[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, SkiClassics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, SkiClassics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.
Ja, det ligger för mycket i hennes dna att alltid dra..
Med tanke på hennes spurtförmåga kommer hon ju att vara betjänt av att tempot hålls så högt att det är få med henne in på upploppet. Det jag är tveksam till är hennes val av när hon drar. Min uppfattning är att det ofta i början finns åkare som är sugna på att hålla farten uppe. Då kanske det är bättre att avvakta med att dra i det skedet och spara lite kraft. Sen gör hon relativt mkt av sitt dragjobb i detta lopp på mer lättåkta partier och inte så mkt i de tyngsta partierna vilket jag inte tror är optimalt om hon vill grilla konkurrenterna. Delvis kan det kanske vara en effekt av att hon inte har så bra glid men jag tycker att man även tidigare sett tveksamma val kring hur hon spenderar sin energi i masstartslopp.

GoranS

Aktiv medlem
80-82 enligt vad Olsson hade hört.
Man kan ju fundera på om det kanske är en mindre avgörande parameter i dagens skidåkning jämfört med när alla lopp var distanslopp med individuell start. Sen tror jag att han åker ganska smart och utifrån sina förutsättningar.

Campione

Aktiv medlem
Herrarnas lopp kan bli en riktigt zzzzz utan Bolshunov och Niskanen + denna bana 🥱

GoranS

Aktiv medlem
Herrarnas lopp kan bli en riktigt zzzzz utan Bolshunov och Niskanen + denna bana 🥱
Jo, lite svårt att se vem det är som ska sätta upp farten. Finns ju i och för sig åkare som Holund som inte är några spurtkanoner, men risk för stor grupp tillsammans ut på sista varvet.

Poromaa bäste svensk?

Bikzz

Aktiv medlem
Masstart är ju supertrist. Det räcker om man kollar dom sista 5min av loppet....

HejaSverige!

Aktiv medlem
Bra Svensk insats, men vilket trist lopp, hände ju ingenting alls sportsligt egentligen!

HejaSverige!

Aktiv medlem
Varför fick han inte sina rätta stavar under loppet om man visste att dom han hade var kortare?

ooms

Aktiv medlem
Nu börjar man känna igen den gamle Calle!

GoranS

Aktiv medlem
Det som intresserar mig med längdskidor inte förmågan att hålla sig ifrån problemhärdar då 60 man ska dela på fyra spår.

Ett tag var det ju väldigt vildsint hur de åkte i sprint med mer eller mindre rena överkörningar men det har de ju lyckats stävja rätt väl. Dock är det förstås mkt svårare att övervaka stora grupper på längre banor, ffa när det inte blir någon större spridning utan att gruppen är kompakt långt in i loppet.

GoranS

Aktiv medlem
Blir tydligen en del avhopp på damsidan från de svenska de närmsta helgerna.

Hade fått för mig att Frida inte skulle åka TdS, men i den där artikeln låter det ju som att hon tänker åka touren.

HejaSverige!

Aktiv medlem
Jag antar att nya poängsystemet tillkommit för att främja deltagande i fler lopp, verkar dock inte fungera i praktiken direkt, vet inte varför längdåkare avstår många lopp, jämfört med cykel tex är väl programmen inte hårdare heller?

Bikzz

Aktiv medlem
Tråkigt om många toppåkare väljer bort TdSki. Egentligen tycker jag man borde ändra något så att det blir mer attraktivt (nästan tvunget) att åka, det verkar ju som att när det är VM el OS så vill alla stanna hemma och träna istället. Något är fel....

HejaSverige!

Aktiv medlem
Ja, det blir ju väldigt kostsamt för sporten om många avstår, intresset försvinner ju, mindre tittare och publik mm.

Campione

Aktiv medlem
FIS gör sitt bästa att TdS ska vara så ointressant som möjligt för åkare och för oss som följer.

GoranS

Aktiv medlem
Jag hade personligen föredragit att de kört VM vart fjärde år (mitt emellan OS-åren) och haft TdS de år det inte är VM eller OS. Då blir det en stor sak varje säsong och då blir det mer prestigefyllt. Det är ganska många åkare som "offrar" TdS för att prestera bättre på mästerskap och är inte de flesta av de bästa med så devalveras värdet av en TdS-seger.

Jag tror dock att FIS är för sugna på att ha mästerskap och TdS för att försöka få in så mkt pengar som möjligt för att en tanke som den ovan ens skulle kunna diskuteras. I långa loppet undrar jag dock om det inte är kontraproduktivt.

Simon_

Aktiv medlem
Jag tycker till och med de här loppen är roliga. Tänk den stunden på sista varvet när man kunde på allvar hoppas att Ishida skulle komma topp 5! Hoppet i bröstet när Anger tryckte på framåt på femte varvet!

GoranS

Aktiv medlem
Truppen till helgens VC-tävlingar:

Maja Dahlqvist, Falun Borlänge SK (sprint, distans)
Johanna Hagström, Ulricehamns IF (sprint, distans)
Ingrid Hallquist, Åsarna IK (sprint, distans)
Frida Karlsson, Sollefteå Skidor IF (sprint, distans)
Lovisa Modig, Falun Borlänge SK (distans)
Emma Ribom, Piteå Elit (sprint, distans)
Jenny Solin, Sollefteå Skidor IF (sprint)

Edvin Anger, Åsarna IK (sprint, distans)
Jens Burman, Åsarna IK (distans)
Emil Danielsson, Högbo IF (sprint)
Truls Gisselman, Rehns BK (sprint)
Calle Halfvarsson, Sågmyra IF (sprint, distans)
Anton Persson, Falun Borlänge SK (sprint, distans)
William Poromaa, Åsarna IK (distans)
Eric Rosjö, IFK Mora (distans)
Oskar Svensson, Falun Borlänge SK (sprint)

ooms

Aktiv medlem
Tydligen hade Dyvik fått symptom, skickats hem och ersätts av Solin och Modig, enl SVT. Får hoppas det stannar med Ebba och Dyvik och inte blir fler.

GoranS

Aktiv medlem
Kommer Sundling att omplanera och kanske åka (en del av) TdS? Eller väntar hon med säsongspremiären till Falun 13-15/1, d.v.s. ett upplägg liknande det som det i praktiken blev förra säsongen?

Topp