[OT] Laga Tvättställsblandaren som droppar

Luzen

Aktiv medlem
Tvättställsblandaren från Mora behöver en genomgång pga dropp.
Men hur öppnar jag den?
Hittar ingen täckbricka eller skruv.

Bilagor

• F2E3B4D1-EDF3-4582-82A9-59085367AA59.jpeg
    F2E3B4D1-EDF3-4582-82A9-59085367AA59.jpeg
    542.2 KB · Besök: 16
  • 367F96B5-3CF3-4A96-A033-EDA2FC911090.jpeg
    367F96B5-3CF3-4A96-A033-EDA2FC911090.jpeg
    513.4 KB · Besök: 13
  • 94DFBFD2-28A0-4D9F-B767-ED90882E6741.jpeg
    94DFBFD2-28A0-4D9F-B767-ED90882E6741.jpeg
    583.4 KB · Besök: 16

SafeSurfer

Aktiv medlem
Nu har inte jag en likadan blandare men då min fm9000 blandare droppade maila jag fm mattsson så skickade de en ny insats med packningar inklusive manual och verktyg. Tänker att det är lika bra att du köper det innan du tar isär den då det inte kostar så mycket. Men kan ju såklart vara något annat som är problemet också. Iallafall löste nya packningar mitt problem snabbt och enkelt. En anledning att köpa etablerade märken är just möjligheten att serva enkelt då det kostar mycket att ta hem rörmockare.

BJS

Aktiv medlem
Nu har inte jag en likadan blandare men då min fm9000 blandare droppade maila jag fm mattsson så skickade de en ny insats med packningar inklusive manual och verktyg. Tänker att det är lika bra att du köper det innan du tar isär den då det inte kostar så mycket. Men kan ju såklart vara något annat som är problemet också. Iallafall löste nya packningar mitt problem snabbt och enkelt. En anledning att köpa etablerade märken är just möjligheten att serva enkelt då det kostar mycket att ta hem rörmockare.
Och se till att ha ventiler så att man enkelt kan isolera blandaren när man servar den.

jonte987

Aktiv medlem
Problemet jag har haft att det varit igenkalkat och kräver mycket mer kraft än man vågar ta till.
På den modell jag har sitter en insex under en plupp och sen ska den bänjas av....

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Sitter säkert en insex under blandargreppet? Eller om du har en liten plupp som visar varmt/kallt. Sen är det superlätt att byta blandarinsatsen.

ooms

Aktiv medlem
Va, skickade de en ny insats helt gratis? De kostar ju ändå 2-300kr och finns på de flesta byggvaruhus. Jag mailade dem i höstas, men då gällde det en del som inte verkade finnas att köpa löst, och fick genast svar att vi skickar en! Men att de gör samma med nåt så vanligt som en insats var förvånande.

d_anders

Aktiv medlem
Insatsen brukar kosta 300 kr kanske och finns typiskt hos t ex Rinkaby, Hornbach och Bauhaus mfl. Har det väl börjat droppa så brukar gamla insatsen vara körd. Möjligtvis kan du få den att sluta ett tag, men den kommer snart att börja igen.

Luzen

Aktiv medlem
Sitter säkert en insex under blandargreppet? Eller om du har en liten plupp som visar varmt/kallt. Sen är det superlätt att byta blandarinsatsen.
Det brukar ja vara så men servicemanualen visar hårdare handskar.

Bilagor

• AEBAED0B-1F78-44CC-92A3-C03FBFCBEC98.png
    AEBAED0B-1F78-44CC-92A3-C03FBFCBEC98.png
    161.7 KB · Besök: 20

Luzen

Aktiv medlem
Nu har jag beställt delarna och tänkte ge mig på nästa blandare, den läcker inte men handtaget kan vridas förbi ändlägena åt båda håll. Det ger att vattnet då sprutar okontrollerat.
Den får jag enkelt isär men vilket fabrikat använder denna logga?

Bilagor

• 046D267F-0425-42C9-8C40-CE1B7195B419.jpeg
    046D267F-0425-42C9-8C40-CE1B7195B419.jpeg
    454.9 KB · Besök: 20

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Det brukar vara svårare att få tag på delar om det inte är Mora/FM Mattsson. Har landat i att bara köpa blandare från dem - det känns otroligt bra att de har delar till 30-40 år gamla blandare.

BJS

Aktiv medlem
Nu har jag beställt delarna och tänkte ge mig på nästa blandare, den läcker inte men handtaget kan vridas förbi ändlägena åt båda håll. Det ger att vattnet då sprutar okontrollerat.
Den får jag enkelt isär men vilket fabrikat använder denna logga?
Låter som ny blandare?

Köp något välkänt märke så har du problemfritt i 30 år sedan (med något byte av insats under tiden)

ooms

Aktiv medlem
Ja, att försöka rodda delar till nåt okänt fabrikat är nog inte så lätt. En ny FMM eller Mora av standardmodell brukar gå att få för 7-800kr.

BJS

Aktiv medlem
Ja det blir lösningen om jag inte hittar delarna. Denna satt i radhuset vi köpte i våras.
Det lönar sig att hålla sig till Mora och Gustavsberg. Hade två "kinablandare" när jag flyttade in, de gav sig på något år och gick inte fixa. Nu sitter det bara "märkesblandare" i hela huset. Billigare i längden och problemfritt.

SafeSurfer

Aktiv medlem
Va, skickade de en ny insats helt gratis? De kostar ju ändå 2-300kr och finns på de flesta byggvaruhus. Jag mailade dem i höstas, men då gällde det en del som inte verkade finnas att köpa löst, och fick genast svar att vi skickar en! Men att de gör samma med nåt så vanligt som en insats var förvånande.
Ja men min blandare var mindre än två år gammal.

Köp & Sälj

Topp