Är det Björkliden?
Tänndalen. Eller mer exakt så är detta tvärs över sjön från Fjällnäs.Är det Björkliden?
Okej, jag fick lite igenkänningsvibbar från Rallarvägen, men fjäll är fjäll (väldigt trevliga). :)Tänndalen. Eller mer exakt så är detta tvärs över sjön från Fjällnäs.
Oj! Är de nya så tycker jag du borde testa reklamera. Annars byter man nog handtag.Efter 6-7 turer ser mina dyra kolfiberstavar ut så här. Kan man enkelt byta bara korken eller byter man hela handtaget?Visa bilaga 478387
Man byter hela handtaget. Men det där ser ju inte bra ut, mina brukar hålla iaf 3-4 säsonger innan jag byter, och inte ens då ser de sådär illa ut. Håller du väldigt hårt i handtagen, tycker nästan det ser ut som en tryckskada där plasten kommit fram? Med dagens kontrollremmar håller man knappt i handtagen, inte alls nödvändigt att hålla hårt i dem. Kanske är det bättre att gå på den modellen som har ”gummikork” som ska vara mer hållbar?Efter 6-7 turer ser mina dyra kolfiberstavar ut så här. Kan man enkelt byta bara korken eller byter man hela handtaget?Visa bilaga 478387
Swix naturkork är inte superhållbar direkt. Ett tips är att gnugga in ett tunt lager Pu-lim i korken när de är nya så håller de länge!Efter 6-7 turer ser mina dyra kolfiberstavar ut så här. Kan man enkelt byta bara korken eller byter man hela handtaget?Visa bilaga 478387
Handtagen är väl gjorda av limmade korksmulor? Jag har sett det där, vissa går sönder direkt medans vissa håller i evighet (eller i alla fall flera säsonger). Klar reklamation skulle jag säga.Efter 6-7 turer ser mina dyra kolfiberstavar ut så här. Kan man enkelt byta bara korken eller byter man hela handtaget?Visa bilaga 478387
Klar reklamation. Mina billiga one way stavar börjar se ut sådär efter 5 års åkning.Efter 6-7 turer ser mina dyra kolfiberstavar ut så här. Kan man enkelt byta bara korken eller byter man hela handtaget?Visa bilaga 478387
Det är nog inte ren naturkork i de handtagen heller skulle jag gissa?Klar reklamation. Mina billiga one way stavar börjar se ut sådär efter 5 års åkning.
Elpex F1 Pro är bra. PU-blandning i däcken så man får fint fäste i skäret även när det är blött.Rullskidor...
Har verkligen uppskattat årets skidsäsong och skulle vilja börja i lite bättre skidform nästa år. Vi har ju också begåvats med en rullskidbana här i skidornas huvudstad. Tänkte därför införskaffa ett par rullskidor, skate.
Vad ska man tänka på?
Nä det är någon form av korksmulor som formgjuts till ett handtag.Det är nog inte ren naturkork i de handtagen heller skulle jag gissa?
Bifall från kören. Har ett par F1 själv sedan ett antal år (kört tvärslut på en omgång hjul), tjuvsläpper med blöta löv under (såklart) men greppar annars bra även i blött.Elpex F1 Pro är bra. PU-blandning i däcken så man får fint fäste i skäret även när det är blött.
Elpex F1 Pro är bra. PU-blandning i däcken så man får fint fäste i skäret även när det är blött.
Bifall från kören. Har ett par F1 själv sedan ett antal år (kört tvärslut på en omgång hjul), tjuvsläpper med blöta löv under (såklart) men greppar annars bra även i blött.
Swenors långa gör det mer likt skate på snö. F1 finns bara i en längd(kortare).Vad är det som skiljer dessa mot exempelvis Swenor? Det finns långa och korta skidor, vad är för och nackdelar med de båda?
Funderade dessutom på hjul. Vad ska man ha för tröghet, kommer inte tävla och siktar på att främst nöta intervaller + platt växel tre distans? Som referens kan sägas att jag brukar ta mig runt WC-banorna här på runt 4-4.30/km i hyfsat före.
Ja det är nog ett bättre sätt att uttrycka detNä det är någon form av korksmulor som formgjuts till ett handtag.
Visa bilaga 478756
Lite suddigt, men det här är naturkork. Gammalt Swix-handtag monterat på ett par lika gamla stavrör av märket LP som är lite grövre än Swix så jag fick såga upp och skarva i med rödvinskork.
Det annonserades för några dagar sedan så tyvärr inget skämtPetter Eliassen slutar (eller så är det ett trist aprilskämt).
Det annonserades för några dagar sedan så tyvärr inget skämt![]()
Trondheim har skid-VM 2025!
Bahamas kanske?Kan inte se att det finns någon rimlig chans att han skulle lycka ta sig in en norsk VM-trupp om fyra år. Enda VM-chansen är väl om han byter nationalitet och blir, säg, svensk!
Hört talas om rumpmasar, men aldrig bahamasar. Vara håller de till?Bahamas kanske?
De håller inte till, de praktiserar en religion. https://sv.wikipedia.org/wiki/Bahá'íHört talas om rumpmasar, men aldrig bahamasar. Vara håller de till?
Gör man fel får man sämre fäste. Var lite mer aggressiv och tryck ner foten/skidan ordentligt i snön. Men är det hårda/isiga spår så är det inte säkert att skinsen greppar ändå.Är nybörjare på längdskidor. Har nu hyrt skidor och jag får inte grepp i snön. Antar att begreppet är "bakhala". Det första paret var för 95 kg och jag väger 92 kg. Bytte in dem idag och fick ett par för 85-95 kg. Båda är så kallade skin-skidor. Fortfarande inget grepp. Antar att jag gör fel eller bör jag byta in dem mot några för ännu lägre vikt?
Det kan absolut vara som de andra redan sagt, att det helt enkelt är för isigt. Annars kan du testa ett litet tekniktips.Är nybörjare på längdskidor. Har nu hyrt skidor och jag får inte grepp i snön. Antar att begreppet är "bakhala". Det första paret var för 95 kg och jag väger 92 kg. Bytte in dem idag och fick ett par för 85-95 kg. Båda är så kallade skin-skidor. Fortfarande inget grepp. Antar att jag gör fel eller bör jag byta in dem mot några för ännu lägre vikt?
Tack för alla tips! Det var inte isigt idag. Det var fina spår i början, sedan började det snöa. Dock ingen skillnad i grepp med nysnö. Så jag tror det är tekniken som brister. Jag ska testa att sparka en boll framför mig imorgon. =)Det kan absolut vara som de andra redan sagt, att det helt enkelt är för isigt. Annars kan du testa ett litet tekniktips.
Många nybörjare hasar på skidor. Tänk dig istället att du ska sparka en boll framför dig, ta lite sats och "kicka" till den. Nu bör du få fast den bakre foten bättre. Man brukar säga att skidåkning är en enbenssport, du flyttar all kroppsvikt från fot till fot. Har du kroppsvikten mellan benen kommer du aldrig orka trycka ned fästet på en skida som är anpassad för 90+ kilo.
Om du har justerbara bindningar kan du testa att justera...Tack för alla tips! Det var inte isigt idag. Det var fina spår i början, sedan började det snöa. Dock ingen skillnad i grepp med nysnö. Så jag tror det är tekniken som brister. Jag ska testa att sparka en boll framför mig imorgon. =)
Om vikterna du nämner är det som är märkt på skidorna från fabrik så kan du nog ta dem med en nypa salt.Tack för alla tips! Det var inte isigt idag. Det var fina spår i början, sedan började det snöa. Dock ingen skillnad i grepp med nysnö. Så jag tror det är tekniken som brister. Jag ska testa att sparka en boll framför mig imorgon. =)
Silikonspray. Jag har kört det på kidsens skins hela säsongen. Huruvida den är nyttigare än flourprodukter törs jag inte svara på.Till skins finns det även "anti freeze". I butiken jag kollade fanns det två varianter en - 20- - 1 fluorfri, samt - 10 - +10, men den är med fluor.
Är det någon som kan rekommendera någon fluorfri?