[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, SkiClassics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.

ooms

Aktiv medlem
[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, SkiClassics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.
Det är ju lite märkligt att det kan vara tillåtet att överskrida markeringarna om man inte tjänat något på det, men förbjudet om man tjänat på det. Blir ju ganska godtyckligt.
Ja, men det måste ju finnas utrymme för godtycke om man ska kunna gynna vissa länder!

ooms

Aktiv medlem
Tråkigt med diskningen men en Calle i vad det verkar högform gör ju säsongen intressant.
Vi får hoppas att han ökat motståndskraften mot sjukdom också, annars bedömer jag oddsen för att det kommer ett sjukdomsbesked under veckan som extremt låga. Men det gjorde jag efter Bruksvallarna också…

fiskarn

Aktiv medlem
Vi får hoppas att han ökat motståndskraften mot sjukdom också, annars bedömer jag oddsen för att det kommer ett sjukdomsbesked under veckan som extremt låga. Men det gjorde jag efter Bruksvallarna också…

Faderskapet kanske medför ökad motståndskraft.. vem vet..

Storklas

Aktiv medlem
Visar väl att det inte är trivialt att skaffa sig en bra skidteknik. Vet inte hur hennes skidåkande och skidskolning såg ut i yngre år.
En legend! Fortfarande ganska hyffsad och första start i världskuppen 2001 (då tävlade ju fortfarande e.g. Thomas Alsgaard etc). Två podium platser, 2009 och 2017 så hon sprider ju ut formtopparna. Nästa pallplats om 3-5 år.

GoranS

Aktiv medlem
En legend! Fortfarande ganska hyffsad och första start i världskuppen 2001 (då tävlade ju fortfarande e.g. Thomas Alsgaard etc). Två podium platser, 2009 och 2017 så hon sprider ju ut formtopparna. Nästa pallplats om 3-5 år.
Menar du att Ishida är en legend eller att det är en legend att det inte är trivialt att skaffa sig en bra skidteknik?

ooms

Aktiv medlem
Dessutom relativt flitigt deltagande i långloppen parallellt med VC-karriären!

GoranS

Aktiv medlem
Norska trupper till helgens VC:

10 km F:
Iver Tildheim Andersen
Pål Golberg
Hans Christer Holund
Emil Iversen
Johannes Hösflot Klæbo
Simen Hegstad Krüger
Håvard Moseby
Martin Löwström Nyenget
Sjur Röthe
Edvard Sandvik
Mattis Stenshagen
Didrik Tönseth

Sprint F:
Harald Astrup Arnesen
Ansgard Evensen
Pål Golberg
Mats William Jensen
Johannes Hösflot Kläbo
Thomas Helland Larsen
Simen Myhre
Even Northug
Sindre Björnestad Skar
Håvard Solås Taugböl
Gjöran Tefre
Erik Valnes

20 km K:
Pål Golberg
Hans Christer Holund
Emil Iversen
Johannes Hösflot Kläbo
Amund Korsäth
Håvard Moseby
Martin Löwström Nyenget
Sjur Röthe
Mattis Stenshagen
Didrik Tönseth
Erik Valnes
Jonas Vika

Kvinnor
10km F

Margrethe Bergane
Julie Bjervig Drivenes
Helene Marie Fossesholm
Kathrine Harsem
Anne Kjersti Kalvå
Astrid Öyre Slind
Magni Smedås
Silje Theodorsen
Heidi Weng
Lotta Udnes Weng
Tiril Udnes Weng
Ingvild Flugstad Östberg

Sprint F
Hedda Östberg Amundsen
Kristin Austgulen Fosnäs
Maria Hartz Melling
Julie Myhre
Mathilde Myhrvold
Amalie Håkonsen Ous
Hanne Wilberg Rofstad
Magni Smedås
Kristine Stavås Skistad
Ane Appelkvist Stenseth
Lotta Udnes Weng
Tiril Udnes Weng

20km K
Hedda Östberg Amundsen
Margrethe Bergane
Kristin Austgulen Fosnäs
Helene Marie Fossesholm
Sigrid Leseth Föyen
Kathrine Harsem
Anne Kjersti Kalvå
Anna Svendsen
Silje Theodorsen
Heidi Weng
Tiril Udnes Weng
Ingvild Flugstad Östberg

ooms

Aktiv medlem
Tar de ut Astrid Öyre Slind att köra 10F, men inte 20K? Tvärtom hade spontant känts mer logiskt.

GoranS

Aktiv medlem

GoranS

Aktiv medlem
Jag trodde det var 20km skiathlon i helgen, är det ändrat?
Enligt fis-ski.com:

1669653732737.png

LFN

Aktiv medlem
Det är ju lite märkligt att det kan vara tillåtet att överskrida markeringarna om man inte tjänat något på det, men förbjudet om man tjänat på det. Blir ju ganska godtyckligt.
Verkligen. Alla regler som så tydligt blir en tolkningsfråga är dåliga regler.

Sunlake

Aktiv medlem
Hmm, med tanke på hur många skidor Fischer tillverkar tror jag inte att nummer 2 i kön har speciellt mycket sämre urval när Kläbo varit och hämtat sina par.

Såg ni förresten att Madshus Intervjuskidor är lila medan åkskidorna fortfarande är röda. För nåt år sen hade Fischer gula Intervjuskidor och svarta för åkning.
Madshus har någon typ av jubileumsdesign i lila.

Simon_

Aktiv medlem
En sak som chockat mig i år är Frankrikes nya dräkter, från att ha några av de snyggaste till att man måste titta bort när de kommer in i bild.

gsb

Aktiv medlem
En sak som chockat mig i år är Frankrikes nya dräkter, från att ha några av de snyggaste till att man måste titta bort när de kommer in i bild.
Jag tycker dom är snygga. Norges däremot, vad tänkte de? Helt anonyma och förväxlas med USA.

ooms

Aktiv medlem
Tillbaka till verkligheten efter Ruka-helgen, eller olycksfall i arbetet?

ooms

Aktiv medlem
Nä…

GoranS

Aktiv medlem
Fyra svenskor relativt säkert vidare men både Hallqvist och Dyvik utslagna. Gissar att Diggins kan bli jobbig att tas med även idag.

1670059616600.png

GoranS

Aktiv medlem
Bortsett från Anger som var enda svensk som tog sig vidare på herrsidan var det inget bra kval för de svenska herrarna. Bättre för de norska, alla tolv vidare.
1670060795914.png

GoranS

Aktiv medlem
Är det så svårt att direkt klämma upp en bild på målgången när det är tajt?

GoranS

Aktiv medlem
Är det verkligen smart av Anger att ta heat 1? Han vet att Kläbo kommer att ta det. Om det inte går fort finns det därmed bara en plats att gå vidare på.

WSMC

Aktiv medlem
Tror/Hoppas att Anger kan fixa det trots fjärdeplatsen. Kändes som att det gick på bra.
Vi får se....

GoranS

Aktiv medlem
Verkar gå klart långsammare i heat två så än lever hoppet för Anger.

GoranS

Aktiv medlem
Ett heat kvar som kan hotas Anger. Om han går vidare får han väl skicka en tacksamhetens tanke till Chanavat.

WSMC

Aktiv medlem
På tal om tidigare inlägg om länders dräkter, tycker jag att Italien inte har uppgraderat sig till i år.
Gillade deras blåa dräkt bättre.
FP.png

Sverige tycker jag dock har fått till det. Lättare att se landstillhörighet med det blå/gula inslaget i dräkten.
EA.png

Köp & Sälj

Topp