[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, SkiClassics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.

KungJulian

Aktiv medlem
[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, SkiClassics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.
Jag hade för mig Johan Olsson skulle vara expert, men det verkar vara i studion. Kommentar gör tydligen Per Forsberg och Anna-Karin Strömstedt, behöver nog inte bli så illa.
Men visst kommer det kännas ”fel” att inte Blomman och Hård finns där.
Det kan nog bli bra, det tror jag med. Jag tycker att Hård på senare tid (1-2 år) inte haft riktigt lika bra koll som tidigare, att han varit mer förvirrad och missat saker som tom vi dödliga i soffan uppmärksammar. Tänkt på det när det varit orienteringssändningar också. Vet inte om de numera matas med så mkt info att det blir svårt att behålla koll på det viktiga.

Blir intressant att höra Forsberg/Strömstedt i helgen, och kanske får vi läsa i ”kvällsblaskorna” om hur det RASAS, och sunda och rimliga reaktioner är ju alltid relevanta.

ooms

Aktiv medlem
Det kan nog bli bra, det tror jag med. Jag tycker att Hård på senare tid (1-2 år) inte haft riktigt lika bra koll som tidigare, att han varit mer förvirrad och missat saker som tom vi dödliga i soffan uppmärksammar. Tänkt på det när det varit orienteringssändningar också. Vet inte om de numera matas med så mkt info att det blir svårt att behålla koll på det viktiga.

Blir intressant att höra Forsberg/Strömstedt i helgen, och kanske får vi läsa i ”kvällsblaskorna” om hur det RASAS, och sunda och rimliga reaktioner är ju alltid relevanta.
Jo, Blomman har fått rätta honom en del. Senast i helgen var det ett par gånger det hände.

GoranS

Aktiv medlem
Ja, vi får mellanlanda i vanliga vinterstudion i helgen också, skidskytte från östersund!

Damer:
Hanna Öberg, Piteå Skidskytte Klubb
Elvira Öberg, Piteå Skidskytte Klubb
Linn Persson, Bore SK
Stina Nilsson, Lima SKG
Anna Magnusson, Piteå Skidskytte Klubb
Mona Brorsson, Finnskoga IF
* Johanna Skottheim, Lima SKG, är uttagen till sprinten torsdag den 2 december. Någon av de ovanstående kommer då att stå över.

Herrar:
Sebastian Samuelsson, I21 IF
Martin Ponsiluoma, Tullus SG
Jesper Nelin, Piteå Skidskytte Klubb
Peppe Femling, Piteå Skidskytte Klubb
Malte Stefansson, Oxbergs IF
Oskar Brandt, I2 IF
För skidskyttesnack finns en egen tråd: https://happyride.se/forum/threads/ot-skidskyttetraden.3685487/

GoranS

Aktiv medlem
Haha, så gjorde vissa när Ostbåge, Hård och Blomman var färska i SVT, en del föredrog då Åke Strömmer och Assar Rönnlund i radion. Och på den tiden funkade det ju, idag när många kör TV via Internet är det ju fördröjning på uppåt en minut, så lär nog inte funka så bra.
En fördel med radioljudet var att SR på t.ex. Holmenkollens femmil ofta hade någon egen gubbe ute i skogen och att man på så sätt kunde få två extra mellantider (en per varv) på de intressantaste åkarna.

GoranS

Aktiv medlem
Min gissning (fetstil=de jag tycker känns väldigt sannolika):

Distans: Andersson, Dahlqvist, Dyvik, Kalla, Karlsson, Olsson
Sprint: Dahlqvist, Dyvik, Hagström, Karlsson, Lindström, Solin
Sprintlagen uttagna. Uppenbarligen lyssnade ledningen på mitt tips.

Damer
Maja Dahlqvist
Anna Dyvik
Johanna Hagström
Frida Karlsson
Louise Lindström
Jenny Solin

Herrar
Gustaf Berglund
Marcus Grate
Johan Häggström
Calle Halfvarsson
Olof Jonsson
Anton Persson

ooms

Aktiv medlem
Jobbigt ljud på TV6, alldeles för högt bakgrundsljud fr stadion.

ooms

Aktiv medlem
Frida var nog den enda jag såg som var ut och saxade i backen, innan dess var det ett trippande. Antar hon åker på snålt med fäste eller hårda skidor, vallandet ska ju inte vara nåt problem.

GoranS

Aktiv medlem
Antal åkare som gick vidare från olika nationer. Noterbart är att 2/3 av åkarna kommer från de fyra "stora" länderna.
Nation  Antal
FIN       6
SWE       5
NOR       5
RUS       4
USA       3
GER       3
SLO       1
SUI       1
CZE       1
ITA       1

ooms

Aktiv medlem
Ingen reklam förrän nu, dvs efter en halvtimme, i TV6. Hela damkvalet och lottningen avverkades innan de nu verkar nyttja pausen till herrarnas kval för reklam.

GoranS

Aktiv medlem
Lite förvånande men de kanske tänker att det är relativt få som tittar på kvalen och det är onödigt att "reta" upp dem med reklam mitt i kvalen. Finns ju ingen egentligen bra tidpunkt att klämma in det då det är såpass "kompakt".

Sprint bör vara rätt lätt sen när heaten kommer igång.

Blir mer intressant att se hur de hanterar reklamen i distansloppen. Där finns det ju risk för "katastrofer".

ooms

Aktiv medlem
Klassisk svensk hopkörning. Men herrarna denna gång.

ooms

Aktiv medlem
Yes! Vad fint att se ryssen springa förbi och knäcka Kläbo :giggle:

ooms

Aktiv medlem
Väldigt lite störande reklam får man ändå säga!
Ja. I sprint har de ju å andra sidan större möjligheter att åstadkomma det iom att det är en hel del pauser. Blir intressant att se hur de hanterar det övriga helgen under distansloppen. Misstänker att de kanske vill trycka ut mer reklam under helgen också (pga fler tittare).

Cyklargärna

Aktiv medlem
Ja, undrar hur många som beställt en Porsche Taycan efter dagens sändning?

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Känns som ryssen tagit sprint till en ny nivå.
a) kläbo-teknik
b) sprintlår som Hoogland ungefär

Fick nästan Mülegg-vibbar

ooms

Aktiv medlem
Åh fan, jag trodde Maja kört till sig en plats i distansloppen idag, men de ställer tydligen över henne till förmån för Lollan som jag ursprungligen trodde.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem

GoranS

Aktiv medlem
Man skulle kunna spekulera i om det finns en tanke hos ledningen att de vill se Lindström på distans i VC när hon ändå är i Finland. Maja har gjort betydligt fler VC-starter och är ett lite mer känt kort. I kombination med att Maja inte gjorde något kanonlopp på det distanslopp hon åkte den gångna helgen blev det så.

Jag ser en viss risk att Lindström kommer att vara ännu mer laddad och öppna än hårdare än förra helgen. Jag vet i och för sig inte hur hon resonerar men om hon har OS-drömmar så måste hon sannolikt prestera bättre än någonsin tidigare och då kommer det nog att finnas risk för "sprängning" imorgon.

GoranS

Aktiv medlem
Noterar att Tönseth vann i Gålå med drygt 20 sekunder. Kan kanske räcka för att få åka på nationell kvot i Lillehammer och vill han till OS lär det nog krävas fantominsats(er) av honom där, både individuellt och i stafett.

GoranS

Aktiv medlem
Svenska sprintherrarna känns som de inte klarar av den där Kläbolöpningen - ser tämligen segt ut. Grate och Persson kom ju visserligen vidare, och var nog de bästa svenskarna idag. De såg relativt bra ut i backen i kvarten. Jag tror dock att det just var relativt sett de såg bra ut. Med Pellegrino och Hakkola borta var det inte så mkt motstånd att mäta sig mot. Andra semin var klart svagare än den första och där såg de inte lika bra ut i backen och när vurpan skedde var finalplatserna i praktiken väsentligen borta redan.

Blir intressant att se hur Leo går imorgon. Känns dock som att man inte ska ha alltför högt ställda förväntningar. Som jag ser det är det bra om han tar VC-poäng och topp-20 skulle vara riktigt bra.

GoranS

Aktiv medlem
Kineserna skippar Ruka och kör i Xinjiang istället. Undrar om de kommer att ligga på hemmaplan hela vägen fram till OS eller om de kommer till Europa senare.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer