[OT] Långfärdsskridskor - Turrapporter, isläget mm i Sth-området?

Bele

Aktiv medlem
Uppdatering:
Vid starten i söder ojämn is, därefter ett bra parti fram till den stora råken. Mitt sällskap ville inte passera den, men enligt andrahandsuppgifter var det bitvis riktigt dåligt längre norrut varvat med bra partier. Enligt andrahandsuppgifterna kan någon även ha plurrat utanför jästfabriken. Där är det alltid försvagat, men i övrigt bra där jag testade.

Någon som är intresserad och kan åka mitt på dagen imorgon eller med start strax innan 1630? Du är givetvis fullkittad och har sunt förnuft... Samt helst någorlunda snabb. Minst 45 minuters åkning.

johan44

Aktiv medlem
Uppdatering:
Vid starten i söder ojämn is, därefter ett bra parti fram till den stora råken. Mitt sällskap ville inte passera den, men enligt andrahandsuppgifter var det bitvis riktigt dåligt längre norrut varvat med bra partier. Enligt andrahandsuppgifterna kan någon även ha plurrat utanför jästfabriken. Där är det alltid försvagat, men i övrigt bra där jag testade.

Någon som är intresserad och kan åka mitt på dagen imorgon eller med start strax innan 1630? Du är givetvis fullkittad och har sunt förnuft... Samt helst någorlunda snabb. Minst 45 minuters åkning.
Liten värld, jag åkte Norrviken idag på grund av ditt tidigare inlägg om nån SSSK:are och nu gissar jag att vi sågs och att andrahandsuppgifterna kommer från mig :)

johan44

Aktiv medlem
Otroligt! Vem av er två är du?

Ska du åka imorgon?
Den lite mer pratsamme med gul pik, röd rygga, mindre skägg än grannen jag åkte med. Uppvuxen vid Norrviken så det är hemmasjön. Ska inte åka imorrn men ser ut att vara solglimt på onsdag, kanske då... Om du tar dig ut så kämpa dig upp, gick tex att åka rätt långt in i viken mot Fornboda (vet du vad de konstiga flottarna är till för som ligger där?)

Berk

Aktiv medlem
Som den här? Undrade samma för två år sen.

IMG_20190302_122254.jpg

Bele

Aktiv medlem
Den lite mer pratsamme med gul pik, röd rygga, mindre skägg än grannen jag åkte med. Uppvuxen vid Norrviken så det är hemmasjön. Ska inte åka imorrn men ser ut att vara solglimt på onsdag, kanske då... Om du tar dig ut så kämpa dig upp, gick tex att åka rätt långt in i viken mot Fornboda (vet du vad de konstiga flottarna är till för som ligger där?)
Mindre skägg var en bra markör :-)

Som det ser ut just nu kommer jag inte ut imorgon. Jag vill av säkerhetsskäl inte åka själv givet isförhållandena. Onsdag kommer jag definitivt att försöka. Ev hänger en polare på. Mitt jobb möjliggör ibland att jag kan sticka ut på dagen och jobba på kvällen istället, men det varierar och ibland kan förutsättningarna ändras med mycket kort varsel.

PM:ar mitt tfn nr.

Bele

Aktiv medlem
Bump.

10-12 cm is enl uppgift. Någon som kan och vill i eftermiddag? Jag kan från kl 1500. Tyvärr har det kommit lite snö, men den är porös och torde inte utgöra något större hinder. Sannolikt årets sista åktillfälle som väderprognoserna ser ut.

Berk

Aktiv medlem
På lördag var det redan mycket folk som åkte på Dammtorpssjön i Hellasgården.

På helgen är isen troligtvis så tjock på flera ställen att jag vågat åka med familjen.

nisseson

Aktiv medlem
Som nybörjare vad ska man ha på fötterna (skor och skridskor)? Går det att köra med de relativt enkla, moderna längdpjäxorna för klassisk åkning jag redan har (för NNN-bindning) och köpa enbart skridskor (för att komma igång)?

johan44

Aktiv medlem
Som nybörjare vad ska man ha på fötterna (skor och skridskor)? Går det att köra med de relativt enkla, moderna längdpjäxorna för klassisk åkning jag redan har (för NNN-bindning) och köpa enbart skridskor (för att komma igång)?
Jag tror du ska ha starka vrister för att få fungerande åkning i klassiska längdpjäxor. En del åker i skatepjäxor och det funkar, kan vara väldigt hala att gå i om man åker på tur som innebär promenad mellan olika vatten. Om du köper skridskor med nnn så finns risken att du vill ha "riktig" pjäxa efter ett tag och då tror jag att det är en lite grövre variant av bindning.

Berk

Aktiv medlem
Jag tror du ska ha starka vrister för att få fungerande åkning i klassiska längdpjäxor. En del åker i skatepjäxor och det funkar, kan vara väldigt hala att gå i om man åker på tur som innebär promenad mellan olika vatten. Om du köper skridskor med nnn så finns risken att du vill ha "riktig" pjäxa efter ett tag och då tror jag att det är en lite grövre variant av bindning.

NNN funkar bra. Jag kör med gamla Salomon bindning standard, funkar också bra.

Man behöver riktigt starka vrister för klassiska längpjäxor. Skulle rekommendera skejt, kombi, skridsko eller rejäla turpjäxor.

nisseson

Aktiv medlem
Check, så man kan köpa skridskor med NNN-bindning och prova någon gång med nuvarande längdpjäxor, men sen kommer man vilja köpa specifika pjäxor?

Lite som att prova lätt XC med gravelcykel kanske. Inte optimalt, men det går. Frågan är om man inser om man gillar det eller inte med halvfel utrustning.

Berk

Aktiv medlem
Check, så man kan köpa skridskor med NNN-bindning och prova någon gång med nuvarande längdpjäxor, men sen kommer man vilja köpa specifika pjäxor?

Lite som att prova lätt XC med gravelcykel kanske. Inte optimalt, men det går. Frågan är om man inser om man gillar det eller inte med halvfel utrustning.

Problemet kan vara att du inte kan hålla skridskorna rakt mot isen. Och krafterna blir stark om man trycker hård. Du kan prova. Om du har tur har du tillräckligt starka vrister.

Jag är nederländare och är van med låga skor i skin. Nuförtiden är dom glas eller kolfiber, men fortfarande lågt. Då måste man bygga starka vrister, men det kan tar en tid.

johan44

Aktiv medlem

Du kommer att känna i vristerna om det inte funkar. Om du bor i stan så finns uthyrning tex här för att testa annat: https://idrottonline.se/SollentunaSS-Skridsko/sjoisbanan Pikmakarn har stort sortiment av pjäxor.

ejma

Aktiv medlem
För skatepjäxor behövs väl skatebindning? Styvare sula och "fjäder" i bindningen. Tror skridskon kommer släpa onödigt mycket med vanlig längdåkningspjäxa/bindning.

Berk

Aktiv medlem
För skatepjäxor behövs väl skatebindning? Styvare sula och "fjäder" i bindningen. Tror skridskon kommer släpa onödigt mycket med vanlig längdåkningspjäxa/bindning.

Nej, man ska inte har fjäder i bindning, då släpar skenorna :)
Jag kör gamla Salomon med fjäder på mina skejtskidor. På skridskor ska man har väldigt hårda gummi "fjäder". T.ex. Alewalds har riktigt hårda speciellt för skridskor till NNN.

Om man vill har fjäder, kan man köpa riktiga skridskor:

evo helium wit.jpg

Sist årerna har isen varit så bra att jag kunde köra nästa alla tur på dom.

ooms

Aktiv medlem
Så länge man håller sig borta från gamla Salomon Pilot så är ju det inget problem, bara kuddarna på bindningen som skiljer. Dvs köper man ett par skridskor med NNN/Prolink/IFP skatebindning går den att köra med pjäxor för klassiskt, men det blir såklart bättre med skatepjäxor (styvare sula, bättre vriststöd).

fiskarn

Aktiv medlem
Jag har alltid åkt med klassiska SNS, jag tycker de funkar hur bra som helst. Men de flesta säger skatepjäxor är betydligt bättre.

Lejon

Aktiv medlem
Var tvungen att testa en tur på lilla Valsjön i kvällsmörkret. Riktigt fin och tjock is! Blir en tur på någon Roslagssjö i helgen.

Bilagor

• 6E3168C1-84AB-4D07-A5EF-8EDCFF10A8C4.jpeg
    6E3168C1-84AB-4D07-A5EF-8EDCFF10A8C4.jpeg
    657.6 KB · Besök: 24
  • 63DA9B9B-FA4B-4BDE-919C-869186DCD110.jpeg
    63DA9B9B-FA4B-4BDE-919C-869186DCD110.jpeg
    853.1 KB · Besök: 24

H.

Aktiv medlem
Rönningesjön igår vid lunch:

Vi höll oss på skavlötensidan på inrådan från flera andra som åkt före oss. Flera luriga vindbrunnar på andra sidan, i onsdags hade fyra pers plurrat. Men på den sidan vi åkte var isen stabil och bra. Snön som lade sig på ytan gjorde det hela än lurigare.

20211202_114636.jpg

ejma

Aktiv medlem
Rönningesjön igår vid lunch:

Vi höll oss på skavlötensidan på inrådan från flera andra som åkt före oss. Flera luriga vindbrunnar på andra sidan, i onsdags hade fyra pers plurrat. Men på den sidan vi åkte var isen stabil och bra. Snön som lade sig på ytan gjorde det hela än lurigare.
Trevligt. Det är området vid land från reningsverket ner mot hopptornet som frusit sent. Områden kring reningsverket, hopptornet samt utloppet/diket mot stora värtan brukar alltid frysa sent.

kontorsråttan

Aktiv medlem
Jag var ute en snabbis på Sicklasjön idag, var förvånad hur ohindrande snön faktiskt var. Sen blir det lurigare när man inte ser isen, men på det stora hela var det oerhört fint och lättåkt. Gissar att samma gäller snön på andra sjöar i närområdet.

kontorsråttan

Aktiv medlem
Kunskap.
Utrustning.
Sällskap (ok, det var en 9-årig dotter ;-) ).

Jag skulle tro att allmänheten uppmanas att inte cykla när det är halt också eftersom man kan slå ihjäl sig. Likväl är det ett antal stollar som fortsätter, och gör det förhållandevis trafiksäkert.

H.

Aktiv medlem
Skulle du våga låta barn skridskoleka i strandkanten, om vuxna är med på isen också? Tex rita upp en yta de får vara på som man kollar av innan? Skulle vilja hitta på en uteaktivitet med barnen imorgon. Men det rimmar ju lite fel med allmänna rekommendationerna. Åas tror jag att det är enorma lokala variationer mellan sjöar och även på olika ställen på samma sjöar om de är större

ejma

Aktiv medlem
Lite grundläggande iskunskap räcker långt och används oavsett om isen är 30 eller 5 cm tjock. https://www.issakerhet.se/sakerhet-pa-is/fakta-om-is/
Vi fick denna "utbildning" från lågstadiet då skolan hade friluftsdag på Rönningesjön.

Svenska livräddningssällskapet https://svenskalivraddningssallskapet.se/sakerhet/drunkningsstatistik har fört statistik över rapporterade drunkningsolyckor med dödlig utgång under flera decennier. Majoriteten av olyckor på is står isfiskare, skoteråkare och isflanörer för.

Bland skridsoåkare är en kraftig övervikt av dödsfallen äldre män. Även om kunskapen finns kan nedsatt syn och hörsel minska möjligheten att upptäcka förändringar i isen. Med mindre muskelstyrka minskar chansern att orka ta sig upp för egen maskin.

Lejon

Aktiv medlem
Skulle du våga låta barn skridskoleka i strandkanten, om vuxna är med på isen också? Tex rita upp en yta de får vara på som man kollar av innan? Skulle vilja hitta på en uteaktivitet med barnen imorgon. Men det rimmar ju lite fel med allmänna rekommendationerna. Åas tror jag att det är enorma lokala variationer mellan sjöar och även på olika ställen på samma sjöar om de är större
Ja igår och i förrgår var det fullt med spår på isen. Inga spår som slutade i ett hål vad jag såg. Jag körde tretton varv runt sjön i onsdags, var i alla delar av sjön och pikade.
I onsdags var isen minst 8 cm. Valsjön känns som en väldigt trygg sjö, inga ställen där det strömmar eller är lurigt. Skulle säga att det är helt tryggt. Sannolikt en säkrare stund för barnen när de leker på isen än när man kör dem i bil på väg dit…

kontorsråttan

Aktiv medlem
Jag kan inte den sjön, men har använt precis samma taktik förut på andra ställen. Vuxna spanar fram ett troligtvis säkert ställe, kollar av i förväg och är tydlig med gränserna. I och med att barnen vet att is är litet lurigt har de hållit sig snyggt och prydligt inom gränserna.

Sen får man vara tydlig med att is är färskvara, bara för att det funkade igår så betyder det inte att det fungerar idag på samma ställe.

Bele

Aktiv medlem
Någon som har åkt på Valloxen? Plogad bana, men oklart hur lång. Var går man på bäst?

n3wton

Aktiv medlem
Fråga från golvet: Vilken är minsta möjliga instegsnivå i långfärdsskridskoträsket? Skena med spännen att dra på vandringskängorna eller längdpjäxor och riktiga skridskor samt längdskidor när man ändå köpt pjäxor?😛

Bele

Aktiv medlem
Har inte testat själv, men skena med spännen funkar nog, men särskilt bra är det nog inte. Beg skridskor med fast häl och pjäxor för dito borde gå att köpa billigt. Längdpjäxespåret är inte självklart, vill du ha stabila pjäxor är de snarast gjorda för turåkning.

kontorsråttan

Aktiv medlem
Skena med spännen att dra över vandringskängorna är nog billigast att börja med. Kolla beggat annars. Remmar är lite jobbigt om man behöver ta av skridskorna ofta, vid landpassager och sånt. Annars funkar de nog bra!

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer