[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, SkiClassics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, SkiClassics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.
Skulle bli väldigt förvånad om Burman eller Rosjö blir topp-10. Calle eller Wille mindre förvånad, men inte heller förvånad om de är utanför topp-10.

Tror att Anger kommer att vara den enda svenska herråkare som tar ledningen när han går i mål. Topp-20 vore helt klart bra för honom.

GoranS

Aktiv medlem
Tror att Anger kommer att vara den enda svenska herråkare som tar ledningen när han går i mål. Topp-20 vore helt klart bra för honom.
Jepp, så blev det. Ledningen dock rök snabbt.

1669467310143.png

GoranS

Aktiv medlem
Med tanke på att Kläbo brukar avsluta starkt lär han bli svår att tas med idag.

GoranS

Aktiv medlem
Synd att Poromaa öppnade så hårt. Tidigare har han ju varit bra på att hitta utgångsfarten.

GoranS

Aktiv medlem
Sex av sex pallplatser för norska herrarna hittills denna säsong. När spricker sviten och vem gör det?

GoranS

Aktiv medlem
Jag undrar om ngn av kommentatorerna har rätt angående Kläbo. Jag tror vare sig han kommer att vänta in eller bara gasa på. Min gissning är att han startar i ett balanserat tempo och det är mkt möjligt att några kommer ikapp och gör de det så låter han dem dra och spurtar ner dem på slutet. Kommer de inte ikapp så matar han på och har krafter att dra ifrån om det blir lurpassande bland de där bakom.

BFS

Aktiv medlem
Kläbo har en bra strategi. Åka ifrån de andra, eller vänta på spurt och vara snabbast i spurten.

GoranS

Aktiv medlem
Om man har bäst kapacitet att åka fort och är raskast i spurten blir man naturligtvis besvärlig att tas med. Calle misstänker jag dock skulle kunna lyckas med att strula till det ändå. När man som JHK istället är taktiskt driven blir det dock väldigt svårt.

BFS

Aktiv medlem
Är man snabbast är det lättare att använda det kortet än om man inte är snabbast. Är man otaktisk kan man såklart slarva bort sitt/sina kort.

GoranS

Aktiv medlem
Vallning/skidpreparering är ju en sak som kan fälla en sådan åkare. I jaktstarter och masstarter finns ju dessutom alltid momentet med materialproblem eller vurpor orsakade av andra åkare.

GoranS

Aktiv medlem
Det räcker med att vara näst bäst för att inte vinna. Det är små marginaler (för dem som inte heter Kläbo).
Om Kläbo har bäst kapacitet och är bäst på att spurta tycker jag det är rätt rimligt att han vinner/är favorit att vinna.

GoranS

Aktiv medlem
Herrarnas lopp i grafisk form med Calle som referens.

1669471840928.png

Några saker jag noterar:
  • Kläbo är överlägsen på varv två.
  • Bakom Kläbo är Golberg och Nyenget klart bättre än resten på andra rundan.
  • Poromaa är den som tydligast öppnade för hårt och fick sota för det på varv två.
  • Även Stenshagen tappar en del på andra varvet.
  • Brugger är från 6,1 km till mål väsentligen jämn med Nyenget.

Senast ändrad:

GoranS

Aktiv medlem
Svenska damerna i Ruka idag:

1) Ebba
2) Frida, +6
8) Maja, +31
11) Moa, +41
18) Emma, +1.04
43) Johanna, +2.17

Något säger mig att herrarna inte kommer att lyckas lika bra.
Stämde, även om jag får säga att de lyckades lite bättre än jag trott. Resultaten blev (placering halvvägs inom parentes):

4) Calle, +33 (1)
9) Wille, +48 (2)
17) Edvin, +1.09 (15)
19) Jens, +1.12 (27)
29) Eric, +1.24 (21)
36) Leo, +1.29 (29)

Så Jens plockade åtta placeringar andra varvet medan de andra fem tappade på andra varvet placeringsmässigt.

Senast ändrad:

ooms

Aktiv medlem
Det jag undrar lite över är att Calle alltid tycker det är svårt att hitta rätt öppningsfart. Samma sak sade han idag. Normalt är ju detta nåt man lär sig med erfarenhet och rutin, så lite fundersam blir man.

GoranS

Aktiv medlem
Om man jämför mellanpartiet (1,1-3,1 km resp. 6,1-8,1 km) på de två varven hade svenskarna följande tider:

Varv 1Varv 2
Calle4.505.05
Wille4.515.11
Edvin4.575.07
Jens5.015.10
Eric5.015.14
Leo5.025.15

Tittar man på Kläbo hade han 4.50 resp. 4.53.

GoranS

Aktiv medlem
Det jag undrar lite över är att Calle alltid tycker det är svårt att hitta rätt öppningsfart. Samma sak sade han idag. Normalt är ju detta nåt man lär sig med erfarenhet och rutin, så lite fundersam blir man.
Har slutat undra över detta och konstaterar bara att han verkar sakna denna förmåga. Förmodligen något genetiskt! :sneaky:

Mer oroad över Poromaa som verkar gå från sund öppningsfart till Calleöppningsfart.

KungJulian

Aktiv medlem
Ja, men det man får säga till hans försvar just idag är att det ändå är premiärhelg för världscupen. Hör vi samma ska sägas i februari är det mer märkligt (och det har väl iofs hänt).

GoranS

Aktiv medlem
Funderar lite på hur det kommer att bli i damernas jaktstart imorgon. Jag gissar att Frida kommer att gå ut hårt för att komma ikapp Ebba. Kommer de sen att samarbeta och försöka hålla undan för de bakifrån eller kan det komma ikapp fler åkare? Hennig uppfattar jag som lite vassare i klassisk och Kalvå har jag inte inte riktigt koll på. Vann ju dock i båda stilarna i norska premiären.

Sen är det ju inga stora luckor mellan åkarna bakåt i fältet så det kommer säkert att bli att nästan alla öppnar hårt och hoppas komma med i en bra grupp som kan hjälpa dem uppåt i fältet. Det är f.ö. en sak som jag inte riktigt gillar med jaktstart. En skillnad på några sekunder i dagens lopp kan ge väldigt stort utslag i placering imorgon om det är så att de sekunderna är skillnaden mellan att du kan komma med i en grupp med en dragvillig åkstark åkare och därmed kan få hjälp att åka uppåt i listan kontra om du inte kommer med i den gruppen och kanske får göra allt jobb själv.

Senast ändrad:

Storklas

Aktiv medlem
Har för mig att det när han dök upp sades att han kunde gå med lite mindre fäste pga springstilen uppför. Nu använder ju alla den i ett lopp som detta, så jag har lite svårt att se att det skulle hålla som förklaring.

Han är ju sen bra på att bygga fart i kurvor så kanske är det så att han förutom att skapa luckan i meter också har högre fart än konkurrenterna, då kommer ju luckan initialt att öka och det blir lättare att få så stor lucka att fördelen vad gäller luftmotstånd i stort försvinner för de bakom.

Andra hypoteser skulle kunna vara bra vallare eller att han står bra på skidorna. Pratas ju i alla fall i alpint om bra glidare. Kanske finns något sådant även i längdskidåkning?! Har för mig att jag för en massa år sen såg ngt inslag om en backhoppare (Simon Ammann kanske) där det diskuterades att olika hoppare är olika bra på att få skidorna att gå bra i spåret.

Eller så har han bara sålt sin själ till skidglidsdjävulen.
Ahh det med fäste har jag nog också hört och det att han kan bygga fart. Utesluter dock inte skidglidsdjävulen (som jag gissar är norsk)

LFN

Aktiv medlem
För en okunnig ser Kläbo ut att vara bra på att "glida" på något sätt. Han rycker och skaffar sig några meter på krönet och behåller sedan förspårånget utför (eller tom drygar ut). Det känns som att andra som går ut först över ett krön med bara några meters försprång blir ifattglidna. Har Kläbo bättre teknik eller har han helt enkelt bättre koll på exakt hur många meter han måsta ha?
Som jag ser det finns det tre tekniska inslag i glidet (som inte har med valla, skidval och struktur att göra). Det ena är ingångsfarten, vilket Kläbo såg att ha mest av. Han tryckte på bra och fick en lucka. Sen är det optimalt att ha en helt plan skida utför, vilket är jäkligt svårt. Man parerar småsaker hela tiden och då kantar man skidan. Kläbo är jäkligt stabil. Slutligen är det positionen i fartställning, och där är det ganska dött lopp mellan toppåkarna.

Sunlake

Aktiv medlem
Ahh det med fäste har jag nog också hört och det att han kan bygga fart. Utesluter dock inte skidglidsdjävulen (som jag gissar är norsk)
Sen skulle jag tro att han har första tjing på att plocka ut flest och kunna välja bäst skidor i Fischerfabriken också med tanke på hur viktig han är för dom.

Octagon

Aktiv medlem
Sen skulle jag tro att han har första tjing på att plocka ut flest och kunna välja bäst skidor i Fischerfabriken också med tanke på hur viktig han är för dom.
Hmm, med tanke på hur många skidor Fischer tillverkar tror jag inte att nummer 2 i kön har speciellt mycket sämre urval när Kläbo varit och hämtat sina par.

Såg ni förresten att Madshus Intervjuskidor är lila medan åkskidorna fortfarande är röda. För nåt år sen hade Fischer gula Intervjuskidor och svarta för åkning.

Foss

Aktiv medlem
Några reflektioner: Calle verkar ha vuxit och åker bättre i år än tidigare. Hans forcering av backen i sprinten imponerade på mig. I Bruksvallarna tycker jag han hittade bättre öppningsfart än vad han brukar. Det blir nog många topp tio i kommande säsong.

På damsidan tror jag det blir minst två svenska pallplaceringar. Den tredje skulle kunna tillfalla Heidi Häng (weng) som är grym hängåkare å gynnas av jaktstart om loppet faller ut på rätt sätt.

Köp & Sälj

Topp