[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, SkiClassics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.

ooms

Aktiv medlem
[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, SkiClassics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.
Vilket lopp av Moa, synd hon tappade lite på slutet.

GoranS

Aktiv medlem
Tidsjämförelse med Frida på de olika "delsträckorna". Delsträckorna anges med slutpunkten på den.
Namn       1,1  3,1  5,0  6,1  8,1  Mål
Johaug      +1   +3   -2   +1   +2   +8
Hennig      +9   +4    0   +4    0   -1
Andersson   +8   +8   +4   +2   +5   +5
Pärmäkoski  +8   +7   +1   +5   +7   +6
Brennan     +8   +5   +1   +6   +8  +10
Niskanen    +9   +6   +6   +9    0  +10
Sorina      +4  +13   +6   +9   +7   +8
Stupak      +7  +12   +5  +12   +9  +10
H.Weng     +11  +10   +5   +6   +8  +15
Carl        +8   +7   -2  +26   +3  +14
Olsson      +5   +7   +3  +11  +14  +17
:
Dyvik       +6   +8  +26  +20  +14   +3
Lindström   +4  +19   +9  +14  +27   +7
Kalla       +6  +18  +11  +18  +12  +19
En fundering är om Carl stod på nosen i backen ner från stadion och ut på andra varvet. Hon tappar 26 sekunder på 1,1 km. Visserligen är det uppför till mellantiden men det är också lite platt inne på stadion och en ordentlig utförskörning.

Hennig körning var imponerande. Bra tryck i både stakning och diagonal och, tror jag, ett väldisponerat lopp.

Av de som man kanske väntat sig mer av finns Nepryaeva som möjligen startade lite mer offensivt än vanligt men som slutade på 15:e plats. Diggins såg ut att ha svårt att få fast skidorna redan vid 3,1 km och det blev ju inte bättre. Hamnade på 18:e plats. För Haga kan ju en 31:a plats inte varit något som direkt stärkte hennes OS-aktier. Sen var det kul att se Flugan tillbaka även om 33:e plats inte riktigt är där man är van att hon befinner sig. Känns som man nog får låta det gå några tävlingshelger innan man helt ska uttala sig om henne.

Av svenskorna får man ju säga att Karlsson höll ihop det bättre än i fjol. Öppning var inte heller huvudlös som den då, i det närmaste, var. Dessutom, som kommentatorerna var inne på, inte alls lika stressad åkning med en massa springande som i fjol utan mer ordentlig skidåkning. Andersson tappar rätt jämnt så det är väl inte så mkt att säga om.

Olsson hade nog tjänat på en lite försiktigare start. Lite synd då hon bara hade två sekunder till 10:e plats och ytterligare en sekund till 9:e. Bär dock kunna få ett bra tåg att åka med imorgon.

Dyviks lopp är ojämnt med 46 sekunders tapp mellan 3,1 och 6,1 km och 30 sekunder på resterande sju km. Min gissning är att hon fick betala för en för hård öppning men sen hittade tillbaka till ett bättre tempo och avslutade, som nämnts, starkt.

Lindström tappar mkt mellan 1,1 km och 3,1 km på båda varven. Även där undrar jag om inte en lite försiktigare öppning kunde ha lett till bättre sluttid.

Kanske detsamma kan sägas om Kalla även om hon tappar mer jämnt. Ffa tappar hon rätt mkt från sista mellantiden in till mål.

Senast ändrad:

GoranS

Aktiv medlem
Jag undrar vad det blir för taktik imorgon. Min gissning är att Frida kommer att försöka hålla undan medan Johaug kommer att tokjaga. Norskan är nog inte glad över dagens lopp. Frågan är om Hennig vill/kan hänga på norskan.

Gissningen är att Pärmäkoski och kanske även Brennan kommer att jaga ikapp Ebba och att det kan bli ett tåg där Ebba kommer att dra mycket.

Diggins lär också vara revanschsugen och fristilsjakt är ju hennes gamla paradgren så hon lär inte spara på krutet.

d_anders

Aktiv medlem
Frida kör nog ett tag och sen får hon försöka hänga på Johaug. Förhoppningsvis kommer tyskan och övriga aldrig ifatt.

Campione

Medlem
Dyviks lopp är ojämnt med 46 sekunders tapp mellan 3,1 och 6,1 km och 30 sekunder på resterande sju km. Min gissning är att hon fick betala för en för hård öppning men sen hittade tillbaka till ett bättre tempo och avslutade, som nämnts, starkt.
Hon kraschade.

Campione

Medlem
Jag undrar vad det blir för taktik imorgon. Min gissning är att Frida kommer att försöka hålla undan medan Johaug kommer att tokjaga.
Inte behöver Frida vara orolig om Johaug kommer i kapp. Frida har betydligt bättre sprintegenskaper om det blir kvinna mot kvinna i slutstriden.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Jag tror Karlsson vill avgöra på stadion. Där har hon ett, Holmenkollen, grymt mentalt och fysiskt övertag. Johaug får gärna jaga slut på sig till sista km.

GoranS

Aktiv medlem
Jag tror Karlsson vill avgöra på stadion. Där har hon ett, Holmenkollen, grymt mentalt och fysiskt övertag. Johaug får gärna jaga slut på sig till sista km.
Holmenkollen anser jag vara ganska ointressant som indikator. Karlssons fördel i form av bättre skidor gjorde att hon närmast hade behövt stå på nosen för att inte vinna den spurten, vilken hon f.ö. inte hanterar speciellt bra. Rimligen hade Johaug ganska bra koll på detta faktum och jag tror inte hon tog speciellt mkt mentalt stryk av den förlusten i spurten.

LFN

Aktiv medlem
Hennig är det stora utropstecknet i dagens tävling. De andra duktiga hade jag ändå koll på och trodde skulle prestera bra. Henning var verkligen en blixt från klar himmel för mig. Hon är den enda åkaren som hade en bättre tid ån Frida från 8,1 till mål. Otroligt imponerade. Hoppas det inte var ett lyckokast utan något som håller resten av säsongen, skidåkningen behöver fler nationer som presterar bra.

GoranS

Aktiv medlem
Hennig har ju åkt bra tidigare. Förra säsongen var hon t.ex.

6:a - 10 km C Mst, Engadin
4:a - 10 km C Mst, Falun
2:a - 10 km C Mst, Val di Fiemme
5:a - 10 km C Mst, Val Müstair

Hon har väl i alla fall tidigare varit snäppet bättre i klassisk så jag tror hon får tufft imorgon.

BFS

Aktiv medlem
Vad hände med Kalla och hennes stav? Tror Frida har ett psykologiskt övertag inför en spurt, men samtidigt är nog Johaug sugen på revansch (och det är Fridas tredje tävlingsdag).

ooms

Aktiv medlem
Vad hände med Kalla och hennes stav? Tror Frida har ett psykologiskt övertag inför en spurt, men samtidigt är nog Johaug sugen på revansch (och det är Fridas tredje tävlingsdag).
Hade slagit i nån slags skylt, sade hon. Spetsen/trugan rök.

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Upptäckte till min förvåning att TV6 ingår i fastighetens utbud, så vad ska ja nu gnälla om?!

Bra kört av Frida idag! Såg visserligen inte ut att vara samma åkning hos Johaug som vi brukar få se.

arcamone

Aktiv medlem
Hur då?
Jag har TV6 via Telia men ingen play-funktion på skidorna, bara live

Samma här. Dock kan jag gå via Viaplay och Kanaler och leta fram dagens tablå och där starta om programmet inkl spola. Kikade på damernas längd 8 h efter och det gick utmärkt utan att ha Viaplay Vinter. Det har ingen förklarat för mig att det skulle funka 😂

GoranS

Aktiv medlem
Samma här. Dock kan jag gå via Viaplay och Kanaler och leta fram dagens tablå och där starta om programmet inkl spola. Kikade på damernas längd 8 h efter och det gick utmärkt utan att ha Viaplay Vinter. Det har ingen förklarat för mig att det skulle funka 😂
Kan du göra det utan att vara inloggad och därmed betalande?

arcamone

Aktiv medlem
Kan du göra det utan att vara inloggad och därmed betalande?

Jag har Telia via IP-tv och Viaplay via dem, kör AppleTV men funkar på mobilen med. Men kan inte kika på Vinter men min lösning fungerar för att kika i efterhand, är ju både betalande och inloggad hos Viaplay men vet inte riktigt hur du menar. Skulle det funka i Viaplayapp utan inlogg vet jag inte…

Vill man ha Vinter var det billigare via Viaplay själva då man hos Telia var tvungen att välja ett av två stora kanalpaket för att få det. Hos Viaplay fick man det för 129kr/mån i 3 månader och då klarar man nästan vintersäsongen…

GoranS

Aktiv medlem
Jag har Telia via IP-tv och Viaplay via dem, kör AppleTV men funkar på mobilen med. Men kan inte kika på Vinter men min lösning fungerar för att kika i efterhand, är ju både betalande och inloggad hos Viaplay men vet inte riktigt hur du menar. Skulle det funka i Viaplayapp utan inlogg vet jag inte…

Vill man ha Vinter var det billigare via Viaplay själva då man hos Telia var tvungen att välja ett av två stora kanalpaket för att få det. Hos Viaplay fick man det för 129kr/mån i 3 månader och då klarar man nästan vintersäsongen…
Det jag menade var att jag fick intrycket att du lyckats gå in på viaplay och titta på det i efterhand utan att ha viaplay. Detta tyckte jag lät skumt och det var ju uppenbarligen inte heller så det var.

hm

Aktiv medlem
Upptäckte till min förvåning att TV6 ingår i fastighetens utbud, så vad ska ja nu gnälla om?!

Bra kört av Frida idag! Såg visserligen inte ut att vara samma åkning hos Johaug som vi brukar få se.
Jag kan gnälla att dom "nyss" tagit bort tv6 ur det fria antennutbudet . Iofs tittar jag sällan slaviskt på skidor.
Värre med Seinfeld som inte snurrar på em längre .

ooms

Aktiv medlem
Hörde jag rätt nyss att de inte får visa bilder från gårdagen? Har de bara rättigheter just den dag loppet går? Eller är det ytterligare ett sätt att tvinga folk att teckna Viaplay-abbonemang?

Manurhin2

Aktiv medlem
Nu när man ändå missar pga egen cykling så rekommenderar jag arrangören att ställa in och dela ut wc-poäng efter startordning👍

ooms

Aktiv medlem
Hörde jag rätt nyss att de inte får visa bilder från gårdagen? Har de bara rättigheter just den dag loppet går? Eller är det ytterligare ett sätt att tvinga folk att teckna Viaplay-abbonemang?
Nä, nu visar de gårdagens herrlopp. Så jag måste hört fel.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer