[OT] Längdskidor - Här diskuterar vi allt som hör längdskidåkning till. Dela gärna din skid-RR här.

ooms

Aktiv medlem
[OT] Längdskidor - Här diskuterar vi allt som hör längdskidåkning till. Dela gärna din skid-RR här.
Jag undrar om inte Britta är sugen på att få revansch för den gångna säsongen.
Jo, verkar vara så ”Britta säger att hon fortsätter...”

GoranS

Aktiv medlem
Ökar eller minskar sannolikheten för en Grand Slam nästa år på damsidan i och med detta i och för sig inte helt oväntade besked?

MrSthlm

Aktiv medlem
Kalla fortsätter

Kul tycker jag, har ändå intrycket av att längdåkning är hennes liv och att hon gör det för att hon tycker att det är kul (inte för att hon behöver försörjning). Sedan får vi se hur det för räcker på OS 2022.

Samtidigt är det så klart viktigt att hon är tillräckligt bra så att hon inte tar upp en plats i landslaget som kunde hållas av en yngre talang. Jag tror dock hon klarar av det. Tror att Kalla påverkades en del negativt både fysiskt och mentalt av Coronan i år (kanske i synnerhet mentalt tror jag, störande att få det vilket skapade osäkerhet).

GoranS

Aktiv medlem
Med en 5:e och en 6:e plats på VM tycker jag inte det är något snack om att hon förtjänar en plats i landslaget inför nästa säsong.

Sen får man ju se hur nästa säsong förlöper och hur det ser ut inför OS. Om Andersson och Karlsson är i slag tror jag att Kalla har svårt att rubba dem. Därefter är det mer öppet kring OS-platserna med ett antal åkare som jag gissar kommer att vilja vara med och konkurrera, kanske inte minst om en plats i stafettlaget.

fiskarn

Aktiv medlem
Det finns inget direkt tak på hur många som ska ingå i landslagsgrupperna va? Det är ju inte obegränsat såklart men ett par åkare hit eller dit kan de väl anpassa efter hur bra folk är?

MrSthlm

Aktiv medlem
Det finns inget direkt tak på hur många som ska ingå i landslagsgrupperna va? Det är ju inte obegränsat såklart men ett par åkare hit eller dit kan de väl anpassa efter hur bra folk är?

Ingen aning men du har säkert rätt, förhoppningsvis är det så, mera inför OS och dylika stortävlingar som det är ett begränsat antal åkare som får vara med? Hur som helst, vi kan i så fall glömma den kommentaren från mig (okunnighet).

fiskarn

Aktiv medlem
Ingen aning men du har säkert rätt, förhoppningsvis är det så, mera inför OS och dylika stortävlingar som det är ett begränsat antal åkare som får vara med? Hur som helst, vi kan i så fall glömma den kommentaren från mig (okunnighet).

VM är ju fyra som får starta (om landet är tillräckligt bra?), plus en friplats. Är väl samma med OS gissar jag.

Jag tror annars det är så med A- och B-landslagen. Att det kan anpassas lite med nån åkare hit eller dit.

GoranS

Aktiv medlem
Ja, det går ju säkert att laborera lite, t.ex. kapa några A-lagsplatser och få ett tillskott på några fler B-lagsplatser istället. Jag gissar i alla fall att A-lagsåkarna har bättre stöd och därmed kostar förbundet mer.

fiskarn

Aktiv medlem
Ja, det går ju säkert att laborera lite, t.ex. kapa några A-lagsplatser och få ett tillskott på några fler B-lagsplatser istället. Jag gissar i alla fall att A-lagsåkarna har bättre stöd och därmed kostar förbundet mer.

Ja.. Jag tror det är så att A-lagsåkarna får ersättning direkt av förbundet och att B-lagsåkarna får av sponsorer (Bauhaus). Har för mig jag har hört det är samma träningsbidrag=lön de får men osäker.

GoranS

Aktiv medlem
Denna säsong var det nedanstående uppställning.

Falk och Thorn är ju inte med i matchen nästa säsong.

På damsidan har ju Lundgren inte presterat något vidare i år. Detsamma gäller Settlin och i än högre grad Rönnlund. Jag skulle kunna tänka mig att Lundgren åker ner till B-laget medan Rönnlund och Settlin åker ut från landslagen till nästa säsong.

Om inte Hagström får en A-lagsplats skulle jag bli förvånad.

Sen skulle jag kunna tänka mig att Lindström kommer in i B-laget.

På herrsidan är i mina ögon Burman och Svensson säkra i A-laget. Häggström hade väl inte direkt någon lysande säsong, klart sämre än föregående, men jag misstänker att han blir kvar i A-laget. Jag tror även Calle blri kvar där även om det nu börjar bli väldigt länge sedan han gjorde något att skriva hem om.

A-landslag Dam

Charlotte Kalla, Piteå Elit
Ebba Andersson, Piteå Elit
Emma Ribom, Piteå Elit
Frida Karlsson, Sollefteå Skidor IF
Hanna Falk, Ulricehamns IF
Linn Svahn, Östersunds SK
Jonna Sundling, Piteå Elit
Maja Dahlqvist, Falun/Borlänge SK
Moa Lundgren, IFK Umeå

A-landslag Herr

Calle Halfvarsson, Sågmyra SK
Jens Burman, Åsarna IK
Johan Häggström, Piteå Elit
Oskar Svensson, Falun/Borlänge SK
Viktor Thorn, Ulricehamns IF

Team BAUHAUS Dam

Anna Dyvik, IFK Mora SK
Elina Rönnlund, IFK Umeå
Evelina Settlin, Hudiksvalls IF
Johanna Hagström, Ulricehamns IF
Moa Olsson, Falun/Borlänge SK

Team BAUHAUS Herr

Fredrik Andersson, Piteå Elit
Marcus Grate, IFK Umeå
William Poromaa, Åsarna IK

ooms

Aktiv medlem
Ja, i herrlaget är väl det rimliga att Poromaa tar Thorns plats i A-laget. Hagström ersätter Falk i A-laget för damer, och som sagt Lundgren kanske åker ner?

Eddy

Aktiv medlem
Eventuellt sista vändan på Stadsliden i Umeå? Fortfarande Fantastiska spår om man är morgonpigg! Snart genomslag på ett par ställen. Endast "nya" 3.8:an uppkörd.
IMG_20210417_072607.jpg

ooms

Aktiv medlem
Sundby gick väl också ut häromdagen att han ska köra Ski Classics, och håller på att dra ihop ett eget team. Tror det sades också att Dyrhaug var med på tåget, och iom dagens besked är det väl inte omöjligt Tönseth också hakar på (petades ju ur landslaget idag).

GoranS

Aktiv medlem
Tönseth tycker jag är rätt överraskande som långloppsåkare. Uppfattat hans styrkor som ganska tydligt passande den traditionella längdåkningen.

Domestique

Aktiv medlem
Det blir intressant att se om Red Bull Nordenskiöldsloppet blir en del av Visma Ski Classics snart.. 22 mil är ju lagom för att sålla agnarna från vetet.

MrSthlm

Aktiv medlem
Det blir intressant att se om Red Bull Nordenskiöldsloppet blir en del av Visma Ski Classics snart.. 22 mil är ju lagom för att sålla agnarna från vetet.
Coolt att loppet har en så gammal historia även om det är ett nischat lopp med enbart ca 300-400 deltagare?

"År 1884 fick Pavva-Lasse Nilsson Tuordas en vinnartid på 21 timmar och 22 minuter. Alla som klarar loppet under den tiden belönas med en specialdesignad medalj."

ooms

Aktiv medlem
Coolt att loppet har en så gammal historia även om det är ett nischat lopp med enbart ca 300-400 deltagare?

"År 1884 fick Pavva-Lasse Nilsson Tuordas en vinnartid på 21 timmar och 22 minuter. Alla som klarar loppet under den tiden belönas med en specialdesignad medalj."
Det kördes en gång då, för att bevisa att de som var med på nån polarexpedition verkligen kunde åka så långt på så kort tid. Sedan tog nån upp det och gjorde ett modernt lopp för ca 5 år sedan.

Så det är ju ungefär som Vasaloppet som körs till minne av Gustav Vasas skidtur. Nästa år 100- års jubileum. Nordenskiöld körs till minne av detta ”bevis” 1884. Har några år kvar till sitt 10-års jubileum.

Domestique

Aktiv medlem

Japp, det är coolt. Det var en österrikare, Wolfgang Mehl som med sin fru flyttade från Wien till Jokkmokk för tio år sen, som läste historien om hur Adolf Erik Nordenskiöld anordnade loppet för att visa sina belackare att de skidfärder hans mannar utförde på Grönland under den andra Dicksonska expeditionen, var realistiska. Wolfgang fick med Red Bull på tåget och nu har det anordnats några år. 500 deltagare är maxgräns i nuvarande form, och i år hade man haft fullt men amatörklassen ställdes in pga pandemin.
Loppet har vunnits av Andreas Nygaard tre gånger och han hade nog varit på plats i år också om inte Årefjällsloppet flyttats.

GoranS

Aktiv medlem
Denna säsong var det nedanstående uppställning.

Falk och Thorn är ju inte med i matchen nästa säsong.

På damsidan har ju Lundgren inte presterat något vidare i år. Detsamma gäller Settlin och i än högre grad Rönnlund. Jag skulle kunna tänka mig att Lundgren åker ner till B-laget medan Rönnlund och Settlin åker ut från landslagen till nästa säsong.

Om inte Hagström får en A-lagsplats skulle jag bli förvånad.

Sen skulle jag kunna tänka mig att Lindström kommer in i B-laget.

På herrsidan är i mina ögon Burman och Svensson säkra i A-laget. Häggström hade väl inte direkt någon lysande säsong, klart sämre än föregående, men jag misstänker att han blir kvar i A-laget. Jag tror även Calle blri kvar där även om det nu börjar bli väldigt länge sedan han gjorde något att skriva hem om.

A-landslag Dam

Charlotte Kalla, Piteå Elit
Ebba Andersson, Piteå Elit
Emma Ribom, Piteå Elit
Frida Karlsson, Sollefteå Skidor IF
Hanna Falk, Ulricehamns IF
Linn Svahn, Östersunds SK
Jonna Sundling, Piteå Elit
Maja Dahlqvist, Falun/Borlänge SK
Moa Lundgren, IFK Umeå

A-landslag Herr

Calle Halfvarsson, Sågmyra SK
Jens Burman, Åsarna IK
Johan Häggström, Piteå Elit
Oskar Svensson, Falun/Borlänge SK
Viktor Thorn, Ulricehamns IF

Team BAUHAUS Dam

Anna Dyvik, IFK Mora SK
Elina Rönnlund, IFK Umeå
Evelina Settlin, Hudiksvalls IF
Johanna Hagström, Ulricehamns IF
Moa Olsson, Falun/Borlänge SK

Team BAUHAUS Herr

Fredrik Andersson, Piteå Elit
Marcus Grate, IFK Umeå
William Poromaa, Åsarna IK
Trupperna för kommande säsong offentliggjorda. https://www.langd.se/langdlandslaget-sasongen-20212022.6385122-86106.html

xdr

Aktiv medlem
Får tacka alla för tipsen på rullskidor. Blev ett par Elpex F1 Pro med slow hjul. Har hunnit med några turer och är mycket nöjd. Väldigt bra känsla och oväntat likt snöåkning.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer