[OT] Längdskidor - Här diskuterar vi allt som hör längdskidåkning till. Dela gärna din skid-RR här.

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Längdskidor - Här diskuterar vi allt som hör längdskidåkning till. Dela gärna din skid-RR här.
Fredrik Andersson har vid 43,4 km passerat Danielsson och ser ut som han kanske åkt i från Häggström i spåret!?

ooms

Aktiv medlem
Verkar som att Fredrik gått ifrån Häggström i spåret nu.

GoranS

Aktiv medlem
Topp-10 vid 43,4 km:
1618145495531.png

GoranS

Aktiv medlem
Södergren på 13:e plats vid 43,4 km. Är fyra sekunder efter Grate.

GoranS

Aktiv medlem
Gisselman tappar 12 sekunder på Södergren från 43,4 till pre-47,9. Men han ska inte behöva tappa 54 sekunder på sista biten så det blri nog juniorpisk för Södergren idag.

GoranS

Aktiv medlem
Poromaa fortsätter utöka till Danielsson. Avståndet dem emellan har växt med 49 sekunder mellan 43,4 och 47,9 km.

GoranS

Aktiv medlem
Brännmark tappar ordentligt. Var 1.17 före Södergren vid 43,4 km och är vid pre-47,9 km bara 45 sekunder före.

GoranS

Aktiv medlem
Södergren hade nog behövt en 55 km för att greja topp-10.

GoranS

Aktiv medlem
Jag undrar om den där pre-mellantiden bara går på klockan och inte tar hänsyn till verklig starttid medan de verkliga mellantiderna går på verklig starttid. Burman är 34 sekunder före vid 47,9 km. Känns som tendenserna i stort inte hålls speciellt bra mellan pre-mellantiderna och de riktiga mellantiderna.

GoranS

Aktiv medlem
Kan nog bli 10a, han är förbi Axel Ekström också vid pre 47,9
Där kan man snacka om väggning. Var 35 sekunder före Södergren vid 43,4 km (då han åkt 2.04) och sen är han över minuten efter vid pre 47,9 då han åkt 2.20.

GoranS

Aktiv medlem
Burman höll ihop det och tappade inget mer. Vinst med 33 sekunder.

GoranS

Aktiv medlem
Richardsson tappar rejält. Slutar på 18:e plats, 9.40 minuter efter Burman och 2.45 minuter efter pensionären Södergren.

Senast ändrad:

ooms

Aktiv medlem
Vad ska man säga, det händer ju så otroligt mycket sista milen. Mycket mer spänning med intervallstart än trist masstart!

GoranS

Aktiv medlem
Missat att Frida bröt 3-milen.

ooms

Aktiv medlem
Missat att Frida bröt 3-milen.
Jo, så var det. Och läser man det där låter det ju som att det pågått en längre tid (iaf senare delen av säsongen), så det kan ju kanske förklara att resultaten och även åkningen varit lite upp och ner.

Stumpy

Aktiv medlem
Längdskidorna rengjorda efter avslutad säsong. Borde man lägga ett lager glidvalla, som man inte sicklar bort, för att skydda belagen till nästa säsong?

LFN

Aktiv medlem
Längdskidorna rengjorda efter avslutad säsong. Borde man lägga ett lager glidvalla, som man inte sicklar bort, för att skydda belagen till nästa säsong?
Det där finns det lika många teorier om som det finns skidpar i landet. Vissa menar att skidorna måste masseras med paraffin, andra att det funkar utmärkt att bara ställa in de skitiga skidorna i boden över sommaren. Tveksamt om det spelar någon större roll egentligen. Belagen, menar vissa, torkar och blir dåliga utan den skyddande hinnan.

Jag brukar göra rent skidorna och sen är jag klar. Mitt äldsta skidpar har mer än 10 år på nacken och visar inget tecken på att ha tappat något i belagets egenskaper. Är det på längre sikt än så som belagen tar skada så tar jag risken.

fiskarn

Aktiv medlem
Det där finns det lika många teorier om som det finns skidpar i landet. Vissa menar att skidorna måste masseras med paraffin, andra att det funkar utmärkt att bara ställa in de skitiga skidorna i boden över sommaren. Tveksamt om det spelar någon större roll egentligen. Belagen, menar vissa, torkar och blir dåliga utan den skyddande hinnan.

Jag brukar göra rent skidorna och sen är jag klar. Mitt äldsta skidpar har mer än 10 år på nacken och visar inget tecken på att ha tappat något i belagets egenskaper. Är det på längre sikt än så som belagen tar skada så tar jag risken.

Ja.. att lägga på skyddande paraffin är för mig prylnörderi. Jag ska iaf ta bort mitt klister och inte förvara skidorna ihopsatta som de var i år...

ooms

Aktiv medlem
Använder man glidvalla regelbundet kan man ju lägga på ett lager skyddsparaffin. Dels ger det ju ett litet skydd mot ev mekaniskt slitage, men framförallt vet man ju då att belagen är så där fint glansigt svarta när det sicklas bort inför första turen.
Om det däremot behövs är väl ytterst tveksamt. Mina stålsicklade par lägger jag inget paraffin alls på, inte heller över sommaren.

BFS

Aktiv medlem
Inte illa pinkat.

GoranS

Aktiv medlem
Vem blir först till 100 mil? Någon får väl trigga igång ryssarna så det blir lite nationell prestige i det hela också.

Guaruska

Aktiv medlem
Vem blir först till 100 mil? Någon får väl trigga igång ryssarna så det blir lite nationell prestige i det hela också.
E säkert redan utfört av nån ryss :-). Karelin skidade 1 mil till skolan...och 1 mil hem, nåt sånt? Från årskurs 1.

BFS

Aktiv medlem
Han slutade ju skida innan det blev tråkigt. Så nog fanns det några mil till kvar i honom. Men att sluta efter 70 mil är rätt okej ändå.

gsb

Aktiv medlem
Hanna Falk lägger av/byter inriktning:

GoranS

Aktiv medlem
Ganska väntat kan jag tycka. Sen undrar jag om långlopp och långvariga ryggproblem är en helt klockren kombination.

LFN

Aktiv medlem
Ganska väntat kan jag tycka. Sen undrar jag om långlopp och långvariga ryggproblem är en helt klockren kombination.
Det är ju betydligt mer aggressiv stakning i sprintlopp än på långloppen, men jag håller med om att det inte låter som en perfekt kombination.

ooms

Aktiv medlem
Nä det blir tunt i Lager157..
Ska man gissa att de plockar upp Falk? Hon antydde ju nåt om ”kompetens i närområdet” ang långlopp, och en lucka finns ju efter Elin. Britta har väl inte heller sagt bu eller bä ännu. Men herrsidan behöver nog också kompletteras, är det två de tappat nu?

BFS

Aktiv medlem
Jag tror det kan bli bra för Hanna. Kanske blir det ett annat (mindre maxkörning?) träningsupplägg som hon tål bättre. Kan Aukland staka i 70 mil som 48/49-åring borde det ju gå att få till ett långsiktigt träningsupplägg.

fiskarn

Aktiv medlem
Ska man gissa att de plockar upp Falk? Hon antydde ju nåt om ”kompetens i närområdet” ang långlopp, och en lucka finns ju efter Elin. Britta har väl inte heller sagt bu eller bä ännu. Men herrsidan behöver nog också kompletteras, är det två de tappat nu?

Ja Järnberg bor väl i Marbäck och Falk i Ulricehamn så det känns väl inte alltför långsökt. De har ju en tjej till, Karolina Hedenström men hon har väl inte gjort några vettiga resultat öht men kan ju komma kanske. Ja de har tappat Anton Karlsson och nu då Holmberg. Jag kan inga namn men finns la säkert norrmän som kan va intressanta. De verkar gilla Öyvind i teamet.

GoranS

Aktiv medlem
Jag undrar om inte Britta är sugen på att få revansch för den gångna säsongen.

ooms

Aktiv medlem
Ja Järnberg bor väl i Marbäck och Falk i Ulricehamn så det känns väl inte alltför långsökt. De har ju en tjej till, Karolina Hedenström men hon har väl inte gjort några vettiga resultat öht men kan ju komma kanske. Ja de har tappat Anton Karlsson och nu då Holmberg. Jag kan inga namn men finns la säkert norrmän som kan va intressanta. De verkar gilla Öyvind i teamet.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer