[OT] Längdskidor - Här diskuterar vi allt som hör längdskidåkning till. Dela gärna din skid-RR här.
En avgörande skillnad är i mina ögon att i fallet att ta guldet ifrån någon så ska juryn göra en bedömning av något som hänt. I fallet att ge guldet till någon annan än den som är högst upp i resultatlistan efter att diskade åkare plockats bort kräver att juryn spekulerar kring saker som inte har inträffat.Det gör ju att bedömma att ta guldet från någon, då borde det gå att bedömma att tilldela någon det, det är ingen skillnad som jag ser det, bedömning som bedömning. Men, alla "gemensam start" lopp med spurt jag vet om så gör man inte så. Men, skidor har egna korridorer, det har inte så många andra sporter på något upplopp. När 3an var så här avhängd så borde det gå att döma ut guldet till den förfördelade. Nu vinner ju den egentliga 3an på en teknikalitet, det brukar inte uppskattas av utövare att vinna så heller.
Men, hur sätter man gränsen, hur avängd måste de vara för att man ska bedömma det tillräckligt långt kan inte jag säga.
Men, att ett 50 km lopp avgörs av att 1an felar mot 2an på upploppet, så den rejält avhängde 3an vinner, det kan inte vara tillfredställande för någon?
Utan att ha en konkret "tilldela guldmedalj"-regel att diskutera är det ju svårt att säga så mkt men min misstanke är att en sådan regel antingen kommer att ge upphov till en hel del godtycke i sin tillämpning alternativt att regelns begränsningar kommer att ses som rätt godtyckliga och inte helt logiska. Säg t.ex. att någon blir utsatt för någon regelvidrighet en bra bit tidigare, tappar massor av tid men jagar som en galning och är några centimeter från att hinna ikapp tvåan vid målgången medan förrövaren var först i mål. Borde inte det fallet också täckas av "tilldela guldmedalj"-regeln? Etc.