[OT] Längdskidor - Här diskuterar vi allt som hör längdskidåkning till. Dela gärna din skid-RR här.

ooms

Aktiv medlem
[OT] Längdskidor - Här diskuterar vi allt som hör längdskidåkning till. Dela gärna din skid-RR här.
Ja, när man själv körde sina tävlingar som barn på 80-talet så vrålade man ju ”ur spår” när man kom ikapp nån.

GoranS

Aktiv medlem
Var det dubbelspår? Om det var det så tror jag inte ur spår gällde.
Rätt övertygad om att det var åtminstone dubbla spår. En bild från där Brå precis har krånglat på sig den nya staven visar att det där i alla fall fanns två spår. Går inte att se närmare i backen där stavbrottet sker men det känns oerhört skumt om det skulle varit enkelspår där.

1614884676717.png

LFN

Aktiv medlem
Kalla måste ha haft något vidrigt usla skidor. Formen har hon ju bevisligen. Hon har ett pannben utöver det vanliga och har resultat från detta VM som tyder på kanonform. Tidigare mästerskap har hon dessutom visat att hon är en riktigt pålitlig maskin i stafetter. Luktar katastrofskida. Vallachefen tog ju på sig skulden rakt av i intervjun.

GoranS

Aktiv medlem
Ja, att Kallas skidor inte var bra lär det nog vara svårt att hitta ngn som bestrider! Skulle möjligen vara någon extremt segerrusig norrman i så fall. 😏

ooms

Aktiv medlem
Kalla måste ha haft något vidrigt usla skidor. Formen har hon ju bevisligen. Hon har ett pannben utöver det vanliga och har resultat från detta VM som tyder på kanonform. Tidigare mästerskap har hon dessutom visat att hon är en riktigt pålitlig maskin i stafetter. Luktar katastrofskida. Vallachefen tog ju på sig skulden rakt av i intervjun.
De har ju erkänt att de fick panik och lade på extra av det klister hon redan hade på skidorna = inget bättre fäste, men en broms likt en nedfälld plog. Man ser ju i flera staksekvenser hur övriga ”surfar” fram medan hon får staka som en vettvilling utan att komma nån vart.

Stervelo

Aktiv medlem
jag tror det var noll fel från kalla, det var skidor till 100 %. Hon har åkt två lopp i superform, för den här delen av karriären, man ska inte underskatta vad det innebär att ha pissdåligt glid, ingen återhämtning alls, då blir det ruskigt tungt, hon tappade all tid på de lättåkta delarna.

Mats65

Aktiv medlem
De har ju erkänt att de fick panik och lade på extra av det klister hon redan hade på skidorna = inget bättre fäste, men en broms likt en nedfälld plog. Man ser ju i flera staksekvenser hur övriga ”surfar” fram medan hon får staka som en vettvilling utan att komma nån vart.
Är inte det lite av ett nybörjarmisstag att lägga på tjockare?
På den nivån borde man väl ha tagit reda på vilken tjocklek man skall ha på varje skida man har. Är fästet dåligt då så är det ju annan valla som gäller. Känns konstigt att de skall behöva pröva sig fram till rätt tjocklek varje tävling.

Stervelo

Aktiv medlem
Det är inte bara media, en del av utövarna har tagit ett blad från Northug.. De inser nog inte såna takter visar på din person och det brukar vara lite brister i den, som efter karriären slutar i gänglika beteenden.

Det är uselt och lågt, men norrmännen har lillebrorskomplex, så det får väl vara så.

ejma

Aktiv medlem
Känns lite väl ofta som vallningen betyder mer än åkarna. I de flesta andra sporter minimerar regelverket materielfördelar. Dags att tävla i vallning istället för skidåkning?

Peth

Aktiv medlem
Känns lite väl ofta som vallningen betyder mer än åkarna. I de flesta andra sporter minimerar regelverket materielfördelar. Dags att tävla i vallning istället för skidåkning?
FIS goes UCI tänker du?

GoranS

Aktiv medlem
jag tror det var noll fel från kalla, det var skidor till 100 %. Hon har åkt två lopp i superform, för den här delen av karriären, man ska inte underskatta vad det innebär att ha pissdåligt glid, ingen återhämtning alls, då blir det ruskigt tungt, hon tappade all tid på de lättåkta delarna.
Hon tappade även uppför. Det kan vara någon sekund fel åt något håll men min skattning är att hon vid ingången till långa backen på första varvet är ca 26 s efter Stupak, 14 s efter Matintalo och 11 s efter Maubet Bjornsen. Vid mellantidsstationen uppe strax före toppen av backen är det 33 s till Stupak, 19 s till Matintalo och 18 s till amerikanskan. Och den biten tog Kalla ca 1.10 att åka, d.v.s. hon åker ca 10% långsammare än Stupak och Maubet Bjornsen uppför den backen.

knaper

Aktiv medlem
Det är inte bara media, en del av utövarna har tagit ett blad från Northug.. De inser nog inte såna takter visar på din person och det brukar vara lite brister i den, som efter karriären slutar i gänglika beteenden.

Det är uselt och lågt, men norrmännen har lillebrorskomplex, så det får väl vara så.
Var det menat som en kommentar till "nyheten" om att Karlsson blev lite sur för att Weng var glad?

Oavsett så kan jag ju kommentera den sista delen: Efter att ha bott här i Norge i 4 år tycker jag mer och mer att svenskar är överkänsliga och har generellt dåligt självförtroende. Jag menar att det snarare är Sverige som har lillebrorskomplex.

GoranS

Aktiv medlem
Min uppfattning är att detta "krig" är något som existerar i kvällstidningarna och då ffa på löpsedlar och i rubriker. Visst, det finns en rivalitet mellan Sverige och Norge och det kan väl yttras någon kanske inte helt genomtänkt kommentar ibland. Mkt av det hela tror jag är sagt lite med glimten i ögat.

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Hon tappade även uppför. Det kan vara någon sekund fel åt något håll men min skattning är att hon vid ingången till långa backen på första varvet är ca 26 s efter Stupak, 14 s efter Matintalo och 11 s efter Maubet Bjornsen. Vid mellantidsstationen uppe strax före toppen av backen är det 33 s till Stupak, 19 s till Matintalo och 18 s till amerikanskan. Och den biten tog Kalla ca 1.10 att åka, d.v.s. hon åker ca 10% långsammare än Stupak och Maubet Bjornsen uppför den backen.
Orkar inte kolla tiderna, men det låter som att hon tappar mindre i backarna än på de andra partierna?

LFN

Aktiv medlem
Precis, Kalla ska inte tappa sekunder på den platta startrakan mot Tyskland. Jäkligt trist att det skulle falla på material.

Mats65

Aktiv medlem
Det är inte så konstigt. Får man slita hela tiden där det är lättåkt får man aldrig någon återhämtning och då går det inte att trycka på lika hårt i uppförsbacckarna.

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Nåja detta är väl inget att gräva ned sig för, stressa med valla är ingen höjdare tydligen men alla kan ha en dålig dag på jobbet. Nu får vi hålla tummarna för svenskorna lagkör och knäcker Johaug på tremilen (mycket önsketänkande).

GoranS

Aktiv medlem
Det är inte så konstigt. Får man slita hela tiden där det är lättåkt får man aldrig någon återhämtning och då går det inte att trycka på lika hårt i uppförsbacckarna.
Håller med. Dessutom tror jag inte fästet uppför var lika bra som, i alla fall en del av, konkurrenternas heller.

Sen kan man väl tänka sig att glidet påverkar även uppför när de diagonalar och glider på steget.

GoranS

Aktiv medlem
Nåja detta är väl inget att gräva ned sig för, stressa med valla är ingen höjdare tydligen men alla kan ha en dålig dag på jobbet. Nu får vi hålla tummarna för svenskorna lagkör och knäcker Johaug på tremilen (mycket önsketänkande).
Har de möjlighet att byta skidor på tremilen? I Holmenkollen gick det ju bra i fjol. Å andra sidan har väl Johaug kanske lärt sig läxan därifrån. Man får ju bara hoppas att Ebba kört lite extra skidbytesträning de senaste dagarna.

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Har de möjlighet att byta skidor på tremilen? I Holmenkollen gick det ju bra i fjol. Å andra sidan har väl Johaug kanske lärt sig läxan därifrån. Man får ju bara hoppas att Ebba kört lite extra skidbytesträning de senaste dagarna.
Jag TROR de får göra skidbyte, men inte helt hundra.

ooms

Aktiv medlem
Är inte det lite av ett nybörjarmisstag att lägga på tjockare?
På den nivån borde man väl ha tagit reda på vilken tjocklek man skall ha på varje skida man har. Är fästet dåligt då så är det ju annan valla som gäller. Känns konstigt att de skall behöva pröva sig fram till rätt tjocklek varje tävling.
Jo, man tycker det. Troligtvis spelade stressen in, vad jag förstått hade de ca 5 min på sig fr att de med säkerhet visste att Jonas skidor inte funkade. Troligtvis hinner inte ens de ta bort och lägga en ny klistervallning då. Däremot kanske de borde haft ett till par färdiga med mjukare klister då de borde vetat att det blir varmare och lösare. Samtidigt kan det ju vara så att bara ett par gled kanon, och man ville/vågade inte ta nåt annat par.
Hörde också att vallarna inför (och naturligtvis under) inte hade tillgång till tävlingsbanan, vilket lägger större ansvar på åkaren själv att verkligen testa och välja skidpar.

GoranS

Aktiv medlem
En notering: På sista sträckan är Pärmäkoski raskast, några tiondelar före Diggins. Sen är det ett hopp på 23 s ner till Carl och Fossesholm är ytterligare ett par sekunder långsammare. Frida åker dock i det tämligen oinspirerande läget på tiondelen lika fort som norskan. Kunde ha blivit en Kristoffersen-upprepning om de fått till Kallas skidor hyggligt istället för att totalsänka dem.

ooms

Aktiv medlem
En notering: På sista sträckan är Pärmäkoski raskast, några tiondelar före Diggins. Sen är det ett hopp på 23 s ner till Carl och Fossesholm är ytterligare ett par sekunder långsammare. Frida åker dock i det tämligen oinspirerande läget på tiondelen lika fort som norskan. Kunde ha blivit en Kristoffersen-upprepning om de fått till Kallas skidor hyggligt istället för att totalsänka dem.
Ja, man undrar hur det gått om de så bara gett fan i dem, och låtit dem vara. Hon hade ju tappat då också, men kanske bara en halv minut istf en och en halv.

GoranS

Aktiv medlem
Ja, man undrar hur det gått om de så bara gett fan i dem, och låtit dem vara. Hon hade ju tappat då också, men kanske bara en halv minut istf en och en halv.
Känns oerhört svårt att ha ngn uppfattning om hur mkt Kalla hade tappat om de inte rört skidorna. Jag skulle kunna tänka mig att Sundling är bättre på att åka med lite bakhala skidor än Kalla. Kalla brukar ju vilja ha bra fäste och i sprint kan jag tänka mig att de ibland prioriterar glid lite hårdare och att Sundling därför kan vara lite van att gå med på gränsen till dåligt fäste.

GoranS

Aktiv medlem
Kommer herrarna att ha en chans imorgon att slå damernas stafettplacering? Norge lär ju vinna med RSF som en outsider-utmanare.

Sen kanske Finland och Frankrike är huvudaspiranter till bronset. Sen kanske Tyskland, USA, Schweiz och Sverige fajtas om resterande platser topp-8.

Min gissning är att Golberg kommer att gasa för Norge på förstasträckan, delvis för att ge Norge ett bra läge och delvis för att visa att han skulle ha haft en plats i t.ex. skiathlonen. Frågan är om Häggström kan hålla ihop det hyggligt. Kan han det och Svensson får bra rygg (och bra skidor) så skulle det kunna gå rätt hyggligt fär Sverige.

ooms

Aktiv medlem
Känns oerhört svårt att ha ngn uppfattning om hur mkt Kalla hade tappat om de inte rört skidorna. Jag skulle kunna tänka mig att Sundling är bättre på att åka med lite bakhala skidor än Kalla. Kalla brukar ju vilja ha bra fäste och i sprint kan jag tänka mig att de ibland prioriterar glid lite hårdare och att Sundling därför kan vara lite van att gå med på gränsen till dåligt fäste.
Jag tror Kallas fäste påverkades marginellt av det extra lagret av samma klister som redan låg där, däremot fick hon betydligt mer broms. Det är iaf vad som hänt när jag experimenterat med vallatjocklek.

GoranS

Aktiv medlem
Jag tror Kallas fäste påverkades marginellt av det extra lagret av samma klister som redan låg där, däremot fick hon betydligt mer broms. Det är iaf vad som hänt när jag experimenterat med vallatjocklek.
Min tanke var att om man spekulerar i att Kallas orörda skidor skulle varit lika bakhala som Sundlings kanske Kalla hade lidit lite mer av det än vad Sundling gjorde, d.v.s. tappat relativt sett mer.

Sen är det ju olika sträckor med olika konkurrenter och Sundlings och Kallas kapacitet behöver inte vara densamma så det är väsentligen omöjligt att kunna säga så mkt mer än att det med all sannolikhet, så här i efterhand, var fel beslut att göra ngt åt skidorna.

Å andra sidan, om vallateamet hade lyckats och det hade förbättrat fästet utan att kosta i glid hade det kunnat vara det som gav ett guld.

Senast ändrad:

fiskarn

Aktiv medlem
Det är ju gött landslagsvallarna iaf är på samma nivå som en annan. För tjockt klister, det högg i. Typiskt.

fiskarn

Aktiv medlem
Kommer herrarna att ha en chans imorgon att slå damernas stafettplacering? Norge lär ju vinna med RSF som en outsider-utmanare.

Sen kanske Finland och Frankrike är huvudaspiranter till bronset. Sen kanske Tyskland, USA, Schweiz och Sverige fajtas om resterande platser topp-8.

Min gissning är att Golberg kommer att gasa för Norge på förstasträckan, delvis för att ge Norge ett bra läge och delvis för att visa att han skulle ha haft en plats i t.ex. skiathlonen. Frågan är om Häggström kan hålla ihop det hyggligt. Kan han det och Svensson får bra rygg (och bra skidor) så skulle det kunna gå rätt hyggligt fär Sverige.

Spontant känns det ju som att det finns goda möjligheter.

Azog

Aktiv medlem
Det är ju gött landslagsvallarna iaf är på samma nivå som en annan. För tjockt klister, det högg i. Typiskt.
Skillnaden ligger väl i hur ofta de gör det. :P

Jag gjorde samma sak sist jag vallade. Och det var med burk. X-)

ooms

Aktiv medlem
Ja, det är märkligt. Att veta hur långt och hur tjockt man kan lägga är ju a och o när det gäller vallning. Och framförallt för Kalla som vill ha bra fäste, så borde man ju inse att där ligger man nog redan på gränsen och att ett lager till kan vara förödande.

Eddy

Aktiv medlem
En av de märkligare sakerna med stafetten tycker jag var att de satte Kalla på en klassisk sträcka, det är fler gånger hon har misslyckats på klassiskt. Jag tyckte när jag såg laguttagningen att det var väldigt modigt att ha henne på andra sträckan, där skulle Ebba ha varit.
Vi får väl hoppas på en lika stor skräll idag och en svensk medalj!

fiskarn

Aktiv medlem
Ja, det är märkligt. Att veta hur långt och hur tjockt man kan lägga är ju a och o när det gäller vallning. Och framförallt för Kalla som vill ha bra fäste, så borde man ju inse att där ligger man nog redan på gränsen och att ett lager till kan vara förödande.

Ja.. alltså en annan går ju på känsla så sett. Tycker iofs man får mer känsla för klister än burk. Man ser ju mer tjockleken och lägger oftast (iaf jag) bara en grund och sen ett lager. Detta visar ju också att "fästet är viktigare för glidet än glidvallningen i sig" gäller även på denna nivån. Om det blir tillräckligt fel.

GoranS

Aktiv medlem
Ja, nog ”gäller” regeln ännu. Men vad händer om nån inte flyttar sig? Då är det bara att köra runt ändå.
Har du inte sett det där gamla klippet från de trupptävlingarna i någon slags OS-ersättare under andra världskriget där någon i italienska truppen använder stavspets i ryggen för att få framförvarande skidlöpare att flytta på sig? :sneaky:

GoranS

Aktiv medlem
En av de märkligare sakerna med stafetten tycker jag var att de satte Kalla på en klassisk sträcka, det är fler gånger hon har misslyckats på klassiskt. Jag tyckte när jag såg laguttagningen att det var väldigt modigt att ha henne på andra sträckan, där skulle Ebba ha varit.
Vi får väl hoppas på en lika stor skräll idag och en svensk medalj!
Resonemanget misstänker jag var att fristilssträckorna var hårdare än de klassiska och Ebba och Frida har presterat bättre än Kalla.

Dessutom är min upplevelse att det var mer tidigare som klassiskt kunde vara ett ordentligt problem för Kalla. Eller tänker du på något speciellt tillfälle i hygglig närtid där Kalla sviktat betänkligt på en klassisk stafettsträcka? Som exempel på gånger då Kalla gjort riktigt bra klassiska sträckor kan man ju ta VM 2015 där hon tog in 10 s på Johaug på sin sträcka och förde in Sverige i matchen igen.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer