[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, SkiClassics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.

ooms

Aktiv medlem
[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, SkiClassics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.
Fanken, hur liten är Fossesholm? Johaug är liten, det här ju tiny, men biffigare.
Är ju inte för inte hon käkat tillväxthormon under hela tonårstiden..

Stervelo

Aktiv medlem
Sverige slog Norge, men det räckte inte hela vägen ändå, helt ok.

ooms

Aktiv medlem
Huvudsaken vi slår Norge. Hoppas Fossesholm blir lite knäckt av detta.

GoranS

Aktiv medlem
Resultat från herrarnas 15 km (Rickardsson 26:a, 1.55 efter).
Visa bilaga 527053
Hm, ändringar i resultaten och ett antal åkare diskade. Stakare som skitit i tekniska zoner!? Alla de där är väl långloppsåkare i alla fall.
1638704642137.png

1638704668910.png

GoranS

Aktiv medlem
Om det är så att de gjort en Stian Berg tycker jag det är lite tveksamt. Om reglerna är tydliga och klara så tycker jag att antingen ställer man upp i loppet och försöker följa reglerna eller så ställer man inte upp. Tror t.ex. inte långloppsåkarna skulle bli så glada om någon toppåkare börjar skejta i VL.

GoranS

Aktiv medlem
Ser att Ida Dahl ligger bra med i damernas lopp. Blir ju lite intressant att se om det blir en DSQ där också. Efter knappt halva loppet ser det ut at bli en fajt om segern mellan Henriksson och Lundgren.

GoranS

Aktiv medlem
Hm, Dahl tar in och är vid 6,1 km knappt 3 sekunder efter Henriksson med Lundgren knappt 3 sekunder för Henriksson.

GoranS

Aktiv medlem
Henriksson tar in. Vid 7,5 km är hon 0,1 s efter Lundgren. Dahl 6 s bakom.

GoranS

Aktiv medlem
Lundgren är 3 sekunder efter. Sen har Tilda Östberg dykt upp som ledare vid 8,8 km. Måste dock vara fel då hon var 1,5 min efter vid föregående mellantid.

GoranS

Aktiv medlem
Sen är det lite förvirrande. Finns ingen måltid. Vid 9,4 km är Henriksson 0,2 s före Lundgren och 8,5 s före Dahl.

GoranS

Aktiv medlem
Och nu är Dahl försvunnen men Modig har ploppat upp som trea, tiotalet sekunder efter.

GoranS

Aktiv medlem
Lundgren lyckades tydligen vända på steken på sista biten och vann före Henriksson och Modig. Och Dahl samt Hedenström diskades, båda långloppsåkare.

1638712780142.png

Cyklargärna

Aktiv medlem
Om det är så att de gjort en Stian Berg tycker jag det är lite tveksamt. Om reglerna är tydliga och klara så tycker jag att antingen ställer man upp i loppet och försöker följa reglerna eller så ställer man inte upp. Tror t.ex. inte långloppsåkarna skulle bli så glada om någon toppåkare börjar skejta i VL.
Nä, reglerna är ju klara trots allt, förstår inte varför man inte kör med valla och diagonalar i zonerna, sen kan dom väl staka resten om dom bara ser det som en genomkörare hursomhelst. Känns fel att det ska tvinga fram tuffare banor hela tiden istället. Att främst långloppsåkarna vill ha förändringar förstår man förstås, staka är ju det DOM gör hela tiden, och är bäst på

BFS

Aktiv medlem
Nä, reglerna är ju klara trots allt, förstår inte varför man inte kör med valla och diagonalar i zonerna, sen kan dom väl staka resten om dom bara ser det som en genomkörare hursomhelst. Känns fel att det ska tvinga fram tuffare banor hela tiden istället. Att främst långloppsåkarna vill ha förändringar förstår man förstås, staka är ju det DOM gör hela tiden, och är bäst på
Och det tar ju startplatser från de som faktiskt vill diagonala.

BFS

Aktiv medlem
Hade de något tak på antalet deltagare i tävlingarna i Bruksvallarna? Tror det var 145 namn i herrarnas startlista. Känns som en lite udda övre gräns.
Kanske de inte har, men de tar ju plats iallafall. Om jag åker dit och börjar skejta så förstör jag ju (med låg fart, iofs) för dem som är seriösa. Det är bara dumt att åka dit för att bli diskade medvetet.

GoranS

Aktiv medlem
Kanske de inte har, men de tar ju plats iallafall. Om jag åker dit och börjar skejta så förstör jag ju (med låg fart, iofs) för dem som är seriösa. Det är bara dumt att åka dit för att bli diskade medvetet.
Det du skrev var: "tar ju startplatser från dem som faktiskt vill diagonala" (min fetstilsmarkering). Om det inte finns ett anmälningstak stämmer inte det.

Sen håller jag helt med om att om man inte tänker sig att följa reglerna kan man hitta andra tävlingar att åka (eller se till att arrangera tävlingar som har regler som man kan tänka sig att följa).

LFN

Aktiv medlem
Jag kan hålla med om att stakningsfria zoner är en fånig företeelse, men tycker ändå att man ska respektera den eller avstå loppet om man inte tänker följa reglerna. Fighten ska inte tas där.

GoranS

Aktiv medlem
Norges VC-trupp kommande helg. Noterar att både Haga och Flugan får förtroende.

Damer sprint:
Falla, Maiken Caspersen – Strandbygda IL
Myhrvold, Mathilde – Vind IL
Skistad, Kristine Stavås – Konnerud IL - U23
Stenseth, Ane Appelkvist – Grong IL
Weng, Lotta Udnes – Nes Ski
Weng, Tiril Udnes – Nes Ski

Damer distans:
Fossesholm, Helene Marie – Eiker SK – U23
Haga, Ragnhild – Aasen IL
Johaug, Therese – IL Nansen
Kalvå, Anne Kjersti – Lundamo IL
Weng, Heidi – IL BUL
Østberg, Ingvild Flugstad – Gjøvik SK

Herrar sprint:
Golberg, Pål – Gol IL
Helland-Larsen, Thomas – Fossum IF
Klæbo, Johannes Høsflot – Byåsen IL
Skar, Sindre Bjørnestad – Bærums Verk og Hauger IF
Taugbøl, Håvard Solås – Lillehammer SK
Valnes, Erik – Bardufoss og Omegn IF

Herrar distans:
Amundsen, Harald Østberg – Asker SK
Holund, Hans Christer – Lyn Ski
Klæbo, Johannes Høsflot – Byåsen IL
Krüger, Simen Hegstad – Lyn Ski
Nyenget, Martin Løwstrøm – Lillehammer SK
Røthe, Sjur – Voss IL

Cyklargärna

Aktiv medlem
Längdlandslaget till världscupen i Davos, Schweiz

Damer
Ebba Andersson, Piteå Elit
Maja Dahlqvist, Falun-Borlänge SK
Anna Dyvik, IFK Mora SK
Johanna Hagström, Ulricehamns IF
Moa Hansson, Falun-Borlänge SK
Frida Karlsson, Sollefteå Skidor IF
Moa Lundgren, Åsarna IK
Moa Olsson, Falun-Borlänge SK
Emma Ribom, Piteå Elit

Herrar
Gustaf Berglund, IFK Mora SK
Jens Burman, Åsarna IK
Jonas Eriksson, IFK Mora SK
George Ersson, Falun-Borlänge SK
Calle Halfvarsson, Sågmyra SK
Johan Häggström, Piteå Elit
Leo Johansson, Falun-Borlänge SK
Anton Persson, Falun-Borlänge SK
William Poromaa, Åsarna IK
Oskar Svensson, Falun-Borlänge SK
Karl-Johan Westberg, Borås SK

Marcus Grate står över sprinten i Davos på grund av känning i luftvägarna efter helgens sprint i Lillehammer.

Tävlingsprogram Davos

Lördag, 11 december
Sprint, fristil
14.15 – Finaler, damer/herrar

Söndag, 12 december
11.40 – Herrar, 15 km, fristil
14.00 – Damer, 10 km, fristil

GoranS

Aktiv medlem
Min gissning är att Ebba kommer att ha det tungt. Hade det tungt på höjden i inledningen av TdS förra säsongen då hon inte var höghöjdsacklimatiserad och de lär inte hinna bli helt acklimatiserade till på söndag.

GoranS

Aktiv medlem
Annars är väl Burman den jag kanske är mest spänd på att se. Bara att hoppas att ryggen inte strular.

Ska också bli intressant att se om Lundgren står sig i tuffare motstånd än det som var i Bruks i helgen.

Masjevel

Aktiv medlem
Jag förstår ju såklart att det ligger mycket tradition i längdskidor i Sverige men börjar det inte snart bli dags att ifrågasätta hur mycket resurser man ska lägga på lag som har svårt att ens ta en enda poäng på världscuptävlingar i en relativt liten sport. Jag talar naturligtvis om herrlandslaget. Hur långt efter ska de behöva vara för att det inte längre ska gå att motivera en start?

Placeringar i de två första loppen i år i individuella starter:
Ruka: 22, 35, 36, 47, 52, 78
Lillehammer: 31, 35, 40, 51, 52, 66

Hur blir det med OS t ex? Gäller inte SOKs top 8 kriterier där? Gör de det så blir det skralt på herrsidan...

GoranS

Aktiv medlem
Noterar att Kalla är petad.
Det har du rätt i. Undrar om det är "självvalt" för att göra en TdS-satsning för att försöka kvala in till OS-truppen eller om det är en ren petning. Hon har ju, om jag minns rätt, sällan åkt bra i Davos och att komma från lågland och dålig form till en plats där hon inte åkt bra historiskt, då kanske hon själv också känner att det är väl desperat att tro på något schweiziskt mirakel till helgen. Å andra sidan har ju resultaten inte direkt kvalificerat henne.

GoranS

Aktiv medlem
Jag förstår ju såklart att det ligger mycket tradition i längdskidor i Sverige men börjar det inte snart bli dags att ifrågasätta hur mycket resurser man ska lägga på lag som har svårt att ens ta en enda poäng på världscuptävlingar i en relativt liten sport. Jag talar naturligtvis om herrlandslaget. Hur långt efter ska de behöva vara för att det inte längre ska gå att motivera en start?

Hur blir det med OS t ex? Gäller inte SOKs top 8 kriterier där? Gör de det så blir det skralt på herrsidan...
Htafettlaget har trots allt chansen på topp-8 och då behövs 4 man + rimligen en reserv.

GoranS

Aktiv medlem
Det har du rätt i. Undrar om det är "självvalt" för att göra en TdS-satsning för att försöka kvala in till OS-truppen eller om det är en ren petning. Hon har ju, om jag minns rätt, sällan åkt bra i Davos och att komma från lågland och dålig form till en plats där hon inte åkt bra historiskt, då kanske hon själv också känner att det är väl desperat att tro på något schweiziskt mirakel till helgen. Å andra sidan har ju resultaten inte direkt kvalificerat henne.
Ska tydligen träna på hemmaplan i 10 dagar och sen börja tävla igen. Nationella tävlingar?

ooms

Aktiv medlem
Det skrevs nåt om att ”de gjort en plan med 10 dagars träning på hemmaplan för att hitta tillbaka till den form hon visat tidigare i höst”, så är väl nåt gemensamt beslut. Damtränarna Ingesson och Thompson är ju hennes tidigare personliga tränare (vet inte om de fortf är det).

ooms

Aktiv medlem
Htafettlaget har trots allt chansen på topp-8 och då behövs 4 man + rimligen en reserv.
Så lär det vara. Och går man bortom OS så är det ju förbundets beslut, och där lär ju mycket hänga på hur mycket sponsorpengar de får in. Gissar att det inte är nån större brist.

Cyklargärna

Aktiv medlem

Mmm, en poäng har du i det, så mycket tradition att man aldrig reflekterat över det faktiskt, skulle inte bli många alls med topp 8 chans!
I andra sporter har man ju hållit topp 8 som krav så ja....vi får se, om man inte räknar hela truppen som ett lag?

Masjevel

Aktiv medlem
Hade jag varit sponsor så hade jag nog snart frågat herrlandslaget "va fan får jag för pengarna?" :-)
Det är nog tur att skidåkning har sån stark tradition i Sverige att sponsorerna fortsätter pumpa in pengar trots uteblivna framgångar. Tur att damerna levererar iaf :-)
Topp 8 på en OS stafett i längdskidor måste vara det absolut enklaste kriteriet att klara för att få en OS plats. Det känns som lika svårt som att komma topp 8 på innebandy-VM.

fiskarn

Aktiv medlem

Är det inte bara Burman och Svensson som är OS-klara? De har ju ändå klar topp-8-chans skulle jag säga.

GoranS

Aktiv medlem
Hade jag varit sponsor så hade jag nog snart frågat herrlandslaget "va fan får jag för pengarna?" :-)
Det är nog tur att skidåkning har sån stark tradition i Sverige att sponsorerna fortsätter pumpa in pengar trots uteblivna framgångar. Tur att damerna levererar iaf :-)
Topp 8 på en OS stafett i längdskidor måste vara det absolut enklaste kriteriet att klara för att få en OS plats. Det känns som lika svårt som att komma topp 8 på innebandy-VM.
Att det är "enkelt" gör ju det inte mindre sant att de faktiskt har en klar topp-8-chans och därmed uppfyller kriterierna (såvitt jag förstår). I den bästa av världar där alla stjärnor står rätt och gudarna är välvilliga kan t.o.m. en chans på en bronsmedalj finnas.

fiskarn

Aktiv medlem
De var väl inte så långt i från medalj på VM senast ens om jag minns rätt.

GoranS

Aktiv medlem
Förra säsongen kom ju i alla fall första herrsegern på rätt länge. Och Burman och Poromaa gjorde sina bästa VC-resultat hittills. Så, lite ljusglimtar fanns i alla fall.

GoranS

Aktiv medlem
Får väl hoppas att det bara är publiken som portas s.a. det i alla fall blir skidunderhållning i rutan runt nyårshelgen.

GoranS

Aktiv medlem
Angående funderingarna kring tittarsiffror i och med bytet av sändande kanaler så ska enligt detta 1,1 miljoner ha sett damstafetten igår. En siffra som är högre än jag hade väntat mig, i synnerhet med de norska siffrorna från Ruka i minnet:

GoranS

Aktiv medlem
Vad tror happyexpertisen om Fridas önskan om att få åka teamsprinten i OS med Maja?

Med tanke på Majas resultatrad i den disciplinen i mästerskap och VC lär hon vara svår att peta om hon är i form så frågan är då om Frida är rätt komplement.

Utan att ha sett banorna är det lite svårt att ha en uppfattning kring om det är rimligt tycker jag. Dessutom tillkommer aspekter som vilka övriga åkare som finns på plats och i vilken form de är.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer