[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, SkiClassics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, SkiClassics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.
Nästan lite kusligt lika tidsavstånd mellan topp-4 i herr- och damloppen i Finland idag:
1637435307668.png

1637435326747.png

NLC

Aktiv medlem
Är det här vi diskuterar Gundes vinst på 15 km i Sarajevo 1984? Eller Sixtens på femmilen i Cortina d'Ampezzo 1956?

NLC

Aktiv medlem
Har kvar OS-mössan från 1984. Dock inga starka minnen från 1956

GoranS

Aktiv medlem
När vi ändå är inne på de tunga loppen, vad anser expertisen om Skärklittsloppet 1963?

ooms

Aktiv medlem
Tar vi diskussionen om kommentatorer och sändningar här också?
För den som är nyfiken är Nent igång nu, med alpint fr Levi denna helg. Jag tittade in litegrann på TV6 igår. De verkar köra ett upplägg likt vinterstudion, men med två programledare (igår Jihde och Ojala). Utöver det experter i studion, men även på plats i Levi.
Vet inte vad jag ska tycka, Jihde och vintersport känns fel, Ojala kändes ovan. Men man vänjer sig väl vid detta också. Får väl se mer nästa helg när det är ”skarpt läge” i Ruka, längdkommenteringen blir ju avgörande för vad man kommer tycka.

GoranS

Aktiv medlem
Ja, nog hör diskussioner kring sändningar och kringsnack hemma i denna tråd. I andra tråden skulle det bli helt fel och att ha en separat tråd för det - nja, känns lite överdrivet såvida det inte spårar ur i långa analyser av studiopersonernas smink, klädval, etc.

Bikzz

Aktiv medlem
Trist att vinterstudion tappat en massa rättigheter... Har följt dom sen start, det är ju veckans höjdpunkt på vintern! Visserligen långlopp istället, men inte riktigt samma sak.
Har redan bestämt att TV6 är kassa, kan omöjligt bli lika bra ....

GoranS

Aktiv medlem
Revansch för Ebba idag eller blir det en dubbel för Frida? Jag slänger in Maja som ett namn för fajten om tredjeplatsen idag. Kalla är nog dock huvudaspiranten för den placeringen.

På herrsidan blir det ju spännande att se om Burman kommer till start och i så fall hur han åker. Och kommer ungtupparna att ta för sig även i fristil?!

ooms

Aktiv medlem
Vad är det mer än VC i längdåkning som de tappat?
VC Alpint. Dock är ju det liksom längd lite uppsplittrat iom att tävlingarna i österrike och Schweiz fortf går i SVT, i alpint är ju det desto fler medan på längdsidan är det väl bara Davos och TdS-inledningen i Lenzerheide.

ooms

Aktiv medlem
Revansch för Ebba idag eller blir det en dubbel för Frida? Jag slänger in Maja som ett namn för fajten om tredjeplatsen idag. Kalla är nog dock huvudaspiranten för den placeringen.

På herrsidan blir det ju spännande att se om Burman kommer till start och i så fall hur han åker. Och kommer ungtupparna att ta för sig även i fristil?!
Ja, Maja klagade lite på vallningen igår. De hade kört på klister och gick ju bra i herrloppet, men till damloppet hade det blivit lite kallare och hon påstod att det frusit i lite. Stämmer det borde hon väl ha lite mer i sig än vad hon fick ut igår.

Stervelo

Aktiv medlem
Men men, den mest intressanta frågan är ju inte adresserad? Eller fyra. :)

Har Kalla "toppat" lite början av säsongen så hon inte kan toklyfta sig till OS, som hon brukar till mästerskap, eller inte?
Hon måste ju kvala in, så har det inte varit förut, väl? Så, bränner hon krutet nu, eller får vi se en sprakande Kalla i OS? Då blir jag nog gråtfärdig.

Var har vi Kalle? Tänk om filuren kunde hålla sig frisk, med bra mage och bra taktik, då kunde vi ha en kille på pallen då och då, kommer det i år? Eller blir det brustna förhoppningar som i princip alla andra år? Det här är en snubbe som verkligen "förtjänar" att få till en säsong med bra försäsong och hålla sig frisk. Han har ju gått ner långt mer än 5 kg i år, kan det göra skillnad? Borde gå grymt mycket bättre uppför, och om världscupen är något så är det "backigt".

Sen tror jag inte det blir någon växling på någon tron i damskidåkningen alls, Johaug kommer att käka upp allt. Det ska vara någon bana som kanske kan passa någon som är tyngre som hon kan få pisk på, om hon har en halvdan dag. Typ som förut.

Svenskorna kommer äga sprinten.

Två unga killar på pallen, i herrarnas längd, det var inte en dag för tidigt, kommer någon av dem att kunna vara med i år? Ser man på Poromaa så är svaret nej?

Stervelo

Aktiv medlem

Ebba menade ju på att hon lallat första halvan av loppet igår, så det blir superspännande. Sen det är väl skate idag? Var finns Kalla då? Hennes klassiska brukar ju vara en nivå, ibland 3, under hennes skate. Jag tror Frida tar det och att Kalla är lite närmre än igår. Samma ordning på prispallen.

ooms

Aktiv medlem
Nja, på senare år har Kalla varit mer jämn i disciplinerna, snarare så att hon presterat lite bättre i klassiskt.

GoranS

Aktiv medlem
Nja, på senare år har Kalla varit mer jämn i disciplinerna, snarare så att hon presterat lite bättre i klassiskt.
Håller med. För 10 år sen var Kalla klart bättre i fristil men nu är det nog mer dagsform som avgör vad som går bäst.

GoranS

Aktiv medlem
Men men, den mest intressanta frågan är ju inte adresserad? Eller fyra. :)

Har Kalla "toppat" lite början av säsongen så hon inte kan toklyfta sig till OS, som hon brukar till mästerskap, eller inte?
Hon måste ju kvala in, så har det inte varit förut, väl? Så, bränner hon krutet nu, eller får vi se en sprakande Kalla i OS? Då blir jag nog gråtfärdig.

Var har vi Kalle? Tänk om filuren kunde hålla sig frisk, med bra mage och bra taktik, då kunde vi ha en kille på pallen då och då, kommer det i år? Eller blir det brustna förhoppningar som i princip alla andra år? Det här är en snubbe som verkligen "förtjänar" att få till en säsong med bra försäsong och hålla sig frisk. Han har ju gått ner långt mer än 5 kg i år, kan det göra skillnad? Borde gå grymt mycket bättre uppför, och om världscupen är något så är det "backigt".

Sen tror jag inte det blir någon växling på någon tron i damskidåkningen alls, Johaug kommer att käka upp allt. Det ska vara någon bana som kanske kan passa någon som är tyngre som hon kan få pisk på, om hon har en halvdan dag. Typ som förut.

Svenskorna kommer äga sprinten.

Två unga killar på pallen, i herrarnas längd, det var inte en dag för tidigt, kommer någon av dem att kunna vara med i år? Ser man på Poromaa så är svaret nej?
Långt mer än 5 kg? Var det inte snack om att målet var att gå ner 4 kg?

Mats65

Aktiv medlem
Alpint har väl Nent tagit över också?
Rättigheterna Nent Group köpt från 2021:

– Världsmästerskapen 2023 och 2025 i längdskidåkning, alpint, backhoppning, nordisk kombination, snowboard, freestyle och freeskiing.

– Världscupen i alpint
– Världscupen i längdskidåkning
– Världscupen i backhoppning
– Världscupen i nordisk kombination
- Världscupen i snowboard
– Världscupen i freestyle och freeskiing (skicross, puckelpist, aerials, big air, slopestyle & halfpipe)

Under säsongen 2021/2022 har SVT dock fortfarande rättigheter att visa världscupen i skidskytte samt alla tävlingar för alpint och längd i Schweiz och Österrike.

Allt enligt https://www.akaskidor.se/artiklar/artiklar/20190611/svt-tappar-rattigheterna-for-skidakning/

GoranS

Aktiv medlem
Ja, Maja klagade lite på vallningen igår. De hade kört på klister och gick ju bra i herrloppet, men till damloppet hade det blivit lite kallare och hon påstod att det frusit i lite. Stämmer det borde hon väl ha lite mer i sig än vad hon fick ut igår.
Jag baserade det också lite på att hon gjorde bra resultat på just 10 km fritt i säsongspremiären i fjol då hon var solklar trea.
1637488471319.png

GoranS

Aktiv medlem
Jag tyckte det senaste jag läste var över 6 kg?
För en månad sen var beskedet att han hade gått ner två kg men ville ner två kg till.

Skulle han ha gått ner över 4 kg på en månad är jag inte förvånad om det går segt nu.

GoranS

Aktiv medlem
Rättigheterna Nent Group köpt från 2021:

– Världsmästerskapen 2023 och 2025 i längdskidåkning, alpint, backhoppning, nordisk kombination, snowboard, freestyle och freeskiing.

– Världscupen i alpint
– Världscupen i längdskidåkning
– Världscupen i backhoppning
– Världscupen i nordisk kombination
- Världscupen i snowboard
– Världscupen i freestyle och freeskiing (skicross, puckelpist, aerials, big air, slopestyle & halfpipe)

Under säsongen 2021/2022 har SVT dock fortfarande rättigheter att visa världscupen i skidskytte samt alla tävlingar för alpint och längd i Schweiz och Österrike.

Allt enligt https://www.akaskidor.se/artiklar/artiklar/20190611/svt-tappar-rattigheterna-for-skidakning/
Nu säger jag inte att jag tycker att de ska göra det, men om de nu upplever att problemet att konkurrera är att de vill köpa rättigheter för bara Sverige medan NG är villiga att betala för hela Norden och YLE och NRK sitter i samma båt, varför går de då inte samman med sina nordiska kollegor och lämnar ett gemensamt bud? Känns lite handlingsförlamat.

I princip kan jag dock tycka det är helt OK att public service inte betalar stora summor för underhållningsprogram, vilket väsentligen är vad sportsändningar är.

GoranS

Aktiv medlem
Vad är det för idiotfråga "Och målet är att så många som möjligt ska ta sig upp och komma ut och åka världscup?" (eller något i den stilen)? Klart som f-n att målet är att de åkare de satsar på ska komma ut och köra världscup. Vore ju rätt sensationellt om svaret vore "Nej, Emil och Nisse vill vi inte se köra VC. Där vill vi att de ska bli stabila åkare på platser mellan 10 och 15 på nationella elittävlingar. Mer än så skulle vi se som ett misslyckande.".

GoranS

Aktiv medlem
Kommer Hedi Weng att lyckas hänga med Johaug idag i Beitostølen? De två startar återigen näst sist och sist.

GoranS

Aktiv medlem
Jag tror också att Johaug kommer att vara den som är bäst. Det man ev. kan hoppas på är att Ebba och Frida kan vara närmre i år. De är fortfarande unga och bör ha en större utvvecklingspotential än Johaug som rimligen inte kan göra mer än marginella förbättringar.

Stervelo

Aktiv medlem
Jag tror också att Johaug kommer att vara den som är bäst. Det man ev. kan hoppas på är att Ebba och Frida kan vara närmre i år. De är fortfarande unga och bör ha en större utvvecklingspotential än Johaug som rimligen inte kan göra mer än marginella förbättringar.
Det borde vara så, men vi har inte sett mycket av det, jag tror inte vi får se det i år heller. Möjligen kan Frida komma god tvåa, lite närmre än andra, hon kör ju också duracellstilen, de som kan göra det verkar ha en framgång, post björgen och kalla.

Stervelo

Aktiv medlem
För en månad sen var beskedet att han hade gått ner två kg men ville ner två kg till.

Skulle han ha gått ner över 4 kg på en månad är jag inte förvånad om det går segt nu.
Snokade lite, jag måste lagt ihop önskade fyra totalt, med de två han gått ner, summa sex kilo. :)

GoranS

Aktiv medlem
Bara en Weng (Heidi) till start i Norge idag vad det verkar som.

Stervelo

Aktiv medlem
Han såg knallröd och lite uppgiven ut, så kommer fallet eller döljer han sitt fighting face bättre?

GoranS

Aktiv medlem
Undrar om Haga satsade lite väl hårt i starten. Brukar väl inte vara den som går ut hårdast om jag minns rätt!?

GoranS

Aktiv medlem
Nja, Haga tar ledningen med 15 s halvvägs och har drygat ut rejält mot övriga.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer