[OT] Längdskidor - Här diskuterar vi allt som hör längdskidåkning till. Dela gärna din skid-RR här.

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Längdskidor - Här diskuterar vi allt som hör längdskidåkning till. Dela gärna din skid-RR här.
Det gör ju att bedömma att ta guldet från någon, då borde det gå att bedömma att tilldela någon det, det är ingen skillnad som jag ser det, bedömning som bedömning. Men, alla "gemensam start" lopp med spurt jag vet om så gör man inte så. Men, skidor har egna korridorer, det har inte så många andra sporter på något upplopp. När 3an var så här avhängd så borde det gå att döma ut guldet till den förfördelade. Nu vinner ju den egentliga 3an på en teknikalitet, det brukar inte uppskattas av utövare att vinna så heller.

Men, hur sätter man gränsen, hur avängd måste de vara för att man ska bedömma det tillräckligt långt kan inte jag säga.

Men, att ett 50 km lopp avgörs av att 1an felar mot 2an på upploppet, så den rejält avhängde 3an vinner, det kan inte vara tillfredställande för någon?
En avgörande skillnad är i mina ögon att i fallet att ta guldet ifrån någon så ska juryn göra en bedömning av något som hänt. I fallet att ge guldet till någon annan än den som är högst upp i resultatlistan efter att diskade åkare plockats bort kräver att juryn spekulerar kring saker som inte har inträffat.

Utan att ha en konkret "tilldela guldmedalj"-regel att diskutera är det ju svårt att säga så mkt men min misstanke är att en sådan regel antingen kommer att ge upphov till en hel del godtycke i sin tillämpning alternativt att regelns begränsningar kommer att ses som rätt godtyckliga och inte helt logiska. Säg t.ex. att någon blir utsatt för någon regelvidrighet en bra bit tidigare, tappar massor av tid men jagar som en galning och är några centimeter från att hinna ikapp tvåan vid målgången medan förrövaren var först i mål. Borde inte det fallet också täckas av "tilldela guldmedalj"-regeln? Etc.

GoranS

Aktiv medlem
Det städas lite i efterhand iaf, men bättre vore om det gjordes under pågående lopp.
Enligt DN en åkare som diskades.

ooms

Aktiv medlem
Enligt DN en åkare som diskades.
I klippet på P4 Dalarna fr imorse säger de att ”flera åkare diskats” och att ”Johan Eriksson inte kan säga hur många som diskats”. Dock har de nyligen uppdaterat texten till klippet att ”en åkare diskats och flera varnats”. Så var en anka av SR Dalarna.
Kan det vara startnr 52 då kanske? Japp, kollade resultaten nu och han är mycket riktigt markerad DSQ.

Peth

Aktiv medlem
I klippet på P4 Dalarna fr imorse säger de att ”flera åkare diskats” och att ”Johan Eriksson inte kan säga hur många som diskats”. Dock har de nyligen uppdaterat texten till klippet att ”en åkare diskats och flera varnats”. Så var en anka av SR Dalarna.
Kan det vara startnr 52 då kanske? Japp, kollade resultaten nu och han är mycket riktigt markerad DSQ.
Det är de där ankorna.

BFS

Aktiv medlem
22 km klassiskt nyss. Spåren var helt okej men man ser (och känner) att det närmar sig vår. Mycket saker i spåren, trots god snömängd.

Macco

Ny medlem
Ang Kläbo och regelverket är det nog dags att ta en titt på andra ”mognare” sporter som har samma problem med spårvalsregler, jag tänker på speedway. Med mognare menar jag att regeltolkningar förekommit mycket längre än i längdåkning. Med speedwaytolkning har ryssen rätt att välja spår och kläbo har ingen rätt att klämma sig på utsidan oavsett vilken fart han har in i kurvan.

Macco

Ny medlem
En avgörande skillnad är i mina ögon att i fallet att ta guldet ifrån någon så ska juryn göra en bedömning av något som hänt. I fallet att ge guldet till någon annan än den som är högst upp i resultatlistan efter att diskade åkare plockats bort kräver att juryn spekulerar kring saker som inte har inträffat.

Utan att ha en konkret "tilldela guldmedalj"-regel att diskutera är det ju svårt att säga så mkt men min misstanke är att en sådan regel antingen kommer att ge upphov till en hel del godtycke i sin tillämpning alternativt att regelns begränsningar kommer att ses som rätt godtyckliga och inte helt logiska. Säg t.ex. att någon blir utsatt för någon regelvidrighet en bra bit tidigare, tappar massor av tid men jagar som en galning och är några centimeter från att hinna ikapp tvåan vid målgången medan förrövaren var först i mål. Borde inte det fallet också täckas av "tilldela guldmedalj"-regeln? Etc.

Jag tror att det istället behövs sanktioner för kommande lopp för den som bryter mot regler som får konsekvensen att det slår ut andra åkare. Om åkarna vet att det har ett pris att bryta mot regler kommer de värsta tokigheterna att fösvinna. Om 15 år kommer vi att skratta åt de otillräckliga regler/regeltolkningar som gäller idag.

H.

Aktiv medlem
Ang Kläbo och regelverket är det nog dags att ta en titt på andra ”mognare” sporter som har samma problem med spårvalsregler, jag tänker på speedway. Med mognare menar jag att regeltolkningar förekommit mycket längre än i längdåkning. Med speedwaytolkning har ryssen rätt att välja spår och kläbo har ingen rätt att klämma sig på utsidan oavsett vilken fart han har in i kurvan.
Det var ju så det dömdes också?

Men samtidigt innebät ju det att det blir livsfarligt att ligga 2 dm bakom någon in mot upploppet. Antingen måste du ligga först, eller annars så långt bakom att du kan välja spår utan att behöva bromsa.

Men jag håller med om att man måste jobba med regler och prejudikat. Så här kan det inte fortsätta.

BFS

Aktiv medlem
Om man har ett brett upplopp, där den som är först in får välja alla spår utom de yttersta, borde såna här situationer inte kunna uppstå.

H.

Aktiv medlem
Vad skiljer sista kurvan från näst sista kurvan? Om Bolshunof stängt Kläbo sådär i kurvan innan, vad hade hänt då? Och även, vad hade hänt om han även i det läget brutit staven?

GoranS

Aktiv medlem
Vad skiljer sista kurvan från näst sista kurvan? Om Bolshunof stängt Kläbo sådär i kurvan innan, vad hade hänt då? Och även, vad hade hänt om han även i det läget brutit staven?
Jag tror det hade blivit dömt som obstruktion om det skett i utgången från näst sista kurvan. Den regelmässiga motiveringen till att Bolshunov får åka som han gör på upploppet är att det anses vara ett korridorsval. Som jag fattar det gäller detta bara in på upploppet.

GoranS

Aktiv medlem
Tvåan får välja ytterspåren (eller nåt annat spår). Trean får ta vilket spår han/hon vill (utan att bråka, naturligtvis).
Så om tvåan åker som Bolshunov och trean som Kläbo har vi precis samma situation bortsett från att det finns en åkare framför.

BFS

Aktiv medlem
Näst sista kurvan är inte lika intressant som sista att köra om i. Man tjänar på att ligga bakom så länge som möjligt (och gärna ta fart) och gå om på upploppet.

BFS

Aktiv medlem
Så om tvåan åker som Bolshunov och trean som Kläbo har vi precis samma situation bortsett från att det finns en åkare framför.
Om tvåan åker som Bolshunov (som inte får välja ytterspåren) finns ett ledigt ytterspår för trean. Alltså kan inte ledaren tränga ut en snabbare tvåa.

GoranS

Aktiv medlem
Om tvåan åker som Bolshunov (som inte får välja ytterspåren) finns ett ledigt ytterspår för trean. Alltså kan inte ledaren tränga ut en snabbare tvåa.
Får tvåan in på upploppet välja ytterspåret eller inte?

GoranS

Aktiv medlem
Ettan får inte välja ytterspåren. Tvåan och trean får välja vilka spår de vill (utan att bråka, naturligtvis).
OK. Så om ettan väljer näst yttersta spåret så kan tvåan åka precis samma väg som Bolshunov gjorde. Om trean då åker precis samma väg som Kläbo åkte kommer vi att ha precis samma sammanstötning och utgång mellan tvåan och trean som vi hade mellan Bolshunov och Kläbo i gårdagens lopp. D.v.s. problemet är inte eliminerat, det är bara förskjutet till att handla om striden kring silvermedaljen.

H.

Aktiv medlem
Jag tror det hade blivit dömt som obstruktion om det skett i utgången från näst sista kurvan. Den regelmässiga motiveringen till att Bolshunov får åka som han gör på upploppet är att det anses vara ett korridorsval. Som jag fattar det gäller detta bara in på upploppet.
Då låter det som att man ska speca upp längd på upplopp bättre. Att det inte får vara en kurva på ett visst avstånd från mål. Märkligt om samma incident i en kurva leder till att A blir straffad och B går fri, och samma incident i en annan kurva leder till att B blir straffad och A går fri?

BFS

Aktiv medlem
OK. Så om ettan väljer näst yttersta spåret så kan tvåan åka precis samma väg som Bolshunov gjorde. Om trean då åker precis samma väg som Kläbo åkte kommer vi att ha precis samma sammanstötning och utgång mellan tvåan och trean som vi hade mellan Bolshunov och Kläbo i gårdagens lopp. D.v.s. problemet är inte eliminerat, det är bara förskjutet till att handla om striden kring silvermedaljen.
Ettan väljer näst yttersta. Ettan kan alltså inte tränga ut tvåan (ala Mäki/Bolchunov). Tvåan väljer yttersta, och kan dra igång spurten utan att bli trängd. Tänker du att trean ska åka ytter om tvåan eller mellan ettan och tvåan?

GoranS

Aktiv medlem
Ettan väljer näst yttersta. Ettan kan alltså inte tränga ut tvåan (ala Mäki/Bolchunov). Tvåan väljer yttersta, och kan dra igång spurten utan att bli trängd. Tänker du att trean ska åka ytter om tvåan eller mellan ettan och tvåan?
Som jag skrev tänker jag att trean åker precis som Kläbo medan tvåan åker precis som Bolshunov. Kläbo försökte gå om Bolshunov på yttern, d.v.s. trean skulle försöka gå om tvåan på yttern.

GoranS

Aktiv medlem
Och för att vara glasklar: Mitt argument handlar INTE om någon trängning från ettan.

Tvåan och trean sitter i precis samma situation som Bolshunov och Kläbo igår med enda skillnaden att det finns en åkare i näst yttersta korridoren. D.v.s. tvåan kan "dra igång spurten utan att bli trängd" precis lika mkt eller lite som Bolshunov kunde igår.

BFS

Aktiv medlem
Som jag skrev tänker jag att trean åker precis som Kläbo medan tvåan åker precis som Bolshunov. Kläbo försökte gå om Bolshunov på yttern, d.v.s. trean skulle försöka gå om tvåan på yttern.
Om trean åker utanför spåret och börjar trängas med tvåan är det väl bara att diska honom/henne. Situationerna som uppstått (mellan ettan och tvåan) är ju pga att ettan tydligen har rätt att tränga ut tvåan hur han/hon vill.

BFS

Aktiv medlem
Och jag ser en stor vinst i att man låter den som är först in på upploppet slippa bli av med guldet bara för att tvåan chansar/bråkar.

GoranS

Aktiv medlem
Om trean åker utanför spåret och börjar trängas med tvåan är det väl bara att diska honom/henne. Situationerna som uppstått (mellan ettan och tvåan) är ju pga att ettan tydligen har rätt att tränga ut tvåan hur han/hon vill.
D.v.s. som jag skrev ovan: "Så om tvåan åker som Bolshunov och trean som Kläbo har vi precis samma situation bortsett från att det finns en åkare framför."

Macco

Ny medlem
Det var ju så det dömdes också?

Men samtidigt innebät ju det att det blir livsfarligt att ligga 2 dm bakom någon in mot upploppet. Antingen måste du ligga först, eller annars så långt bakom att du kan välja spår utan att behöva bromsa.

Men jag håller med om att man måste jobba med regler och prejudikat. Så här kan det inte fortsätta.
Svåra bedömningar är det. Ja visst de fömde rätt menar jag, min egentliga poäng är att det inte kan fortsätta så här i en sport som ger alltmer närkontakt.

BFS

Aktiv medlem
D.v.s. som jag skrev ovan: "Så om tvåan åker som Bolshunov och trean som Kläbo har vi precis samma situation bortsett från att det finns en åkare framför."
Och den som är först kan inte tränga tvåan (en vinst, enligt mig) och den åkare som är först in på upploppet riskerar inte att förlora guldet eftersom tvåan och trean bråkar (ännu en vinst, enligt mig).

Bikzz

Aktiv medlem
Är det någon bug här ? Jag är inte inloggad.

ooms

Aktiv medlem
Jag tycker inte att det ska läggas nån restriktion på framförvarande åkare kring vilket spårval denne får göra, utan det måste ju vara bakomvarande som måste anpassa sig till hur framförvarande gör. Allt annat blir ju absurt.
Tänk en ingång, liknande den i Oberstdorf, där man vid hög fart driver ut mot yttern, ska då framförvarande åkare tvingas hålla ner farten för att han inte får välja yttern, medan bakomvarande kan hålla betydligt högre fart eftersom han vet att yttern kommer att vara ledig? Det blir ju väldigt snett.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer