[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, SkiClassics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.

HejaSverige!

Aktiv medlem
[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, SkiClassics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.
Ja, snacka om att döda en sport, tragiskt!
kommer inte att gynna längdåkningen direkt.

uandt

Aktiv medlem
Eller få fler att gå direkt till Viaplay vilket är det de önskar
Har ju tjatat om det här men direkt eller indirekt betalar ni ju redan rätt mycket stålar för att få tv6 och annan reklamskit. Om ni inte direkt kan säga upp eländet är det kanske dags att skriva en liten motion till föreningen?

KungJulian

Aktiv medlem
Har ju tjatat om det här men direkt eller indirekt betalar ni ju redan rätt mycket stålar för att få tv6 och annan reklamskit. Om ni inte direkt kan säga upp eländet är det kanske dags att skriva en liten motion till föreningen?
Nu har jag iofs varken TV6 eller Viaplay. Och vad min förening anbelangar är jag både kassör, ordförande, suplleant och misstänksam medlem i ett, så beslutsgången borde kunna vara kort. men sånt där vet man ju aldrig.

Men kul med Ribom! Och Calle som femma är också väldigt bra.

UG

Ny medlem
Genomlider detta på reklamfyllda TV6. Plötsligt känns 375:-/mån för Viaplay prisvärt…
Glöm inte vad som gjort all reklam möjlig. 1/12 2020 ändrades lagen så att man kunde gå från att högst få visa reklam 12 min per timme till att man nu får sända reklam under högst 20 procent av tiden mellan kl. 06.00 och 18:00 och 20 procent av tiden mellan kl. 18.00 och 24.00. Så nu kan man under intressanta sändningar fylla på med hur mycket som helst och sen hålla igen på mindre intressanta tider. Det gjordes visst för att man var oroliga för att företagen skulle få det svårt pga Covid. Skönt att veta att man värnade om låneföretagen och spelbolagen...

LFN

Aktiv medlem
Kul att damerna är så jäkla starka. Med förstärkning av Sundling och Svahn så är det nästan orättvist mot de andra nationerna. Synd att de håller i traditionen att sabba för varandra i Rukka.

Edvin och Calle tycker jag får klart godkänt.

Viaplay får som vanligt rejält underkänt. De är så jävla usla på att kommentera. Om man inte redan är rejält insatt och kraftigt intresserad så har man ingen chans att få hjälp på traven. Allt som händer kommenteras med kraftig fördröjning. När det sker något spännande så sitter de och pratar om något annat.

ooms

Aktiv medlem
Men var det nån reklam under själva loppen? Jag såg iofs bara från de sista herrkvartarna och framåt, och det var ju reklam mellan några lopp men inte var det under loppen?

bsandborgh

Aktiv medlem
Var inte produktionen osedvanligt usel? Herrfinalens sista 15 (typ) sekunder hade enbart Klæbo i bild!

GoranS

Aktiv medlem
Var inte produktionen osedvanligt usel? Herrfinalens sista 15 (typ) sekunder hade enbart Klæbo i bild!
Ja, den biten var verkligen ett typexempel på hur en inkompetent producent gör - bara visa den solklara segraren och helt ignorera det där det fanns spänning, d.v.s. kampen om platserna där bakom.

Senast ändrad:

GoranS

Aktiv medlem
Kul att damerna är så jäkla starka. Med förstärkning av Sundling och Svahn så är det nästan orättvist mot de andra nationerna. Synd att de håller i traditionen att sabba för varandra i Rukka.

Edvin och Calle tycker jag får klart godkänt.

Viaplay får som vanligt rejält underkänt. De är så jävla usla på att kommentera. Om man inte redan är rejält insatt och kraftigt intresserad så har man ingen chans att få hjälp på traven. Allt som händer kommenteras med kraftig fördröjning. När det sker något spännande så sitter de och pratar om något annat.
Jag ger klart godkänt även till Danielsson. Andra VC-starten och 20:e plats.

Vad gäller Calle får man väl säga att en finalplats ändå är bra. Inte ofta han får till sådana numera. Förvisso med ryssarna borta, men hellre femma än att han strular bort det i kvarten.

Oskar Svensson får däremot inte godkänt. För defensiv öppning (41:a, 3,7 sekunder efter vid 0,7 km) och en halvsekund från att gå vidare är inte där man vill ha honom. Får väl hoppas han kommer igång bättre vad det lider.

Poromaa är i mina ögon rätt väntat att han missar att gå vidare. Visst, tuff backe, men jag tror han skulle behöva en minuts längre segertid och en del kupering på den minuten för att han ska ha hygglig chans.

Kul att Hagström fajtades så bra på upploppet och lyckades få fram tån bra vid målgången. Sen hade det varit intressant att se vad som hänt om Maja inte gått i backen in på upploppet.

Hallqvist är väl ungefär det man kunde hoppas på. Vidare från kvalet och inte helt avhakad i kvarten.

Vad gäller Dyvik hade man kanske kunnat hoppas på lite mer. Inte helt säker på att Ruka-banan egentligen är den som passar henne bäst.

Frida kommer får inte till det med positionerna i semin men jag undrar om hon hade räckt till ändå. Kändes inte som det nödvändiga trycket fanns där i backen.

I övrigt var det ju som befarat väldigt norskt på herrsidan och Kläbo ser ut att bli tuff att tas med denna säsong. Å andra sidan, som du säger, om/när Svahn och Sundling kommer tillbaka och gör det i gammal god form kan ju svenskorna bli rätt jobbiga för övriga nationer i sprint.

Senast ändrad:

Storklas

Aktiv medlem
För en okunnig ser Kläbo ut att vara bra på att "glida" på något sätt. Han rycker och skaffar sig några meter på krönet och behåller sedan förspårånget utför (eller tom drygar ut). Det känns som att andra som går ut först över ett krön med bara några meters försprång blir ifattglidna. Har Kläbo bättre teknik eller har han helt enkelt bättre koll på exakt hur många meter han måsta ha?

GoranS

Aktiv medlem
Har för mig att det när han dök upp sades att han kunde gå med lite mindre fäste pga springstilen uppför. Nu använder ju alla den i ett lopp som detta, så jag har lite svårt att se att det skulle hålla som förklaring.

Han är ju sen bra på att bygga fart i kurvor så kanske är det så att han förutom att skapa luckan i meter också har högre fart än konkurrenterna, då kommer ju luckan initialt att öka och det blir lättare att få så stor lucka att fördelen vad gäller luftmotstånd i stort försvinner för de bakom.

Andra hypoteser skulle kunna vara bra vallare eller att han står bra på skidorna. Pratas ju i alla fall i alpint om bra glidare. Kanske finns något sådant även i längdskidåkning?! Har för mig att jag för en massa år sen såg ngt inslag om en backhoppare (Simon Ammann kanske) där det diskuterades att olika hoppare är olika bra på att få skidorna att gå bra i spåret.

Eller så har han bara sålt sin själ till skidglidsdjävulen.

GoranS

Aktiv medlem
Tätt i herrarnas lopp Gålå.

1669457332830.png

WSMC

Aktiv medlem
Glöm inte vad som gjort all reklam möjlig. 1/12 2020 ändrades lagen så att man kunde gå från att högst få visa reklam 12 min per timme till att man nu får sända reklam under högst 20 procent av tiden mellan kl. 06.00 och 18:00 och 20 procent av tiden mellan kl. 18.00 och 24.00. Så nu kan man under intressanta sändningar fylla på med hur mycket som helst och sen hålla igen på mindre intressanta tider. Det gjordes visst för att man var oroliga för att företagen skulle få det svårt pga Covid. Skönt att veta att man värnade om låneföretagen och spelbolagen...
Än så länge från dagens sändning: 8 minuter skidor, 2 minuter reklam, 8 minuter skidor och 2 minuter reklam.
Bra start av Dahlkvist till första och andra tidspasseringen. Dock har hon tidigt (5) startnummer.
Kan det bli en topp 10 placering idag månne?

GoranS

Aktiv medlem
Än så länge från dagens sändning: 8 minuter skidor, 2 minuter reklam, 8 minuter skidor och 2 minuter reklam.
Bra start av Dahlkvist till första och andra tidspasseringen. Dock har hon tidigt (5) startnummer.
Tveksam till topp-10. Mellan 10 och 15 skulle jag gissa.

Fast det är ju rätt tunt startfält så kanske.

WSMC

Aktiv medlem
Ja, får se vad det är värt när de normalt sett starkare åkarna börjar trilla in.

WSMC

Aktiv medlem
Stark start av Frida Karlsson. Ledning med 10 sek vid första tidspasseringen.

GoranS

Aktiv medlem
Undrar om inte Frida lite föll in i gamla synder med för hård öppning. Leder med fyra sekunder efter 1,1 km.

WSMC

Aktiv medlem
Dahlqvist verkar ha avslutat starkt. Tar in ca 4 sek på ledande Kalvå sista 2 km.

WSMC

Aktiv medlem
Ingen norska på pallen i ett distanslopp i världscupen.
När hände det senast?

GoranS

Aktiv medlem
Bra gissning!

GoranS

Aktiv medlem
Ingen norska på pallen i ett distanslopp i världscupen.
När hände det senast?
10 km F masstart i Oberstdorf på nyårsafton 2021. Diggins, Frida och Sorina på pallen.

I lopp med intervallstart får man gå tillbaka två dagar till och landar på en pall med Niskanen, Ebba och Nepryaeva.

Och om man vill ha lopp utanför TdS landar man tillbaka Davos 13/12 2020 men då var norskorna hemma pga pandemin om jag inte minns galet. Pallen var då Brennan, Stupak och Swirbul.

Sen var det en pall med Niskanen, Fähndrich och Nepryaeva i Cogne 17/2, 2019. Norge hade ett lag på plats men var ju ett B-lag.

Norskt B-lag var det även på skiathlonen på för-OS 2017 då skiathlonen bjöd på pallen Kowalczyk, Stephen och Ishida.

Hm, får fortsätta sen i jakten på ett icke-TdS lopp med norskfri pall på damsidan då de hade A-laget på plats.

GoranS

Aktiv medlem
Ser ut att kunna bli pall för Myhlback idag. Persson gissar jag tar det.

WSMC

Aktiv medlem
10 km F masstart i Oberstdorf på nyårsafton 2021. Diggins, Frida och Sorina på pallen.

I lopp med intervallstart får man gå tillbaka två dagar till och landar på en pall med Niskanen, Ebba och Nepryaeva.

Och om man vill ha lopp utanför TdS landar man tillbaka Davos 13/12 2020 men då var norskorna hemma pga pandemin om jag inte minns galet. Pallen var då Brennan, Stupak och Swirbul.

Sen var det en pall med Niskanen, Fähndrich och Nepryaeva i Cogne 17/2, 2019. Norge hade ett lag på plats men var ju ett B-lag.

Norskt B-lag var det även på skiathlonen på för-OS 2017 då skiathlonen bjöd på pallen Kowalczyk, Stephen och Ishida.

Hm, får fortsätta sen i jakten på ett icke-TdS lopp med norskfri pall på damsidan då de hade A-laget på plats.
Tack för utförligt svar.
Jag misstänkte nog att det inte var så väldigt länge sedan, men magkänslan sa +30 år sedan :giggle:

GoranS

Aktiv medlem
Damernas lopp i grafisk form. Först med Ebba som referens:
1669463793863.png

Och sedan en lite mer "balanserad" variant med Pärmäkoski som riktmärke:
1669463855916.png

Notervärt/spekulationer
  • Stark avslutning av Heidi Weng
  • Ilar tappar ordentligt på andra varvet
  • Ebba går inte så starkt mellan 6,1 och 8,1 men från 8,1 till mål är det bara Heidi som är raskare
  • Fridas öppning tror jag är lite för hård
  • Niskanen går hårt i början på andra varvet men får sen betala för det

GoranS

Aktiv medlem
Tack för utförligt svar.
Jag misstänkte nog att det inte var så väldigt länge sedan, men magkänslan sa +30 år sedan :giggle:
Vad jag hittar är den senaste gången innan idag som det inte var norskt på pallen i ett VC-distanslopp med intervallstart utanför TdS i Davos 12/12-2009 då topp-10 var:
1669464385391.png

GoranS

Aktiv medlem
Slind tog hem damernas lopp i Gålå efter en stark avslutning. Låg trea vi 8,5 km, 3 sekunder efter Bergane och 2 sekunder efter Janatova.

1669465668045.png

GoranS

Aktiv medlem

GoranS

Aktiv medlem
Svenska damerna i Ruka idag:

1) Ebba
2) Frida, +6
8) Maja, +31
11) Moa, +41
18) Emma, +1.04
43) Johanna, +2.17

Något säger mig att herrarna inte kommer att lyckas lika bra.

WSMC

Aktiv medlem
Svenska damerna i Ruka idag:

1) Ebba
2) Frida, +6
8) Maja, +31
11) Moa, +41
18) Emma, +1.04
43) Johanna, +2.17

Något säger mig att herrarna inte kommer att lyckas lika bra.
Tyvärr hade jag inte blivit jätteförvånad om vi inte får någon topp 10.
Men vi kan så klart även få in Rosjö, Halfvarsson, Porroma och Burman på topp 10 om det vill sig väl.
Svårt att säga när det är VC-premiär. Sen får vi inte glömma Anger som gör VC-debut på distans.
Kan han komma topp 20 tycker jag han får klart godkänt.

Topp