fått till en så stor lucka att det håller men hon har ju blivit passerad på senare delen av loppet då krafter sinat. Personligen tror jag mer på Korsgren där.

Sen ytterligare två lopp som hon också ska vinna där andra mkt väl skulle kunna ställa till det.

Totalt sett skulle jag säga att sannolikheten för att hon hade lyckats även utan denna skada var mkt liten.

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Det där ”Grand Slam”-snacket lät ärligt talat mest om fantasier i mina öron.

Birken har väl aldrig vunnits på blanka skidor i damklassen. Visst, det kommer säkert att ske men jag skulle bli förvånad om Britta gör det.

I VL känns det som Britta ofta har problem med distansen. Ibland har hon fått till en så stor lucka att det håller men hon har ju blivit passerad på senare delen av loppet då krafter sinat. Personligen tror jag mer på Korsgren där.

Sen ytterligare två lopp som hon också ska vinna där andra mkt väl skulle kunna ställa till det.

Totalt sett skulle jag säga att sannolikheten för att hon hade lyckats även utan denna skada var mkt liten.
Det är jättedumt att ens tänka tanken att försöka sig på en GS? Med alla hennes segrar kanske hon vill ha något nytt att kämpa för. Tycker det är bra att sikta högt 😁

Kan ju vara så att Britta tränat diagonalåkning/stakning med frånskjut/o.s.v och tänkte köra med fästvalla på Birken? Hittills har det ju, precis som du säger, inte gått att staka sig till vinst.

Många funderingar

Edit: kan ju vara så att denna säsong vore den enklaste, några nya unga gör ju bra resultat och de kommer nog inte bli sämre

Stumpy

Aktiv medlem
Vi har skyltat förbud för promenerande och hundrastare i spåren då de är att anses som spårsystem i en anledning, ändå möter man dem lite då och då. Sist var det en tant som sett skylten och visste att det inte var tillåtet men ändå fortsatte med lös hund trots det, därefter sprang den in framför ungarna så då fick jag vråla (inte på barnen).
Om hunden blivit påkörd i spåret, så är det så klart skidåkarens fel.

GoranS

Aktiv medlem
Det är jättedumt att ens tänka tanken att försöka sig på en GS? Med alla hennes segrar kanske hon vill ha något nytt att kämpa för. Tycker det är bra att sikta högt 😁

Kan ju vara så att Britta tränat diagonalåkning/stakning med frånskjut/o.s.v och tänkte köra med fästvalla på Birken? Hittills har det ju, precis som du säger, inte gått att staka sig till vinst.

Många funderingar

Edit: kan ju vara så att denna säsong vore den enklaste, några nya unga gör ju bra resultat och de kommer nog inte bli sämre
Det jag menar är att jag anser att det nog skulle oerhört mkt till för att det skulle lyckas, nästan på nivån att konkurrenter skulle behöva "försvinna" av olika skäl. Och jag är inte säker på att en målsättning som är så liten chans att lyckas med gynnar de allmänna resultaten. Jag kan tänka mig scenarion där det i alla fall kanske hade varit att ha det som interna mål snarare än gå ut med det. Om hon t.ex. blir tvåa i samtliga lopp, slagen i spurtstrider är det ju utifrån måler "epic fail" men med mer sansade referensramar en riktigt bra och stabil insats utan att riktigt fått till det. Men, rena spekulationer från min sida.

Då Britta väl konsekvent vägrat fästvalla t.o.m. i Reistadlöpet som ju många av toppherrarna kör med fästvalla under skidorna på så undrar jag om hon skulle överge de blanka skidorna.

Genom att de GS-konceptet väl är nytt för i år håller jag med om att det nog hade varit hennes bästa chans. Hon blir trots allt ett år äldra varje år och även om AA visar att det går att prestera bra långt upp i åren är det nog mer att försöka hålla uppe nivån snarare än att kraftigt förbättra sig. Någon/några av de yngre åkarna kan man misstänka däremot kommer att ta rejäla steg framåt kommande år och det kan ju dyka upp helt nya åkare också. Så, även där håller jag med dig.

BFS

Aktiv medlem

Många funderingar

Nä, man ska inte sikta högt. Man ska spara sig för att inte förlora så mycket. Det är så man blir en vinnare!

ooms

Aktiv medlem
Britta har ju själv sagt när hon fått kritik ang valet av blanka skidor, att med den fleråriga träningsbakgrund hon nu har så går det snabbare för henne att gå blankt även på lopp som Birken och Reistadlöpet, och då får man väl lita på det. Problemet är ju bara att det då finns åkare som med fästvallning går ännu snabbare på dessa lopp. Åtminstone hittills.

Sunlake

Medlem
Bindningen läggs ovanpå plattan och skruvas fast genom den. Jag tycker inte det märks nån direkt skillnad mot skidorna utan platta emellan. Plattans funktion om man vill byta sen vet jag dock inte men min minnesbild är att själva fästena för bindning i Nis-plattan ändå inte är exakt där skruvhålen är.
Jag hade Propulse på 2 par skidor med NIS-platta som jag sedan tog bort när jag bytte till Rottefella Pro. Man får limma i skruvhålen och sen när det har härdat så skär man bara bort överflödet och den plast som blivit lite deformerad av skruvarna till Propulsebindningen. Inga som helst problem att flytta den nya bindningen framåt och bakåt sen.

ooms

Aktiv medlem
Men vilka kör med NIS-platta idag? Det är väl bara Mad House? Kanske Peltonen. Och det är väl en ny typ av platta (vit) sen ett par år?
Hur är det med IFP-plattorna som sitter på Fischer och Ross, klarar de sig också helskinnade?

GoranS

Aktiv medlem
Nä, man ska inte sikta högt. Man ska spara sig för att inte förlora så mycket. Det är så man blir en vinnare!
Finns det någonsin några nyanser i din värld eller kan du dela in allt i "ditt sätt att se det" och "fel sätt att se det"?

Det känns som att varje gång jag skriver något du uppenbarligen inte håller med om kommer det något oerhört svart-vitt svar alternativt ett ironiskt svar som mest verkar ha som syfte att förlöjliga min synpunkt.

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Hursomhaver!
Blev en skate-tur ikväll, 14km. Invigde såväl Trimtex Ace-jackan samt de nya pjäxöverdragen, mycket nöjd med båda inköpen! Premiäråkte även ett av de obelysta spåren och märkte att jag nog villhöver en mer anpassad pannlampa än den jag hade nu.

BFS

Aktiv medlem
Finns det någonsin några nyanser i din värld eller kan du dela in allt i "ditt sätt att se det" och "fel sätt att se det"?

Det känns som att varje gång jag skriver något du uppenbarligen inte håller med om kommer det något oerhört svart-vitt svar alternativt ett ironiskt svar som mest verkar ha som syfte att förlöjliga min synpunkt.
Och när jag skriver att en professionell skidåkare kan skejta rakt fram får jag mothugg. När jag säger att kortaste vägen mellan A och B är en rät linje får jag också mothugg. För att inte tala om när jag tycker det är rätt av en duktig klättrare att försöka hänga av mindre bra klättrare och gå för vinst. Jag blir lite störd på gnället i denna tråd. Men visst, det är inte förbjudet att försöka hitta alla fel svenska skidåkare gör, men det skulle varit intressant att nån gång få höra vad de skulle ha gjort istället (men det kommer ju såklart efteråt).

KungJulian

Aktiv medlem
Det är hårda spår och kallt när Johaug och de andra förbereder sig för helgen i Falun. Och kallare kommer att bli, runt 17-18 minusgrader när de ska tävla. Är väl ett luftrör eller två som tycker det är jobbigt.

ooms

Aktiv medlem
Det är hårda spår och kallt när Johaug och de andra förbereder sig för helgen i Falun. Och kallare kommer att bli, runt 17-18 minusgrader när de ska tävla. Är väl ett luftrör eller två som tycker det är jobbigt.
Hur var det nu, är inte köldgränsen i VC 16 minus? Kanske risk för inställt då.
Om inte arrangören sätter ut några strategiskt placerade värmeljus eller marschaller 😂

LFN

Aktiv medlem
Jag tror att gränsen i VC är att det inte får vara kallare än -20 på mer än 50% av banan. Inte helt 100 på det. -15 gäller som regel vid ungdomstävlingar. Absoluta nollpunkten är gränsen för Vasaloppet. (Vet jag av egen erfarenhet, det är alltid under -200 vid starten)

ooms

Aktiv medlem
Jag tror att gränsen i VC är att det inte får vara kallare än -20 på mer än 50% av banan. Inte helt 100 på det. -15 gäller som regel vid ungdomstävlingar. Absoluta nollpunkten är gränsen för Vasaloppet. (Vet jag av egen erfarenhet, det är alltid under -200 vid starten)
I samband med köldskadorna efter la Diagonela var det mycket skriverier om det, och då skrevs det att -16 var gränsen vid VC (blev själv förvånad, jag har trott det var -18).

LFN

Aktiv medlem
I samband med köldskadorna efter la Diagonela var det mycket skriverier om det, och då skrevs det att -16 var gränsen vid VC (blev själv förvånad, jag har trott det var -18).
Jag var tvungen att kolla upp det här lite mer. Det var en vild spridning på siffror i olika tidningar, allt från -16 till -25. Jag letade rätt på FIS reglemente för VC och där står det så här:
388.2.1
If the temperature level is forecast to be between minus 15 °C and minus 25 °C at any point on the course, recommendations regarding cold weather protection should be made available to the competitors. Under such conditions it is the responsibility of the competitors to seek the information and to follow the recommendations given by the organiser.

388.3.1
If the temperature in a major portion of the course is minus 25 °C or below, the competition shall be delayed or cancelled..
Det står också att organisatören ska ta hänsyn till vindstyrka och andra faktorer som påverkar kyleffekten. Som jag läser det här finns det ingen annan absolut gräns än -25, men det verkar vara praxis att ställa in tävlingar även när det inte är fullt så kallt.

ooms

Aktiv medlem
Jag var tvungen att kolla upp det här lite mer. Det var en vild spridning på siffror i olika tidningar, allt från -16 till -25. Jag letade rätt på FIS reglemente för VC och där står det så här:

Det står också att organisatören ska ta hänsyn till vindstyrka och andra faktorer som påverkar kyleffekten. Som jag läser det här finns det ingen annan absolut gräns än -25, men det verkar vara praxis att ställa in tävlingar även när det inte är fullt så kallt.
Hmm, det där var precis vad Ski Classics hänvisade till gällde för dem. Samtidigt skrevs det att gränsen är högre för VC. Kan det vara så att VC-gränsen är nåt överenskommet utanför reglerna?

Edit: hm, här sägs det att gränsen i ”vanliga” VC är -20:

Och här (fr 2016) sägs det -18:

Vilken soppa...

Senast ändrad:

H.

Aktiv medlem
Svenska skidförbundet sa:
ICR 2020 det internationella regleverket för längdskidor upplaga 2020 (på engelska). Upplaga juli 2020.
https://www.skidor.com/Grenar/langdakning/tavling/Reglerochriktlinjer/
Detta gäller för tävlingar:
315.9 Temperature
If the temperature is below -20° C, measured at the coldest point of the course, a competition will be postponed or cancelled by the Jury. With difficult weather conditions (e.g., strong wind, high air humidity, heavy snowfall, or high temperature) the Jury may, in consultation with the Team Captains of the participating teams and the Chief of medical and rescue service responsible for the competition, postpone or cancel the competition.
Detta gäller för motionslopp:
388.2 Between minus 15 ° and minus 25 °C
388.2.1 If the temperature level is forecast to be between minus 15 °C and minus 25 °C at any point on the course, recommendations regarding cold weather protection should be made available to the competitors. Under such conditions it is the responsibility of the competitors to seek the information and to follow the recommendations given by the organiser. 87

388.3 Minus 25 °C and below
388.3.1 If the temperature in a major portion of the course is minus 25 °C or below, the competition shall be delayed or cancelled.

Eddy

Aktiv medlem
Jag har Salomon SNS Propulse på min "vallaskidor" och tänkte köpa ett par skinskidor för de dagarna jag bara vill kunna dra ut en snabb vända. Helst vill jag kunna fortsätta med samma par pjäxor. Kan man köra med likadan bindning på skinskidorna, eller måste man ha flyttbar så att man kan justera fästzonen?
Det finns ett annat alternativ också, det är ju grymt svårt att träffa på millimetern när man plockar ut skidor. Därav succén med flyttbara bindningar.

Har man fasta bindningar och spannet är aningen för mjukt kan man raka av lämpligt mycket framtill, och anpassa fästet på så sätt.

Nu har vi ju kanonföre här i norr, kall fin snö med megafäste med Rode grön. Oj vilken njutning att få åka klassiskt på fina spår och lämpligt kuperat.

Testade skinskidan och trots flyttbara bindningar och juste spann så går det trögare. Vid kallföre parkerar jag skinskidan...jag åker nog helst vallat jämt förresten.

BFS

Aktiv medlem
Dagens skidtur (snöfall, mjuka och nypistade spår) var trevlig (men lite trög med skinskidor). Avslutningen (inte i spåret men fortfarande med skidorna i handen) var mer intressant. En svart lurvig hund jagade ett rådjur nedför gatan. Ställde in skidorna i porten och joggade efter. En kvinna (med hund) hade sett dem springa över stora trafikerade vägen. Tog en omväg och hörde skall. Hittade hunden skällandes på rådjuret i en trädgård. De drog iväg igen och jag tappade spåret. Har det med längdåkning att göra (förutom att jag sprang omkring i pjäxorna)? Kanske inte. Men, det var det jag hade att berätta iaf.

Eddy

Aktiv medlem
Dagens skidtur (snöfall, mjuka och nypistade spår) var trevlig (men lite trög med skinskidor). Avslutningen (inte i spåret men fortfarande med skidorna i handen) var mer intressant. En svart lurvig hund jagade ett rådjur nedför gatan. Ställde in skidorna i porten och joggade efter. En kvinna (med hund) hade sett dem springa över stora trafikerade vägen. Tog en omväg och hörde skall. Hittade hunden skällandes på rådjuret i en trädgård. De drog iväg igen och jag tappade spåret. Har det med längdåkning att göra (förutom att jag sprang omkring i pjäxorna)? Kanske inte. Men, det var det jag hade att berätta iaf.
I måndags höll jag att åka på två älgar på Stadsliden i Umeå, de låg och vilade i spåren, ko och kalv, jag vände och avstod från att försöka ta mig förbi, spännande med vilda djur!
Dagen efter var de tydligen kvar och någon hade visst blivit förföjld/attackerad av de.

Senast ändrad:

gsb

Aktiv medlem
11 km klassiskt på lunchen. Med skinskidor.
Helt otroligt att man lyckas få ihop spår här i Sthlm med ett snödjup på 5-7 cm! Kudos till alla som fixar!

Som sagt tidigare, i helgen blir det Grönklitt. Med skinskidorna.

H.

Aktiv medlem
11 km klassiskt på lunchen. Med skinskidor.
Helt otroligt att man lyckas få ihop spår här i Sthlm med ett snödjup på 5-7 cm! Kudos till alla som fixar!

Som sagt tidigare, i helgen blir det Grönklitt. Med skinskidorna.
Var?

BFS

Aktiv medlem
Ändrar
I måndags höll jag att åka på två älgar på Stadsliden i Umeå, de låg och vilade i spåren, ko och kalv, jag vände och avstod från att försöka ta mig förbi, spännande med vilda djur!
Dagen efter var de tydligen kvar och någon hade visst blivit förföjld/attackerad av de.
Häftigt med de stora djuren. :) Men ändrar inte älgarna attityd kan de hamna i trubbel.

Eddy

Aktiv medlem
Ändrar

Häftigt med de stora djuren. :) Men ändrar inte älgarna attityd kan de hamna i trubbel.
Det blev problems för älgarna, Stadsliden stängs kring lunch för jakt.

"Vid 12-tiden kommer polisen att åka ut till Gammliaskogen för att leta upp älgen och kalven för att avliva dem.

– Vi blir några stycken som kommer att göra det här, och det har att göra att det ska kunna ske på ett säkert sätt, säger Joacim Lundqvist.

Polisen stöder sig av paragraf 9 i jaktlagen, som lyder: Om ett vilt djur orsakar avsevärd skada eller om det kan antas vara farligt för människors säkerhet, får Polismyndigheten låta avliva djuret, om det inte finns någon annan tillfredsställande lösning.

Just älgarna i Gammliaskogen har skrämt, sparkat och och jagat besökare sedan åtminstone sommaren 2020.

Går ni ut med någon uppmaning att hålla sig borta från området?

– Det kommer att ställas upp poliser och stoppa folk från att gå in i området när vi vet var älgarna befinner sig. Sen är det inte ens säkert att det går att skjuta älgarna där de är. Vi vill inte hålla på och stressa älgarna.

Polisen kommer också att ha med sig företrädare från Umeå kommun under jakten.

– Det är för att när man skjuter en älg och släpar ut den ur skogen så kommer det att bli blodspår helt enkelt. Det vill vi inte att det ska synas så mycket av, så en person ska köra och pista samtidigt så att det ser rent och snyggt ut på en gång, säger Joacim Lundqvist."

BFS

Aktiv medlem

"Vid 12-tiden kommer polisen att åka ut till Gammliaskogen för att leta upp älgen och kalven för att avliva dem.

– Vi blir några stycken som kommer att göra det här, och det har att göra att det ska kunna ske på ett säkert sätt, säger Joacim Lundqvist.

Polisen stöder sig av paragraf 9 i jaktlagen, som lyder: Om ett vilt djur orsakar avsevärd skada eller om det kan antas vara farligt för människors säkerhet, får Polismyndigheten låta avliva djuret, om det inte finns någon annan tillfredsställande lösning.

Just älgarna i Gammliaskogen har skrämt, sparkat och och jagat besökare sedan åtminstone sommaren 2020.

– Det kommer att ställas upp poliser och stoppa folk från att gå in i området när vi vet var älgarna befinner sig. Sen är det inte ens säkert att det går att skjuta älgarna där de är. Vi vill inte hålla på och stressa älgarna.

– Det är för att när man skjuter en älg och släpar ut den ur skogen så kommer det att bli blodspår helt enkelt. Det vill vi inte att det ska synas så mycket av, så en person ska köra och pista samtidigt så att det ser rent och snyggt ut på en gång, säger Joacim Lundqvist."
Oj, har de (älgarna) varit ilskna ända sen i somras? Då har de nog levt över sina rättigheter... Visst har det där hänt i Umeå förr? 5 år sen? Mer?

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
B5117014-326D-48D2-A009-DE5A49FEEE9D.png
Ja nog tycker jag att man borde försöka! Den som vinner Marcialonga kommer nog göra stenhårt försök på Jizerská

ooms

Aktiv medlem

Det sket sig. Men allemansrätten trumfar väl allt idag, även polisavspärrningar verkar det...

BFS

Aktiv medlem
Är Britta(s fötter) ens i form för att åka Marcialonga?

BFS

Aktiv medlem

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Lina lär väl ligga bäst till, men Birken kan nog bli knivigt, framförallt med Björgen och kanske även Johaug på plats.
Johaug har ju redan vunnit Birken en gång, måste ju vara någon annans tur nu😁
Är Britta(s fötter) ens i form för att åka Marcialonga?
Tveksamt, hon siktade väl på att vara tillbaka till Jizerská? Eller har det ändrats? 😀

Edit: på tal om köldskador så har skipodden bild på Nygaards fingrar http://instagr.am/p/CKiascwjH77/

Senast ändrad:

BFS

Aktiv medlem
Johaug har ju redan vunnit Birken en gång, måste ju vara någon annans tur nu😁

Tveksamt, hon siktade väl på att vara tillbaka till Jizerská? Eller har det ändrats? 😀

Edit: på tal om köldskador så har skipodden bild på Nygaards fingrar http://instagr.am/p/CKiascwjH77/
Fy f**n (för förfrysta fingertoppar)! Och jag har inte hört nåt om Britta (tänkte/hoppades att det gått bättre än förväntat).

H.

Aktiv medlem
Jag går bara på vad jag läst på internet (alltså, här) och drar egna (förhastade) slutsatser.
Jag har läst den länkade artikeln två gånger. Måste jag läsa den en tredje gång? Eller krävs det att man startar en sån där hemsk kvällstidningvideo för att få fram info?

BFS

Aktiv medlem
Jag har läst den länkade artikeln två gånger. Måste jag läsa den en tredje gång? Eller krävs det att man startar en sån där hemsk kvällstidningvideo för att få fram info?
Tidigare i tråden (inte källkritiskt granskat av mig): "Går ni ut med någon uppmaning att hålla sig borta från området?

– Det kommer att ställas upp poliser och stoppa folk från att gå in i området när vi vet var älgarna befinner sig. Sen är det inte ens säkert att det går att skjuta älgarna där de är. Vi vill inte hålla på och stressa älgarna."

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer