[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, SkiClassics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, SkiClassics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.
Ingen Poromaa i VC kommande helg.

Cyklargärna

Aktiv medlem
Nä, ingen Poromaa, tveksamt med Burman, Svensson, blir intressant att se hur tv6 fungerar som vinterstudiosubstitut iaf!

ooms

Aktiv medlem
Nån som tittat nu på alpina? Hur är det med reklam osv.
Jag såg bara lite flyktigt igår/idag, men fick intryck att när de kör reklamavbrott i själva livesändningen så är det väldigt kort (typ om det blir nåt avbrott, eller om det var planerad paus mellan åkare), och sedan lite längre sjok innan och efter.

marr

Moderator
Forumvärd
Jag såg bara lite flyktigt igår/idag, men fick intryck att när de kör reklamavbrott i själva livesändningen så är det väldigt kort (typ om det blir nåt avbrott, eller om det var planerad paus mellan åkare), och sedan lite längre sjok innan och efter.
Låter rimligt, vill minnas att tv6? Körde skidskytte för nått år sen. Då kom reklammerna hej vilt. Mitt under skjutningar, spurtstrider osv. Men det borde de ha löst.

GoranS

Aktiv medlem
Alpint är väl lättare att få till reklamen i s.a. den inte stör lika mkt. Finns ju ganska gott om tid när ingen faktiskt tävlar under sändningen medan ett längdåkningslopp (sprint undantaget) eller skidskyttelopp pågår nonstop. Där krävs en rätt bra känsla och koll för att det inte ska störa (alltför mycket).

Nån som tittat nu på alpina? Hur är det med reklam osv.

Såg i helgen på lånat abbonemang, tycker det var kassa kommentatorer, mellansnacket hade ju bra gäster men kändes lite trött och reklamen störde ändå då den i vissa fall var medan någon åkte. Men Björn kommer framförallt saknas, var ju inget fel egentligen på kommentatorn men han är ju inte jätteinsatt i sporten om man säger så och experten är säkert kunnig men hade inget riktigt driv.

Hoppas det blir bättre.

ooms

Aktiv medlem
Tror det var Jessica Lindell Vikarby som var expertkommentator. Frida Hansdotter var på plats i Levi tillsammans med nån reporter, men kommenterade inte under racen.

Tror det var Jessica Lindell Vikarby som var expertkommentator. Frida Hansdotter var på plats i Levi tillsammans med nån reporter, men kommenterade inte under racen.

Japp det var det, som sagt inget egentligt fel men märks en ovana vid det.

Men framförallt kändes det platt, saknade det mer nördiga anslaget med sidoberättande om de tävlande och mer info. Blev lite tjatigt. Bara en sån sak som att en ung tyska slår in sig högt upp som gått på Åre skidgymnasium, hur länge Duerr egentligen hållit på utan pallplats etc etc

ooms

Aktiv medlem
Nu har det visst blivit en snackis om teknikzonerna igen, Stian Berg struntade tydligen i dem i norska premiären och stakade hela banan och blev diskad. Hävdar att han tycker dem är fel och vill ha en debatt.

Vet inte vad jag ska tycka, hela den klassiska stilens existens är ju motiverad med att ”bevara” det klassiska sättet att åka skidor. Då behövs ju regler som man får rätta sig efter, och avarter kanske behöver stävjas. Vill man åka ”fritt” finns ju redan fri stil.

GoranS

Aktiv medlem
Firma Ejeborg-Hellman i SVT har inte gjort mig speciellt glad så för min del ligger ribban inte så högt där. Ejeborgs totala avsaknad av förmåga att bedöma åken annat än baserat på mellantider gjorde det rätt pinsamt och Hellman gav mig sällan någon intressant inblick från åkarperspektivet.

Fagerlind-Wiberg tycker jag var en bättre kombination - Fagerlind som statistiknörd och Wiberg som för mig som novis kunde tillföra något från åkarens perspektiv, dessutom med viss insikt i politiken i idrottsvärlden.

GoranS

Aktiv medlem
Nu har det visst blivit en snackis om teknikzonerna igen, Stian Berg struntade tydligen i dem i norska premiären och stakade hela banan och blev diskad. Hävdar att han tycker dem är fel och vill ha en debatt.

Vet inte vad jag ska tycka, hela den klassiska stilens existens är ju motiverad med att ”bevara” det klassiska sättet att åka skidor. Då behövs ju regler som man får rätta sig efter, och avarter kanske behöver stävjas. Vill man åka ”fritt” finns ju redan fri stil.
Alternativet är väl att lägga banor med så dåligt stavfäste att det inte går att staka effektivt uppför. Då misstänker jag dock att det skulle gnällas på det.

Edit:
I någon mån har ju i alla fall traditionell längdåkning på elitnivå gått från att vara en idrott som bedrivs i skogen till att vara en arenaidrott, ibland med en "skogskuliss". Tillsammans med modern prepareringsteknik blir stakåkning möjligt på ett helt annat sätt än om det är gamla tiders typ av spår.

fiskarn

Aktiv medlem

Håller med. Lite lurigt. Nu finns det ju typ tre stilar kan man säga. Fristil, det långloppsåkarna kallar "Tradd" dvs man använder alla klassiska växlar och så stakning då.

GoranS

Aktiv medlem
Trupperna till Ruka klara:

Damer

Ebba Andersson, Piteå Elit
Maja Dahlqvist, Falun-Borlänge SK
Anna Dyvik, IFK Mora SK
Johanna Hagström, Ulricehamns IF
Charlotte Kalla, Piteå Elit
Frida Karlsson, Sollefteå SK
Louise Lindström, Falun-Borlänge SK
Moa Olsson, Falun-Borlänge SK
Jenny Solin, Sollefteå SK

Herrar

Gustaf Berglund, IFK Mora SK
Jonas Eriksson, IFK Mora SK
Marcus Grate, IFK Umeå
Calle Halfvarsson, Sågmyra SK
Johan Häggström, Piteå Elit
Leo Johansson, Falun-Borlänge SK
Fredrik Jonsson, Hudiksvalls IF
Olof Jonsson, Trillevallens SK
Anton Persson, Falun-Borlänge SK
Eric Rosjö, IFK Mora SK

GoranS

Aktiv medlem
Ja, och på damsidan saknas Sundling och Ribom vilka båda skulle kunnat göra bra saker. Dock finns det ju andra damer som kan axla det ansvaret. På herrsidan känns det magert, i synnerhet vad det gäller distans. Sprint kanske det kan bli några världscuppoäng i!?

fiskarn

Aktiv medlem
Ja det kan det väl ändå.. Men blir iaf spännande se Leo även om man knappast ska förvänta sig nåt

GoranS

Aktiv medlem
Och norska truppen. Får dock inte riktigt ihop det med att det väl är en minitour (jaktstart på söndag) så borde inte alla åkare åka alla loppen? Och åkare som bara står under distans, de måste väl åka sprintloppet för att åtminstone få köra söndagens lopp!?

Norges trupp till Ruka

Damer sprint:

Falla, Maiken Caspersen – Strandbygda IL
Myhrvold, Mathilde – Vind IL
Stenseth, Ane Appelkvist – Grong IL
Svendsen, Anna – Tromsø Skiklubb
Weng, Lotta Udnes – Nes Ski
Weng, Tiril Udnes – Nes Ski

Damer distans:
Haga, Ragnhild – Aasen IL
Johaug, Therese – IL Nansen
Kalvå, Anne Kjersti – Lundamo IL
Weng, Heidi – IL BUL
Weng, Tiril Udnes – Nes Ski
Østberg, Ingvild Flugstad – Gjøvik SK

Herrar sprint:
Golberg, Pål – Gol IL
Iversen, Emil – IL Varden Meråker
Klæbo, Johannes Høsflot – Byåsen IL
Taugbøl, Håvard Solås – Lillehammer SK
Valnes, Erik – Bardufoss og Omegn IF
Wiig, Sivert – Gjesdal IL, Team ELON Vest

Herrar distans:
Golberg, Pål – Gol IL
Holund, Hans Christer – Lyn Ski
Iversen, Emil – IL Varden Meråker
Klæbo, Johannes Høsflot – Byåsen IL
Krüger, Simen Hegstad – Lyn Ski
Valnes, Erik – Bardufoss og Omegn IF

GoranS

Aktiv medlem
Som påpekas i artikeln så petas alltså Östberg Amundsen, vinnare i gårdagens lopp i Beitostölen och bronsmedaljör (med mersmak) på VM senast. Snacka om lyxproblem norska laguttagarna har på herrsidan.

fiskarn

Aktiv medlem
Vafalls! Kan man anordna en VC-helg utan att det är minitour, skrämmande.

ooms

Aktiv medlem
Undrar om Maja får åka distansloppen. Tveksamt tror jag. Hagström och Solin får nog också inrikta sig på enbart sprint. Sedan blir det intressant att se vem mer än Ebba och Kalla som står över sprinten. Frida hade tydligen uttryckt starka önskemål att få åka.

GoranS

Aktiv medlem
Frida, Ebba, Kalla och Olsson borde väl vara rätt givna på distansplatser. Övriga fem tycker jag det är svårt att ha någon tvärsäker uppfattning om.

GoranS

Aktiv medlem
Min gissning (fetstil=de jag tycker känns väldigt sannolika):

Distans: Andersson, Dahlqvist, Dyvik, Kalla, Karlsson, Olsson
Sprint: Dahlqvist, Dyvik, Hagström, Karlsson, Lindström, Solin

ooms

Aktiv medlem
Min gissning (fetstil=de jag tycker känns väldigt sannolika):

Distans: Andersson, Dahlqvist, Dyvik, Kalla, Karlsson, Olsson
Sprint: Dahlqvist, Dyvik, Hagström, Karlsson, Lindström, Solin
Ja, hade missat att Olsson nog inte ens kör sprint. Dyvik tycker jag borde vara given även på distans efter denna helg, sedan står det nog mellan Maja och Lindström.
Var Maja med igår? Hon finns inte med i officiella resultatlistan?
edit: Dyvik är ju inte heller med i listan,,,

GoranS

Aktiv medlem
Jag vet inte riktigt hur Dyvik resonerar - satsar hon främst på att ta en OS-plats som sprinter eller som distansåkare? Eller båda/vilket som? Hon känns lite "egensinnig" så jag skulle inte vara helt chockad om hon skulle gå in för bara sprint eller bara distans. Nu vann hon ju fristilssprinten men jag får erkänna att jag sett henne som lite bättre i klassiskt, kanske ffa på distans dock. Men jag kan ha fel.

GoranS

Aktiv medlem
Ligamentskada på Sundling. Preliminärt gipsad i 4v.

Cyklargärna

Aktiv medlem
Typiskt, bara hon inte behöver operation, då fastnar hon väl i vårdköerna...🤕

ooms

Aktiv medlem
Det ser ut att bli ner mot 20 minusgrader i Ruka, enligt prognoserna. Köldgränsen i VC är just -20.

GoranS

Aktiv medlem
Fredagen ser väl lugn ut, men sen är det mer oklart. Olika vädersajter har lite olika bud.

MagerValp

Aktiv medlem
Ni som bitit i det sura äpplet, om man tittar på världscupsändningen strömmad på viaplay, är det reklampauser?

GoranS

Aktiv medlem
Ta det inte som någon sanning men som jag fattat det är TV6 med reklam medan ViaPlay är reklamfritt.

Cyklargärna

Aktiv medlem
Man är ju väldigt orolig att tv6 kommer förstöra loppen med reklam, under loppet finns ju inte många lämpliga tillfällen egentligen, hur man dessutom ska överleva utan Yvette vet jag inte heller! 😊

MagerValp

Aktiv medlem
Tack, är det reklamfritt på viaplay får man väl fundera på det...

Frågan är om det är värt att kolla utan Hård och Blomman. OS-sändningarna för ett par år sedan med... var det Vacchi och nån mer? var ju katastrof.

ooms

Aktiv medlem
Jag hade för mig Johan Olsson skulle vara expert, men det verkar vara i studion. Kommentar gör tydligen Per Forsberg och Anna-Karin Strömstedt, behöver nog inte bli så illa.
Men visst kommer det kännas ”fel” att inte Blomman och Hård finns där.

GoranS

Aktiv medlem
Utan att ha koll på Strömstedt som expertkommentator kan jag tycka det var lite synd att Olsson inte har den rollen. Han är en av få skidåkare som faktiskt haft förmågan att säga något intressant i intervjuer efter lopp. Vet i och för sig inte hur han är i en kommentatorsroll men jag skulle kunna tänka mig att han skulle kunna ha en del intressant att säga.

Naturligtvis kan man lyssna på honom i eftersnack men jag har sällan ork eller tid för sånt.

Cyklargärna

Aktiv medlem
Snöbrist i Lillehammer så skiatlon är inställd nästa helg, 10-15km F istället, vet inte om det är stafett på söndagen?

GoranS

Aktiv medlem
Planen är det tror jag. Sen får man väl se.

Sen undrar jag om de inte har snökanoner eller inte vill köra dem. Vädret i Lillehammer framöver verkar väl helt OK för snötillverkning:
1637792122631.png

MagerValp

Aktiv medlem
Kan inte Blomman och Hård sätta sig i radiohuset istället och köra därifrån? Så kan vi titta på valfri skitsändning utan ljud och köra med radion istället 👍🏼

Cyklargärna

Aktiv medlem
Ja, man kan mellanlanda i vanliga vinterstudion i helgen också, LÄNGDSKIDÅKNING med gevär på ryggen från Östersund!

Senast ändrad:

ooms

Aktiv medlem
Kan inte Blomman och Hård sätta sig i radiohuset istället och köra därifrån? Så kan vi titta på valfri skitsändning utan ljud och köra med radion istället 👍🏼
Haha, så gjorde vissa när Ostbåge, Hård och Blomman var färska i SVT, en del föredrog då Åke Strömmer och Assar Rönnlund i radion. Och på den tiden funkade det ju, idag när många kör TV via Internet är det ju fördröjning på uppåt en minut, så lär nog inte funka så bra.

MagerValp

Aktiv medlem
Jo hemma hos oss var det så man kollade på hockey när det begav sig.

Med två strömmar idag är det inte så lurigt att synka upp ljudet hjälpligt med pausknapparna.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer