[OT] Längdskidor - Här diskuterar vi allt som hör längdskidåkning till. Dela gärna din skid-RR här.

ooms

Aktiv medlem
[OT] Längdskidor - Här diskuterar vi allt som hör längdskidåkning till. Dela gärna din skid-RR här.
Rengjorde och ställde undan skidorna idag efter att de legat oanvända i bilen i en månad!

Luzen

Aktiv medlem
Efter 6-7 turer ser mina dyra kolfiberstavar ut så här. Kan man enkelt byta bara korken eller byter man hela handtaget?
3398E79A-307E-4EE3-89EA-090311EA9433.jpeg

ooms

Aktiv medlem
Efter 6-7 turer ser mina dyra kolfiberstavar ut så här. Kan man enkelt byta bara korken eller byter man hela handtaget?Visa bilaga 478387
Man byter hela handtaget. Men det där ser ju inte bra ut, mina brukar hålla iaf 3-4 säsonger innan jag byter, och inte ens då ser de sådär illa ut. Håller du väldigt hårt i handtagen, tycker nästan det ser ut som en tryckskada där plasten kommit fram? Med dagens kontrollremmar håller man knappt i handtagen, inte alls nödvändigt att hålla hårt i dem. Kanske är det bättre att gå på den modellen som har ”gummikork” som ska vara mer hållbar?

Sunlake

Medlem
Efter 6-7 turer ser mina dyra kolfiberstavar ut så här. Kan man enkelt byta bara korken eller byter man hela handtaget?Visa bilaga 478387
Swix naturkork är inte superhållbar direkt. Ett tips är att gnugga in ett tunt lager Pu-lim i korken när de är nya så håller de länge!
Men sen krammar du nog för hårt om de blir så där efter 6-7 pass. Remmen ska sitta tight mot handen och tight injusterad mot handtaget(vilket dina ser ut att göra) så staven kan hänga fritt i luften bakåt med helt öppen hand. Tänk bakersta läget med armen i diagonalåkning.

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
CDF8320B-4711-40FA-B70B-7055699839CD.jpeg

Nu börjar det vara ganska mjukt 🙁
Det positiva är att plusgraderna även gjort sitt på GC-banorna runtom staden 😃

jansson99

Moderator
Forumvärd
Handtagen är väl gjorda av limmade korksmulor? Jag har sett det där, vissa går sönder direkt medans vissa håller i evighet (eller i alla fall flera säsonger). Klar reklamation skulle jag säga.

xdr

Aktiv medlem
Rullskidor...

Har verkligen uppskattat årets skidsäsong och skulle vilja börja i lite bättre skidform nästa år. Vi har ju också begåvats med en rullskidbana här i skidornas huvudstad. Tänkte därför införskaffa ett par rullskidor, skate.

Vad ska man tänka på?

Sunlake

Medlem
Rullskidor...

Har verkligen uppskattat årets skidsäsong och skulle vilja börja i lite bättre skidform nästa år. Vi har ju också begåvats med en rullskidbana här i skidornas huvudstad. Tänkte därför införskaffa ett par rullskidor, skate.

Vad ska man tänka på?
Elpex F1 Pro är bra. PU-blandning i däcken så man får fint fäste i skäret även när det är blött.

jansson99

Moderator
Forumvärd
Det är nog inte ren naturkork i de handtagen heller skulle jag gissa?
Nä det är någon form av korksmulor som formgjuts till ett handtag.

1617189161605.png

Lite suddigt, men det här är naturkork. Gammalt Swix-handtag monterat på ett par lika gamla stavrör av märket LP som är lite grövre än Swix så jag fick såga upp och skarva i med rödvinskork.

ani

Aktiv medlem
Elpex F1 Pro är bra. PU-blandning i däcken så man får fint fäste i skäret även när det är blött.
Bifall från kören. Har ett par F1 själv sedan ett antal år (kört tvärslut på en omgång hjul), tjuvsläpper med blöta löv under (såklart) men greppar annars bra även i blött.

xdr

Aktiv medlem
Bifall från kören. Har ett par F1 själv sedan ett antal år (kört tvärslut på en omgång hjul), tjuvsläpper med blöta löv under (såklart) men greppar annars bra även i blött.

Vad är det som skiljer dessa mot exempelvis Swenor? Det finns långa och korta skidor, vad är för och nackdelar med de båda?

Funderade dessutom på hjul. Vad ska man ha för tröghet, kommer inte tävla och siktar på att främst nöta intervaller + platt växel tre distans? Som referens kan sägas att jag brukar ta mig runt WC-banorna här på runt 4-4.30/km i hyfsat före.

Sunlake

Medlem
Vad är det som skiljer dessa mot exempelvis Swenor? Det finns långa och korta skidor, vad är för och nackdelar med de båda?

Funderade dessutom på hjul. Vad ska man ha för tröghet, kommer inte tävla och siktar på att främst nöta intervaller + platt växel tre distans? Som referens kan sägas att jag brukar ta mig runt WC-banorna här på runt 4-4.30/km i hyfsat före.
Swenors långa gör det mer likt skate på snö. F1 finns bara i en längd(kortare).
Då ska du nog satsa på 3or på rullmotstånd.

Sunlake

Medlem
Nä det är någon form av korksmulor som formgjuts till ett handtag.

Visa bilaga 478756

Lite suddigt, men det här är naturkork. Gammalt Swix-handtag monterat på ett par lika gamla stavrör av märket LP som är lite grövre än Swix så jag fick såga upp och skarva i med rödvinskork.
Ja det är nog ett bättre sätt att uttrycka det👍
KV+ handtag som är en mix av kork och konstgjort material håller riktigt bra.

ooms

Aktiv medlem
Swix har två varianter idag, dels den de kallar naturkork (men ok då, den består av korksmulor) som sitter på Luzens stavar, men även den de kallar PU-kork (som jag postade ovan, och som är en blandning av gummi och korksmulor). Det är ganska stor skillnad på dem, naturkork känns verkligen som kork men är ju lite känslig för tryck, medan PU-korken är mer gummiaktig och hållbar. Om man ex.vis jämför mot Oneway ligger de nånstans mittemellan Swix varianter.
Såna där korkhandtag jansson99 postade är det väl ingen tillverkare som har idag, utan det är nog mer museiföremål.

BFS

Aktiv medlem
Petter Eliassen slutar (eller så är det ett trist aprilskämt).

ooms

Aktiv medlem
Var väl ganska väntat, han har ju i princip varit osynlig i vinter.
Där fick Ragde, som sparkade Gjerdalen för att satsa på Petter och Nygaard.

GoranS

Aktiv medlem
Norge som nation har ju underpresterat å det grövsta i långloppscirkusen denna säsong jämfört med tidigare. Jag tycker vi ger hela Norge sparken och ersätter dem med Bahamas. Viktigt att bredda längdåkningen geografiskt!

fiskarn

Aktiv medlem

GoranS

Aktiv medlem
Kan inte se att det finns någon rimlig chans att han skulle lycka ta sig in en norsk VM-trupp om fyra år. Enda VM-chansen är väl om han byter nationalitet och blir, säg, svensk!

TS975

Aktiv medlem
Är nybörjare på längdskidor. Har nu hyrt skidor och jag får inte grepp i snön. Antar att begreppet är "bakhala". Det första paret var för 95 kg och jag väger 92 kg. Bytte in dem idag och fick ett par för 85-95 kg. Båda är så kallade skin-skidor. Fortfarande inget grepp. Antar att jag gör fel eller bör jag byta in dem mot några för ännu lägre vikt?

BFS

Aktiv medlem
Är nybörjare på längdskidor. Har nu hyrt skidor och jag får inte grepp i snön. Antar att begreppet är "bakhala". Det första paret var för 95 kg och jag väger 92 kg. Bytte in dem idag och fick ett par för 85-95 kg. Båda är så kallade skin-skidor. Fortfarande inget grepp. Antar att jag gör fel eller bör jag byta in dem mot några för ännu lägre vikt?
Gör man fel får man sämre fäste. Var lite mer aggressiv och tryck ner foten/skidan ordentligt i snön. Men är det hårda/isiga spår så är det inte säkert att skinsen greppar ändå.

ooms

Aktiv medlem
Är man nybörjare ska man ha mjuka skidor, framförallt om man mer går på skidorna än åker på dem. Men som BFS säger kan det vara dåligt fäste generellt med skins om det är hårt och isigt.

LFN

Aktiv medlem
Det kan absolut vara som de andra redan sagt, att det helt enkelt är för isigt. Annars kan du testa ett litet tekniktips.

Många nybörjare hasar på skidor. Tänk dig istället att du ska sparka en boll framför dig, ta lite sats och "kicka" till den. Nu bör du få fast den bakre foten bättre. Man brukar säga att skidåkning är en enbenssport, du flyttar all kroppsvikt från fot till fot. Har du kroppsvikten mellan benen kommer du aldrig orka trycka ned fästet på en skida som är anpassad för 90+ kilo.

fhloston

Aktiv medlem
Till skins finns det även "anti freeze". I butiken jag kollade fanns det två varianter en - 20- - 1 fluorfri, samt - 10 - +10, men den är med fluor.
Är det någon som kan rekommendera någon fluorfri?

TS975

Aktiv medlem
Det kan absolut vara som de andra redan sagt, att det helt enkelt är för isigt. Annars kan du testa ett litet tekniktips.

Många nybörjare hasar på skidor. Tänk dig istället att du ska sparka en boll framför dig, ta lite sats och "kicka" till den. Nu bör du få fast den bakre foten bättre. Man brukar säga att skidåkning är en enbenssport, du flyttar all kroppsvikt från fot till fot. Har du kroppsvikten mellan benen kommer du aldrig orka trycka ned fästet på en skida som är anpassad för 90+ kilo.
Tack för alla tips! Det var inte isigt idag. Det var fina spår i början, sedan började det snöa. Dock ingen skillnad i grepp med nysnö. Så jag tror det är tekniken som brister. Jag ska testa att sparka en boll framför mig imorgon. =)

fhloston

Aktiv medlem
Tack för alla tips! Det var inte isigt idag. Det var fina spår i början, sedan började det snöa. Dock ingen skillnad i grepp med nysnö. Så jag tror det är tekniken som brister. Jag ska testa att sparka en boll framför mig imorgon. =)
Om du har justerbara bindningar kan du testa att justera...

Att justera bindningen till en position längre bak på skidan förbättrar glidet, medan en förflyttning framåt betyder att fästet blir bättre.

Mats65

Aktiv medlem
Om vikterna du nämner är det som är märkt på skidorna från fabrik så kan du nog ta dem med en nypa salt.
Häromveckan köpte jag skateskidor i en seriös butik. Provade flera skidor som var märkta 80-95 men trots att jag väger 85 så var de för hårda. Slutade med att ett par märkta 65-80 var lagom.

Med bristande teknik är det ju ännu viktigare att skidorna har rätt hårdhet. Be butiken kolla att skidorna verkligen har rätt hårdhet för dig.

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Till skins finns det även "anti freeze". I butiken jag kollade fanns det två varianter en - 20- - 1 fluorfri, samt - 10 - +10, men den är med fluor.
Är det någon som kan rekommendera någon fluorfri?
Silikonspray. Jag har kört det på kidsens skins hela säsongen. Huruvida den är nyttigare än flourprodukter törs jag inte svara på.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer