[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, SkiClassics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.

GoranS

Aktiv medlem
[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, SkiClassics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.
Då får vi hoppas att Tove fortsätter att tycka att "svenssonliv" är ointressant fram till 2026!
Vore ju onekligen snyggt att sätta punkt för en fantastisk karriär med ett OS-guld och det lär inte inträffa i orientering(?) så ...

GoranS

Aktiv medlem
Historiskt sett är det naturligt då sporten är en "sportifiering" av alpin klättring m.h.a. skidor. Idag kanske den har mer relaterat med skidförbunden.
Jo, ungefär som modern femkamp och skidskytte som ju enligt ovan av historiska orsaker låg i samma förbund men sedan splittrades vore det i mina ögon rimligt att dela upp klättring och skimo då grenarna är så olika att det känns krystat att ha dem i samma förbund. Kan vara att jag bara är oinsatt dock.

GoranS

Aktiv medlem
Imponerande insats av orienteraren Hanna Lundberg i dagens tävling i Skellefteå. Satte dit de mer renodlade längdåkarna ordentligt i U20-klassen på 10 km klassiskt.

1642184314305.png

GoranS

Aktiv medlem

Petrus

Aktiv medlem

ooms

Aktiv medlem
Men Therese Johaug hade väl vunnit dagens lopp ??
Det hade varit intressant om ex.vis hon, Ebba eller Frida varit med, med tanke på att Sorina och Rygalina (som ändå var 10a och 11a på final climb i TdS, en dryg minut efter Weng och Ebba) var över 2 minuter efter Britta och Ida idag.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Tydligt att även i monsterslakmotor är det långloppsspecislisterna som står starkast i stakningen.

GoranS

Aktiv medlem
Jaha, då har man tittat ikapp. Får erkänna att jag inte trodde att BJN skulle vinna idag. Förra helgens uppförsavslutning såg ju riktigt seg ut men nu var det bra tryck hela vägen.

Frågan är om Gjerdalen har ytterligare att jobba på formmässigt till Marcialonga. Då kan han bli jobbig att tas med där. Hade kanske väntat lite mer av Eklöf med tanke på hur imponerande han var vid segen förra helgen, men helt ok.

Läge för Ebba, Frida m.fl. att hänga med Lager 157 och Ramudden under försäsongsträningen inför nästa säsong?

ooms

Aktiv medlem

GoranS

Aktiv medlem
Blir tydligen ingen höghöjdsuppladdning för Calle inför OS utan han åker direkt från låglandet till OS. Låter i mina öron som att han troligen inte kommer att vara i skick för några vettiga prestationer under första delen av mästerskapet.

Masjevel

Aktiv medlem
Förhoppningsvis kommer han dit några dagar innan tävlingarna börjar så hinner han acklimatisera sig lite iaf, men optimalt är det ju inte. Inte heller att dras med en seg förkylning veckorna innan.

GoranS

Aktiv medlem
Vet inte om denna förkylning går att koppla till TdS i form att han var sliten efter touren och därmed mer känslig. Generellt sett tror jag dock touren är ett riskmoment för Calle. Om jag inte minns galet har han även tidigare åkt på förkylningar efter han åkt den. Sen fanns ju i detta fall inget alternativ då han ju inte var OS-kvalad och behövde göra resultat.

ooms

Aktiv medlem
Jaja, man har ju ändå inte haft några förhoppningar om prestationer fr honom (tändes väl iofs ett litet litet hopp under touren), så det är ju egentligen bara tillbaka till ursprungligt läge.

fiskarn

Aktiv medlem
Vet inte om denna förkylning går att koppla till TdS i form att han var sliten efter touren och därmed mer känslig. Generellt sett tror jag dock touren är ett riskmoment för Calle. Om jag inte minns galet har han även tidigare åkt på förkylningar efter han åkt den. Sen fanns ju i detta fall inget alternativ då han ju inte var OS-kvalad och behövde göra resultat.

När har han inte åkt på förkylningar?

fiskarn

Aktiv medlem
Nja, han är ju inte konstant förkyld. Sen kan jag ha fel, men mitt intryck är att det verkar vara relativt sett vanligt att åkare åker på förkylningar efter genomförd tour.

Det kan säkert stämma. Hoppas han kan pricka formen till OS iaf. Förhoppningar har jag iaf på Calle till OS, sen kanske man inte ska räkna med så mycket.

Masjevel

Aktiv medlem
Aj då! Är han på uppladdningslägret lär det vara panik där nu!

Leo ska vara en av de som har åkt på precamp till Livigno så det är nog som du säger lite panik i stugorna där nu...
https://www.skidor.com/Grenar/langdakning/foljoss/aktuelltlangdakning/2022/motforberedelserpahojd/

GoranS

Aktiv medlem
Enligt AB låter det som att provet togs innan resan till Livigno och att Leo inte åkt dit. Hur lång tid tar de där analyserna? De har ju varit i Livigno i några dagar nu.

Edit: svt-länken ovan är nu uppdaterad med väsentligen samma information.

Cyklargärna

Aktiv medlem
Kan nog bli många på OS som smittas eftersom antar jag, undrar om dom placeras i baracklägret i två veckor isf?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer