[OT] Längdskidor - Här diskuterar vi allt som hör längdskidåkning till. Dela gärna din skid-RR här.

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Längdskidor - Här diskuterar vi allt som hör längdskidåkning till. Dela gärna din skid-RR här.
Hm, låter som du har förutsättningar för en karriär som politiker, ooms. :sneaky:

En alternativ och mer korrekt formulering, lämpad för finska kvällstidningar, är att inte ens hundra svenskar räckte för att slå sämsta finne!

OskarLodin

Aktiv medlem
Det är ju inte säkert att de har exakt samma upplägg och olika personer funkar ju olika vad gäller träning.

Sen framstår ju Calle inte som den mest "träningsintelligenta" idrottaren Sverige haft så där andra kanske klarar att känna sin kropp bättre och korrigera lite i träningsschemat om det börjar gå fel kanske Calle bara bankar på tills det gått helt åt pepparn. Det jag tycker låter lite konstigt är att Reck och Nilsson, om man ska tro artikeln, inte vill göra ett test för att försöka utröna vad som var fel. Densom såg Calle i touren behövde ju inte direkt tvivla på att han inte var i någon slags form över huvud taget.

Calle säger ju sen explicit att han inte lastar tränarna utan att ansvaret är hans, d.v.s. att han bränt ut sig själv. "Jag beskyller ingen annan utan det här är ett eget ansvar ..."
Vid det här laget kan man nog kalla det ett karaktärsdrag. En gång om året går Calle ut i media och säger att han har förstått bättre och ska ändra sig och sedan händer... ja ingenting vad det verkar. Vi vanliga människor kan trösta oss med att även elitidrottare har (bristfälliga) personlighetsdrag och beteenden som är svåra att bli av med.

2016: "Förra vintern blev inte som Calle Halfvarsson hade tänkt sig. Nu är han tillbaka med en ny taktik, han ska träna lugnare." https://www.svt.se/sport/oseedat/calle-halvarssons-nya-taktik-trana-lugnt
2017: " Hur kom du till insikten om vad som är rätt?
– Min förra tränare Jocke (Abrahamsson) sade att ”någonting du gör är fel”.
– Jag hade ljugit för mig själv: ”Nog åker jag lugnt på de här lugna passen”. Men det gjorde jag inte. Jag fick ta mig i kragen och vakna. Jag insåg att ska det bli något av det här måste jag börja göra saker rätt."
2018: " Först en elfte plats i världscupsprinten i Falun. Sedan tid för självrannsakan. – Nu när jag är 28 år har det till slut slagit mig: Fan, vad jag tränat fel, säger Calle Halfvarsson."

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Vid det här laget kan man nog kalla det ett karaktärsdrag. En gång om året går Calle ut i media och säger att han har förstått bättre och ska ändra sig och sedan händer... ja ingenting vad det verkar. Vi vanliga människor kan trösta oss med att även elitidrottare har (bristfälliga) personlighetsdrag och beteenden som är svåra att bli av med.

2016: "Förra vintern blev inte som Calle Halfvarsson hade tänkt sig. Nu är han tillbaka med en ny taktik, han ska träna lugnare." https://www.svt.se/sport/oseedat/calle-halvarssons-nya-taktik-trana-lugnt
2017: " Hur kom du till insikten om vad som är rätt?
– Min förra tränare Jocke (Abrahamsson) sade att ”någonting du gör är fel”.
– Jag hade ljugit för mig själv: ”Nog åker jag lugnt på de här lugna passen”. Men det gjorde jag inte. Jag fick ta mig i kragen och vakna. Jag insåg att ska det bli något av det här måste jag börja göra saker rätt."
2018: " Först en elfte plats i världscupsprinten i Falun. Sedan tid för självrannsakan. – Nu när jag är 28 år har det till slut slagit mig: Fan, vad jag tränat fel, säger Calle Halfvarsson."
Men ingenting från 19/20? Det skulle ju kunna vara ett framsteg 😁

ooms

Aktiv medlem
Men ingenting från 19/20? Det skulle ju kunna vara ett framsteg 😁
Jodå, det var ju våren 20 han kom på att ta hjälp av Reck för att ”hitta nya vägar”...

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Jodå, det var ju våren 20 han kom på att ta hjälp av Reck för att ”hitta nya vägar”...
Ska bli spännande att se vad som händer i VM, men förhoppningarna är inte höga. Vore dock kul då han faktiskt gör riktigt bra ifrån sig korta stunder.

ooms

Aktiv medlem
Och här har vi en 2019-artikel där han sågar sig själv...

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Och här har vi en 2019-artikel där han sågar sig själv...
Och början 2021 behöver han lugna pass igen och får hjälp av Gunde :oops:

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Tung och seg åkning idag, snöat sedan igår eftermiddag och snöar fortfarande. Visserligen pistad någon gång senaste dygnet, men det kunde man inte ana när man tittade på bädden :ROFLMAO: Skulle åkt klassiskt istället, de såg ut att ha det fint i sina spår förutom att de blivit nog så grunda.
-9 grader och 15km med 4.50-tempo 😅

ooms

Aktiv medlem
Tung och seg åkning idag, snöat sedan igår eftermiddag och snöar fortfarande. Visserligen pistad någon gång senaste dygnet, men det kunde man inte ana när man tittade på bädden :ROFLMAO: Skulle åkt klassiskt istället, de såg ut att ha det fint i sina spår förutom att de blivit nog så grunda.
Klaga inte, här har vi 3-4 plusgrader och regn. De spår som var helt ok i torsdags såg helt bedrövliga ut när jag åkte förbi för nån timme sedan. Inte en käft där. Det är nog slutåkt nu.

BFS

Aktiv medlem
Jag åkte klassiskt igår och idag. Det var tungt och segt även med fäste (om det nu är nån tröst). Igår var spåren bättre (mindre folk och mindre snö) men det var mer kämpande än njutning. Såg idag en nästanpassgångare (synkop passgång?). Blev omstakad och gjorde ett lamt försök att inte tappa för mycket. En kvinna anslöt och la sig mellan. Jag hade bättre glid (!) och med vinande skins gled jag sakta ikapp henne i följande utförsbacke och åkte nästan upp på hennes skidor. I uppförsbacken efter drog hon enkelt ifrån mig (inte för att jag saknade fäste...).

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Jag åkte klassiskt igår och idag. Det var tungt och segt även med fäste (om det nu är nån tröst). Igår var spåren bättre (mindre folk och mindre snö) men det var mer kämpande än njutning. Såg idag en nästanpassgångare (synkop passgång?). Blev omstakad och gjorde ett lamt försök att inte tappa för mycket. En kvinna anslöt och la sig mellan. Jag hade bättre glid (!) och med vinande skins gled jag sakta ikapp henne i följande utförsbacke och åkte nästan upp på hennes skidor. I uppförsbacken efter drog hon enkelt ifrån mig (inte för att jag saknade fäste...).
Ja nu känns det lite bättre 😁 Även jag siktade en passgångare idag, igen! Kvinnan han åkte med kunde diagonala så hon får ha skidskola med killen!

BFS

Aktiv medlem
Ja nu känns det lite bättre 😁 Även jag siktade en passgångare idag, igen! Kvinnan han åkte med kunde diagonala så hon får ha skidskola med killen!
Det måste vara svårare med passgång. Kanske nästa gren, för den som tröttnat på vanlig skidåkning? Tredelad skiatlon med klassiskt, skejt och passgång?

GoranS

Aktiv medlem
Och för de som verkligen vill piffa upp det kan man ju införa "progressiv skidåkning", tre armtag per två bentag, fem armtag per fyra bentag eller någon annan intressant form.

GoranS

Aktiv medlem
Holmenkollens tre-/femmil blir jaktstart i Engadindalen!

GoranS

Aktiv medlem
Lite intressant att notera att Tove Ericsson i dagens millopp i Boden var dryga halvminuten snabbare än Lisa Ingesson, som ju var den som skapade luckan på tredjesträckan i junior-VM-stafetten medan Ericsson var petad från truppen.

För mig lite oväntat att Lindström skulle slå såväl Modig och Henriksson som Dyvik. Ser ut som hon ibland blir lite instabil i sidled, ffa när hon börjar bli trött. Tecken på att det finns förbättringspotential vad gäller corestyrka?

Får se hur det blir i morgon. 10 km F jaktstart där de tio första startande är:

0.00: Lindström
0.17: Modig
0.21: Dyvik
0.26: Henriksson
0.45: Nordström
1.18: Solin
1.29: Hansson
1.48: Lindberg
2.10: Öhrn
2.11. Ericsson

Dyvik lär väl satsa på att ta Modigs rygg och hoppas kunna åka med henne och i bästa fall jaga ikapp ikapp Lindström. Henriksson i lite knepigt läge. Är väl inte någon startraket och riskerar nog att få åka solo. Får se om Nordström kan komma ikapp bakifrån.

Jag sätter en värdelös virtuell slant på Modig.

GoranS

Aktiv medlem
Kul för Fredrik Anderson med en individuell framgång, även om jag undrar om inte Ruus kunde ha grejat det med lite lugnare körning på mellanvarvet. Nu fick Andersson riktigt bra draghjälp där medan Ruus så rätt sliten ut på slutet. Svår avvägning dock och lätt att säga sånt i efterhand.

Startlistan inför morgondagen för de tio första:

0.00: Haarala
0.06: Ruus
0.13: Kvarnbrink
0.18: Andersson
0.30: Brännmark
0.36: Rosjö
0.37: Thorn
0.43: Eriksson
0.59: Danielsson
0.59: Johansson

Misstänker att finnen kommer att finnen relativt snabbt kommer att bli inhämtad och att han sedan försöker hänga med in till mål och knäcka de som är med i spurten. Får se hur mkt fart det blir. Om det blir snöfall kan det bli att ganska många kan ansluta bakifrån om ingen vill dra i täten.

GoranS

Aktiv medlem
Lite intressant att notera att Tove Ericsson i dagens millopp i Boden var dryga halvminuten snabbare än Lisa Ingesson, som ju var den som skapade luckan på tredjesträckan i junior-VM-stafetten medan Ericsson var petad från truppen.

För mig lite oväntat att Lindström skulle slå såväl Modig och Henriksson som Dyvik. Ser ut som hon ibland blir lite instabil i sidled, ffa när hon börjar bli trött. Tecken på att det finns förbättringspotential vad gäller corestyrka?

Får se hur det blir i morgon. 10 km F jaktstart där de tio första startande är:

0.00: Lindström
0.17: Modig
0.21: Dyvik
0.26: Henriksson
0.45: Nordström
1.18: Solin
1.29: Hansson
1.48: Lindberg
2.10: Öhrn
2.11. Ericsson

Dyvik lär väl satsa på att ta Modigs rygg och hoppas kunna åka med henne och i bästa fall jaga ikapp ikapp Lindström. Henriksson i lite knepigt läge. Är väl inte någon startraket och riskerar nog att få åka solo. Får se om Nordström kan komma ikapp bakifrån.

Jag sätter en värdelös virtuell slant på Modig.
Kors i taket, Rätt tippat!

Ericsson hade i dag 4:e åktid, 1.10 långsammare än Modig som var klart snabbast. Modig var 40 s raskare än Lindström och 47 s snabbare än Henriksson.

Undrar f.ö. om Dyvik fortfarande tycker att hon borde ha en VM-plats för att få åka distanslopp där. Känns som hennes formkurva är på väg brant utför.

GoranS

Aktiv medlem
Och i herrklassen räckte det idag med en finne för att slå alla svenskar. Kändes som kattens lek med råttan, eller Haaralas lek med Ruus.

GoranS

Aktiv medlem
Noterar också att Näslund och Oskarsson, födda 2004, kom 19:e och 20:e totalt i minitouren och hade 16:e resp. 19:e åktid idag. Näslund hade f.ö. 4 s raskare tid på dagens sträcka än Wikén som ju är väldigt långt ifrån den kapaciteten hon haft tidigare.

ooms

Aktiv medlem
Om man ska snacka snösmältning tror jag Oberstdorf ligger bra till framöver om man ska tro yr.no:
Visa bilaga 470160

Kommer vi att få se Musgrave i badbyxor på VM?

Nästan så att man funderar på om det kommer att gå att köra om det är över 15 grader varmt och strålande sol. Nog för att konstsnö är tåligare men även den lär ju smälta rätt bra.
I helgen var det tydligen 30 plus i solen på de varmaste platserna i Oberstdorf. Vallateamet får nog bekänna färg, och jag gissar 2-3 mm skärande rill kommer att användas flitigt!

GoranS

Aktiv medlem
I helgen var det tydligen 30 plus i solen på de varmaste platserna i Oberstdorf. Vallateamet får nog bekänna färg, och jag gissar 2-3 mm skärande rill kommer att användas flitigt!
Temperaturer uppmätta i solen handlar så mkt om var man placerar termometern att informationsvärdet är rätt lågt. Det har dock varit varmt där även i skuggan.Sen verkar det som att det varit och ska fortsätta vara minusgrader på nätterna. Kanske är en förklaring till att det i alla fall på stadion ser ut att vara rätt hyggliga förhållanden:
1614008192176.png

Men, det kommer ju att bli blött och rimligen borde det ju riskera att bli mjukt och "sockrigt".

Apropå vallningsförhållanden kan det ju bli intressant inför skitahlonen på lördag om SMHI:s nuvarande prognos skulle stå sig.
1614008475812.png

ooms

Aktiv medlem
Vallateamet sticker ut hakan i alla fall...

GoranS

Aktiv medlem
Hoppas att Myhlback inte lyckas slå mitt jinxningsrekord nu bara! (Jacquelin-tipset i skidskyttemasstarten i VM)

ooms

Aktiv medlem
Det ser ju inte så roligt ut... Att i princip alla lopp har starttid efter kl 13 är ju inte heller så lovande, hade nog varit smartare att försöka utnyttja nattkylan och köra på förmiddagarna. Men det lär ju inte gå att ändra nu. Sprintfinalen kl 15 på torsdag kan nog bli en slaskfest. Men Sverige är tydligen nöjt...

BFS

Aktiv medlem
Ja, det kan verkligen bli "intressanta" förhållanden.

GoranS

Aktiv medlem
Undrar vilka som är nöjdast klockan fem på torsdag ...

GoranS

Aktiv medlem
Klart.se:s prognos för fredagen ser inte så lovande ut för bevarande av den snö som finns. Om sol och värme är illa är väl regn och varmt än värre!

1614080485670.png

GoranS

Aktiv medlem
Det ser ju inte så roligt ut... Att i princip alla lopp har starttid efter kl 13 är ju inte heller så lovande, hade nog varit smartare att försöka utnyttja nattkylan och köra på förmiddagarna. Men det lär ju inte gå att ändra nu. Sprintfinalen kl 15 på torsdag kan nog bli en slaskfest. Men Sverige är tydligen nöjt...
Finns tydligen indikationer på att det ev. kan bli av att flytta tävlingarna till tidigare på dagen.

BFS

Aktiv medlem
Klart.se:s prognos för fredagen ser inte så lovande ut för bevarande av den snö som finns. Om sol och värme är illa är väl regn och varmt än värre!

Visa bilaga 471402
Får det inte frysa på på natten är regn och värme förödande. Håller tummarna för att det blir några tävlingar.

ooms

Aktiv medlem

ooms

Aktiv medlem
Enl Aftonbladet är det nu bestämt att sprinten körs med prolog redan kl 9 och finalpass kl 11.30. Ska offentliggöras i eftermiddag.

fiskarn

Aktiv medlem
Är ju lite intressant det ska va så varmt på VM ofta. Seefeld var väl samma sak. Eller klart jag fattar man måste ha det någonstans dit man kan locka publik men.

GoranS

Aktiv medlem
Tror jag föredrar svtplay som alternativ till att kasta in handduken. Även om jag inte blir rik som ett troll på att jobba klarar jag i alla fall utan problem att finansiera mitt cykelmissbruk på det sättet. Dessutom tycker jag det har sina poänger att jobba, oavsett behov av att bränna pengarna på velocipeder.

BFS

Aktiv medlem
Testade mina nya (speed)skins idag. Det blev mycket bättre. :) Fästet var kvar och glidet var betydligt bättre än sist (och då hade jag ändå ställt fram bindningarna för mer fäste).
20210223_153331.jpg

nisseson

Aktiv medlem
Testade mina nya (speed)skins idag. Det blev mycket bättre. :) Fästet var kvar och glidet var betydligt bättre än sist (och då hade jag ändå ställt fram bindningarna för mer fäste).
Visa bilaga 471513
Intressant, var det lätt att byta? Jag har ett par Atomic skinskidor som enligt uppgift skulle kunnas bytas skin på, men har inte tänkt mer på det sen jag köpte dem.

BFS

Aktiv medlem
Intressant, var det lätt att byta? Jag har ett par Atomic skinskidor som enligt uppgift skulle kunnas bytas skin på, men har inte tänkt mer på det sen jag köpte dem.
Det var barnsligt enkelt. Man fick med en sorts nyckel som man skulle lossa skinet med. Men den var inte vass nånstans, så jag tog en kniv istället och pillade upp skinet med. Sen var det bara att trycka ner (plastbiten och) det nya skinet (de har ju fräscht lim). Det är ju tight passning så lämna inga glipor. Och en annan fin sak är ju att man kan ju misslyckas. Det är ju bara att lossa och trycka dit igen. Håll bara rent klistret så har du många försök på dig.

ooms

Aktiv medlem
Det var barnsligt enkelt. Man fick med en sorts nyckel som man skulle lossa skinet med. Men den var inte vass nånstans, så jag tog en kniv istället och pillade upp skinet med. Sen var det bara att trycka ner (plastbiten och) det nya skinet (de har ju fräscht lim). Det är ju tight passning så lämna inga glipor. Och en annan fin sak är ju att man kan ju misslyckas. Det är ju bara att lossa och trycka dit igen. Håll bara rent klistret så har du många försök på dig.
Hur funkade det med det ”gamla” skinnet, kan man skydda klistret på det också (ex.vis om det var nån skyddsremsa på det nya som man kan sätta på det gamla istället) så att man senare kan byta tillbaka? Dvs så man skulle kunna växla mellan olika skinntyper beroende på före?
(jag har skinn, inkl speed skins, nere i källaren, men har inte kollat i detalj hur de funkar ännu)

BFS

Aktiv medlem
Hur funkade det med det ”gamla” skinnet, kan man skydda klistret på det också (ex.vis om det var nån skyddsremsa på det nya som man kan sätta på det gamla istället) så att man senare kan byta tillbaka? Dvs så man skulle kunna växla mellan olika skinntyper beroende på före?
(jag har skinn, inkl speed skins, nere i källaren, men har inte kollat i detalj hur de funkar ännu)
Det följde med en plastremsa för de gamla skinsen (klistret behövde inte vara i luften många sekunder), så det var genomtänkt. Det följde med en liten påse att ha de gamla skinsen i också. Så håller man klistret rent kan man nog byta ganska många gånger (innan man behöver köpa nytt klister).

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer