[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, SkiClassics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, SkiClassics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.
Tydligen hade Dyvik fått symptom, skickats hem och ersätts av Solin och Modig, enl SVT. Får hoppas det stannar med Ebba och Dyvik och inte blir fler.
Brukar inte Ilar och Dyvik kampera ihop? Skulle ju kunna indikera att Ilar ligger i riskzonen.

GoranS

Aktiv medlem
Det där såg ju inte helt fel ut!

1670358248686.png

GoranS

Aktiv medlem

HejaSverige!

Aktiv medlem

GoranS

Aktiv medlem
Ännu mer Norskt, kul..🙄
Fast den värsta segermaskinen dyker i alla fall inte upp.

ooms

Aktiv medlem
Ah, trodde att inläggen ovan också var skrivna med glimten i ögat men nu vet jag bättre.
Att världens bästa damlandslag i sprint inte har nån i final är faktiskt underkänt. Det säger de själva. Finns ingen anledning att låtsas om nåt annat, är det fiasko ska det kallas fiasko!

KungJulian

Aktiv medlem

Masjevel

Aktiv medlem
Att världens bästa damlandslag i sprint inte har nån i final är faktiskt underkänt. Det säger de själva. Finns ingen anledning att låtsas om nåt annat, är det fiasko ska det kallas fiasko!
Underkänt ja. Fiasko, kanske. De är inga robotar. Ibland går det fel.
Sopor, verkligen inte!

ooms

Aktiv medlem
Och Frida K som vill köra sprint i VM. Jag undrar jag.
Ja, om alla är friska och kör normalt bör ju iaf fem st stå före i kön (Jonna, Linn, Maja, Ribom och Hagström). Jonna har väl friplats som regerande, men Frida måste ju peta nån av de övriga fyra. Men nån kan ju tappa form, skada sig, eller annat, så visst finns chansen. Men lätt lär det inte vara för henne att slå sig in.

GoranS

Aktiv medlem

GoranS

Aktiv medlem
Ja, om alla är friska och kör normalt bör ju iaf fem st stå före i kön (Jonna, Linn, Maja, Ribom och Hagström). Jonna har väl friplats som regerande, men Frida måste ju peta nån av de övriga fyra. Men nån kan ju tappa form, skada sig, eller annat, så visst finns chansen. Men lätt lär det inte vara för henne att slå sig in.
Jag inte säker på att det gynnar hennes chanser till ett bra mästerskap totalt sett att köra sprinten. Om de har samma typ av laguttagning som tidigare med ganska tydligt utpekade sprintåkare lär det knappast gynna hennes chanser.

Sen tror jag att man ska ta den typen av uttalanden med en viss nypa verklighetssalt. Känns som hon har en tendens att inte hålla sådana funderingar internt i laget utan gärna snacka om det i media.

GoranS

Aktiv medlem
Oväntat blek norsk herrinsats i VC idag. Två till semi, en till final och ingen på pallen.

Tycker annars det var kul med Mocellini. Skapligt VC-pers för honom:
1670615379069.png

GoranS

Aktiv medlem
Sen förstod jag inte varför Ingemarsdotter tyckte att Dahlqvist skulle gå i samma heat som Hagström. Nu gick det ju bra, men med tanke på hur heaten i övrigt såg ut kändes det inte självklart bra med tanke på hur övriga valt dittills.

Marcusorca

Aktiv medlem
Sen förstod jag inte varför Ingemarsdotter tyckte att Dahlqvist skulle gå i samma heat som Hagström. Nu gick det ju bra, men med tanke på hur heaten i övrigt såg ut kändes det inte självklart bra med tanke på hur övriga valt dittills.
Var kommenterar hon, är det radiosporten?

GoranS

Aktiv medlem
Lite konstig kommentar i SVT:s sändning från Bad Gastein:

"Och det är ju en lite varierande bana med bland annat en stigning, en s.k. backe."

Behöver man verkligen förklara för tittarna vad en backe är?

GoranS

Aktiv medlem
Seger för Häggström i Idre. Intressant utveckling i striden med Jonas Eriksson under loppet. Drog ifrån fram till 8,2 km (halvvägs) och hade där 9 sekunders ledning. Tappade sedan s.a. han vid 13 km var sekunden efter för att sedan vända på steken och vinna med 16 sekunder. Vet inte om han fick baktider (startade minuten före Eriksson) som gjorde att han insåg att han behövde gasa på eller om Eriksson jagade på för att minska avståndet men jagade lite för hårt och fick betala för det på slutet.

C

CCS

Guest
Lite konstig kommentar i SVT:s sändning från Bad Gastein:

"Och det är ju en lite varierande bana med bland annat en stigning, en s.k. backe."

Behöver man verkligen förklara för tittarna vad en backe är?
Nu var det väl stigning och inte backe som förklarades. De som inte är så insatta utan bara slötittar för stämningens skull kanske inte vet vad just stigning exakt är. Sen finns ju kanske många nysvenska tittare dessutom, som håller på att sätta sig in i svenska språket i detalj.

GoranS

Aktiv medlem
Nu var det väl stigning och inte backe som förklarades. De som inte är så insatta utan bara slötittar för stämningens skull kanske inte vet vad just stigning exakt är. Sen finns ju kanske många nysvenska tittare dessutom, som håller på att sätta sig in i svenska språket i detalj.
I min värld används formen "... A, en s.k. B" för att introducera en mer fackmässig term B, inte för att förklara A.

Sen misstänker jag, tyvärr, att mängden nysvenska tittare är försvinnande låg. En VC i december tror jag är en begivenhet främst för gamla mossiga gubbar uppväxta med längdskidor på TV.

C

CCS

Guest
I min värld används formen "... A, en s.k. B" för att introducera en mer fackmässig term B, inte för att förklara A.
Ingen är perfekt.

Edit: Men visst, jag förstår din poäng. En annan variant hade ju kunnat låta: ..."med bland annat en så kallad stigning, alltså en backe."

Senast redigerad av en moderator:

GoranS

Aktiv medlem
Ser ut som Hagström startat i högre tempo än hon klarar att hålla, åtminstone relativt de andra.

ooms

Aktiv medlem
Hur kallt är det? De har väl köldgräns runt -20, men många är ju påbylsade som om det vore -30.

Köp & Sälj

Topp