[OT] Längdskidor - Här diskuterar vi allt som hör längdskidåkning till. Dela gärna din skid-RR här.

ooms

Aktiv medlem
[OT] Längdskidor - Här diskuterar vi allt som hör längdskidåkning till. Dela gärna din skid-RR här.
En möjlig risk är om Jonna är väldigt inriktad på att försöka skapa lucka och drar mkt men att Weng hänger på och att Jonna får betala lite för dragjobbet på slutet och att Weng kan stöta ifrån på slutet.
Ja, jag har ju mer trott på omvända scenariot, dvs att Jonna går kontrollerat och sedan stöter ifrån i sprintbanan. Blir ju inget jätteavstånd, men borde kunna bli 5-10s i bästa fall. Men Fredriksson var mer inne på att Tiril skulle vara lite sliten efter att ha tävlat mycket, och att Jonna skulle gå hårt för att skapa så mycket som möjligt. Känns lite riskabelt.

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
220 km/28 dagar är under en mil per dag. Hade det funnits snö låter det som en klart mänsklig uppgift till skillnad från riktiga loppet som för mig är ungefär lika orimligt som något i stil med TABR eller TCR.
Precis så tänkte jag med, jag får bara ihop runt 5-6 mil per vecka så det känns möjligt att genomföra 😁

Mr Bottecchia

Aktiv medlem
Man får ju hoppas de lyckas med vallan. Ser ut att bli rätt varmt ut imorgon igen, 9 plusgrader vid 13-tiden.

GoranS

Aktiv medlem
Ja, jag har ju mer trott på omvända scenariot, dvs att Jonna går kontrollerat och sedan stöter ifrån i sprintbanan. Blir ju inget jätteavstånd, men borde kunna bli 5-10s i bästa fall. Men Fredriksson var mer inne på att Tiril skulle vara lite sliten efter att ha tävlat mycket, och att Jonna skulle gå hårt för att skapa så mycket som möjligt. Känns lite riskabelt.
Någonstans kommer det ju ner till hur man tror kalkylen för fristilssträckorna ser ut. Kan Sverige vinna om de är lika med Norge efter två sträckor eller krävs det ett försprång och i så fall hur stort?

Om man tror att det behövs 20 sekunder är det ju svårt att se att Kalla skulle skapa det själv på andra sträckan, d.v.s. om Sverige och Norge växlar inom några sekunder efter första sträckan. Då måste Sundling skapa såpass stor lucka att Weng antingen inte kan/vågar jaga ikapp eller att hon spricker på slutet om hon gör en sådan rusning i början av sin sträcka. Frågan är om hon kan göra det på sista biten.

Sen tillkommer ju vilka andra länder som ev. kan vara intresserade av fart på förstasträckan. Kirpichenko har väl gjort en del hyggliga insatser i klassiskt i år och var ju tia på skiathlonen. Med tanke på att Stupak och Nepryaeva inte briljerat i VM kan jag tänka mig att ryskorna gärna tar ett försprång till en del andra lag efter första sträckan.

Om det skulle bli så att det blir väldigt avvaktande är det frågan om Sundling måste chansa och ta taktpinnen och hålla uppe tempot för att försöka trötta ut Weng. Jag misstänker i alla fall att om det går i halvfart fram till avslutningen på 1:a sträckan kommer Sundling att ha svårt att skapa någon större lucka.

GoranS

Aktiv medlem
Man får ju hoppas de lyckas med vallan. Ser ut att bli rätt varmt ut imorgon igen, 9 plusgrader vid 13-tiden.
Jo, om Norge har bättre skidor än Sverige lär det vara svårt. Har väl dock på det stora hela sett rätt hyggligt ut på den fronten för de svenska åkarna under VM vad jag kunnat se.

ooms

Aktiv medlem
Ser VM-studion nu igen, det var Ojala som tyckte Sundling skulle bomba så hårt hon bara kunde. Fredriksson är mer inne på att hon ska nyttja sprintegenskaperna för att skapa en liten lucka åt Kalla. Han tror att det räcker med 5s för att Kalla ska slippa Weng i ryggen och kunna gå ifrån. Hmmm....

GoranS

Aktiv medlem
Nja, där tror jag herr Fredriksson har fel. Tio sekunder kan räcka men fem undrar jag. Weng är trots allt raskare än Kalla i min värld. Och jag tror inte Kalla mår bra av att behöva maxa ut från start för att försöka försvara en femsekunderslucka.

BFS

Aktiv medlem
Sundling är ju duktigt snabb. Kan hon dra ifrån sprinters på sprint borde hon kunna grilla TU Weng loss med en fullgaskörning.

ooms

Aktiv medlem
”Punka på bollen”, han kan ju vara rolig ibland ändå, Pops 😂

GoranS

Aktiv medlem
Sundling är ju duktigt snabb. Kan hon dra ifrån sprinters på sprint borde hon kunna grilla TU Weng loss med en fullgaskörning.
Inte helt säker på om du med fullgaskörning menar från start eller ett ryck på slutet.

Om det är från start är ett problem att hon med mkt stor sannolikhet kommer att få dra och att TUW då får en bättre resa i rygg. I ett sånt scenario finns risk för sen kontraattack från TUW och sådana attacker brukar vara svåra att svara på för en åkare som legat och dragit länge i syfte att få lucka.

Om det är i slutfasen av loppet så inbillar jag mig att det är en skillnad på att gå ifrån i slutet på en sprint kontra i slutet på en stafettsträcka. Dels skiljer åktiden och dels är det väl lite skillnad i hur hårt de gått fram till där rycket ska göras. Att egenskaper i det ena fallet per automatik skulle vara direkt överförbara till det andra och att alla åkare hanterar båda fallen lika bra/dåligt verkar i mina ögon osannolikt.

Sen kan det mkt väl bli så att Sundling kan gå ifrån lite på slutet. Jag tycker dock inte att det är gjutet att hon kommer att skapa en tiosekunderslucka imorgon om de skulle vara tillsammans in mot sprintbanan på andra varvet.

BFS

Aktiv medlem
Inte helt säker på om du med fullgaskörning menar från start eller ett ryck på slutet.

Om det är från start är ett problem att hon med mkt stor sannolikhet kommer att få dra och att TUW då får en bättre resa i rygg. I ett sånt scenario finns risk för sen kontraattack från TUW och sådana attacker brukar vara svåra att svara på för en åkare som legat och dragit länge i syfte att få lucka.

Om det är i slutfasen av loppet så inbillar jag mig att det är en skillnad på att gå ifrån i slutet på en sprint kontra i slutet på en stafettsträcka. Dels skiljer åktiden och dels är det väl lite skillnad i hur hårt de gått fram till där rycket ska göras. Att egenskaper i det ena fallet per automatik skulle vara direkt överförbara till det andra och att alla åkare hanterar båda fallen lika bra/dåligt verkar i mina ögon osannolikt.

Sen kan det mkt väl bli så att Sundling kan gå ifrån lite på slutet. Jag tycker dock inte att det är gjutet att hon kommer att skapa en tiosekunderslucka imorgon om de skulle vara tillsammans in mot sprintbanan på andra varvet.
Jag tror hon har kapacitet till bägge två (både ett tidigt och ett sent ryck). Dvs att hon är betydligt bättre än TU Weng (och många andra åkare). Hon (Jonna) drog ju sönder fältet i sprinten (ingen släppte den ryggen av taktiska skäl) med bättre åkare än Weng.

LFN

Aktiv medlem
Jag tror hon har kapacitet till bägge två (både ett tidigt och ett sent ryck). Dvs att hon är betydligt bättre än TU Weng (och många andra åkare). Hon (Jonna) drog ju sönder fältet i sprinten (ingen släppte den ryggen av taktiska skäl) med bättre åkare än Weng.
Jag håller med till viss del, men det är en jäkla skillnad att hålla trycket i 5 km, jämfört med en sprintdistans.
Jag tror att Andersson behöver ha 10 sekunder på Johaug för det att det ska bli guld.

GoranS

Aktiv medlem
Om Sverige har 10 sekunder på Norge ut på tredje är min gissning att Karlsson får jaga Fossesholm på sista.

Senast ändrad:

GoranS

Aktiv medlem
Tidigt ryck tror jag är ett högriskprojekt. Hon kan säkerligen komma loss men för att få den luckan tidigt kommer hon att behöva gå riktigt hårt och att ha gjort det och sedan ha en jagande grupp som ligger bakom kan sluta illa.

Sen tror jag inte att hon kommer att rycka tidigt. Däremot kan jag se ett scenario där hon startar i ett hårt tempo för att försöka grilla konkurrenterna. Hon känns rätt offensiv till sin natur.

Angående sista meningen så argumenterar jag inte emot att Sundling kan köra ifrån TUW i en sprint. Frågan är om hon kan köra ifrån henne när de kört 4 km dessförinnan och där Sundling inte osannolikt har dragit mer än TUW och om hon dessutom kan skapa en lucka på >=10 sekunder. Där är jag inte alls säker.

GoranS

Aktiv medlem
Enda distansloppet jag hittar som både TUW och Sundling åkt denna säsong är 10 km C i Ruka. Där var TUW 7:a, 46 s efter Johaug som vann. Sundling var 19:e, 1.22 efter. Sen var det länge sedan. Säger mig dock att TUW inte är en helt oduglig åkare på distans i klassisk stil.

LFN

Aktiv medlem
Om Sverige har 10 sekunder på Norge ut på tredje är min gissning att Karlsson får jaga Fossesholm på sista.
Det tror jag med, men då är luckan liten nog för att Frida ska hinna äta upp det och gå om. Är det dött lopp vid starten på tredje tror jag det blir tufft för Sverige

Storklas

Aktiv medlem
Hur tunga är banprofilerna? Ebba har nog lättare att hänga på lite mer lättåkta banor.

Mats65

Aktiv medlem
Det tror jag med, men då är luckan liten nog för att Frida ska hinna äta upp det och gå om. Är det dött lopp vid starten på tredje tror jag det blir tufft för Sverige
Förutsatt att skidor och valla inte ställer till det så tror jag att Ebba tappar max 10 s på Johaug om de går ut samtidigt och 10 s bör Frida plocka in.
Motivering:
Johaugs styrka är att hålla högt och jämt tempo länge. Det är visserligen Ebbas styrka också men på en lite lägre nivå. Men när loppet bara är 5 km så har Johaug inte så stor fördel. Hon klarar inte att höja sin hastighet särskilt mycket på kortare lopp. Det syntes på skiathlon och milloppet där skillnaden efter 5 km var liten, och ännu tydligare på slutsträckan i Seefeld mot Stina.

GoranS

Aktiv medlem
Det bygger i viss mån på att Ebba i så fall släpper i rätt läge. Finns gott om exempel på åkare genom historien som varit med till någonstans mellan 1-2 km kvar och växlat 20-30 sekunder efter p.g.a. att de i överambition gått med lite för länge. Förhoppningsvis är Ebba kall nog att släppa i rätt om läget och behovet skulle uppstå, men där ser jag en risk.

ooms

Aktiv medlem
Ebba var 20s efter Johaug vid 5km i tisdags, och Fossesholm var 17s efter Frida där. Iofs individuell start men säger väl nåt. Dock tror jag att Frida har en grym jaktinstinkt också, speciellt i den form och humör hon verkar vara. Och förhoppningsvis kan Ebba hålla nere tidsförlusten till under 20s, speciellt om hon får ett försprång ut.

ooms

Aktiv medlem
Och Weng var bara nån sekund efter Kalla vid 5km i tisdags.

Poxeman

Medlem
Hur mkt mindre tung blir fristilsbanan när den knappt blivit uppåkt?
har det frusit på inatt eller blir det lika grisigt som igår?

BFS

Aktiv medlem
Tidigt ryck tror jag är ett högriskprojekt. Hon kan säkerligen komma loss men för att få den luckan tidigt kommer hon att behöva gå riktigt hårt och att ha gjort det och sedan ha en jagande grupp som ligger bakom kan sluta illa.

Sen tror jag inte att hon kommer att rycka tidigt. Däremot kan jag se ett scenario där hon startar i ett hårt tempo för att försöka grilla konkurrenterna. Hon känns rätt offensiv till sin natur.

Angående sista meningen så argumenterar jag inte emot att Sundling kan köra ifrån TUW i en sprint. Frågan är om hon kan köra ifrån henne när de kört 4 km dessförinnan och där Sundling inte osannolikt har dragit mer än TUW och om hon dessutom kan skapa en lucka på >=10 sekunder. Där är jag inte alls säker.
Jag tror hon har kapaciteten att göra ganska mycket. Hon är en duktig skidåkare och verkar vara i väldigt bra form. Hon fick små luckor vid varje krön där hon försökte (när hon låg först innan krönet). Med bra skidor under Jonna blir det en jobbig första sträcka för konkurrenterna trorhoppas jag.

BFS

Aktiv medlem
Jag håller med till viss del, men det är en jäkla skillnad att hålla trycket i 5 km, jämfört med en sprintdistans.
Jag tror att Andersson behöver ha 10 sekunder på Johaug för det att det ska bli guld.
Jag tror både Jonna kan och vill växla med ett bra försprång. Hon verkar vara i form.

GoranS

Aktiv medlem
Vad gäller sista sträckan finns det några olika aspekter. Den första delen är hur stort avstånd Frida kan klara att hämta igen om hon går ut efter Fossesholm. Den andra är hur stort försprång hon kan klara att hämta in och sedan gå ifrån innan upploppet. Den tredje är vad som händer i en spurt de två emellan. Där beror det ju säkerligen på hur sträckan dessförinnan förlöpt.

Angående att jämföra med mellantider i tisdagens lopp finns två aspekter som jag tycker gör det svårt att dra alltför långtgående slutsatser av dessa. Dels var det en annan bana med färre backar men en längre backe än vad som är på stafettbanan. Dels var just en mellantid och om man tittar på t.ex. Ebba så hade hon ju sannolikt gått närmare sitt max på första halvan än vad Johaug gjorde genom att hon tappade betydligt mer på andra femman i det loppet.

ooms

Aktiv medlem
Vad gäller sista sträckan finns det några olika aspekter. Den första delen är hur stort avstånd Frida kan klara att hämta igen om hon går ut efter Fossesholm. Den andra är hur stort försprång hon kan klara att hämta in och sedan gå ifrån innan upploppet. Den tredje är vad som händer i en spurt de två emellan. Där beror det ju säkerligen på hur sträckan dessförinnan förlöpt.

Angående att jämföra med mellantider i tisdagens lopp finns två aspekter som jag tycker gör det svårt att dra alltför långtgående slutsatser av dessa. Dels var det en annan bana med färre backar men en längre backe än vad som är på stafettbanan. Dels var just en mellantid och om man tittar på t.ex. Ebba så hade hon ju sannolikt gått närmare sitt max på första halvan än vad Johaug gjorde genom att hon tappade betydligt mer på andra femman i det loppet.
Visst ska man inte dra alltför stora växlar av det. Å andra sidan tror jag inte man ska förvänta sig att Johaug ska kunna gå så mycket snabbare på 5km heller, skillnaden där ligger nog mer i hur länge de pallar att ligga i max/hög fart, inte att hon kan ”koncentrera” efforten och gå betydligt snabbare dessa 5km.

GoranS

Aktiv medlem
Jag tror hon har kapaciteten att göra ganska mycket. Hon är en duktig skidåkare och verkar vara i väldigt bra form. Hon fick små luckor vid varje krön där hon försökte (när hon låg först innan krönet). Med bra skidor under Jonna blir det en jobbig första sträcka för konkurrenterna trorhoppas jag.
TUW är också en ganska duktig skidåkerska. Har varit 7:a på 10 km i både Ruka (klassiskt) och Falun (fritt) denna säsong. Visst, 10 km är något annat än 5 km, men 5 km är också något annat än sprint. Sen har Sundling vad det sett ut som hittills sannolikt en formfördel.

BFS

Aktiv medlem
TUW är också en ganska duktig skidåkerska. Har varit 7:a på 10 km i både Ruka (klassiskt) och Falun (fritt) denna säsong. Visst, 10 km är något annat än 5 km, men 5 km är också något annat än sprint.
TU Weng är definitivt en "ganska duktig skidåkerska". Hur är hennes form jämfört med Jonnas i detta VM? Jonna körde helt enkelt ifrån riktigt duktiga skidåkerskor för inte så många dagar sen. Det får vi veta om inte alltför lång tid. Spännande blir det.

ooms

Aktiv medlem
TU Weng är definitivt en "ganska duktig skidåkerska". Hur är hennes form jämfört med Jonnas i detta VM? Jonna körde helt enkelt ifrån riktigt duktiga skidåkerskor för inte så många dagar sen. Det får vi veta om inte alltför lång tid. Spännande blir det.
Det var detta resonemang Ojala förde igår, när hon menade att Jonna bör ”bomba fullt” för att försöka skapa så mycket som möjligt. Dels att hon är i tokform, dels att hon kört stafettsträckor bra förr (inkl startsträcka klassiskt). Samt att TU Weng inte verkar vara i toppslag, och också tävlat ganska hårt och kanske är lite mer sliten.

Jag tycker definitivt hon ska testa bli av med Weng, men funkar det inte lugna sig och sedan sätta in stöten i sprintbanan för att försöka skapa åtminstone några sekunder.

ooms

Aktiv medlem

GoranS

Aktiv medlem
Läge för ruggskidor i morgondagens stafett?
1614858061569.png

ooms

Aktiv medlem
Ser inte alls bra ut. Hoppas de hunnit fixa Kallas skidor

GoranS

Aktiv medlem
Hoppet är väl att Kalla kan ha valt att ha lite mer fäste då hon ju brukar vara beroende av bra fäste.

ooms

Aktiv medlem
Är det skidorna, eller är det Kalla som är ojämn? Har ju haft nån djupdykning tidigare i år.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer