[OT] Längdskidor - Här diskuterar vi allt som hör längdskidåkning till. Dela gärna din skid-RR här.

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
[OT] Längdskidor - Här diskuterar vi allt som hör längdskidåkning till. Dela gärna din skid-RR här.
Någon som har förlängt stavar och kan ge tips?
Behöver lite längre skatestavar, 3-5cm, men jag vill inte köpa nya 🤪

Eddy

Aktiv medlem

GoranS

Aktiv medlem
Är det verkligen idealiskt att vara så påpälsade som Kalla och Andersson är när det är såpass varmt?

BFS

Aktiv medlem
Trevlig resultatlista, iaf. Johaug är det ju inte så mycket att göra åt, men när Ebba och Frida fått träna nåt/några år till, så.

marr

Moderator
Forumvärd
Kör Dahlqvist fortfarande stafett?

BFS

Aktiv medlem
Jonna har varit stabil. Jag skulle (också) hellre se henne.

ooms

Aktiv medlem
Ett argument mot en sprinttjej på sista är väl om Johaug går tredje och lyckas skapa lucka där. Då kanske man vill ha Ebba-Frida på de två sista istället.

GoranS

Aktiv medlem
Om Blomman har rätt i att fristilsbanan är klart tuffare än den klassiska vad det gäller stigningar kan jag tänka mig att de prioriterar kapacitet och kör Sundling, Kalla, Andersson och Karlsson. En sprintåkare på förstasträckan kan vara bra för att de kommer iväg bra i starten och är vana vid mkt åkare på liten yta och positionering. Möjligen att Sundling är lite för offensiv då jag tror att jobbet mest skulle vara att minimera risken att tappa ngt på förstasträckan snarare än att skapa luckor, d.v.s. bara gå med.

Norge borde ju i så fall göra detsamma och sannolikt då sätta Johaug på tredje. De har dock problemet att både Haga och Fossesholm väl är lite starkare på fristil än klassiskt. I mina ögon gäller det ffa Haga. Å andra sidan tror jag att Haga inte speciellt rask i en spurt. Eller så ger de Johaug chans att revanschera sig för senaste VM och sätter henne på den och hoppas att Norge är med såpass hyggligt att hon kan jaga in ev. försprång som andra lag kan ha skaffat sig.

GoranS

Aktiv medlem
USA tror jag alla fall inför säsongen hade stafetten som ett stort mål och förhoppningar om att kanske kunna utmana om guldet. Känns dock som de måste ha en dag då precis allt går rätt och Sverige & Norge behöver ha en del "strul" eller att ngn åkare spränger sig för att de ska vara aktuella för guld eller silver.

Ryssland kändes ju i början på säsongen som en stark utmanare men Nepryaevas skada och tävlingarna så här långt har snarast försvagat dderas "kanditatur" i mina ögon. Dessutom brukar ju ryska laguttagningar ibland kunna ställa till det för deras chanser till riktigt bra placeringar.

ooms

Aktiv medlem
Ojala vill ha Svahn på sista. Fredriksson vill ha Jonna el Linn på första.

GoranS

Aktiv medlem
Ojala vill ha Svahn på sista. Fredriksson vill ha Jonna el Linn på första.
Svahn på sista känns som en rejäl chansning i mina ögon.

Nu vet ju landslagsledningen mer än vad vi "soffexpeter" vet men inte ens de kan rimligen ha koll på hur Svahn funkar på en femkilometerssträcka just nu. De vet att hon då stafetten går inte funkade så bra en vecka tidigare i sprinten. Och de kan ha en viss aning om hur hon utvecklats sedan dess men kring prestation i ett riktigt race måste det vara mkt osäkerhet.

GoranS

Aktiv medlem
Nu vet jag vem blomman kan ersättas av! GoranS
Det vore en rejäl felrekrytering! Är bara obetydligt över nivån "totalt nollställd" vad det gäller material, åkteknik och träning.

Och om jag skulle ge mig ut och ta mig runt banorna som Blomman brukar göra innan loppen för att kunna säga något om förhållanden skulle utlåtandet bli "livsfarlig bana" på samtliga utom Dresden och möjligen Ulricehamn.

ooms

Aktiv medlem
Svahn på sista känns som en rejäl chansning i mina ögon.

Nu vet ju landslagsledningen mer än vad vi "soffexpeter" vet men inte ens de kan rimligen ha koll på hur Svahn funkar på en femkilometerssträcka just nu. De vet att hon då stafetten går inte funkade så bra en vecka tidigare i sprinten. Och de kan ha en viss aning om hur hon utvecklats sedan dess men kring prestation i ett riktigt race måste det vara mkt osäkerhet.
Nu öppnade Johaug för att åka sista också... vilket hon ju avvisat tidigare under säsongen då det väl mer eller mindre framstått som klart att Svahn tar den (och haft form för det).
Det är ingen avundsvärd uppgift herrar tränare/landslagschef har nu.

GoranS

Aktiv medlem
Nu öppnade Johaug för att åka sista också... vilket hon ju avvisat tidigare under säsongen då det väl mer eller mindre framstått som klart att Svahn tar den (och haft form för det).
Det är ingen avundsvärd uppgift herrar tränare/landslagschef har nu.
Även om jag tror att det kan bli så att Johaug åker sista så tror jag att man ska ta uttalanden från åkare och ledare vad det gäller laguttagning som en del i ett spel där allt som sägs mkt väl kan vara desinformation. Åtminstone skulle jag om jag var ledare se till att åkarna inte spred information kring laguttagning utan att det var sanktionerat från de som ska ta ut laget.

GoranS

Aktiv medlem
Oroväckande gymastiska övningar. Inga vrickade fötter nu inför stafetten, tack!
1614699491833.png

BFS

Aktiv medlem
Enda sättet att knäcka Johaug just nu.

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Jag har förlängt till "ongen", körde med http://www.staffanstaven.com/stavforlangare. har även gjort förlängning med trasiga längdstavar där jag kunnat använda den del av staven som passade i stavrörets tjockare del. så förlängningen hannade i handtaget, rör i rör mao.

Staffanstavena förlängning var så jäkla lång, och förlängningarna fick man inte kapa och jag vill ju inte kapa staven. Extrastavar har jag inga 😏 Funderar på att köpa vävda kolfiberrör med samma diameter som staven och sedan ett som ryms innanför, i princip skulle de se ut som staffanstavens men bli kortare.

GoranS

Aktiv medlem
Burman går ut minuten före Bolshunov imorgon. Klarar han att hålla undan?

Sandström och Poromaa går också tidigt som nr 8 och 9 medan Westberg har nr 45.

Finns det ngn som kan utmana Bolshunov? Känns som Röthe, Holund och Krüger är de främsta norska utmanarna. Sundby och Amundsen skulle jag gissa inte kommer att ha med medaljerna att göra.

Kan Manificat göra något?

Och hur är det med övriga ryssar, Yakimushkin, Melnichenko och Maltsev? Ryssarna har i alla fall fördelen av att gå som de fyra första seedade åkarna.

GoranS

Aktiv medlem
Kan i och för sig uppskatta att HCH och Krüger kommer i topp då det är åkare som kan disponera lopp och hålla hög fart på egen hand. Lite trälig är dock den norska dominansen.

ooms

Aktiv medlem
Jonna-Kalla-Ebba-Frida!
Det blir Ebba som får gå mot Johaug.

GoranS

Aktiv medlem
Är grundscenariot att Sverige och Norge är tillsammans in till andra växlingen och det sedan blir en fråga dels om hur mkt Johaug kan köra ifrån Andersson med och dels om Karlsson kan hämta in det och ändå ha krafter nog att besegra Fossesholm?

ooms

Aktiv medlem
Är grundscenariot att Sverige och Norge är tillsammans in till andra växlingen och det sedan blir en fråga dels om hur mkt Johaug kan köra ifrån Andersson med och dels om Karlsson kan hämta in det och ändå ha krafter nog att besegra Fossesholm?
Ja, det är nog troligt att Jonna kanske kan ordna några sekunder på slutet om hon är pigg, men sen kommer nog Heidi satsa järnet att gå ikapp Kalla och sedan bita sig fast hela vägen. Johaug och Ebba ut tillsammans, då hänger det på hur Ebba lyckas minimera tappet och sedan att Frida lyckas köra in Fossesholm. Inte alls säkert att det kommer lyckas.

GoranS

Aktiv medlem
Man ska ju vara försiktig med att ta ut saker i förskott men det känns ju som att Norge och Sverige är de som har någon realistisk chans på segern imorgon. Vad ska man tro om medaljkandidater i övrigt?

Ryskorna har ju på pappret ett kompetent lag men lite skadeskjutna åkare, formfrågetecken och ev. även lite frågetecken kring skidorna på de ryska åkarna i dagens lopp.

USA känns som de laddat för stafetten. Kör med Swirbul, Maubet Bjornsen, Brennan och Diggins. Där har väl skidorna varit ett frågetecken även om det såg bättre ut i milloppet. Brennans form är en annan farhåga för USA. Skulle kunna bli rejäl parkering om hon skulle gå ut tillsammans med Johaug och försöka hänga på henne.

Kan finskorna vara ett lag för pallen? Roponen åkte ju bra i tidsdags. Pärmäkoski har inte briljerat men är rutinerad och ändå hyggligt stabil. Joensuu och Matintalo på de två första sträckorna är väl inga klippor på distans men inte helt oävna.

Tyskorna brukar ju vara bra på stafetter men det har ju gått rätt tungt för tyskorna i detta mästerskap. Hennig lär väl gasa på andrasträckan men jag undrar om de verkligen kan trolla sig upp på pallen.

Schweiz inleder namnkunnigt med van der Graaff och Fähndrich (lite förvånad att hon kör en klassisk sträcka) men avslutningen med Hiernickel och Meier imponerar inte.

Tjeckien slutligen har ju åkare som vid olika tillfällen presterat i form av Razymova och Novakova. Denna säsong har de väl inte uträttat så många stordåd på distans vad jag kan komma på.

Min gissning är att Ryssland och USA är huvudkandidaterna till bronset med Finland som första utmanare därefter.

GoranS

Aktiv medlem
Ja, det är nog troligt att Jonna kanske kan ordna några sekunder på slutet om hon är pigg, men sen kommer nog Heidi satsa järnet att gå ikapp Kalla och sedan bita sig fast hela vägen. Johaug och Ebba ut tillsammans, då hänger det på hur Ebba lyckas minimera tappet och sedan att Frida lyckas köra in Fossesholm. Inte alls säkert att det kommer lyckas.
Ett drömscenario vore att Kalla har en riktigt bra dag och att Heidi får såpass många sekunder att jaga ikapp att hon gör en sån där klassiker där hon snabbt kör ikapp, hakar på men får släppa med kanske 1,5 km kvar och sedan mjölksyrestinn får se sekunderna rasa iväg i rask takt och växlar över till Johaug 20-25 sekunder efter Kalla.

ooms

Aktiv medlem
Ett drömscenario vore att Kalla har en riktigt bra dag och att Heidi får såpass många sekunder att jaga ikapp att hon gör en sån där klassiker där hon snabbt kör ikapp, hakar på men får släppa med kanske 1,5 km kvar och sedan mjölksyrestinn får se sekunderna rasa iväg i rask takt och växlar över till Johaug 20-25 sekunder efter Kalla.
Du menar Jonna? Experterna i SVT spekulerade just i att Jonna kanske skulle kunna skapa nåt mot Tiril Udnes Weng redan på första sträckan. Det vore ju riktigt guld om det blev så och Heidi redan fr början vore hopplöst efter Kalla och antingen gör som du skriver ovan, eller inte ens har en chans att gå ikapp.

GoranS

Aktiv medlem
Du menar Jonna? Experterna i SVT spekulerade just i att Jonna kanske skulle kunna skapa nåt mot Tiril Udnes Weng redan på första sträckan. Det vore ju riktigt guld om det blev så och Heidi redan fr början vore hopplöst efter Kalla och antingen gör som du skriver ovan, eller inte ens har en chans att gå ikapp.
Nja, jag menade att Kalla är i såpass bra form att hon kan trycka på så att Weng får slita för att gå ikapp och på så sätt spränger sig. Kräver förstås också att Jonna är i bra form och har bra skidor för att Kalla ska få gå ut med försprång.

GoranS

Aktiv medlem
En möjlig risk är om Jonna är väldigt inriktad på att försöka skapa lucka och drar mkt men att Weng hänger på och att Jonna får betala lite för dragjobbet på slutet och att Weng kan stöta ifrån på slutet.

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Jag håller tummarna imorgon, men självklart guld är det inte.
Sverige - Norge - Ryssland på pallen...helst i nämnd ordning :sneaky:

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Kan tipsa om en challenge på stava. Nordenskiöldsloppets distans (220km), fast över 4 veckor istället för 30 timmar. Red Bull anordnar.

GoranS

Aktiv medlem
Kan tipsa om en challenge på stava. Nordenskiöldsloppets distans (220km), fast över 4 veckor istället för 30 timmar. Red Bull anordnar.
220 km/28 dagar är under en mil per dag. Hade det funnits snö låter det som en klart mänsklig uppgift till skillnad från riktiga loppet som för mig är ungefär lika orimligt som något i stil med TABR eller TCR.

GoranS

Aktiv medlem
Jag håller tummarna imorgon, men självklart guld är det inte.
Sverige - Norge - Ryssland på pallen...helst i nämnd ordning :sneaky:
I min värld är Norge favorit, men inte alls så solklart som det varit i vissa mästerskap.

Banorna de kör i morgon är röda på klassiska och blåa på fristilen (och två varv per sträcka):
1614804968187.png

Frågan är om Johaug kan slå Andersson med så mkt på tredje sträckan att sistasträckan blir en formalitet.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer