BFS
Aktiv medlem
[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, SkiClassics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.
Då skulle VC-åkarna nog vinna ganska enkelt. Och de bästa "långloppsskejtarna" skulle ta mer poäng än de som inte skejtar lika bra.Om man tänker sig att de slänger in några skejtlopp i Ski Classics och får dit några VC-åkare, vad skulle hända?
Så är det ju. Långloppsåkarna visar ju VC-åkarna att de ligger efter vad gäller stakning (syreupptaget borde det finnas siffror på). Det är väl lite av fördelarna med att blanda åkare i olika ligor, dvs att mäta sig med andra skidåkare. Vilka är bäst? Vilken liga är bäst? Det är ju kul när Björgen och andra testar/kör långlopp, tycker jag. Kanske skulle lite skejt göra långloppsåkarna bättre. Eller så skulle det bli sämre (då de skulle vara tvungna att börja träna skejt). Jag har ingen aning.Om det var en kapacitetsbana borde rimligen VC-åkarna ha en kraftig fördel - dels tränar de mkt mer skejt än stakåkarna och dels är det nog trots allt så att de med högst syreupptag håller till i VC. Utifrån Ski Classics perspektiv skulle det få de åkare som normalt åker Ski Classics att framstå som lite av "andraligan" vilket inte känns som positivt för Ski Classics-varumärket. Som det är nu, när VC-åkare kommer över och kör stakloppen är det inte alls så att de dominerar. T.ex. kan man ju ta Tönseth i gårdagens lopp som ju hade en avslutning uppför som ju bör passa honom då han är lätt och har bra kapacitet. Han blev tolva. Inte dåligt, men han förstör inte alls bilden av att Ski Classics-åkarna är ruggigt duktiga (stakare). I skejt tror jag han hade haft en klart bättre placering.
Det är sant. De har redan sin grej (som funkar bra). Tror de är mer intresserade av inhoppande VC-åkare än skejt (dels för att det blir mindre krångligt och dels för att de behåller konceptet).På flackare banor tror jag man skulle kunna få in än fler åkare som kan hänga med och sedan i en spurt vara med och spurta ner åkare som Nygaard.
I grund och botten tror jag att det är viktigt för Ski Classics att ha en USP (=unique selling point) som särskiljer dem från VC. I stakningen har de i alla fall f.n. det. Skulle de slänga in skejt blir det mindre av det. Lopp på fem mil med gemensam start i skejt körs redan i VC. Banorna är förvisso typiskt tuffare än i Ski Classics, men skillnaden blir mindre.