[OT] Längdskidor - Här diskuterar vi allt som hör längdskidåkning till. Dela gärna din skid-RR här.

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
[OT] Längdskidor - Här diskuterar vi allt som hör längdskidåkning till. Dela gärna din skid-RR här.
Jaha, blir det Jonna och Maja imorrn då? Kl 17 får vi säkert besked.
Låter väl vettigt, Jonna känns given men Majs eller Johanna?

Peth

Aktiv medlem
Imponerande ryck av Bolsjunov i sista backen.

ooms

Aktiv medlem

ooms

Aktiv medlem
Att behöva stå och vrida på något i det läget känns i mina ögon spontant värdelöst.
Nu när man sett Ebbas fipplande med bindningen i närbild, så undrar man ju om det inte är läge att byta till Alpinapjäxor och Rottefellabindning istället. Rottefella har ju en bindning som passar på Fischers ifp-platta. Fischer kommer ju gnälla, men Kalla kör ju Fischerskidor och Alpinapjäxor så helt omöjligt ska det ju inte vara. Har dock inte tänkt på vilken bindning Kalla använder. Sedan ska ju Alpina passa bra på Ebbas fötter också, vilket väl kanske inte är helt givet. Funkar ju även att enbart byta till Rottefellabindning, men det är nog Fischer inte alls pigga på...

marr

Moderator
Forumvärd
Nu när man sett Ebbas fipplande med bindningen i närbild, så undrar man ju om det inte är läge att byta till Alpinapjäxor och Rottefellabindning istället. Rottefella har ju en bindning som passar på Fischers ifp-platta. Fischer kommer ju gnälla, men Kalla kör ju Fischerskidor och Alpinapjäxor så helt omöjligt ska det ju inte vara. Har dock inte tänkt på vilken bindning Kalla använder. Sedan ska ju Alpina passa bra på Ebbas fötter också, vilket väl kanske inte är helt givet. Funkar ju även att enbart byta till Rottefellabindning, men det är nog Fischer inte alls pigga på...
Hon är nog bunden av någon form av kontrakt.

GoranS

Aktiv medlem
Lite humor är det allt när han först sågar Calle och sedan dömer ut hans samarbete med mannen som åkte drygt halva Holmenkollens femmil i ngn sorts mitella för att han vägrade att bryta.

"– Jag själv ska dö innan jag bryter ett lopp. Hjärtat ska stanna. Man ska göra sitt bästa i ett skidlopp.

Norrmannen pikar också svensken för att han tidigare under säsongen tagit hjälp av skidhjälten Gunde Svan.

– Det är möjligt att Gunde Svans träningsfilosofi är lite daterad. Det som fungerade för 50 år sen kanske inte fungerar i dag, säger Iversen."

Sen får man nog ha rätt rymligt samvete om man ska beskriva det som Iversen och Kläbo ägnade sig åt på fristilsdelen av skiathlonen vid förra VM som att göra sitt bästa. De tappar inte över 4 minuter båda två på fristilsdelen och åker tillsammans hela vägen. De bröt inte, men hävdar de att de gjorde sitt bästa i det loppet ljuger de. Däremot var det smart med tanke på vad som komma skulle.

Jag kan dock hålla med om att det inte är bra för Calle att han bryter så ofta.

GoranS

Aktiv medlem
Hon får väl sätta lite press på dem - Ta fram en bättre lösning eller så byter jag till en tillverkare som kan ge mig det jag vill ha då mitt kontrakt går ut!

Numera är hon såpass etablerad att jag har svårt att se att hon skulle ha problem att få kontrakt med ett annat märke om de skulle välja att inte ge henne vad hon önskar. Dessutom kan det ju det som hände idag knappast anses vara bra reklam för bindningen ävenom det för en motionär naturligtvis är ointressant om det tar några sekunder längre att öppna bindningen.

GoranS

Aktiv medlem
Vad blir det för lag till herrstafetten (inte teamsprinten)? Burman och Poromaa är självskrivna. Oskar på en klassisk sträcka!? Men sen, Häggström? För Sandström på 40:e plats och 5 min efter idag känns inte direkt stekhet. Eller kommer Södergren att blixtinkallas? :unsure: :sneaky:

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Något jag har lagt märke till är att Iversen verkar ha en åsikt om de flesta, allt som oftast något negativt.

Och på tal om Calle så känns det som att han ger upp så fort det inte riktigt går som han vill, oavsett om han fullföljer eller bryter.

GoranS

Aktiv medlem
Bekräftat. Och på herrsidan Svensson och Westberg.
Vilka lag blir de svåraste konkurrenterna på damsidan?

Norge med Falla och TUW är väl inte ofarliga men känns inte heller som omöjliga att tas med.

Slovenien kör väl Urevc och Lampic antar jag och där är väl ett frågetecken om Urevc pallar, i synnerhet om det blir hårdkörning på de sträckorna vilket inte känns helt otänkbart.

USA hade jag tidigare som ett riktigt farligt lag med Diggins och Maubet Bjornsen(?). Form och skidor känns dock som osäkerhetsmoment.

Ryskorna hade man väl i alla fall innan VM sagt skulle köra Nepryaeva och Stupak. Ingen av dem har ju briljerat än så länge i VM och jag inbillar mig att fristil kanske passar dem lite sämre. Dessutom undrar jag hur det egentligen är med Nepryaeva med tanke på handskadan.

Tyskland brukar ju ibland kunna göra bra (sprint)stafetter men jag undrar. Har inte sett så lovande ut för de tyska åkarna generellt.

Finland har jag ingen koll på vilka de kan tänkas köra med. Matintalo och Joensuu? Är de också lite bättre i klassiskt?

Summa summarum känns det som att det ska mkt till om svenskorna inte ska ta medalj givet att de klarar sig utan allvarligt strul.

GoranS

Aktiv medlem
Något jag har lagt märke till är att Iversen verkar ha en åsikt om de flesta, allt som oftast något negativt.

Och på tal om Calle så känns det som att han ger upp så fort det inte riktigt går som han vill, oavsett om han fullföljer eller bryter.
Jag undrar om det inte lite blivt Iversens grej att slänga ur sig den typen av "frispråkiga" uttalanden, journalisterna går igång på det för det ger bra rubrike och så har det blivit hans sätt att besvara frågor från pressen. Jag undrar om inte en del av Northugs stil på presskonferenser och i relation till media också var att han hamnade i att spela en viss roll i de sammanhangen. F.ö. är väl de två goda vänner ...

Kanske kan tjuva några hjärnceller från DIggins och stoppa in i skallen på Calle!?

ooms

Aktiv medlem
Visst är det så, min tanke var mer inför nästa säsong. Fischer vill gärna att de kör hela kitet, men iom att Kalla får köra med Alpinapjäxor på Fischerskidor så kan det inte vara helt omöjligt. Och som GoranS påpekar är Ebba nu så etablerad att hon bör kunna ställa egna krav.

ooms

Aktiv medlem

Jag tolkar Iversen mer som en retsticka och att han ofta raljerar med glimten i ögat.
Och ja, Calles uppgivenhet är ju påtaglig. En vurpa eller minsta grej som går emot så ger han ju ofta upp loppet. Jämför med Diggins, rena motsatsen som alltid ger allt, hur många gånger har man inte sett henne hamna hopplöst efter pga nån incident men sedan kört ursinnigt och kommit ikapp.

fiskarn

Aktiv medlem
Vad blir det för lag till herrstafetten (inte teamsprinten)? Burman och Poromaa är självskrivna. Oskar på en klassisk sträcka!? Men sen, Häggström? För Sandström på 40:e plats och 5 min efter idag känns inte direkt stekhet. Eller kommer Södergren att blixtinkallas? :unsure: :sneaky:

De klassiska sträckorna är väl något lättare så då känns det som bäst med Oskar på en första tänker jag. Så jag hade not satt

Svensson - Poromaa - Burman - Häggström

Men Poromaa och Burman är ju mest åkstarka så man kan ju tänka sig dem på sträcka 3 och 4. Men Häggström känns som betydligt bättre på upploppet så lite mer offensivt att ha honom där då. Att Svensson ska va med är väl ganska klart som det ser ut nu iaf tycker jag väl. Med min uppställning ovan är det ju mer åkstyrka i mitten och lite mer fart fart och smarthet i på 1an och 4an.

GoranS

Aktiv medlem
De klassiska sträckorna är väl något lättare så då känns det som bäst med Oskar på en första tänker jag. Så jag hade not satt

Svensson - Poromaa - Burman - Häggström

Men Poromaa och Burman är ju mest åkstarka så man kan ju tänka sig dem på sträcka 3 och 4. Men Häggström känns som betydligt bättre på upploppet så lite mer offensivt att ha honom där då. Att Svensson ska va med är väl ganska klart som det ser ut nu iaf tycker jag väl. Med min uppställning ovan är det ju mer åkstyrka i mitten och lite mer fart fart och smarthet i på 1an och 4an.
En annan fördel med Oskar på första är att det är den sträcka där det är flest lag med och han är den positioneringssäkraste av de svenska åkarna.

En fördel med en stark åkare på andrasträckan är att den ofta brukar innehålla de bästa klassiska åkarna. Tredjesträckan kan ibland vara lite mänskligare och så kommer spurtstarka åkare på sistasträckan.

Norge blir nog svåra att tas med som jag ser det. Kläbo lär gå sista där och det lag som ska slå Norge måste antingen ha lucka till Norge ut på sista eller möjligen ha Bolshunov på den sträckan, om ens det räcker när Kläbo får starta utvilad och "bara" har en mil att hänga med.

fiskarn

Aktiv medlem
En annan fördel med Oskar på första är att det är den sträcka där det är flest lag med och han är den positioneringssäkraste av de svenska åkarna.

En fördel med en stark åkare på andrasträckan är att den ofta brukar innehålla de bästa klassiska åkarna. Tredjesträckan kan ibland vara lite mänskligare och så kommer spurtstarka åkare på sistasträckan.

Norge blir nog svåra att tas med som jag ser det. Kläbo lär gå sista där och det lag som ska slå Norge måste antingen ha lucka eller möjligen ha Bolshunov på sista, om ens det räcker när Kläbo får starta utvilad och "bara" har en mil att hänga med.

Ja precis, tror nästan vi kan klubba Oskar på 1a :)

Jag vet inte egentligen men tänker Burman är bättre på fritt så man vill ha honom på 3e. Och då blir det Poromaa på 2a men går ju byta plats där. Häggas vann ju ändå SM-tremilen vilket borde ge honom en plats som det ser ut nu.

Man tycker ju Sverige är kassa naturligtvis men tycker ändå vi på nåt sätt ska kunna satsa på en tredjeplats. Vet inte riktigt vilka som är självklart bättre förutom Norge och Ryssland?

GoranS

Aktiv medlem
Ja precis, tror nästan vi kan klubba Oskar på 1a :)

Jag vet inte egentligen men tänker Burman är bättre på fritt så man vill ha honom på 3e. Och då blir det Poromaa på 2a men går ju byta plats där. Häggas vann ju ändå SM-tremilen vilket borde ge honom en plats som det ser ut nu.
Bra. Meddelar du Byström och Oskar beslutet? ;-)

GoranS

Aktiv medlem
Nähä, Diggins kör inte sprintstafetten. Blir Brennan och Maubet Bjornsen. Minskar rimligen USAs slagkraft ävenom Diggins inte toppresterat hittills på VM.

GoranS

Aktiv medlem
Hm, Maja på sträckorna 1,3 och 5 och Jonna på 2, 4 och 6. Hade nästan trott att de skulle ha vänt på det.

ooms

Aktiv medlem
För de som såg Ebbas strul, och är lite intresserad av utrustning. Så här ser Rottefellas bindning ut som passar på Fischers ifp-platta. Ta tag i den vita delen, och vik upp bakåt för att kliva ur. Såg dessutom att denna bindning är 20 gram lättare än Fischers variant. Bara en sån sak.
9461103E-158C-4B6F-A361-3EC2F7A45A7F.jpeg

GoranS

Aktiv medlem
Verkar ju spontant i det närmaste idiotsäkert vilket borde vara precis vad en stressad skidåkare med hög puls behöver snarare än någon vridmekanism som säkert är oproblematisk om man i lugn och ro ska ta av sig skidorna men som uppenbarligen kan vara lite marigare i en race-situation.

Sen är jag fortfarnde förvånad över hur dåligt inövat det är. Läste att Johaug kört lite extradrillning här om dagen som väsentligen enda specialträning. Då det körs skiathlon på alla mästerskap och ytterligare något lopp per säsong med skidbyte så tycker jag det borde vara önskvärt att nöta in proceduren så att den sitter i ryggmärgen. Borde ju gå att väva in i träning vid ett eller två tillfällen per vecka + att någon gång emellanåt kanske köra ett specialpass. Tänk vad skönt att komma in till skidbytet och veta att "nu kommer jag att tjäna lite tid på en del konkurrenter men ingen kommer att tjäna tid på mig"!

Om inte annat borde väl tränarna kunna väva in det som ett tävlingsmoment i träningen - snabbast på att byta skidor! Med tanke på att det där är tävlingsmänniskor så det skriker om det borde det ju inte vara ngt problem att få lite "hets" kring vem som är bäst på det momentet.

GoranS

Aktiv medlem
Intressant - ryssarna kör med Bolshunov och Retivykh, och i den ordningen. Ska man gissa på att det blir åka av från start i finalen för Valnes och övriga förstasträcksåkare?

Eddy

Aktiv medlem
Visst är det så, min tanke var mer inför nästa säsong. Fischer vill gärna att de kör hela kitet, men iom att Kalla får köra med Alpinapjäxor på Fischerskidor så kan det inte vara helt omöjligt. Och som GoranS påpekar är Ebba nu så etablerad att hon bör kunna ställa egna krav.
Enligt raceansvarig på Fischer är det sista året de tolererar röda pjäxor på svarta skidor. Nästa säsong Fischerskidor====>Fischerpjäxor

Peth

Aktiv medlem
Minns jag helt fel om jag säger att Ebba var redigt långsam med skidbytet senast skiathlon stod på programmet i världscupen?

ooms

Aktiv medlem
Enligt raceansvarig på Fischer är det sista året de tolererar röda pjäxor på svarta skidor. Nästa säsong Fischerskidor====>Fischerpjäxor
Ska man tolka det som att Kalla lägger av efter denna säsong? Tror inte hon är så sugen att byta skidmärke, och om jag minns rätt har hon testat och ratat Fischerpjäxor då de inte passade hennes fötter bra öht.

ooms

Aktiv medlem
F.ö. tycker jag det verkar som att Fischer har tappat en del av sitt övertag i världscupen de senare åren. Betydligt mer Ross och Salomon numer. Lite intressant att Sveriges damsprinters körde på fyra olika märken i torsdags (Svahn på Fischer, Maja på Salomon, Jonna på Ross (hon fimpade väl Fischer inför denna säsong?) och Hagström på Atomic).

GoranS

Aktiv medlem
Ska man tolka det som att Kalla lägger av efter denna säsong? Tror inte hon är så sugen att byta skidmärke, och om jag minns rätt har hon testat och ratat Fischerpjäxor då de inte passade hennes fötter bra öht.
Spontant skulle jag bli överraskad om Kalla lägger av dels med tanke på att det är OS nästa år och inte minst med tanke på att hon idag åkte såpass bra trots en lite strulig säsong. Inför Holmenkollen i fjol kändes det som att hon mkt väl kunde lagt av efter den säsongen. Fjärdeplatsen där har hon väl själv sagt gav henne en klar kick mot att fortsätta.

På något sätt måste de ju kunna lösa problemet. Kan de inte köra det gamla klassiska tricket med att maskera en annan produkt och sätta på Fischers namn? Har ju funkat inom cykelsporten. Måste ju vara tokdålig publicitet för Fischer om Kalla går ut och säger att hon lägger av för att de inte kunde fixa fram en lösning som funkade för henne. Visst, hon är inte lika vass som hon varit, men inom längdskidåkningen är hon ändå att känt namn.

GoranS

Aktiv medlem
F.ö. tycker jag det verkar som att Fischer har tappat en del av sitt övertag i världscupen de senare åren. Betydligt mer Ross och Salomon numer. Lite intressant att Sveriges damsprinters körde på fyra olika märken i torsdags (Svahn på Fischer, Maja på Salomon, Jonna på Ross (hon fimpade väl Fischer inför denna säsong?) och Hagström på Atomic).
Låter ju spontant som en sund utveckling. Monopol/oligopol brukar ju sällan vara så lyckat.

H.

Aktiv medlem
Madshus ser man knappt alls längre?

ooms

Aktiv medlem
Madshus ser man knappt alls längre?
Nä, de har tappat mycket. Var nog ett hårt slag när Flugstad Östberg, som är uppväxt i byn där de tillverkas, bytte till Fischer för ett par år sedan. Jag tror att Heidi Weng också bytt sedan dess.

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Nä, de har tappat mycket. Var nog ett hårt slag när Flugstad Östberg, som är uppväxt i byn där de tillverkas, bytte till Fischer för ett par år sedan. Jag tror att Heidi Weng också bytt sedan dess.

Lägreid och Fossesholm kör i alla fall på Madshus. Och jag då, men jag är ju inte i närheten lika snabb för det 😏

Eddy

Aktiv medlem
Låter ju spontant som en sund utveckling. Monopol/oligopol brukar ju sällan vara så lyckat.
Tror inte Niskanen är så nöjd med bytet från Ross till Fischer. I klassiskt har han då än inte hittat lika bra skidor som han hade innan bytet.

ooms

Aktiv medlem
Var visst det som fick Sundling att byta inför denna säsong.
”Fischer har väldigt tydliga med att man ska använda även deras pjäxor”
Undrar hur nöjda de är över det idag 😂

GoranS

Aktiv medlem
Tror inte Niskanen är så nöjd med bytet från Ross till Fischer. I klassiskt har han då än inte hittat lika bra skidor som han hade innan bytet.
Hm, var det där avsett som ett motargument till det jag skrev. Förstår i så fall inte logiken.

Eddy

Aktiv medlem
Sorry Goran, blev sneciterat, var egentligen bara ett inlägg för att visa på att störst inte alltid är bäst och att det tar tid att hitta riktigt bra skidor. Själv köper jag bara begagnade skidor som jag vet fungerar...köpa från butik är ett lotteri med ganska liten vinstchans.

LFN

Aktiv medlem
Tycker att kommentatorerna har missat lite väl mycket under VM. Det är skidor som ryker, finnar som fäller sig själva och stavar som blir brasved, helt okommenterat innan reprisen kommer och man själv redan vet vad som har hänt. Är det bara jag som har en känsla eller håller någon med?

ooms

Aktiv medlem
Tycker att kommentatorerna har missat lite väl mycket under VM. Det är skidor som ryker, finnar som fäller sig själva och stavar som blir brasved, helt okommenterat innan reprisen kommer och man själv redan vet vad som har hänt. Är det bara jag som har en känsla eller håller någon med?
Håller med. Det är nästan så man undrar om de inte ser hela bilden eller nåt. Typ att de sitter med en 4:3-skärm som kapar kanterna på 16:9-bilden.
Men ibland är det ju saker längre bak i klungan mitt i bilden också. Kanske är det bara att de kommit upp i åren.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer