[OT] Längdskidor - Här diskuterar vi allt som hör längdskidåkning till. Dela gärna din skid-RR här.

dabac

Aktiv medlem
[OT] Längdskidor - Här diskuterar vi allt som hör längdskidåkning till. Dela gärna din skid-RR här.
Hej Happy,
Kort fråga:
Vad är det för skillnad mellan glidvalla för alpin åkning och glidvalla för längdåkning?
Långa varianten:
Ska åka Vasaåket till helgen. Brukar köpa vallning, men ”min” vallare har inte öppet i år. Kommer nog köra på ett par skinskidor, så fästet bör vara OK. Men glidet? Jag har ett väldigt begränsat utbud av glidvalla för längd. Och inget för den temperatur som nu verkar bli aktuell.
Däremot har jag glidvalla i rätt temperatur för alpinskidor. Kan jag förvänta mig att den funkar till längd också?

ooms

Aktiv medlem
Hej Happy,
Kort fråga:
Vad är det för skillnad mellan glidvalla för alpin åkning och glidvalla för längdåkning?
Långa varianten:
Ska åka Vasaåket till helgen. Brukar köpa vallning, men ”min” vallare har inte öppet i år. Kommer nog köra på ett par skinskidor, så fästet bör vara OK. Men glidet? Jag har ett väldigt begränsat utbud av glidvalla för längd. Och inget för den temperatur som nu verkar bli aktuell.
Däremot har jag glidvalla i rätt temperatur för alpinskidor. Kan jag förvänta mig att den funkar till längd också?
Borde inte vara någon skillnad. Dock är det ju ett långt lopp, så det kan vara klokt att använda en lite hårdare (kallare) glidvalla iaf för att få bättre slitstyrka på vallningen.

Tillägg: det kommer vara ganska varmt antar jag, så har du möjlighet skulle jag även ta med en liten trasa indränkt i vallaväck i en plastpåse. Framåt oxberg/hökberg kan det vara läge att ta fram den och snabbt dra av glidytorna då de vid det laget har samlat på sig mycket skit om det är varmt och blött.

Senast ändrad:

LFN

Aktiv medlem
Hej Happy,
Kort fråga:
Långa varianten:
Glidvalla är inte så avgörande som man kan tro, på motionärsnivå. Det mesta av glidet är ändå bortnött innan Risberg ;) Se till att ha rätt rillning/struktur däremot, det har du nytta av hela vägen i mål. Jag har kört flera vasalopp utan glidvalla och aldrig upplevt att jag blir efter i utförsåkningarna.

Finns det någon butik där du bor som kan hjälpa dig? Slip kanske du inte hinner få till, men en stålsickling och hjälp med rill borde gå att ordna snabbt.

dabac

Aktiv medlem
Tillägg: det kommer vara ganska varmt antar jag, så har du möjlighet skulle jag även ta med en liten trasa indränkt i vallaväck i en plastpåse. Framåt oxberg/hökberg kan det vara läge att ta fram den och snabbt dra av glidytorna då de vid det laget har samlat på sig mycket skit om det är varmt och blött.
Intressant!
Hade jag aldrig tänkt på själv!

dabac

Aktiv medlem
Glidvalla är inte så avgörande som man kan tro, på motionärsnivå. Det mesta av glidet är ändå bor

Finns det någon butik där du bor som kan hjälpa dig? Slip kanske du inte hinner få till, men en stålsickling och hjälp med rill borde gå att ordna snabbt.
Skidorna är nya för säsongen, och skulle - enligt säljaren - vara åkklara.
Hur dåliga kan de vara?

ooms

Aktiv medlem
Skidorna är nya för säsongen, och skulle - enligt säljaren - vara åkklara.
Hur dåliga kan de vara?
De är antagligen helt ok. Men en rill är värdefullt om det blir blötföre, den bör dock läggas efter glidvallning (annars gör värmen fr järnet att belaget återgår). Det gäller alltså tryckande rill, skärande går ju också men då måste man i princip vara beredd att slipa om skidorna sedan.

BFS

Aktiv medlem
Åkte det oupplysta milspåret i enbart månljus. Det var fantastiskt vackert. Pistmaskinen lurade dit mig (ven kan motstå helt nyadragna spår?) och skidorna (skins, såklart) gick hur bra som helst. Det var bara jag, träden och månen. Blev nästan lite rörd.

GoranS

Aktiv medlem
Kan bli intressant i morgondagens sprint på VM. Norrmännen spekulerar i att förhållandena kan ändras så fort att det mer eller mindre är garanterat att de som går i de senare heaten kan glömma lucky-looser-tider. I extremfallet skulle startfältet i första kvartsfinalen kunna bli bättre än i finalen!

Mats65

Aktiv medlem
Kan bli intressant i morgondagens sprint på VM. Norrmännen spekulerar i att förhållandena kan ändras så fort att det mer eller mindre är garanterat att de som går i de senare heaten kan glömma lucky-looser-tider. I extremfallet skulle startfältet i första kvartsfinalen kunna bli bättre än i finalen!
Enligt VG så har det bestämts att de skall salta. Nu är norrmännen snarare rädda för att det blir för isigt och därmed farligt..

ooms

Aktiv medlem
Enligt VG så har det bestämts att de skall salta. Nu är norrmännen snarare rädda för att det blir för isigt och därmed farligt..

Hehe, lite kul att norsk media verkar ha full fokus på herrarna, damsprint verkar inte intressera dem så mycket för tillfället 😂

GoranS

Aktiv medlem
Är väl ungefär som svenska medier, fast omvänt, inför distansloppen. Betydligt mer hajp kring damerna.

GoranS

Aktiv medlem
Och egentligen även på sprint trots att Svensson väl fått upp intresset lite för herrsprinten.

GoranS

Aktiv medlem
Noterbart från kvaltävlingarna idag att lettiska skidskytten Bendika vann på damsidan medan det blev thailändsk seger på herrsidan genom Chanluong.

Undrar fö om jag inte nästan hade haft chansen att slå sista åkare i damernas kval. Hade 33.40 på 5 km.

gsb

Aktiv medlem
Noterbart från kvaltävlingarna idag att lettiska skidskytten Bendika vann på damsidan medan det blev thailändsk seger på herrsidan genom Chanluong.

Undrar fö om jag inte nästan hade haft chansen att slå sista åkare i damernas kval. Hade 33.40 på 5 km.
Funderade också över det, men banorna är nog tungre än vad jag brukar åka.
Provade WC-banan i Toblch för några år sen, och ben var SJUKT jobbig och tekniskt svår!

BFS

Aktiv medlem
Hoppas hon brände en jäkla massa energi i onödan i den uppvisningen.

ooms

Aktiv medlem
Var tvungen att jobba, men fick de nån intervju med honom om stakningen?
Såg nåt i Aftonbladet och där sade han nåt om att det var en plan han haft länge, dvs att byta till finalen. Kanske hade varit värt att justera den planen med tanke på föret. Och banan...

ooms

Aktiv medlem
Är det inte tillåtet att saxspringa upp för backen? Eller är det för lätt att det blir skateskär och därmed diskning?
Jo, men ska han göra det korrekt kommer det ändå att gå sakta då han måste vara säker på att ha full kontroll att det inte glider. Man ser ju i långloppen att det är bara när det är som absolut brantast de gör det.

fiskarn

Aktiv medlem
Jo, men ska han göra det korrekt kommer det ändå att gå sakta då han måste vara säker på att ha full kontroll att det inte glider. Man ser ju i långloppen att det är bara när det är som absolut brantast de gör det.

Det sägs att de saxar lite mer nu än för ett par år sedan. Men det är ju svårt såklart som du säger. Sen kanske inte varje skejttag i Vasaloppet lett till diskning... (inte på eliten heller)

fiskarn

Aktiv medlem
Med facit i hand kändes det ju väldigt dumt men ja. Funkade ju på loppet i TdS (vilket det nu var)

GoranS

Aktiv medlem
Anmälde Sundling sig som intressent vad det gäller en (start?)sträcka i stafettlaget? Före VM var det väl en del som talade för Svahn på sista men det känns som hon devalverade sina chanser ordentligt.

GoranS

Aktiv medlem

Såg ut som det inte blev extremt löst och absolut inte isigt och stenhårt. Taktiskt grepp från norrmännen för att sätta myror i huvudet på motståndarna? 😏

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Tog minstingen och cougarn och tog en förmiddagstur i värmen, sol och 5 grader ute när vi åkt klart. Fina spår och bäddar.
C984EF2F-B5C4-43BF-BDE1-1DA875B1D73D.jpeg

Edit: för att klargöra är bilden tagen på parkeringen och inte skidspåren :ROFLMAO:

Laan84

Aktiv medlem
Var ute igår kväll här i Eskilstuna på konstsnöspåret och det var helt ok trots värmeböljan, men det var rena bäckar runt om spåren, så det smälter fort....

Masjevel

Aktiv medlem

-****-

Aktiv medlem
Var ute igår kväll här i Eskilstuna på konstsnöspåret och det var helt ok trots värmeböljan, men det var rena bäckar runt om spåren, så det smälter fort....
Passa på!
En relaterad fundering: Varför heter det konstsnö då det handlar om konstgjorda iskristaller, inte snö? Håller hur som helst mycket bättre än det naturliga originalet.

GoranS

Aktiv medlem
Känns det inte lite konstigt att testa något för första gången dagen innan ett VM-lopp?

GoranS

Aktiv medlem
Passa på!
En relaterad fundering: Varför heter det konstsnö då det handlar om konstgjorda iskristaller, inte snö? Håller hur som helst mycket bättre än det naturliga originalet.
Kanske för att den användningen den har är som substitut för riktig snö!? Konstgräs är ju ett substitut för riktigt gräs men har i sin uppbyggnad inte så mkt likheter med den riktiga varan.

Mats65

Aktiv medlem
Passa på!
Snö = iskristaller.
Konstsnö, eller konstiskristaller om du föredrar det, har bara en annan form som ger andra egenskaper.

ooms

Aktiv medlem
Och Dalen är igång och spelar ner förväntningarna på Björgen inför Vasaloppet.

GoranS

Aktiv medlem
Även om jag tror att hon kommer att komma bättre än 10:a så får jag säga att jag tycker att det är svårt att ha någon riktigt klar uppfattning om hur bra det kan gå för MB på VL.

GoranS

Aktiv medlem
Vad ska man tro om morgondagens skiathlonlopp i VM? Blir det norska mästerskapen featuring special guest Bolshunov på herrsidan? Och kan ngn göra ngt åt Johaug på damsidan? Damerna startar 11.45 medan herrarna kör 13.30.

Enligt klart.se ska det komma snöblandat regn under natten och att det slutar runt 9-snåret. Temperaturen går sen upp till nio grader vid damernas start och ligger där även under herrarnas lopp. Lite växlande molnighet då damerna startar och sen allt mer sol vartefter.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer