[OT] Längdskidor - Här diskuterar vi allt som hör längdskidåkning till. Dela gärna din skid-RR här.

ooms

Aktiv medlem
[OT] Längdskidor - Här diskuterar vi allt som hör längdskidåkning till. Dela gärna din skid-RR här.
Vad är nu detta? Har Harsagården skaffat pistmaskin?
334C6216-475E-4C38-9876-9E043CF8DF27.png

Cyklargärna

Aktiv medlem
Nån som brukar få problem med baksida av hälen(hälsenans fäste?) vid åkning, har fått brutalt ont där vilket handikappar både skidåkning och cykling för tillfället, när man spänner vaden vilket är svårt att inte göra då😏
Har vilat några dagar men fick ont direkt idag vid diagonalåkning(för klen att bara staka!)damn..

fiskarn

Aktiv medlem
Nån som brukar få problem med baksida av hälen(hälsenans fäste?) vid åkning, har fått brutalt ont där vilket handikappar både skidåkning och cykling för tillfället, när man spänner vaden vilket är svårt att inte göra då😏
Har vilat några dagar men fick ont direkt idag vid diagonalåkning(för klen att bara staka!)damn..

Fått en gång vid en lång tur på turskidor. Men då var det en annan än vanligt belastning i flera dagar. Aldrig riktigt haft vid vanligt längdåkning.

Cyklargärna

Aktiv medlem
Ja, man kanske inte skulle ha åkt så mycket direkt efter 15-års uppehåll! 🙄 är huvet dumt får kroppen lida heter det ju..

Masjevel

Aktiv medlem
Ja, man kanske inte skulle ha åkt så mycket direkt efter 15-års uppehåll! 🙄 är huvet dumt får kroppen lida heter det ju..
Överbelastning av hälsenan låter väl inte helt orimligt om du ökat belastningen kraftigt på kort tid. Vila från skidåkning, cykling, löpning och kanske anti-inflammatoriskt under några veckor ordineras. :sneaky:

Stumpy

Aktiv medlem
Åkt några varv i Rudan de senaste dagarna. Helt OK sysselsättning för att komma tillbaka från smittan. Nu lär dock snön få lida med 7 plusgrader och blåsigt imorgon.

LFN

Aktiv medlem
Jag gissar att du skulle ha nytta av att träna lite mer balans och kanske rörlighet i fotleden. Stabilitet är viktigt för att kunna åka avslappnat och effektivt.

Cyklargärna

Aktiv medlem
Jag gissar att du skulle ha nytta av att träna lite mer balans och kanske rörlighet i fotleden. Stabilitet är viktigt för att kunna åka avslappnat och effektivt.
Balans var ordet! känner mig som bambi ungefär på skidorna, blev förvånad själv trots att det var länge sen sist hur vinglig jag var, nu har jag också en reumatisk sjukdom som påverkar negativt förstås, träning och rörelse är ändå förbättrande (i lagom dos!) hade kunnat börja i lugnare omfattning med åkningen eftersom det är andra rörelser än vid cykling förstås, någon typ av balansträning vore nog bra.

fiskarn

Aktiv medlem
Tror balans på skidor och skridskor är ganska grenspecifik.

ejma

Aktiv medlem
Kanske av att saxa isiga uppförsbackar, men annars tycker jag att cykling och skridsko ger ganska bra träning av vaderna. Finns ganska många muskler i min kropp som känner av längdskidåkning som tex insidan av låren.

Stumpy

Aktiv medlem
Finns ganska många muskler i min kropp som känner av längdskidåkning som tex insidan av låren.
Har precis inlett längdskidsäsongen. Sjuk träningsvärk i insida lår, men även axlar, rygg och resten av benen. Tur det blev mildväder nu, så man får göra något annat några dagar.

LarsM

Aktiv medlem
Behöver nya skin på mina några år gamla Atomic med "magnetplattor" som skinnen sitter på.
Tänker att det borde funka att ta bort gamla skinnet och klistra dit ett nytt som egentligen är för skidor utan magnetplattor. Någon som gjort det? Vilka skin funkar bäst till detta? Jag vill alltså inte byta hela plattan.

ooms

Aktiv medlem
Behöver nya skin på mina några år gamla Atomic med "magnetplattor" som skinnen sitter på.
Tänker att det borde funka att ta bort gamla skinnet och klistra dit ett nytt som egentligen är för skidor utan magnetplattor. Någon som gjort det? Vilka skin funkar bäst till detta? Jag vill alltså inte byta hela plattan.
Har inte gjort, men om jag skulle göra det skulle jag nog testa med ett annat Atomic Skin, universalvarianten, det är nog mest likt. Frågan är väl hur lätt det är att få bort skinnet som sitter där, iom att det inte är tänkt att tas bort kanske det sitter som berget? Troligtvis är det väl också annat lim på nya skinnet, då de ju är tänkta att kunna tas bort ”enkelt”. Sedan lär väl skinnet behöva klippas/skäras till lite i fram- och bakkant (jag antar det är en wide-platta (ett brett skinn) och inte narrow (två smala skinn du har)?) då skinnen på plattan och de ”lösa” ser lite annorlunda ut.

Vad är anledningen att du vill göra så här, går det inte att få tag på plattorna längre? Jag har inte kollat nyligen, men vet att ex.vis XXL sålde ut dem för ett par år sedan.

Andbo0123

Aktiv medlem
Är på jakt efter ett par nya (styvare)stavar, läs karbon. Är lite rookie när det kommer till området så tips mottages. Budget: max 1500 kr. Vilken stav ger mig mest pang för pengarna så att säga?

LFN

Aktiv medlem
Är på jakt efter ett par nya (styvare)stavar, läs karbon. Är lite rookie när det kommer till området så tips mottages. Budget: max 1500 kr. Vilken stav ger mig mest pang för pengarna så att säga?
I princip alla stavar som kostar runt 1500 och uppåt är jättebra. (Tillräckligt bra för att det inte ska vara någon större skillnad för vanliga dödliga) Går man för högt i pris så kommer man få en fragil stav som går av bara någon blåser på den. Jag tycker det viktigaste är kontrollremmen. På mina händer är Leki, Madshus och Skigo skönast. T ex Swix är helt oanvändbara för mig, blir blåsor direkt.

Den här staven är riktigt bra. Om du inte hittar någon otrolig deal på en rea så är nog det här klart mest pang för peng.

Andbo0123

Aktiv medlem
I princip alla stavar som kostar runt 1500 och uppåt är jättebra. (Tillräckligt bra för att det inte ska vara någon större skillnad för vanliga dödliga) Går man för högt i pris så kommer man få en fragil stav som går av bara någon blåser på den. Jag tycker det viktigaste är kontrollremmen. På mina händer är Leki, Madshus och Skigo skönast. T ex Swix är helt oanvändbara för mig, blir blåsor direkt.

Den här staven är riktigt bra. Om du inte hittar någon otrolig deal på en rea så är nog det här klart mest pang för peng.

Bra input och tack för tips på stav! Jag är helt klart en vanlig dödlig när det kommer till längdskidåkning. Ska köra mitt första vasalopp i vinter så försöker träna så gott det går och lära mig så mycket som möjligt. Har som plan att köra två seedningslopp innan för att slippa starta i led 10, värmdöloppet och engelbrektsloppet (60 km). Kan jag seeda mig till en startplats i led 5-6 får jag nog vara nöjd. Konditionen är kanske som en led 2-4 åkare men teknik snarare 6-7, gissar jag.

fiskarn

Aktiv medlem
Bra input och tack för tips på stav! Jag är helt klart en vanlig dödlig när det kommer till längdskidåkning. Ska köra mitt första vasalopp i vinter så försöker träna så gott det går och lära mig så mycket som möjligt. Har som plan att köra två seedningslopp innan för att slippa starta i led 10, värmdöloppet och engelbrektsloppet (60 km). Kan jag seeda mig till en startplats i led 5-6 får jag nog vara nöjd. Konditionen är kanske som en led 2-4 åkare men teknik snarare 6-7, gissar jag.

Det är helt rätt att satsa på bra stavar :)

ooms

Aktiv medlem
Bättre stavar är helt klart ett lyft för åkningen! En ”nackdel” är dock att har man väl bytt upp sig kan/vill man inte åka med billigare igen, det känns som att nån hällt vatten i stavarna :-)
Men som LFN säger, runt 1500kr är nog en sweet spot. Då är du uppe på en nivå där stavarna är betydligt lättare och styvare än de för runt 500-1000kr, men fortfarande så pass hållbara att de bör klara en vasaloppsstart. Går man upp på de dyraste top-of-the-line blir de snäppet lättare och styvare, men samtidigt känsligare (titta på världscup eller Ski Classics där de ibland knäcker stavar på löpande band).

Andbo0123

Aktiv medlem
Tack för bra input! Bör man köpa ett fodral till kolfiberstavar? Stavarna ligger ju mestadels i takboxen och skvalpar runt.

Poxeman

Aktiv medlem
Om vi fortsätter stavdiskussionen.
Jag har kört slut på mina remmar för andra gången, tyvärr SKI-GOs magnetfäste som inte finns att köpa längre.
Har ni tips på handtag med tillhörande remmar som är bra för skate?

Jon

Aktiv medlem
Angående stavar.
Se till att du hittar rätt längd. Jag gick upp från 145 till 150 cm (jag är 177 cm) för några år sedan. Det gör skillnad i den "nya stakningen". Funderar på att ev. gå upp några cm till. Då ligger jag iofs. över 83% regeln, men jag tävlar å andra sidan inte (så ofta).
Köp gärna till större trugor, de som sitter på är oftast ganska små (race-trugor) och ger dåligt fäste i vanliga motionsspår (ej pistmaskin tillverkade)

ooms

Aktiv medlem
Angående stavar.
Se till att du hittar rätt längd. Jag gick upp från 145 till 150 cm (jag är 177 cm) för några år sedan. Det gör skillnad i den "nya stakningen". Funderar på att ev. gå upp några cm till. Då ligger jag iofs. över 83% regeln, men jag tävlar å andra sidan inte (så ofta).
Köp gärna till större trugor, de som sitter på är oftast ganska små (race-trugor) och ger dåligt fäste i vanliga motionsspår (ej pistmaskin tillverkade)
Intressant. Jag har intrycket att det var i den ”gamla” stakningen det på slutet var ”inne” med för långa stavar, då de användes som hävarmar. På senare år när man mer stakar med hela kroppen behöver man komma upp ”över” stavarna med kroppsvikten har de flesta gått tillbaka mot mer normala stavlängder. Det är egentligen bara vid uppförsstakning det är gynnsamt med långa stavar idag. Iofs har kanske stavlängdsregeln haft inverkan på det, men den är ändå så pass väl tilltagen att går man över den blir diagonalåkningen lidande.

LFN

Aktiv medlem
Ooms har helt rätt. Det finns ingen poäng med för långa stavar. Du kommer få en sämre teknik i diagonalen och vara lite mindre effektiv i stakningen.

fiskarn

Aktiv medlem
Intressant. Jag har intrycket att det var i den ”gamla” stakningen det på slutet var ”inne” med för långa stavar, då de användes som hävarmar. På senare år när man mer stakar med hela kroppen behöver man komma upp ”över” stavarna med kroppsvikten har de flesta gått tillbaka mot mer normala stavlängder. Det är egentligen bara vid uppförsstakning det är gynnsamt med långa stavar idag. Iofs har kanske stavlängdsregeln haft inverkan på det, men den är ändå så pass väl tilltagen att går man över den blir diagonalåkningen lidande.

Håller med. Hade en aning för långa tidigare och kapade ett par tre cm. Tyckte det blev skillnad till det bättre. Tror stavlängdsregeln var väldigt bra, var ju en massa klagomål när den kom som jag minns det. Idag kör väl "alla" iaf i långloppseliten ungefär med den maximalt tillåtna och det verkar ju funka bra för "alla".

Jon

Aktiv medlem
Min huvudsakliga tanke är att man ska inte ha för korta stavar iaf. Jag hade 145 cm till mina 177 cm och det kändes bättre med 150 cm. Så om man använder 0,83 regeln bör man hamna rätt i stavlängd tycker jag.
Observera att olika stavmärken kan skilja i verklig längd trots samma märkning i cm.

fiskarn

Aktiv medlem
Min huvudsakliga tanke är att man ska inte ha för korta stavar iaf. Jag hade 145 cm till mina 177 cm och det kändes bättre med 150 cm. Så om man använder 0,83 regeln bör man hamna rätt i stavlängd tycker jag.
Observera att olika stavmärken kan skilja i verklig längd trots samma märkning i cm.

Ja, det bästa är väl att mäta till reminfästningen. Oftast är det väl totallängd som anges när man köper?

ooms

Aktiv medlem
Ja, det bästa är väl att mäta till reminfästningen. Oftast är det väl totallängd som anges när man köper?
Ja, regeln säger väl att man ska ha pjäxor på sig när man mäter sin längd, och måttet på staven är sedan till reminfästningen. Så tar man bara sin kroppslängd och multiplicerar kan man nog lägga på 2-3 cm när man står i butik och ska välja stav. Jag är 175cm o h kör med 145cm swix-stavar, skulle antagligen kunna gå upp till 147-148 och ändå vara ”laglig”. Har dock testat 150 och det gav ingen vinst i stakning, men märkbar försämring i diagonal, så behåller mina 145. Så jag skulle se 0.83-regeln som absolut max-längd, åtminstone om man vill åka diagonal på ett bra sätt.

fiskarn

Aktiv medlem
Ja, regeln säger väl att man ska ha pjäxor på sig när man mäter sin längd, och måttet på staven är sedan till reminfästningen. Så tar man bara sin kroppslängd och multiplicerar kan man nog lägga på 2-3 cm när man står i butik och ska välja stav. Jag är 175cm o h kör med 145cm swix-stavar, skulle antagligen kunna gå upp till 147-148 och ändå vara ”laglig”. Har dock testat 150 och det gav ingen vinst i stakning, men märkbar försämring i diagonal, så behåller mina 145. Så jag skulle se 0.83-regeln som absolut max-längd, åtminstone om man vill åka diagonal på ett bra sätt.

Ja diagonalar man mycket kan kortare säkert va bra, se Mora-Nisse :) Men jag tycker inte längre är så bra när man stakar på platten heller, men kan säkert ge betydande fördelar uppför. Det kan absolut va värt att testa lite, jag tycker jag märker ganska tydligt skillnad på typ 2 cm.

Stumpy

Aktiv medlem
Finfint konstsnöspår i Rudan imorse. Snurrade några varv med sambon. Fullmåne åt ena hållet och orange himmel åt det andra.

Andbo0123

Aktiv medlem
Senast ändrad:

ooms

Aktiv medlem
Hur står sig denna staven jämfört med t.ex. quantum 3 och ovan nämnda stav från Skigo?
CT1 var en gång i tiden Swix toppstav innan Triac-stavarna kom. För ett par år sedan ersattes CT-serien med Quantum-serien, men det ser ut som att numreringen är samma (bäst stav har lägst nummer). Utifrån det skulle jag säga att CT1 är iaf ett snäpp upp jämfört med Quantum 3. Tittar man på data så verkar den vara lite styvare (28mm vs 30mm), lättare (63 g/mvs 70 g/m), men även lite svagare (63 kp vs 70 kp). Så det blir lite vad man prioriterar, lättare och styvare (i nivå med Quantum 2) men riskerar gå av lättare. Sedan ser det ut som att CT1 har den äldre varianten av handtag och reminfästning.

Skigo-stavarna har jag ingen koll på, så svårare att bedöma.

Carl A

Aktiv medlem
Vad är nu detta? Har Harsagården skaffat pistmaskin?
Visa bilaga 527719
Oh vad najs, tycker jag som gillar hårda spår. Har varit i Harsa ngn handfull ggr 2013-2015 och bara haft mjuka spår, ehuru bra (va ej överdrivet mkt nysnö ngn av gångerna). - om nu prepp m bandvagn är skulden.

Harsa är ett så charmigt ställe.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer