Det här är ju de s.k. elitmotionärerna, typ led 1 på Vasaloppet, de skulle aldrig acceptera att kliva åt sidan då varje minut betyder liv eller död för dem. Så det borde helt enkelt ha varit större avstånd mellan dameliten och första startled för pöbeln.I det där läget måste de ju kunna tvinga herrarna att kliva åt sidan och släppa fram damerna. Säg att man har en zon på 2 km före spurtpriset där herrarna helt enkelt får stanna till och släppa fram damerna. Alternativt får man ha större lucka mellan damerna och "motionärerna".
Att likt Cramer använda förlöjligande ("De är inte starka nog för att tävla en dag före sprint?") som argumentationsmetod är i mina ögon tramsigt. Det är klart som tusan att de skulle klara att tävla/åka på fredagen samt tävla i sprinten på lördagen och ändå tävla på söndagen. Jag tror att Cramer om han funderar lite kan komma på betydligt mer sannolika förklaringar till att de väljer att inte starta på fredagen.Det är tydligen fler som reagerar på svenska damlagets inställning till VC
![]()
Svenska beslutet får kritik: ”Inte starka nog?”
LES ROUSSES. Sveriges beslut att vila åkare i världscupen har väckt reaktioner. Enligt den italienska tränaren Markus Crwww.aftonbladet.se
Med tanke på att Johaug är gravid och det var klart synbart i början januari så tror jag inte hon hävdat sig speciellt bra.Shit vad bra Ebba är !! Undrar hur det blivit om Frida och Johaug varit med !?
Ja, fre-sön kanske är väl så mycket , sprint på lördag distans på söndag?Att likt Cramer använda förlöjligande ("De är inte starka nog för att tävla en dag före sprint?") som argumentationsmetod är i mina ögon tramsigt. Det är klart som tusan att de skulle klara att tävla/åka på fredagen samt tävla i sprinten på lördagen och ändå tävla på söndagen. Jag tror att Cramer om han funderar lite kan komma på betydligt mer sannolika förklaringar till att de väljer att inte starta på fredagen.
Min gissning är att ju fler lopp det är desto mer villiga är toppåkarna att skippa lopp. När det på 80-talet var kanske 8-10 individuella lopp i VC var det sällan någon toppåkare som frivilligt skippade lopp. Nu är det vanligare, i viss mån garanterat förstärkt av uppdelningen i sprint och distans. Kan ju vara värt att fundera på, som Diggins nämner, om antalet lopp kanske borde ses över.
Att likt Cramer använda förlöjligande ("De är inte starka nog för att tävla en dag före sprint?") som argumentationsmetod är i mina ögon tramsigt. Det är klart som tusan att de skulle klara att tävla/åka på fredagen samt tävla i sprinten på lördagen och ändå tävla på söndagen. Jag tror att Cramer om han funderar lite kan komma på betydligt mer sannolika förklaringar till att de väljer att inte starta på fredagen.
Min gissning är att ju fler lopp det är desto mer villiga är toppåkarna att skippa lopp. När det på 80-talet var kanske 8-10 individuella lopp i VC var det sällan någon toppåkare som frivilligt skippade lopp. Nu är det vanligare, i viss mån garanterat förstärkt av uppdelningen i sprint och distans. Kan ju vara värt att fundera på, som Diggins nämner, om antalet lopp kanske borde ses över.
Nu vet jag inte om du menar att du bara tycker det skulle vara trevligt om alla distansåkare skulle åka alla distanslopp eller om du menar att det bör göras något för att "framtvinga" detta. Om det är det senare, vad är i så fall detta?Man (jag) tycker kanske att det "borde" va så att alla distansåkare åker alla distanslopp och alla sprintåkare åker alla sprintlopp, eller iaf försöker. Nu finns det ju många som är både distans och sprintåkare och då är det kanske tufft att åka allt. Sen finns det ju ett gäng som inte är uttalde sprint eller distansåkare. Men är totala VC det största på säsongen finns det ju ingen anledning att stå över saker frivilligt om man kan ta poäng och det inte påverkar resten av säsongen alltför mycket. Men kommer man som bäst 8a i någon cup tycker man kanske det är bättre att laborera lite och stå över grejer hit och dit om man tror det eventuellt är bättre för VM eller annat. Jag vet inte.
Nu vet jag inte om du menar att du bara tycker det skulle vara trevligt om alla distansåkare skulle åka alla distanslopp eller om du menar att det bör göras något för att "framtvinga" detta. Om det är det senare, vad är i så fall detta?
Sen tror jag att de flesta åkare inte ser VC som det största denna säsong så att bygga resonemang på det känns tveksamt.
I helgen var det väl f.ö. i stort sett bara Ebba och Elina(?) som har tydlig distansprofil av de damerna som var på plats. Övriga är väl i någon mening primärt sprintåkare men en del hävdar sig väl även i distanslopp.
Ebba har väl ganska tydligt sagt att hennes stora mål för säsongen är ett individuellt internationellt seniormästerskapsguld. Frida vet jag inte riktigt hur det är med, men även hon saknar ju guld inviduellt. Jonna var väl tidigt ute med att hon inte skulle åka TdS vilket väsentligen säger att VC-totalen inte är prio 1.Nej jag menar inte att man ska tvinga nån till något men att det skulle vara så att åkarna inte själva vill stå över tävlingar i "onödan".
Dels tänker jag att det måste finnas fördelar med att tävla ganska mycket både ekonomsikt och formmässigt? Sen tycker iaf jag att det är stort att vinna totala VC eller en delcup men det kanske de inte tycker är alls lika viktigt som VM?
Ebba har väl ganska tydligt sagt att hennes stora mål för säsongen är ett individuellt internationellt seniormästerskapsguld. Frida vet jag inte riktigt hur det är med, men även hon saknar ju guld inviduellt. Jonna var väl tidigt ute med att hon inte skulle åka TdS vilket väsentligen säger att VC-totalen inte är prio 1.
Ekonomiskt så är det väl just de åkarna som kan ha kapacitet för att satsa på VC-totalen som har det hyggligt ekonomiskt, dels genom prispengar i de lopp de åker men också via sponsorer.
Ska man gå för VC-totalen bör man prestera bra i TdS och samtidigt ha en hög lägstanivå över stora delar av säsongen smt ställa upp och placera sig bra i många lopp. Jag tror att det är svårt att få det att korrelera perfekt med en tydlig formtopp till VM vilket är nödvändigt om man vill maximera sina medaljchanser där. D.v.s. man måste välja någon form av prioritering.
I de fall svenska idrottare presterar bra under säsongen och sedan når lite sämre resultat på mästerskap är det inte helt ovanligt att diverse experter gnäller på att de är "sämst när det gäller" och jämför med någon idrottare som verkligen höjt sig till mästerskapet.
Det är ju precis så det är. Något fungerar för den ena men inte för den andra. För vissa passar det att tävla mycket medan det inte passar andra. Idag verkar man ta mycket mer hänsyn till individens bästa och kör inte samma upplägg och träning för alla som kanske var vanligare förr. Det låter sunt i mina öron.Det finns ju alla varianter men ibland känns det inte som att leta form på hemmaplan fungerar jättebra. Vissa kan ju iaf prestera bra på VM trots att de kör hela VC medan vissa som letar form utan att tävla aldrig tycks hitta den. Men vissa verkar ju må väldigt bra av att inte tävla så mycket å andra sidan. Nu svamlar jag mest..
Om du inte är nöjd med vad du får för dina pengar får du väl klaga hos Viaplay.Men Men, tänk på oss stackars TV-tittare som betalar dyrt för att se tävlingarna. Då vill man se att alla dom bästa är där och fightas, och inte hemma och slappar i soffan för att det är för jobbigt att resa....