[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, SkiClassics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.

me.I.am

Aktiv medlem
[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, SkiClassics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.
TdS borde ha en likadan stigning i "final climb". Nu är det alldeles för brant och påminner inte om längdåkning.

Jag är kluven. Håller med om att det inte är längdåkning, men om det är som jaktstart så kan jag ändå tycka att det funkar. Blir rätt speciellt och rafflande. Men riktigt rättvist är det inte.

GoranS

Aktiv medlem
Känns som det är på väg att bli någon liten, liten lucka då och då men det blir inget av det. Tror Slind behöver göra ngt innan det flackar ut.

me.I.am

Aktiv medlem
Är det bara jag som tycker det ser väldigt tråkigt ut med det där stakandet? Diagonal är snyggt, och gammal hederlig skidåkning, ständig stakning ser lite fjantigt ut, är skidsportens svar på gång.

Hejar på Slind.

GoranS

Aktiv medlem
Det som möjligen Slind har fördel av är att hon borde väl inte borde vara lika sliten i "stakmusklerna" som Dahl.

BFS

Aktiv medlem
Jag hejar på Ida (och på vacker, men långsam, diagonalåkning).

me.I.am

Aktiv medlem
Vad menar du orättvisan består i?
Att det blir väldigt speciell skidåkning, som kan vara utslagsgivande. Om två skulle vara hyfsat jämna på touren inför final climb så är det lite andra kvalitéer än under resten av touren som avgör, IMHO.

För damerna har det iofs speglat vad dom presterat på distansloppen rätt hyfsat, men ändå, nja.

Petrus

Aktiv medlem
Hoppsan jag hade satsat rätt på vinnaren i både herr och dam i dag 😀 100 gånger insatsen 👍

GoranS

Aktiv medlem
Att det blir väldigt speciell skidåkning, som kan vara utslagsgivande. Om två skulle vara hyfsat jämna på touren inför final climb så är det lite andra kvalitéer än under resten av touren som avgör, IMHO.

För damerna har det iofs speglat vad dom presterat på distansloppen rätt hyfsat, men ändå, nja.
Backen har väl ganska mkt med syreupptag i förhållande till vikt, en viktig egenskap även på de flesta andra VC-banor. Om man ska ta bort den med en orättvisemotivering så bör man även ta bort banor som är flackare och där åkare som är bättre på den typen av skidåkning och kanske inte har den typen av syreupptag som behövs för seger på normala VC-banor. D.v.s. man driver det mot likriktning vilket jag inte är helt förtjust i.

nisseson

Aktiv medlem
Det torde varit sista loppet man gick med fästvalla i långloppscupen? När det inte ledde till vinst ens här så är det väl få som kommer känna att det skulle kunna vara ett vinnande vapen i lopp framöver.

GoranS

Aktiv medlem
Det torde varit sista loppet man gick med fästvalla i långloppscupen? När det inte ens ledde till vinst här så är det väl få som kommer känna att det skulle kunna vara ett vinnande vapen i lopp framöver.
Nja, dyker Johaug upp på Birken och ffa Reistad så tror jag det finns chans för en (sista?) seger med fäste i Ski Classics.

GoranS

Aktiv medlem
Får säga att det för min del nog på sitt sätt var mer förvånande dam- än herrsegrare. Eklöf slängde jag ju in som en outsider för dagens etapp tidigare i tråden men i synnerhet när Slind var med in i slutbacken trodde jag inte att Dahl skulle ha en chans.

me.I.am

Aktiv medlem
Hur har Dahl och Slind kört i andra lopp om båda kört utan fäste?

GoranS

Aktiv medlem
Sant. Där är ett möjligt undantag. Men det blir intressant om det kommer finnas någon annan som prövar igen.
De får nog slänga in banor med ytterst begränsat stavfäste om det ska ske. Möjligen om de får någon lång och klart brantare backe så att det blir mkt saxning. Då kan väl fäste vara en fördel givet hur besvärlig saxningen med blanka skidor ser ut att vara om den ska genomföras regelmässigt.

BFS

Aktiv medlem
Oavsett vilket som är snabbast så ser det väldigt tråkigt ut med ständig stakning tycker jag.
Jag tycker att det är tråkigt att staka (även om det går snabbare). Ingen harmoni, inga växlingar. Tacka vet jag (lätta) uppförsbackar. Då får man åka skidor på riktigt.

me.I.am

Aktiv medlem
Om inget görs kommer morgondagens skidstjärnor att vara Skåningar som tränat stakning på gym sen dom var små, vill vi verkligen det?

BFS

Aktiv medlem
Om inget görs kommer morgondagens skidstjärnor att vara Skåningar som tränat stakning på gym sen dom var små, vill vi verkligen det?
Det handlar nog inte om vilja. Det som går snabbast vinner. Svårt att stoppa utvecklingen (det görs ju försök). Kanske blir det långsamma amatörer som får föra det diagonala arvet vidare?

GoranS

Aktiv medlem
Fast fristilen kommer ju inte att konkurreras ut av stakningen så bara stakning lär man inte vinna VC med.

nisseson

Aktiv medlem
Om klassisk skidåkning i tävling blir 100% stakning så försvinner en del av argumenten att kalla det klassisk åkning. Det blir ju bara "får man skate-a med benen eller inte" som skillnad mellan typerna ("ny-klassisk" och fristil). Och då kan det komma att kännas som en konstig begränsning efter ett tag, och troligen (?) till slut utrangeras som en onödig kvarleva. Och allt blir skate.

ooms

Aktiv medlem
Om det som primärt karakteriserar den klassiska stilen, nämligen diagonalåkningen, försvinner så finns det ju ingen anledning att längre försvara och bevara den klassiska stilen. Då kan man lika gärna släppa det fritt och bara ha fristil.

GoranS

Aktiv medlem
Ingen rolig läsning än så länge vad gäller resultaten i mål i Falun på herrsidan. Ska väl förhoppningsvis bättra sig vad det lider.
1641728167193.png

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Om klassisk skidåkning i tävling blir 100% stakning så försvinner en del av argumenten att kalla det klassisk åkning. Det blir ju bara "får man skate-a med benen eller inte" som skillnad mellan typerna. Och då kan det komma att kännas som en konstig begränsning efter ett tag, och troligen (?) till slut utrangeras som en onödig kvarleva. Och allt blir skate.

Fast på VC-tävlingar är banorna ändå såpass korta och kuperade att de ofta är fördel fäste, så länge de inte tabbar sig i vallateamen.

Tycker det är kul att många gnäller på UCI för att de vill bevara ursprunget medan man hejar på FIS för att göra detsamma 😄

fiskarn

Aktiv medlem
Fast på VC-tävlingar är banorna ändå såpass korta och kuperade att de ofta är fördel fäste, så länge de inte tabbar sig i vallateamen.

Tycker det är kul att många gnäller på UCI för att de vill bevara ursprunget medan man hejar på FIS för att göra detsamma 😄

Det verkar väl lite som att det ska till den karaktären på banor för att fäste ska löna sig. Brant upp och ner mest "hela tiden". Stakning är väl mer energisnålt i längden men på VC-banor finns också viss tid till återhämtning i utförsbackar. Är backarna inte längre än de är på VC kan man slösa mer i uppförsbackar än man kan göra i dagens lopp t.ex. Eller nåt sånt

me.I.am

Aktiv medlem

Tycker inte det går att jämföra (UCI/FIS). Jag tycker att både klassiskt (i betydelsen mer än stakning) och fristil kräver mer teknisk sett, är en del av charmen med skidåkning. Och skidorna är så att säga en del av tekniken. Känns som att med stakning så kan man lika gärna skippa skidorna om man kan hitta något motsvarande som man kan tävla i som mäter kondition och överkroppsstyrka.

GoranS

Aktiv medlem
Undrar om Johanssons form är lite sämre än i början av säsongen. Just nu 13:e vid 5 km, 24 sekunder efter Poromaa.

GoranS

Aktiv medlem
Inte sådana som normalt kör VC, men en del åkare som emellanåt gör bra lopp, Stenshagen, Hope, Tefre, Moseby, ...

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer