[OT] Längdskidor - Här diskuterar vi allt som hör längdskidåkning till. Dela gärna din skid-RR här.

ooms

Aktiv medlem
[OT] Längdskidor - Här diskuterar vi allt som hör längdskidåkning till. Dela gärna din skid-RR här.
Måste vara ett av de största stafettfiaskona genom tiderna. Blir intressant att höra vad de säger.

InlineOla

Aktiv medlem
(Edit. Det där blev ju fel...skulle va svar på ooms inlägg om stafettfiasko.)

Ja det här konkurrerar med några klassiska stafetter, Majbäck o Niklas Johnsson är väl de jag kommer på sådär på rak arm.

ooms

Aktiv medlem
(Edit. Det där blev ju fel...skulle va svar på ooms inlägg om stafettfiasko.)

Ja det här konkurrerar med några klassiska stafetter, Majbäck o Niklas Johnsson är väl de jag kommer på sådär på rak arm.
Nämn inte Niklas Jonsson i Falun 93. Hade åkt 2 timmar dit, stod uppe i skogen efter en dryg kilometer, hela klungan kommer men ingen svensk. Wtf? Sen kommer han... hela dagen förstörd innan den knappt börjat :-(

Bikzz

Aktiv medlem
Shit happens... Men konstigt att det växlar så mkt. Alla experter på SVT sa ju att Swe skulle slåss om #1 med Norge. ??

GoranS

Aktiv medlem
Sverige i ensamt majestät på upploppet på 4:e sträckan. Dock inte på det sätt man hoppats.

BFS

Aktiv medlem
Det var sannerligen inte mycket som gick rätt för Sverige idag.

ooms

Aktiv medlem
Jonnas skidor var ju skit, men det är ju kalla som står för raset. Ebba o Frida gör väl vad de kan, Ebba tappar 20s på Johaug vilket väl var väntat. Frida går väl inte järnet.

BFS

Aktiv medlem
Kalla verkar inte ha haft några toppenskidor heller.

Mats65

Aktiv medlem
Det här var till viss del en kopia på damstafetten i OS 2014, fast då var det Norge som bommade med vallningen när de var storfavoriter och Sverige vann. Shit happens ibland.

GoranS

Aktiv medlem
Jonnas skidor var ju skit, men det är ju kalla som står för raset. Ebba o Frida gör väl vad de kan, Ebba tappar 20s på Johaug vilket väl var väntat. Frida går väl inte järnet.
Tror att det från loppet är svårt att säga så mkt om vad Ebba och Frida hade kunnat göra om läget varit ett annat. Visst, de åker ju på men den där sista laddningen kan ju rimligen inte finnas där när de ligger 1,5-2 min efter.

GoranS

Aktiv medlem
Diskning, eller att ryssen var först över mållinjen?
Jag tycker att det vid incidenten när Brås stav går av ser ut som han går för tajt på ryssen och fäller honom och att staven i det skedet går av. Ryssen kör i alla fall i samma spår vad jag kan se och Brå kommer upp bakifrån. Är svårt att se men jag tycker det ser ut som att dte finns mer utrymme till vänster och att han går onödigt nära.

Sen tycker jag inte Brås körning precis vid målgången är OK:
1614880132792.png

Angående vem som var först i mål så har jag aldrig sett något målfoto vad jag kan påminna mig. Undrar om de ens hade ordentlig målkamera där och då.

Sen kan jag ha fel men jag för mig att reglerna kring vilken del av kropp/skidor har ändrats sedan dess och att det inte var främsta tåspetsen. Utan att veta vad som räknades då är det ju lite svårt att ens försöka bilda sig en uppfattning om utifrån videoklipp.

Sen tycker jag inte det är direkt glasklart utifrån bilderna vad som verkligen är mållinjen. Jag gissar på det gula strecket i snön. Det syns dock ganska dåligt på Zavjalovs sida så det är för mig viss osäkerhet där också.

Minns dock att jag när jag såg det 1982 var ganska säker på att ryssen var först. Dock var det enda som jag då hade att gå på repriser eller slowmotion-upptagningar som SVT visade så det kan vara en gissning som under åren sen det inträffade växt till en ganska stor säkerhet i min skalle.

rln

Aktiv medlem
Jag tycker att det vid incidenten när Brås stav går av ser ut som han går för tajt på ryssen och fäller honom och att staven i det skedet går av. Ryssen kör i alla fall i samma spår vad jag kan se och Brå kommer upp bakifrån. Är svårt att se men jag tycker det ser ut som att dte finns mer utrymme till vänster och att han går onödigt nära.

Sen tycker jag inte Brås körning precis vid målgången är OK:
Visa bilaga 473252

Angående vem som var först i mål så har jag aldrig sett något målfoto vad jag kan påminna mig. Undrar om de ens hade ordentlig målkamera där och då.

Sen kan jag ha fel men jag för mig att reglerna kring vilken del av kropp/skidor har ändrats sedan dess och att det inte var främsta tåspetsen. Utan att veta vad som räknades då är det ju lite svårt att ens försöka bilda sig en uppfattning om utifrån videoklipp.

Sen tycker jag inte det är direkt glasklart utifrån bilderna vad som verkligen är mållinjen. Jag gissar på det gula strecket i snön. Det syns dock ganska dåligt på Zavjalovs sida så det är för mig viss osäkerhet där också.

Minns dock att jag när jag såg det 1982 var ganska säker på att ryssen var först. Dock var det enda som jag då hade att gå på repriser eller slowmotion-upptagningar som SVT visade så det kan vara en gissning som under åren sen det inträffade växt till en ganska stor säkerhet i min skalle.
Håller med om att Brås åkning ser lite skum ut.

ooms

Aktiv medlem
Gällde inte ”ur spår” mer bokstavligt på den tiden, och flyttade du dig inte tillräckligt snabbt så blev du överkörd eller fick ett rapp? Vem minns inte Wassbergs rappande när nån åkare inte flyttade sig snabbt nog...

rln

Aktiv medlem
Gällde inte ”ur spår” mer bokstavligt på den tiden, och flyttade du dig inte tillräckligt snabbt så blev du överkörd eller fick ett rapp? Vem minns inte Wassbergs rappande när nån åkare inte flyttade sig snabbt nog...
Var det dubbelspår? Om det var det så tror jag inte ur spår gällde.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer