[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, SkiClassics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, SkiClassics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.
Kross av Mäki i sprintkvalet i FM. Hela 7,5 sekunder före tvåan Lepistö och 9,4 s före Liekari som var trea. Vann även alla tre heaten och blev finsk mästare:
1641732670478.png

GoranS

Aktiv medlem
Intressant startfält på damsidan i litauiska mästerskapen.
1641732936847.png

Alla utom två födda detta millenium, en litauiska född 99 och en brasilianska född 1980!

me.I.am

Aktiv medlem
Är ju en boom för dom svenska damerna vad gäller skidåkning just nu, man får njuta så länge det varar. Bland herrarna ser det onekligen dystert ut. Vad gäller damerna så håller uppenbarligen inte förklaringen med att "alla i Norge går på tur", eller var det nu brukar vara när Norge dominerar.

Så, varför denna skillnad mellan könen. Jag tror att Kalla har betytt mycket som idol/förebild. På herrsidan har det ändå funnits några ljusglimtar om än inte som Kalla, men verkar inte ha haft någon effekt.

Jag tror att konkurrensen om tjejerna ökat. När dagens skidstjärnor var små fanns inte så många idrotter som kunde innebära ära och berömmelse, och pengar, på damsidan. Fanns väl inte mindre pengar/uppmärksamhet i skidsporten än i andra idrotter då, snarare tvärtom kanske. När Kalla vann TdS var väl prissumman 1 mille (idag 500K). Kanske friidrott var en stark konkurrent.

Många av dagens stjärnor, oavsett idrott, har oftast provat på flera olika idrotter, och då tror jag idoler och föredömen spelar stor roll när det skall väljas vad dom ska satsa på, och pengar i sporten. Idag tror jag fotbollen drar till sig många unga tjejer, fler "stjärnor" att se upp till, och mer pengar än för 10-15 år sedan. Även ishockey har vuxit för damerna, men kanske inte lika mycket. Och handboll tror jag också lockar mer idag än för 10-15 år sedan.

Tittar man på Norge så har väl skidor inte många konkurrenter som vinteridrott, varken bland damer eller herrar. Hockey? Skämtar du eller. Möjligen har friidrotten börjat bli populärare i Norge med ökande framgångar.

Så Norge kommer väl att fortsätta dominera framöver bland herrarna, och återerövra sin plats bland damerna.

GoranS

Aktiv medlem
Jag undrar om penningaspekten verkligen har något med saken att göra när det handlar om vad barn börjar med för idrotter. Möjligen någon hyperambitiös förälder som driver sina barn ditåt, men då borde de nog snarare satsa på tennis (siffrorna från 2019 men lär ju inte dramatiskt ändrats).
1641739769642.png

GoranS

Aktiv medlem
Och nog hade väl Sverige hyggliga framgångar på herrsidan från Elofsson t.o.m. Hellner/Olsson, d.v.s. mästerskapsmässigt från 2001-2015. Hellner två individuella guld, Olsson två, Elofsson två och Lind ett.

Senast ändrad:

me.I.am

Aktiv medlem
Inte direkt, men om man t.ex. är bra i några olika sporter och fortfarande inte valt när man närmar sig en riktig satsning, så tror jag att det kan väga in. Att behöva betala allt ur egen ficka eller få allt/delar av satsningen betald av ett rikt förbund tror jag betyder en del. Sen är ju prispengar ett litet mått på hur populär en sport är, ju populärare en sport är desto mer sponsorpengar etc. - så någon koppling finns.

me.I.am

Aktiv medlem
Och nog hade väl Sverige hyggliga framgångar på herrsidan från Elofsson t.o.m. Hellner/Olsson, d.v.s. mästerskapsmässigt från 2001-2015. Hellner tre individuella guld, Olsson två, Elofsson två och Lind ett.
Ja? Men det verkar inte haft någon större effekt på rekryteringen.

GoranS

Aktiv medlem
Undrar vilka det var som fuskade med vallan.

gsb

Aktiv medlem
Undrar vilka det var som fuskade med vallan.

Tekniskt sett är det inget fusk eftersom det inte är förbjudet i tävlingsreglerna.

BFS

Aktiv medlem
Om vallorna är olagliga i landet men inte i tävlingen känns det som att det ändå är olagligt.

GoranS

Aktiv medlem
Läge att höra efter om Amundsen kan tänka sig att byta till svenskt medborgarskap? Burmans plats finns väl stor risk för att den blir vakant.

GoranS

Aktiv medlem
Lite från norska sidan om damlaget till OS och vilka som bör åka i stafetten.

GoranS

Aktiv medlem
Ryska OS-truppen:

Herrar
Alexander Bolshunov
Sergey Ustiugov
Alexey Chervotkin
Ivan Yakimushkin
Denis Spitsov
Alexander Terentev
Ilya Semikov
Artem Maltsev

Damer
Natalia Nepryaeva
Tatiana Sorina
Yulia Stupak
Anastasia Rygalina
Veronika Stepanova
Khristina Matsokina
Lilia Vasilyeva
Maria Istomina

GoranS

Aktiv medlem
Angående Iversen och OS.

GoranS

Aktiv medlem
Känns som att det finns en risk att han inte ens kommer att kunna åka till OS.

GoranS

Aktiv medlem
Bla. Ustiugov och Sorina ska tydligen köra Ski Classics-loppet på lördag. Fäste eller blankt!?

Sen får rubriksättaren bakläxa. Ett lopp på 10 km är inte ett långlopp!

r72

Aktiv medlem
Lite från norska sidan om damlaget till OS och vilka som bör åka i stafetten.

På tal om stafettlag och anmälan till OS. Hur funkar det egentligen, skulle Elvira Öberg som är uttagen i skidskytte kunna köra damernas skidstafett? Eller måste hon i så fall tas ut som längdåkare också? Det kommer ju inte att hända även om jag är övertygad om att hon skulle ta en plats om hon ville, men skulle det vara tillåtet?

GoranS

Aktiv medlem
Jag ska inte svära på det, men jag tror att hon i så fall måste vara uttagen som längdåkare också, d.v.s. belägga en av de åtta platserna de svenska damerna har i längdåkning.

Dessutom är ju väldigt svårt att veta hur hennes åkfart skulle stå sig mot de renodlade längdåkarna. Jag är dock långt ifrån övertygad om att hon skulle ta en plats i stafettlaget.

MtbIte

Aktiv medlem
Kollade på Burmans senaste vlogg för ett tag sedan och han säger själv att ryggproblemen iprincip är borta nu så det är positivt.

Vi får hoppas han hinner träna ordenligt till OS nu.

Bert

Medlem
På tal om stafettlag och anmälan till OS. Hur funkar det egentligen, skulle Elvira Öberg som är uttagen i skidskytte kunna köra damernas skidstafett? Eller måste hon i så fall tas ut som längdåkare också? Det kommer ju inte att hända även om jag är övertygad om att hon skulle ta en plats om hon ville, men skulle det vara tillåtet?
Skulle inte platsa. Fristilssträckorna blir, tror jag, Frida/Ebba och Jonna. Frida el. Ebba beror på var man tror att Johaug ska åka.

Petrus

Aktiv medlem
Kollade på Burmans senaste vlogg för ett tag sedan och han säger själv att ryggproblemen iprincip är borta nu så det är positivt.

Vi får hoppas han hinner träna ordenligt till OS nu.
Hoppas också att han kan komma i slag. Är väl tveksamt om man ska vara realistisk tyvärr...

DaK

Aktiv medlem
Jag tror att hon måste vara medlem i en klubb som tillhör Svenska Skidförbundet.

ooms

Aktiv medlem
Stina Nilsson är iaf fortf registrerad för IFK Mora SK (som längdåkare) utöver Lima SKG som är hennes skidskytteklubb.

GoranS

Aktiv medlem
Jag tror att hon måste vara medlem i en klubb som tillhör Svenska Skidförbundet.
Är det i så fall ett krav från landslagschefen för att nominera åkaren, ett krav från SOK för att ta ut åkaren, ett FIS-krav eller kommer det från IOK?

ooms

Aktiv medlem
Är det i så fall ett krav från landslagschefen för att nominera åkaren, ett krav från SOK för att ta ut åkaren, ett FIS-krav eller kommer det från IOK?
Skulle tro att det är förbunden. Inte ens som motionär får du starta en tävling (ex.vis Vasaloppet) om du inte är medlem i klubb ansluten till Svenska Skidförbundet. Öppet spår går däremot bra utan klubbmedlemskap eftersom det inte är en tävling.

GoranS

Aktiv medlem
Skulle tro att det är förbunden. Inte ens som motionär får du starta en tävling (ex.vis Vasaloppet) om du inte är medlem i klubb ansluten till Svenska Skidförbundet. Öppet spår går däremot bra utan klubbmedlemskap eftersom det inte är en tävling.
Internationella eller svenska?

Om det är det svenska så känns det ju som att det skulle kunna gå att göra ett undantag för OS. Är ju inte direkt någon risk att det skapar ett "farligt" prejudikat! Å andra sidan vore det väl ingen problem för Elvira att i så fall gå med i en förbundsansluten skidklubb.

Nu är det ju dock inte aktuellt så ...

Campione

Medlem
Hon måste tas ut även som längdåkare. Tex. Mari Laukkanen/Eder var med i Finlands OS-trupp i Sotji och Pyeongchang som sprintåkare och skidskytt.

LFN

Aktiv medlem
Förbundet är samma för skidskytte och längdåkning. Allt på snö som involverar skidor eller snowboard är samma förbund.

ooms

Aktiv medlem
Förbundet är samma för skidskytte och längdåkning. Allt på snö som involverar skidor eller snowboard är samma förbund.
Nä, IBU (skidskytte) är ett eget förbund. FIS har dock hand om resten (längd, alpint, freestyle, backhoppning, etc)

GoranS

Aktiv medlem
Ligger inte skidorientering under orienteringsförbundet? Om man ska gå in på mer obskyra grenar på skidor.

GoranS

Aktiv medlem

GoranS

Aktiv medlem
F.ö. ny information för mig att skidskytte låg i samma korg som modern femkamp tidigare. Känns som en väldig historiskt motiverad sammanklumpning.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer