[OT] Längdskidor - Här diskuterar vi allt som hör längdskidåkning till. Dela gärna din skid-RR här.

ooms

Aktiv medlem
[OT] Längdskidor - Här diskuterar vi allt som hör längdskidåkning till. Dela gärna din skid-RR här.
Jo, mitt inlägg var väl tänkt att ironisera lite. Men vem vet, vilan kanske gör susen och femmils-Calle slår till den 7 mars :-)

GoranS

Aktiv medlem
Skulle Calle vinna femmilen lär van der Poel få sig en utmanare om bragdguldet. Snacka om skräll.

Sen är väl sannolikheten för det mikroskopisk. Om Calle mot förmodan kommer i dunderform lär han ju lyckas ”hitta på” något taktiskt misstag, bli sjuk dagen innan loppet eller, som sista utväg, fälla sig själv och bryta skidan 300 meter från mål när han har femton sekunders ledning.

Masjevel

Aktiv medlem
Calle har väl sagt själv någon gång att han har haft svårt att ta det tillräckligt lugnt på de lugna passen, så gissningen här blir att han åter igen gått lite för hårt på de lugna passen och därmed inte fått tillräcklig återhämtning som på sikt bränt ut honom.
Hoppas han hinner återhämta sig till VM. Tiden talar väl inte för honom tyvärr.

r72

Aktiv medlem
Om man ska snacka snösmältning tror jag Oberstdorf ligger bra till framöver om man ska tro yr.no:
Visa bilaga 470160

Kommer vi att få se Musgrave i badbyxor på VM?

Nästan så att man funderar på om det kommer att gå att köra om det är över 15 grader varmt och strålande sol. Nog för att konstsnö är tåligare men även den lär ju smälta rätt bra.
Blir det för varmt kan de flytta VM till Ågesta, där är det spår värdigt ett världsmästerskap nu. Riktigt imponerande faktiskt.

fiskarn

Aktiv medlem
Vinner Calle femmilen och Emil Vasan så ja.. jag vet inte hur man ska fira då egentligen?

fiskarn

Aktiv medlem
Kul att Grand Slam fortf lever! Lina vet vi ju är stark på Vasaloppet, men hur är det med Emil? Håller han 4 timmar? Marcialonga gick ju bra, men det speciella med VL är ju vad som händer efter 7 mils åkning.
Han stakade runt Storsjön, 20 mil, i somras så han är säkert väl anpassad till långa distanser :)

GoranS

Aktiv medlem
Blir det för varmt kan de flytta VM till Ågesta, där är det spår värdigt ett världsmästerskap nu. Riktigt imponerande faktiskt.
Tyvärr misstänker jag att det kan vara ett snabbt övergående tillstånd:
1613634916567.png

ooms

Aktiv medlem
Vinner Calle femmilen och Emil Vasan så ja.. jag vet inte hur man ska fira då egentligen?
Ser nu att femmils-Calles mål ”bara” är/var medalj, inte att vinna. Kanske ger artikeln några ledtrådar kring utbrändheten också, det nämns ju lite av de ändringar Reck tänkte införa.

fiskarn

Aktiv medlem
Ser nu att femmils-Calles mål ”bara” är/var medalj, inte att vinna. Kanske ger artikeln några ledtrådar kring utbrändheten också, det nämns ju lite av de ändringar Reck tänkte införa.
Aha, bara medalj... Nä men ärligt talat jag tycker det är lite kul att raljera över Calle men jag vill såklart att han ska lyckas.

Mer träning under säsong nämns, kan väl va en möjlig orsak.

Hep

Aktiv medlem
Körde lite stadsnära skidåkning på lunchen i dag. Hur i helvete får man bort tuggummi från glidytan?
Jag har ingen vallaväck eller liknande hemma. Vågar jag testa t-röd?

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
På dagens tur såg jag en man som inte åkte diagonalåkning, men han försökte. Höger stav följde...höger ben och vänster stav följde vänster ben. Funderade på om jag skulle säga något men han såg ut så nöjd med sina fina salmon skinskidor så jag lät bli och åkte om.
Jag själv hade nog uppskattat om någon bättre vetande hade givit mig tips om det är något jag vet att jag inte helt behärskar, men alla kanske inte reagerar så?

BFS

Aktiv medlem
På dagens tur såg jag en man som inte åkte diagonalåkning, men han försökte. Höger stav följde...höger ben och vänster stav följde vänster ben. Funderade på om jag skulle säga något men han såg ut så nöjd med sina fina salmon skinskidor så jag lät bli och åkte om.
Jag själv hade nog uppskattat om någon bättre vetande hade givit mig tips om det är något jag vet att jag inte helt behärskar, men alla kanske inte reagerar så?
Lite ovanligt med passgångare (inget förslag om lämpligt bemötande). Mer vanligt med folk som liksom stakar en halv takt efter frånskjut.

OskarH

Aktiv medlem
151240902_747103536214079_7116774295719569438_n.jpg

Blev påmind om hur svårvallat nysnö och +1/0-grader är... Blev en tung mil

dabac

Aktiv medlem
Hej Happy,
Några råd ang skin-skidor för en åkare som är precis på gränsen mellan två längder/viktklasser?

ooms

Aktiv medlem
Hej Happy,
Några råd ang skin-skidor för en åkare som är precis på gränsen mellan två längder/viktklasser?
Gå absolut inte efter vad det står på skidorna, utan gå till en duktig butik med bra sortiment så plockar de ut en skida som passar just dig. Alt köp via stor handlare på nätet som Pölder sport eller Skistart.com, de har ännu större utbud och därmed större möjligheter att hitta rätt skida.

BFS

Aktiv medlem
Hej Happy,
Du har knappast tänkt ändra din längd men har du nån plan för vikten? Annars säger man ju att ju bättre man blir, desto hårdare skidor kan man ha.

gsb

Aktiv medlem
Fundera även över flyttbara bindningar. Då kan man justera lite, dels för viktförändringar, men också för oklika snöförhållanden (bätter fäste ller glid). Och då menar jag såna som man kan ändra utan verktyg.

ooms

Aktiv medlem
Värt att tänka på nu mot slutet av en bra säsong då det börjar bli utplockat i sortimentet, är också att det är stor risk att det mest är skräpskidor som finns kvar, dvs med spann för varmföre och glidzoner för kallföre (eller vice versa). En sådan skida kommer aldrig gå bra. En bra butik säljer dock inte såna skidor, så nog ännu viktigare att satsa på en kunnig butik nu.

fiskarn

Aktiv medlem
Värt att tänka på nu mot slutet av en bra säsong då det börjar bli utplockat i sortimentet, är också att det är stor risk att det mest är skräpskidor som finns kvar, dvs med spann för varmföre och glidzoner för kallföre (eller vice versa). En sådan skida kommer aldrig gå bra. En bra butik säljer dock inte såna skidor, så nog ännu viktigare att satsa på en kunnig butik nu.
Jag beställde ett par på Skistart och skrev jag ville ha för varmt och klisterföre. Fick svar att de inte hittat några bra och var tvungna att beställa hem. Tog ju en jävla tid men kändes seriöst.

dabac

Aktiv medlem
Gå absolut inte efter vad det står på skidorna, utan gå till en duktig butik med bra sortiment så plockar de ut en skida som passar just dig.
Det var just det....
Köpte ett par skidor i Stor Butik i slutet av förra säsongen. Hjälpsam kille från rätt avdelning i butiken. Men nu när jag kom ut på snö så tycker jag de går trögt.
Kollade upp skidorna på tillverkarens sajt. ”Max 80 kg” står det där. Och jag väger 80.
Enligt etiketten på skidan så ska man vara ännu lättare.

dabac

Aktiv medlem
Du har knappast tänkt ändra din längd men har du nån plan för vikten?
Att bli tyngre försöker jag undvika. Men att komma ner under 75 verkar inte ske. Innan Covid stoppade cykelpendlingen hade jag hållit 75-78 ”automatiskt” i årtionden.
Annars säger man ju att ju bättre man blir, desto hårdare skidor kan man ha.
Jag har inte åkt ”på riktigt” särskilt länge. Klubbjuniorer kör om mig utan möda. Men även om tekniken är sådär så är jag rätt stark och uthållig. Åka fult men länge är nog min grej.

Senast ändrad:

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Det var just det....
Köpte ett par skidor i Stor Butik i slutet av förra säsongen. Hjälpsam kille från rätt avdelning i butiken. Men nu när jag kom ut på snö så tycker jag de går trögt.
Kollade upp skidorna på tillverkarens sajt. ”Max 80 kg” står det där. Och jag väger 80.
Enligt etiketten på skidan så ska man vara ännu lättare.
Nu är det ju inte omöjligt att spannet passar en helt annan viktklass än vad som står på skidorna. Men det vet man först när man mätt upp den.

ooms

Aktiv medlem
Jag beställde ett par på Skistart och skrev jag ville ha för varmt och klisterföre. Fick svar att de inte hittat några bra och var tvungna att beställa hem. Tog ju en jävla tid men kändes seriöst.
Ja, jag har varit med om att både Pölder och Skistart hört av sig att de inte hittat den typ av skida jag velat ha, ibland med erbjudande om annan skida av annat fabrikat. Skistart har ju även vad de kallar spanngaranti, att man får prova skidan under tre månader och är man inte nöjd får man byta till en annan.

dabac

Aktiv medlem
Nu är det ju inte omöjligt att spannet passar en helt annan viktklass än vad som står på skidorna. Men det vet man först när man mätt upp den.
Vet du om det ska vara någon särskild hänsyn eller metodanpassning när man mäter upp skin-skidor jämfört med vanliga?

BFS

Aktiv medlem
Att bli tyngre försöker jag undvika. Men att komma ner under 75 verkar inte ske. Innan Covid stoppade cykelpendlingen hade jag hållit 75-78 ”automatiskt” i årtionden.

Jag har inte åkt ”på riktigt” särskilt länge. Klubbjuniorer kör om mig utan möda. Men även om tekniken är sådär så är jag rätt stark och uthållig. Åka fult men länge är nog min grej.
Då ligger du ju rätt bra till (för att kunna köpa ett par skidor och behålla dem länge). Synd att du fick lite för mjuka skidor. Tekniken gör väldigt mycket. Jag blir också ifrånåkt av både duktiga juniorer och mer otekniska åkare med bättre kondition. Det är så det är. Kan du åka länge kan du åka ännu längre/snabbare med förbättrad teknik. Jag har gått upp i vikt och börjar nog bli för tung för mina äldsta skidor. Har kortat vallazonerna och det funkar hyfsat, men nånstans vill man ju ha en skida som passar riktigt bra, istf att man försöker "sminka bort" bristerna.

ooms

Aktiv medlem
Vet du om det ska vara någon särskild hänsyn eller metodanpassning när man mäter upp skin-skidor jämfört med vanliga?
Vad jag har läst, så ska de plockas lite hårdare än vanliga vallningsbara. Men är man van bra vallningsbara skidor tror jag ändå att man inte ska förvänta sig samma kanonglid på skins, de kommer gå aningen trögare. Det är iaf min erfarenhet.
Sedan kan ju skidor upplevas tröga också pga att de inte passar just det före som råder. Jag har skidor som går som spjut i kallföre, men är helt döda när det är varmt. Samt vice versa.

Berk

Aktiv medlem
Ja.. kan inte minnas när det var så här kallt senast. Får bli skridskor sen när snön har smält.
Skridskor blir väl inte bra heller, med så många plusgrader och mycket snö på isen blir det många cm vatten ovanpå isen, eller?

ooms

Aktiv medlem
Och, som gsb är inne på, om du har flyttbara bindningar kan du ju prova att flytta dem ett par snäpp bakåt, då ska skidorna iaf i teorin glida bättre.
Har du plattor som bindningen sitter på, så ska den gå att flytta (såvida du inte har salomonbindning skruvad genom plattan).

fiskarn

Aktiv medlem
Skridskor blir väl inte bra heller, med så många plusgrader och mycket snö på isen blir det många cm vatten ovanpå isen, eller?
Det brukar alltid bli bra eller helt ok skridskois när snön smälter. Min erfarenhet är att precis i början om det bara varit kallt och övergår i mildväder alltså typ nu och några dagar framåt (Västverige) kan det bli rätt mycket vatten på isen. Sen försvinner vattnet efter ett tag och det blir rätt fin is. Inte som nyis men fullt tillräcklig för långfärdsskridskor. Men man får va försiktig såklart! blir ju extremt mycket lurigare när det varit plusgrader nån vecka.

Edit: Nu har vi ju fortfarande en hel del snö men den lär ju försvinna snart om prognosen stämmer.

Berk

Aktiv medlem
Vad jag har läst, så ska de plockas lite hårdare än vanliga vallningsbara. Men är man van bra vallningsbara skidor tror jag ändå att man inte ska förvänta sig samma kanonglid på skins, de kommer gå aningen trögare. Det är iaf min erfarenhet.
Sedan kan ju skidor upplevas tröga också pga att de inte passar just det före som råder. Jag har skidor som går som spjut i kallföre, men är helt döda när det är varmt. Samt vice versa.
Varför det? För att skin stickar ut några mm, även om det finns håll till dom i skidorna?
Jag har bara kört stighudar och korta stighuddar som sticker ut mer. Då skulle jag behöva mycket hårdare skidor än utan. När man drog en pulka med barn i fjällorna var det bra med max grepp och lite mindre glid. Men nu utan pulka blir det jobbigt. Funderar att byta till valla.

ooms

Aktiv medlem
Varför det? För att skin stickar ut några mm, även om det finns håll till dom i skidorna?
Jag har bara kört stighudar och korta stighuddar som sticker ut mer. Då skulle jag behöva mycket hårdare skidor än utan. När man drog en pulka med barn i fjällorna var det bra med max grepp och lite mindre glid. Men nu utan pulka blir det jobbigt. Funderar att byta till valla.
Det är ju skillnad på turåkning, och motions/träningsåkning. Turåkning är ju viktigt med bra fäste, medan det i motion/träning är mer bra glid man vill ha framförallt nu när stakning blir allt vanligare.
Och ja, huden sticker ju ut aningen mer än vad valla gör, dessutom slits ju inte den in på samma sätt som en vallning gör. Pölder har faktiskt gjort en bra video kring detta, även om det naturligtvis är en del marknadsföringsdravel i den också...

Berk

Aktiv medlem
Det är ju skillnad på turåkning, och motions/träningsåkning. Turåkning är ju viktigt med bra fäste, medan det i motion/träning är mer bra glid man vill ha framförallt nu när stakning blir allt vanligare.
Och ja, huden sticker ju ut aningen mer än vad valla gör, dessutom slits ju inte den in på samma sätt som en vallning gör. Pölder har faktiskt gjort en bra video kring detta, även om det naturligtvis är en del marknadsföringsdravel i den också...
Som jag tänkte då.

Håller dock inte med om prioriteringar. Förutom när man kör tävlingar, tycker jag att glid är viktigare vid turskidsåkning där man vill komma någonstans jämfört med köra längd på en anläggning där man "bara" åker runt.

ejma

Aktiv medlem
Men är man van bra vallningsbara skidor tror jag ändå att man inte ska förvänta sig samma kanonglid på skins, de kommer gå aningen trögare.
Johan Olsson och fru har gjort ett test med Fischers skidor och jämfört valla vs skins. Det framgår inte exakt vilka modeller de använt men de säger att det är motionsskidor, dvs inte värstingmodellerna.

Skillnaden för dem var extremt liten, men de har perfekt teknik. Kan tänka mig att söndagsmotionärer som svänger mer i vikt ibland är lite för tunga för sina skidor.
Vallaskidor har möjligheten att ändra fästzonens längd och tjockleken på fästvallan.

fiskarn

Aktiv medlem
Som jag tänkte då.

Håller dock inte med om prioriteringar. Förutom när man kör tävlingar, tycker jag att glid är viktigare vid turskidsåkning där man vill komma någonstans jämfört med köra längd på en anläggning där man "bara" åker runt.
Jag håller inte alls med :) Även om jag bara motionsåker varv på varv i ett spår tycker jag någotsänär glid är helt avgörande för att det ska va kul. Med turskidorna har jag mer inställningen att kan jag glida någonstans istället för att mer gå på skidorna är det bara en bonus.

Berk

Aktiv medlem
Jag håller inte alls med :) Även om jag bara motionsåker varv på varv i ett spår tycker jag någotsänär glid är helt avgörande för att det ska va kul. Med turskidorna har jag mer inställningen att kan jag glida någonstans istället för att mer gå på skidorna är det bara en bonus.
Jag tycker också om glid när lag motionåker, men där föredrar jag skate, så ingen problem med skin där. Håller med att det på turskidor finns det så många upplevelser att glid är inte viktigaste. Men enda gånger jag, eller min son, har varit riktig trött och man önskade sig bättre glid var på längre utflykt på turskidor. Ska prova valla (även om jag inte tycker alls om att valla).

ooms

Aktiv medlem
Det är ju två helt olika typer av skidåkning också. Turåkning handlar mer om att gå på skidor, dvs skidan behöver vara ganska mjuk för att man ska få ner spannet. Motions/träningsåkning är mer aktiv åkning, dvs man kosta på sig en hårdare skida som kräver mer tryck för att ge fäste, men ger å andra sidan betydligt bättre glid som belöning. Vill man ha lika bra glid på turskidor måste den vara hårdare, vilket kräver mer tryck och aktiv åkning för att få fäste, vilket innebär att man blir tröttare och orken tar slut snabbare.

fiskarn

Aktiv medlem
Det är ju två helt olika typer av skidåkning också. Turåkning handlar mer om att gå på skidor, dvs skidan behöver vara ganska mjuk för att man ska få ner spannet. Motions/träningsåkning är mer aktiv åkning, dvs man kosta på sig en hårdare skida som kräver mer tryck för att ge fäste, men ger å andra sidan betydligt bättre glid som belöning. Vill man ha lika bra glid på turskidor måste den vara hårdare, vilket kräver mer tryck och aktiv åkning för att få fäste, vilket innebär att man blir tröttare och orken tar slut snabbare.
Ja men precis. Har använt mina turskidor en del på hemmaplan nu i vinter när det snöat. I vissa fören har det väl gått att få till mer "åkning". Dock inte i förrgår i 15 cm blötsnö när jag kom 9 km på 1,5 h :)
När jag dragit pulka i fjällen har jag kört med korta stighudar och då är ju fästet helt prioriterat.

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Beställde nya skinskidor åt dottern och fick leveransen idag. Madshus race speed intelligrip jr. Det ser ju ut som riktiga skidor jämfört med de lite billigare juniorskidorna! Nästa år är det dags för grabben att uppgradera så det får nog bli likadana till honom.

Edit: race Pro intelligrip

Senast ändrad:

WSMC

Aktiv medlem
Lite ovanligt med passgångare (inget förslag om lämpligt bemötande). Mer vanligt med folk som liksom stakar en halv takt efter frånskjut.
Får bilden framför mig att det är skidvärldens svar på en synkop. ☺

GoranS

Aktiv medlem
Intressanta resultat från Boden idag. Hundra svenska och två finska herrar till start i sprinten - bäste svensk blev trea!

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Intressanta resultat från Boden idag. Hundra svenska och två finska herrar till start i sprinten - bäste svensk blev trea!
Klart intressant!

Hade varit skoj att åka dit och kika då jag bor såpass nära, men det får bli ett år det inte är någon pandemi som råder.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer