Kul att damerna är så jäkla starka. Med förstärkning av Sundling och Svahn så är det nästan orättvist mot de andra nationerna. Synd att de håller i traditionen att sabba för varandra i Rukka.
Edvin och Calle tycker jag får klart godkänt.
Viaplay får som vanligt rejält underkänt. De är så jävla usla på att kommentera. Om man inte redan är rejält insatt och kraftigt intresserad så har man ingen chans att få hjälp på traven. Allt som händer kommenteras med kraftig fördröjning. När det sker något spännande så sitter de och pratar om något annat.
Jag ger klart godkänt även till Danielsson. Andra VC-starten och 20:e plats.
Vad gäller Calle får man väl säga att en finalplats ändå är bra. Inte ofta han får till sådana numera. Förvisso med ryssarna borta, men hellre femma än att han strular bort det i kvarten.
Oskar Svensson får däremot inte godkänt. För defensiv öppning (41:a, 3,7 sekunder efter vid 0,7 km) och en halvsekund från att gå vidare är inte där man vill ha honom. Får väl hoppas han kommer igång bättre vad det lider.
Poromaa är i mina ögon rätt väntat att han missar att gå vidare. Visst, tuff backe, men jag tror han skulle behöva en minuts längre segertid och en del kupering på den minuten för att han ska ha hygglig chans.
Kul att Hagström fajtades så bra på upploppet och lyckades få fram tån bra vid målgången. Sen hade det varit intressant att se vad som hänt om Maja inte gått i backen in på upploppet.
Hallqvist är väl ungefär det man kunde hoppas på. Vidare från kvalet och inte helt avhakad i kvarten.
Vad gäller Dyvik hade man kanske kunnat hoppas på lite mer. Inte helt säker på att Ruka-banan egentligen är den som passar henne bäst.
Frida kommer får inte till det med positionerna i semin men jag undrar om hon hade räckt till ändå. Kändes inte som det nödvändiga trycket fanns där i backen.
I övrigt var det ju som befarat väldigt norskt på herrsidan och Kläbo ser ut att bli tuff att tas med denna säsong. Å andra sidan, som du säger, om/när Svahn och Sundling kommer tillbaka och gör det i gammal god form kan ju svenskorna bli rätt jobbiga för övriga nationer i sprint.