[OT] Längdskidor - Här diskuterar vi allt som hör längdskidåkning till. Dela gärna din skid-RR här.

Jacke89

Aktiv medlem
[OT] Längdskidor - Här diskuterar vi allt som hör längdskidåkning till. Dela gärna din skid-RR här.
Såg initialt ut som Bolshunov sökte att stänga Kläbo men hsåg det bara live så har ingen koll. Finns ju stora möjligheter att taktikköra och medvetet stänga med denna banlägningen och regeltolkning.
Helt klart. Han vet att han är över på upploppet och provar den där manövern uppenbarligen medvetet. Men det verkar enligt boken bara man är först kan man byta korridor och stänga som man vill.

GoranS

Aktiv medlem
Helt klart. Han vet att han är över på upploppet och provar den där manövern uppenbarligen medvetet. Men det verkar enligt boken bara man är först kan man byta korridor och stänga som man vill.
Du får inte byta korridor hur du vill. Däremot får du välja korridor. Och i detta fall, där Bolshunov väljer yttersta korridoren, är hans rutt dit inte regelvidrig (han sick-sackar sig inte dit eller ngt dylikt).

I detta fall tycker jag f.ö. det är lite oklart exakt var korridorerna ska anses börja. Är det i trakten av där incidenten inträffar och det finns någon slags markering eller är det där "granruskorna" börjar?

Över huvud taget känns det dock som FIS har hamnat i ett riktigt ormbo genom att efter Mäki-incidenten inte fundera igenom situationen och åtminstone göra sitt yttersta för att minska risken för dylika incidenter med bättre utformning av banor/korridormarkeringar. Ett alternativ hade ju varit att ändra reglerna med det kanske de inte kan/vill göra under pågående säsong. Nu känns det som att de inte tänkte igenom konsekvenserna av det som för många blev en förvånande precisering avreglerna i och med Lathishändelsen utan bara hoppades att problemet skulle vara ur världen.

Senast ändrad:

H.

Aktiv medlem
Bolshunov vill ge igen för Lahti, får regelmässigt rätt, men får ändå nöja sig med silver. Känns som en soppa med typ bara förlorare. FIS inte minst. Femmilen är nya short track.

GoranS

Aktiv medlem
Jag gissar att Bolshunov primärt vill vinna. Han vet att om han släpper Kläbo på yttern är han med all sannolikhet rökt. Han vet också efter Lahtis att han enligt reglerna kan köra ut till ytterkanten och pss blockera den möjligheten. Förhoppningen är rimligen att Kläbo ska tvingas stoppa upp och tappa så mkt fart att han inte hinner accelerera upp igen och hinna ikapp Bolshunov innan mållinjen.

ooms

Aktiv medlem
Gör det rätta och återgå till intervallstart så är problemet ur världen. Då blir det ju dessutom spännande hela loppet, inte som nu då det är transportsträcka i ca 4 mil...

fiskarn

Aktiv medlem
Gör det rätta och återgå till intervallstart så är problemet ur världen. Då blir det ju dessutom spännande hela loppet, inte som nu då det är transportsträcka i ca 4 mil...

Om det ser ut som det gjorde igår tycker jag masstart är helt ok, ja förutom slutet då. Men finns ju många exempel på bedrövligt tråkiga sällskapsresor i 48 km. Det kan man ändå inte säga om gårdagen.

Miss Lycka 2.0

Aktiv medlem
Några borde ta taktiklektioner. Det har norrmännen gjort tidigt i masstarterna.
Parodi att se två Storsvenskar sida vid sida och drar klungan.
Då tröttnade jag på att beskåda eländet.

ooms

Aktiv medlem
Några borde ta taktiklektioner. Det har norrmännen gjort tidigt i masstarterna.
Parodi att se två Storsvenskar sida vid sida och drar klungan.
Då tröttnade jag på att beskåda eländet.
När det gäller just dessa två så är ju det den riktiga taktiken. De har ju ingen vinnande spurt, så deras chans är ju att det går fort och hårt så att så många som möjligt hakas av. Vi har ju inte heller nån spurtare som skulle tjänat på nån annan lagtaktik, så utifrån det gjorde de det enda rätta. Nu blev det en femteplats och en trettondeplats. Med annan taktik hade det troligen blivit betydligt sämre. Med lite tur hade det kunnat bli bättre.

Senast ändrad:

fiskarn

Aktiv medlem
Det är det bästa Burman har gjort på den nivån. Och Poromaa är 20 år och gör sitt första seniormästerskap. Jag tycker inte man har någon direkt koll om man klagar på deras taktik. Såg största delen av loppet, tycker de drog ganska "lagom" mycket.

BFS

Aktiv medlem
Dålig taktik att inte ha Bolchunovs kapacitet eller Kläbos spurt. :)

Stumpy

Aktiv medlem
Det sämsta är när andra länder drar fram norrmännen till utbrytningar de missat. Eftersom norrmännen är favoriter skall de själva ta ikapp ALLA utbrytningar. Svenskarna gjorde väl sig inte skyldiga till det igår iallafall.

Miss Lycka 2.0

Aktiv medlem
Då hade de väl inte några i vinnarhålet?
Annars hyllas alla synliga Storsvenskar i täten. Då är de på gång att vinna.

BFS

Aktiv medlem
Då hade de väl inte några i vinnarhålet?
Annars hyllas alla synliga Storsvenskar i täten. Då är de på gång att vinna.
Fast ingen förväntade sig att "storsvenskarna" skulle vinna. Däremot var många, kommentatorer och säkert fler tittare än undertecknad, glad att de hade kapaciteten att vara med i hetluften i den hårda konkurrensen. Burman gjorde ett mycket bra lopp och det gjorde ("junioren") Poromaa också.

Miss Lycka 2.0

Aktiv medlem
Då hoppas jag att de har lärt sig att samarbeta då.
Det gjorde norrmännen för många år sedan.

BFS

Aktiv medlem
Om man kollade på hela tävlingen så gav de plats åt varandra i klungan. Och det krävs fortfarande mer än samarbete för att slå norrmännen och Bolshunov.

Bikzz

Aktiv medlem
Masstart är för jvla tråkigt, och Kläbo vann !!

Miss Lycka 2.0

Aktiv medlem
Ja, det fodras en förbundskapten som lägger en taktik och offrar några.
Det har alltid varit ett problem inom skidor.
Jag kommer ihåg Gundes sågning efter 5-milen i OS-84 och även bröderna Fredriksson avhopp ihop med Söderström eftersom de inte var nöjda med FK.

fiskarn

Aktiv medlem
Jag kommer ihåg Gundes sågning efter 5-milen i OS-84 och även bröderna Fredriksson avhopp ihop med Söderström eftersom de inte var nöjda med FK.

Det har aldrig slagit dig att längdskidåkning också handlar en hel del om fysik? Innan man ens kan börja diskutera olika taktiker krävs en viss åkkapacitet.

Berk

Aktiv medlem
Det har aldrig slagit dig att längdskidåkning också handlar en hel del om fysik? Innan man ens kan börja diskutera olika taktiker krävs en viss åkkapacitet.

Kanske jamför Miss Lycka för direkt med cykling? Hastighet vid längdskidåkning är ungefär hälften av den vid cykling, så luftmotståndet är ungefär en kvart (och glidmotståndet är mycket högre än rullmotståndet). Då kan man inte använda några "mindre" åkare för att dra klungan.

fiskarn

Aktiv medlem
Kanske jamför Miss Lycka för direkt med cykling? Hastighet vid längdskidåkning är ungefär hälften av den vid cykling, så luftmotståndet är ungefär en kvart (och glidmotståndet är mycket högre än rullmotståndet). Då kan man inte använda några "mindre" åkare för att dra klungan.

Kan va så. Precis, det är ändå stor skillnad på skidor och cykel. I skidor kan iaf vissa åkare på damsidan vinna på ren kapacitet genom att bara köra ifrån alla.

BFS

Aktiv medlem
Och taktiken som hade lett till medalj för Sverige hade varit...?

BFS

Aktiv medlem
Häggas och Sandström såg starka ut. Kunde agerat hjälpryttare åt Burman som lagt in ett avgörande ryck i sista backen.
De saknade nog bara en tydlig order från förbundskaptenen. Eller så hade de offrat sig och Bolshunovtacklat bort lite norrmän, Niskanen och Bolshunov?

1888

Aktiv medlem
Kan va så. Precis, det är ändå stor skillnad på skidor och cykel. I skidor kan iaf vissa åkare på damsidan vinna på ren kapacitet genom att bara köra ifrån alla.

Vill nog inte bara kalla det för "ren" kapacitet......

ooms

Aktiv medlem
Vem var Söderström?
Vi får nog säga case closed där.

ooms

Aktiv medlem
Och bara för att vara tydlig: Jag tycker definitivt det finns förbättringspotential när det gäller taktik och lagkörning inom skidåkningen. Igår tycker jag dock att de körde helt rätt enligt de förutsättningar som fanns. I damernas tremil tror jag dock att Sverige kunnat få silver och brons (istf enbart ett brons) genom lagkörning för att maximera gemensamt utfall av respektive åkares egenskaper.

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Vill nog inte bara kalla det för "ren" kapacitet......
Såvitt vi vet är Johaug ren och då tycker jag hon kan få vara det tills motsatsen är bevisad.

På tal om ren kapacitet såg vi det i Vasaloppet igår, Lina gick helt säkert på rött från stunden hon tog tillbaka luckan till herrklungan in till mål. Imponerande prestation.

fiskarn

Aktiv medlem
Såvitt vi vet är Johaug ren och då tycker jag hon kan få vara det tills motsatsen är bevisad.

På tal om ren kapacitet såg vi det i Vasaloppet igår, Lina gick helt säkert på rött från stunden hon tog tillbaka luckan till herrklungan in till mål. Imponerande prestation.

Även herrloppet vanns ju på att bara köra hårt.

BFS

Aktiv medlem
Det är alltså en bra taktik att bara köra hårt?

Eddy

Aktiv medlem
Jag tror att SVT föll i "Good Guy, Bad Guy" fällan. Den elake ryssen mot snälla rufset. Märkligt att de inte problemiserade upploppet ur fler synvinklar. Dessutom var ju Lex Mäki precis tvärtom än de sa.

Edit: Jag hade fel angående Lex Mäki, kolla Ooms svar nedan! Sorry.( Jag ska då inte vara någon expertkommentator, inte ens sidokommentator!)

Senast ändrad:

BFS

Aktiv medlem
Om Kläbo hade blivit diskad, Bolchunov tacklat Kläbo, Iversen brottat ner Bolchunov, Krueger gett sig in i kampen (och alla blivit diskade) så hade vi haft medalj!

ooms

Aktiv medlem
Jag tror att SVT föll i "Good Guy, Bad Guy" fällan. Den elake ryssen mot snälla rufset. Märkligt att de inte problemiserade upploppet ur fler synvinklar. Dessutom var ju Lex Mäki precis tvärtom än de sa.
Va? Mäki gjorde ju precis så som Boltjunov gjorde nu (drev ut mot yttre korridoren) och ingen av dem ansågs göra nåt fel.

I Lahti gjorde Boltjunov skidmässigt rätt, dvs bromsade in. Men blev förbannad och tog till våldsamheter och blev diskad pga det.

Här är det Kläbo som är i den sits Boltjunov var då, men han tränger sig fram/förbi och orsakar då den närkontakt som knäcker Boltjunovs stav och blir blir diskad pga det. Hade han bromsat in hade han inte blivit diskad.

Lex Mäki innebär ju att det som framförvarande åkare är ok att driva utåt, och att det är åkaren som kommer bakifrån som måste anpassa sig till det. Dvs juryn dömde konsekvent i båda fallen.

BFS

Aktiv medlem
Vad som är en bra taktik beror på. För Johaug är det typiskt en bra taktik. För en åkare som Kläbo vore det huvudlöst (i de allra flesta fall).
Det är min poäng. Man använder den taktik som passar ens styrkor. Svenskarna förlorade inte pga fel taktik. De var helt enkelt inte lika starka som de konkurrenter som kom före. De har inte heller nån stark spurt. Har man ingen stark spurt försöker man hänga av en skidåkare som Kläbo.

Stervelo

Aktiv medlem
Jag var intresserad av hur Stervelo menade att man skulle utforma reglerna för att Bolshunov skulle utses som vinnare. Detta för att kunna göra en bedömning av om jag tycker de reglerna skulle vara bättre än nuvarande.

Att det inte går att komma ifrån bedömningsmoment säger ju inte att alla regler är likvärdiga vad gäller behovet av bedömningar och hur svåra/spekulativa/godtyckliga dessa bedömningar är.

Det gör ju att bedömma att ta guldet från någon, då borde det gå att bedömma att tilldela någon det, det är ingen skillnad som jag ser det, bedömning som bedömning. Men, alla "gemensam start" lopp med spurt jag vet om så gör man inte så. Men, skidor har egna korridorer, det har inte så många andra sporter på något upplopp. När 3an var så här avhängd så borde det gå att döma ut guldet till den förfördelade. Nu vinner ju den egentliga 3an på en teknikalitet, det brukar inte uppskattas av utövare att vinna så heller.

Men, hur sätter man gränsen, hur avängd måste de vara för att man ska bedömma det tillräckligt långt kan inte jag säga.

Men, att ett 50 km lopp avgörs av att 1an felar mot 2an på upploppet, så den rejält avhängde 3an vinner, det kan inte vara tillfredställande för någon?

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Igårkväll var jag och skateade drygt 20km i -5. Blev på tok för varm om händerna i mina Lillsport mitt 1, så brukar det oftast inte vara.

Åkte idag på stadium för att testa ett par ofodrade Legend slim men jäklar vad snäv de var! Kändes som att jag hade dragit åt ett spännband runt handflatan :sneaky: kanske hade en tolva passat handflatan och handleden men då hade nog fingrarna blivit för långa.

Beställde istället ett par vanliga Legend i strl 11 så får jag utvärdera. Någon som kör med dessa?

Berk

Aktiv medlem
Igårkväll var jag och skateade drygt 20km i -5. Blev på tok för varm om händerna i mina Lillsport mitt 1, så brukar det oftast inte vara.

Åkte idag på stadium för att testa ett par ofodrade Legend slim men jäklar vad snäv de var! Kändes som att jag hade dragit åt ett spännband runt handflatan :sneaky: kanske hade en tolva passat handflatan och handleden men då hade nog fingrarna blivit för långa.

Beställde istället ett par vanliga Legend i strl 11 så får jag utvärdera. Någon som kör med dessa?

Den ser intressant ut, men jag har inte provat. Vid -5 kör jag fortfarande med mina Skigo Trainer, som är de tunnaste längdhandskar jag har hittad. Jag har varma händerna vid aktiviteter, framförallt vid skate.

ooms

Aktiv medlem
Det städas lite i efterhand iaf, men bättre vore om det gjordes under pågående lopp.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer