[OT] Längsta Bilturen nonstop ?

Bikzz

Aktiv medlem
Där du körde själv i ett sträck ? Ärligt nu, inga påhitt ! Jag startade från Rothenburg i Ty, tidigt på morgonen. Full fart på Autobahn, sen via broarna i Danmark, kom fram till S Swe sen på Kvällen. Tänkte stanna och sova, men sen kom jag på att det var ju inte så långt kvar.... Brände vidare. Full fart upp på E4 mitt i natten, kände mig riktigt risig på slutet, stannade några ggr på rastplatser för att springa några varv runt bilen. Inte så smart. Kom hem vid ca 0200, efter 160 mil nonstop. Stupid really !

Någon annan ?

geologen

Aktiv medlem
Om jag får räkna korta stopp för att pissa, så är det Göteborg-Ljusne. Ca 75 mil. Dessutom med utslitna bromsklossar, så jag motorbromsade så mycket det gick. Bromsverkan var fullgod, men ljudnivån outhärdlig...

Rattnalle

Aktiv medlem
Bikzz sa:
Där du körde själv i ett sträck ? Ärligt nu, inga påhitt ! Jag startade från Rothenburg i Ty, tidigt på morgonen. Full fart på Autobahn, sen via broarna i Danmark, kom fram till S Swe sen på Kvällen. Tänkte stanna och sova, men sen kom jag på att det var ju inte så långt kvar.... Brände vidare. Full fart upp på E4 mitt i natten, kände mig riktigt risig på slutet, stannade några ggr på rastplatser för att springa några varv runt bilen. Inte så smart. Kom hem vid ca 0200, efter 160 mil nonstop. Stupid really !

Någon annan ?
Stannade du på rastplatser är det väl fusk? ;-)

Körde Chamonix-Göteborg solo i ett svep för två år sen. 180 mil på 18 timmar inklusive stopp för mat, ölhandling och färjan Helsingborg Helsingör. Var rätt glad att det är öde på svenska vägar efter 02 när jag körde av färjan, då hade jag också stannat och sovit om jag haft längre kvar men gjorde som du och stannade och promenerade. Plus koffein då.

Har sett till att få in mer sovtid på efterföljande långkörningar..

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
mamme1 sa:
Varför flasha med att en har betett sig korkat och omdömeslöst?
Just, alla vet att det är livsfarligt att köra mer än 45min i sträck.

Jag har kört så långt en tank räcker vilket inte är så långt i 200 knyck.
Annars Garda - Malmö om man får tanka o kissa.

WSMC

Aktiv medlem
geologen sa:
Om jag får räkna korta stopp för att pissa, så är det Göteborg-Ljusne. Ca 75 mil. Dessutom med utslitna bromsklossar, så jag motorbromsade så mycket det gick. Bromsverkan var fullgod, men ljudnivån outhärdlig...
Nyfiken fråga; vad gör man i Ljusne?
För att besvara TS fråga. Tror det är ca 65 mil Stockholm-Funäsdalen.

Manurhin2

Aktiv medlem
Bikzz sa:

Någon annan ?
Du måste missat "motorassisterad cykel " - tråden .
Du kommer snart vara Happys mest utskällda medlem , sträckköra tresiffrigt lär vara en Babiljard ggr farligare än att köra mc i 210 .

M

Raggamuffin

Aktiv medlem
Upp till 100 mil tycker jag är ok, sen blir det tråkigt. Mindre tröttsamt att köra nedåt än uppåt.

Har kört Lund - Åre på fredagen. Knallade på skutan på lördagen. Åre - Lund på söndagen, det var lite segt från Småland och hem..

mcperand

Aktiv medlem
Jag har gjort två Ironbutt, 1000 miles inom 24 timmar på mc för att jag behövde ta mig till ställen och inte för själva prestationen (om den nu skulle vara någon alls). Första gången, 165 mil, på BMW K100 RS och då blev det i sträck förutom mat och tankning. Klev av pigg som en nyponros, ung och vältränad, och jag kunde nog ha kört 40 mil till utan problem. Tomma vägar och en hoj som lätt marschade...för fort. Andra gången var i somras, från Nordkapp och hem, 163 mil, på en BMW F800 GS som är ökänd för sin usla sadel. Trots att jag stannade och sov 4-5 timmar i Haparanda var jag makalöst mör i kroppen, gammal och sliten som jag nu är. De sista 30 milen stod jag mer än jag satt.

I bil 172 mil på en dag. Jag startade mycket tidigt i gryningen i södra New Mexico med en lånad, mycket bekväm bil och körde upp till Denver på en nästan rak, bred Interstate för att köpa en luftinsats till den första generationen Manitou-gaffeln hos tillverkaren där som sålde över disk. 5 minuter inköp och sen in i bilen igen och hemfärd. Det blev en hel del flytande, kolsyrad koffein och sockerbaserad föda på vägen hem (och mitt livs enda fortkörningsbot, man är inte kaxig med en highway patrol officer i hatt och pilot-rayban och med en absolut gigantisk revolver längs sidan, ståendes bredvid bilen när man inser att körkortet ligger i ryggsäcken på golvet framför passagerarstolen - låååångsamma rörelser...). Idag skulle jag inte göra om det, framför allt inte när allt går att beställa, men då var det en härlig klassisk road trip med ett av världens finaste landskap utanför. Från öken och platåklippor till Klippiga bergen.

staine

Aktiv medlem
Toulouse-Köpenhamn. 190 mil. Startade 05. Framme 01. Gick bra. Det är ju inte ens ett Sverigetempo.

Andersgd

Ny medlem
Inte bil och inte längsta men kanske ändå den roligaste... vid Vätternrundan för två år sedan somnade jag vid styret strax utanför Hjo. Vaknade på väg ner i diket och lyckades rädda det. Sen var jag inte trött längre ?

GoranS

Aktiv medlem
Raggamuffin sa:
Upp till 100 mil tycker jag är ok, sen blir det tråkigt. Mindre tröttsamt att köra nedåt än uppåt.

Har kört Lund - Åre på fredagen. Knallade på skutan på lördagen. Åre - Lund på söndagen, det var lite segt från Småland och hem..
Två dagar i bil för en dags vandring? Känns inte som lysande bang-for-the-buck ...

Raggamuffin

Aktiv medlem
GoranS sa:
Raggamuffin sa:

Två dagar i bil för en dags vandring? Känns inte som lysande bang-for-the-buck ...
Äh, vem räknar pengar? Kommer nya varje månad.
Sällskapet är allt, vi drack öl med även om jag fick korta ner på dem.

GoranS

Aktiv medlem
Raggamuffin sa:
GoranS sa:
Raggamuffin sa:

Tänkte mer bildligt - åka bil (vilket jag normalt tycker är aptråkigt) en himla massa för ganska kort nöje. Nu är det ju visserligen ett par hundra mil enkel väg till till alperna, men jag känner numera att jag nog gärna vill ha ett par veckor därnere för att det ska vara värt en så lång resa.

Raggamuffin

Aktiv medlem
GoranS sa:
Raggamuffin sa:
GoranS sa:
Raggamuffin sa:

Tänkte mer bildligt - åka bil (vilket jag normalt tycker är aptråkigt) en himla massa för ganska kort nöje. Nu är det ju visserligen ett par hundra mil enkel väg till till alperna, men jag känner numera att jag nog gärna vill ha ett par veckor därnere för att det ska vara värt en så lång resa.
Bil-dligt :)
Är man bara van att köra lite så. Jag kör runt 4500 mil om året och är i väg på nåt i princip varje helg.

theBrand

Aktiv medlem
Jag somnade vid ratten en gång i min ungdom, vaknade i diket.

(Då var jag mest glad över att jag själv var oskadd, så här i efterhand är jag mest glad åt att inte någon annan skadades.)

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Nonstop är väl utan att stanna?

Järpen-Nynäshamn, 65 mil på runt 8 timmar. Inga tankstopp, matstopp, kisspauser.

Men det är inte värt det, helt död i ett dygn efteråt.

Fältprästen

Ny medlem
Från Nauders ca 1700 via Stora Bältbron, till hemmaplan 1400, ca 170 mil. Då hade jag visserligen kört från Venedigtrakten innan, men det räknar jag inte.
Tankstopp och lite käk längs vägen.
Skönt att köra på Autobahn på natten (i princip tomt) om sikten är bra, då kan man nästan hålla konstant fart (ca 130-140).
Sist jag körde där var det dimma (sikt 50-100 m) på ett antal ställen, jag tröttnade och stannade och sov istället.

Senast ändrad:

Snuten

Aktiv medlem
Umeå - Hässleholm.

Fullastad liten halvkombi. Mitt i vintern. Odubbade vinterdäck. Korkat men det ät länge sedan nu så det är preskriberat.

Supertramp

Aktiv medlem
När jag var yngre kunde jag köra bil hur länge som helst i sträck (kändes det som i alla fall). Nu när jag är drygt femtio blir jag snabbare trött och kör ogärna mer än sex timmar utan lite längre paus och vila.

Vet inte om det beror på sämre syn och att jag måste anstränga ögonen mer. Eller så är det bara det allmänna förfallet.

marr

Moderator
Forumvärd
Supertramp sa:
När jag var yngre kunde jag köra bil hur länge som helst i sträck (kändes det som i alla fall). Nu när jag är drygt femtio blir jag snabbare trött och kör ogärna mer än sex timmar utan lite längre paus och vila.

Vet inte om det beror på sämre syn och att jag måste anstränga ögonen mer. Eller så är det bara det allmänna förfallet.
Samma här. Är iofs bara strax över 30, men det märks skillnad.
Sthlm-skåne går fortfarande utmärkt dock.

geologen

Aktiv medlem
Det som är min primära begränsning är ryggslut/rumpa. Efter 2-3 timmar i vilket bilsäte som helst får jag väldigt ont. Nacke/axlar också, ibland tidigare, ibland senare. Först därefter kommer behovet att stanna för toabesök. Äta behöver jag inte stanna för alls, så länge jag har fixat käk som funkar bakom ratten. Då äter jag medan jag kör. Drickyogurt, mjölk med skruvlock, frallor, bananer.

jonte987

Aktiv medlem
Supertramp sa:

För egen del har toleransen för att vara helt utslagen dagen efter minskat. Liksom intresset för att gå rakt ut i backen efter att ha kört hela natten. För att inte tala om att sova på en parkering utanför Saalbach för att man kommer fram för tidigt.

40euro på etap för att sova 4h är en rätt bra investering,

Konsensus

Aktiv medlem
Vill meddela att tiden kan vara en avgörande faktor och inte sträckan. Typ mitten på 90 talet, med om jag kommer ihåg rätt en LT45 som gick max i 80 knyck på raksträckorna. Från Karlskoga till Malmö, kastade ur flyttlastet, vräkte i mig en pizza och sen hem igen. Ca 100-110 mil bortsett från att jag råkade köra in i en fortfarande i dag okänd stad på kvällen och hittade inte ut igen till avfarten mot Örebro. Så om ni är på ett industriområde i en mindre stad mellan Malmö men närmare Örebro i en sliten LT45, då kan ni väl stanna mig och visa vägen :-)

LTS

Aktiv medlem
Intressant att tråden startades samtidigt som Vetenskapens Värld som handlade om just det här.
Om det inte bara är ett sammanträffande så är det ytterligare ett bevis på att somliga inte lär sig någonting.

martysod

Ny medlem
På FN-tjänst i Bosinen körde jag 12timmar i sträck mellan Split och Tuzla, mest mentalt jobbigt då vi skulle övernattat efter halva vägen men beslöt oss för att köra vidare.

En annan jobbig bilresa var Göteborg-Stockholm på förmiddagen, möten från lunch till kl 17 och sen Stockholm-Göteborg på kvällen. I Norrköping på väg hem började det bli segt...

Pajas

Aktiv medlem
Det jobbigaste är när man närmar sig sina hemtrakter och man inte känner igen sig..... en 24 timmars arbetsdag som började i Västervik och till Uppsala via Smedjebacken och sen tillbaks till Västervik är nog det värsta jag gjort.

mikaeljc

Aktiv medlem
Stockholm-Kroatien tur och retur endast med tankstopp varje sommar de senaste 10 åren. Ca 200 mil och 20-24 timmar.

Tyskland passeras effektivast nattetid.

geologen

Aktiv medlem
LTS sa:
Intressant att tråden startades samtidigt som Vetenskapens Värld som handlade om just det här.
Om det inte bara är ett sammanträffande så är det ytterligare ett bevis på att somliga inte lär sig någonting.
Jag blir iofs väldigt pigg av att köra. Har aldrig varit ens nära att somna.

Oskar

Aktiv medlem
mikaeljc sa:
Stockholm-Kroatien tur och retur endast med tankstopp varje sommar de senaste 10 åren. Ca 200 mil och 20-24 timmar.

Tyskland passeras effektivast nattetid.
Men då måste du rimligtvis ta färja, typ Gedser-Rostock?

Pfaff

Aktiv medlem
140 mil. Fast det var på motorcykel och i konstant regn.
Ursäkten är att det var i en piggare ungdom, mitten av sjuttiotalet och på en 250 cc Honda.
Har inte gjort om det sedan.

emilh

Aktiv medlem
Rostock - Saint-Michel-de-Maurienne. Kanske 150 mil i minibuss, tidig start och framme precis efter skymning. En däcksprängning på vägen. Dock var vi tre förare, så det räknas nog inte :)
Tycker allt över 20-30 mil i bil är bedrövligt.

Senast ändrad:

Pajas

Aktiv medlem
I ungdomen kunde man nog kör 1200 mil i sträck utan mat och kisspaus om det varit nått kvinnligt som lockade.....

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer