[OT] Längdskidor - Här diskuterar vi allt som hör längdskidåkning till. Dela gärna din skid-RR här.

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Längdskidor - Här diskuterar vi allt som hör längdskidåkning till. Dela gärna din skid-RR här.
Starkt av Eriksson att klara att spurta ner dem efter allt dragjobb.

GoranS

Aktiv medlem
Skottpengar på producent i junior-VM idag igen. Visa Bergane ståendes i mål pustandes medan kampen om silvret pågår är rakt av totalinkompetent. Att det görs liknanade val av producenterna i VC är ingen ursäkt.

Egentligen tycker jag att det är fel att över huvud taget visa en klar ledare på slutet om det finns en fajt om placeringar längre bak. Jag förstår att argumentet är att de vill visa segraren när denna går i mål. Masstartslopp handlar dock om kampen mellan åkare och då ska man i mitt tycke fokusera på dessa kamper. Jag tycker att det i så fall är bättre att visa bilder på segrarens målgång när de flesta gått i mål, eller i alla fall, säg, topp-20, om det finns jämna fajter där bakom.

Tyvärr är problemet inte begränsat till längdskidor heller utan det finns även i friidrott och även i tävlingar som finnkampen där det verkligen handlar om fajter om viktiga poäng.

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Skottpengar på producent i junior-VM idag igen. Visa Bergane ståendes i mål pustandes medan kampen om silvret pågår är rakt av totalinkompetent. Att det görs liknanade val av producenterna i VC är ingen ursäkt.

Egentligen tycker jag att det är fel att över huvud taget visa en klar ledare på slutet om det finns en fajt om placeringar längre bak. Jag förstår att argumentet är att de vill visa segraren när denna går i mål. Masstartslopp handlar dock om kampen mellan åkare och då ska man i mitt tycke fokusera på dessa kamper. Jag tycker att det i så fall är bättre att visa bilder på segrarens målgång när de flesta gått i mål, eller i alla fall, säg, topp-20, om det finns jämna fajter där bakom.

Tyvärr är problemet inte begränsat till längdskidor heller utan det finns även i friidrott och även i tävlingar som finnkampen där det verkligen handlar om fajter om viktiga poäng.
De sponsorer som vinnaren har vill nog gärna ha valuta för pengarna. De skulle kunna ha bild-i-bild.

marr

Moderator
Forumvärd
Repriser kör man först när åtminstone pallen är avgjord.

GoranS

Aktiv medlem
Ni som såg Jizerska, gick det av sändningen att få grepp om när Dahl och Korsgren gick loss? Och hur länge var Britta med idag?

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Ni som såg Jizerska, gick det av sändningen att få grepp om när Dahl och Korsgren gick loss? Och hur länge var Britta med idag?

Jodå de var i bild då, Ida stack iväg först och fick en lucka på några sekunder. Sedan tog Lina luckan och lämnade samtidigt resterande bakom, sedan var de två loss in i mål.

GoranS

Aktiv medlem
De sponsorer som vinnaren har vill nog gärna ha valuta för pengarna. De skulle kunna ha bild-i-bild.
Möjligt att någon har det argumentet. Jag tycker dock inte det håller. Hur många skulle klara att säga vilken reklam Bergane hade på kläderna idag baserat på att de fick se henne på upploppet samt stående i mål pustandes? Jag kan det i alla fall inte. Jag tror sådant mer gör sig på bilder från prispall och dylikt.

Bild-i-bild vore i alla fall ett steg på vägen, och då med den åkare som är solo i den lilla bilden. :sneaky:

ooms

Aktiv medlem
Jag såg bara sporadiskt i början, men Britta var avhakad ganska tidigt. Tror sedan de var ett gäng på först åtta och sedan fem, innan Ida och Lina kom loss.

marr

Moderator
Forumvärd
Jodå de var i bild då, Ida stack iväg först och fick en lucka på några sekunder. Sedan tog Lina luckan och lämnade samtidigt resterande bakom, sedan var de två loss in i mål.
Kan det varit strax efter halvvägs de drog loss? Såg bara sporadiskt.

ooms

Aktiv medlem

GoranS

Aktiv medlem
Mitt intryck av resultaten i år är att Dahl verkar tagit ytterligare ett kliv i sin utveckling. Ska man tro att hon kan komma att ta över taktpinnen nästa säsong?

Och, norrmännen måste ju ha krismöten nu. Fyra lopp, noll norska segrar. Kan det bli en från skidåkarpensionen återkommande norska som bryter förbannelsen i VL?

ooms

Aktiv medlem
Kul att Grand Slam fortf lever! Lina vet vi ju är stark på Vasaloppet, men hur är det med Emil? Håller han 4 timmar? Marcialonga gick ju bra, men det speciella med VL är ju vad som händer efter 7 mils åkning.

GoranS

Aktiv medlem
Kul att Grand Slam fortf lever! Lina vet vi ju är stark på Vasaloppet, men hur är det med Emil? Håller han 4 timmar? Marcialonga gick ju bra, men det speciella med VL är ju vad som händer efter 7 mils åkning.
På damsidan tillkommer väl Björgen som ett osäkerhetsmoment för Lina. Är ju oerhört svårt att veta hur bra hon kommer att vara. Jag skulle dock inte trilla av stolen i förvåning om hon skulle visa sig vara i riktigt bra slag. Hur hon sen funkar efter 4 timmar i tävlingsfart undrar jag om hon själv ens riktigt vet.

På herrsidan tror jag det ska rätt mkt till för att sviten ska fortsätta leva. Vore dock kul om Emil lyckades.

GoranS

Aktiv medlem
Någon som har koll på den där Andreas Domeij? Tycker det var lite fyrkantigt resonemang han hade när Tove Ericsson plockades bort från junior-VM. Ericsson blev sen 7:a på 10 km på senior-SM (18 s från fjärdeplatsen), 10:a i sprinten och 9:a på 15 km. Har väldigt svårt att se att samtliga, om någon, av de uttagna tjejerna skulle ha grejat det.

I dagens sändning sa Blomman att Domeij tydligen velat ha bort Gisselman från laget idag och att han kom med p.g.a. Ersson gav sin plats till Gisselman för att han var säker på att Truls hade bättre chanser. Sen blir Gisselman klart bästa svensk som åtta medan de andra kommer placeringarna 22, 28 och 55.

Känns som Domeij gått i den ryska laguttagningsskolan där mottot är "Obegripligheten framför allt".

GoranS

Aktiv medlem
F.ö. riktigt bra fajtats av Gisselman. Kämpade sig ju tillbaka till grupper framför hur många gånger som helst och slog samtliga norrmän!

ooms

Aktiv medlem
Någon som har koll på den där Andreas Domeij? Tycker det var lite fyrkantigt resonemang han hade när Tove Ericsson plockades bort från junior-VM. Ericsson blev sen 7:a på 10 km på senior-SM (18 s från fjärdeplatsen), 10:a i sprinten och 9:a på 15 km. Har väldigt svårt att se att samtliga, om någon, av de uttagna tjejerna skulle ha grejat det.

I dagens sändning sa Blomman att Domeij tydligen velat ha bort Gisselman från laget idag och att han kom med p.g.a. Ersson gav sin plats till Gisselman för att han var säker på att Truls hade bättre chanser. Sen blir Gisselman klart bästa svensk som åtta medan de andra kommer placeringarna 22, 28 och 55.

Känns som Domeij gått i den ryska laguttagningsskolan där mottot är "Obegripligheten framför allt".
Det var ju lite intressant. Blomman har nog bra insyn då hans son Birk tävlar för samma klubb (Rehns BK) som Gisselman. Tove kör väl för Hudiksvall. Har Domeij ett horn i sidan till Hälsingland?

Senast ändrad:

GoranS

Aktiv medlem
Gisselman tackar också Ersson på sin IG för platsen:
1613326017760.png

GoranS

Aktiv medlem
Blomman hade också något resonemang kring att Sverige får fram gott om åkare som lyckas som seniorer på damsidan men inte på herrsidan.

Vet inte om jag helt hängde med men jag tror att han ansåg att en komponent var att damerna kör kortare lopp och att den svenska modellen kanske passar bättre för sprint och inte så långa distanslopp men att man behöver lite andra egenskaper på längre lopp och att ledare och tränare där inte riktigt lyckas lotsa unga åkare rätt. Han var också inne på att han inte trodde att det var sämre "råmaterial" eller inställning på herrsidan utan att det snarare är på ledar- och tränarsidan man lyckas sämre.

Ingen aning om han har rätt, men han har nog ändå skaplig insikt i ämnet.

Manurhin2

Aktiv medlem
Edit: skrev inlägg i fel tråd😫
M

Senast ändrad:

ooms

Aktiv medlem
Jag kör Assos vinterbyxor utan pad, lagom till kanske -5 med bara vanliga bibs under.
Kombinerat med benvärmare under så funkar dom suveränt till säkert -20.

M
I skidspåret? 😂
(jag misstänker att ditt inlägg skulle in i tråden om varma cykelbyxor..)

Eddy

Aktiv medlem
Ett kort längdtips, Örnsköldsvik ===> Skyttis och Rutberget, grym längdåkarpropaganda

BFS

Aktiv medlem
Det börjar vara riktigt fina vinterdagar nu, igår hade vi det så varmt som -2 under dagen! -17 på natten så ingen oro för snösmältning....än 😁
Nä, man ser/känner att våren är i sakta antågande. Där solen ligger på mot vissa plogkanter lyckas den faktiskt smälta snön! Men, i skogen är det gott om snö kvar (även om snön sjunkit ihop nån halvmeter). :)

20210216_103849.jpg

GoranS

Aktiv medlem
Om man ska snacka snösmältning tror jag Oberstdorf ligger bra till framöver om man ska tro yr.no:
1613469650855.png

Kommer vi att få se Musgrave i badbyxor på VM?

Nästan så att man funderar på om det kommer att gå att köra om det är över 15 grader varmt och strålande sol. Nog för att konstsnö är tåligare men även den lär ju smälta rätt bra.

ooms

Aktiv medlem
Om man ska snacka snösmältning tror jag Oberstdorf ligger bra till framöver om man ska tro yr.no:
Visa bilaga 470160

Kommer vi att få se Musgrave i badbyxor på VM?

Nästan så att man funderar på om det kommer att gå att köra om det är över 15 grader varmt och strålande sol. Nog för att konstsnö är tåligare men även den lär ju smälta rätt bra.
De saltar!

ooms

Aktiv medlem
F.ö. verkar väl vintern vara på väg mot sitt slut nu i syd- och Mellansverige. Plusgrader utlovat fr helgen och framåt. Man får hoppas det inte blir blåst och regn också, då kan det gå fort :-(

BFS

Aktiv medlem
F.ö. verkar väl vintern vara på väg mot sitt slut nu i syd- och Mellansverige. Plusgrader utlovat fr helgen och framåt. Man får hoppas det inte blir blåst och regn också, då kan det gå fort :-(
Med plusgrader på nätterna försvinner snön snabbt, så det ser tyvärr inte lovande ut. Men visst har det varit ovanligt mycket vinter i år?

fiskarn

Aktiv medlem

Ja.. kan inte minnas när det var så här kallt senast. Får bli skridskor sen när snön har smält.

knaper

Aktiv medlem
Och här på 69 grader nord kom vintern för en vecka sedan! Första snön komma förra helgen, och i helgen kom det nästan så att man kan gå på topptur. Världen är uppochner i år (också).

ooms

Aktiv medlem
Med plusgrader på nätterna försvinner snön snabbt, så det ser tyvärr inte lovande ut. Men visst har det varit ovanligt mycket vinter i år?
Jo, det får man säga. Förra säsongen fanns det inte ett skidspår värt namnet i Uppsala m omnejd på hela vintern. Högbo (Sandviken) hade 4km konstsnö vid jul som de sedan successivt fick korta av, osv. Året innan det var lite bättre, då var det iaf ett par veckor det gick att åka hyggligt runt Uppsala. I år har det varit en månad iaf, så det får anses bra. Och det är ju inte slut än.

GoranS

Aktiv medlem
Du menar att de ska ersätta snön med salt? Vad vallar man med i sådana förhållanden? Peppar?

Skämt åsido, hur länge kan de rädda ett snötäcke/snösträng med saltning? Över 15 grader på em under 5-6 dagar tycker jag borde orsaka problem. Möjligen kan det väl räddas lite av att det i alla fall ser ut som det ska gå ner på minussidan på natten. Men det är ju inte mkt och med lite ändring i den prognosen så ...

Senast ändrad:

ejma

Aktiv medlem
Jo, det får man säga. Förra säsongen fanns det inte ett skidspår värt namnet i Uppsala m omnejd på hela vintern.
Förra året kördes 0 km skidor och 0 km skridsko, dock premiär på racern i mitten av februari mycket tack vare sandfria vägar. Har lyckats åka 35 mil längdskidor i stockholmsområdet denna vinter vilket med mina mått är bra. Får se om jag hinner åka skridskor innan isarna blir dåliga.

Hep

Aktiv medlem
En mil meditativ långlunch helt fri från läskiga backar och vurpor. Väldigt lyxigt med nästan helt egen räls 300 meter från hemmakontoret, men nästa gång tror jag att jag skiter i "naturupplevelsen" och kör bok i lurarna.
IP.jpg

ps. Den enda del av min åkning som ser intressant ut är tyvärr en felläsning av klockan.

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
En mil meditativ långlunch helt fri från läskiga backar och vurpor. Väldigt lyxigt med nästan helt egen räls 300 meter från hemmakontoret, men nästa gång tror jag att jag skiter i "naturupplevelsen" och kör bok i lurarna.

Jag är stor motståndare till sådant som distraherar en från omgivningen när man kan komma i kontakt med andra ”trafikanter”. Men är det någon gång det är okej kan det vara just på den där sträckan, finns många bra poddar att lyssna på :cool:

Hep

Aktiv medlem
Jag passerar där rätt ofta och idag var det första gången jag såg någon där. Han hade ett spår, jag ett och det tredje var ledigt, så jag tror risken för trafikolycka är rätt liten. Kanske ska tajma radiosporten vid något skidlopp.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
...just det, har ju inte rapporterat senaste åken här, det går ju inte :ROFLMAO:

Testade lokala golfklubben, Lärjedalens Golfklubb. Nog sista gången denna säsong det gick att åka där. Var riktigt bra faktiskt, mestadels platt och avkopplande, men det finns en dalgång med backe upp/ner också samt några småkullar. Hyffsat bra (uppåkta) spår också, åker man runt blir det typ 5,5 km. Kanon!

IMG_20210215_123555.jpg

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Sedan då höjdpunkten...

Borås Skidstadion, och SM-banan de åkte på TV förra veckan! Ojoj, det var en spännande bana. Ganska kuperad, rejäla stigningar på några ställen och backar utför som svänger mellan träden. Det krävdes ett stort mått av återhållsamhet för en nybörjare som mig för att inte ramla någonstans 😀 men skoj var det. Fast ett varv räckte, 5km. Tog och körde vidare på lättare banor som inte var så kuperade. Det var riktigt bra också. Fanns något för alla här och bra spår och hög klass!

Längdskidor Borås (1).jpg

Startområdet

Längdskidor Borås (3).jpg

Utsikt från klättringen upp till toppen

GoranS

Aktiv medlem
Har Calle börjat med besvärjelser?

"... jag har inte känt igen min kropp när jag tävlat."

Var det inte i stort sett ordagrant något sådant Hanna Öberg sa efter jaktstarten och sen gick hon och plockade hem silvret på distansloppet i VM. Hoppas Calle på ngn liknande vändning!?

ooms

Aktiv medlem
Har Calle börjat med besvärjelser?

"... jag har inte känt igen min kropp när jag tävlat."

Var det inte i stort sett ordagrant något sådant Hanna Öberg sa efter jaktstarten och sen gick hon och plockade hem silvret på distansloppet i VM. Hoppas Calle på ngn liknande vändning!?

Recken har bränt ut honom, alltså. Konstigt, i Team Ramudden verkar ju Reckens träning funka riktigt bra.

GoranS

Aktiv medlem
Recken har bränt ut honom, alltså. Konstigt, i Team Ramudden verkar ju Reckens träning funka riktigt bra.
Det är ju inte säkert att de har exakt samma upplägg och olika personer funkar ju olika vad gäller träning.

Sen framstår ju Calle inte som den mest "träningsintelligenta" idrottaren Sverige haft så där andra kanske klarar att känna sin kropp bättre och korrigera lite i träningsschemat om det börjar gå fel kanske Calle bara bankar på tills det gått helt åt pepparn. Det jag tycker låter lite konstigt är att Reck och Nilsson, om man ska tro artikeln, inte vill göra ett test för att försöka utröna vad som var fel. Densom såg Calle i touren behövde ju inte direkt tvivla på att han inte var i någon slags form över huvud taget.

Calle säger ju sen explicit att han inte lastar tränarna utan att ansvaret är hans, d.v.s. att han bränt ut sig själv. "Jag beskyller ingen annan utan det här är ett eget ansvar ..."

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer