[OT] Långfärdsskridskor - Turrapporter, isläget mm i Sth-området?
Absolut inte, det är en helt annan åkteknik.Ett par begagnade hockeyrör?
Absolut inte, det är en helt annan åkteknik.Ett par begagnade hockeyrör?
Men det låter trevligare än några spänna-på-skorna-skenor i mina öron. Och billigare. Men jag har inte testat lösa skenor ska sägas, det kanske fungerar bättre än jag tror.Absolut inte, det är en helt annan åkteknik.
Äldre fasthälsskridskor typ Almgren syns ofta på Blocket för runt 200 kronor. De är inte sämre än nya fasthälare. Gamla tur/telemarkspjäxor med Nordic norm 75 kan också hittas billigt.Fråga från golvet: Vilken är minsta möjliga instegsnivå i långfärdsskridskoträsket? 😛
Tack för svar! Har ju verkligen noll koll, så frågar vidare:
Är det "turpjäxor" man letar efter? Vad är motsatsen - "racepjäxor"? Jag tänker att jag vill ha något för långa lugna turer.
Bindningar - är det samma som för längdskidor? Tänkte att jag vill kombinera pjäxor till skidor och skridskor.
Den typ av fasthälsskridskor som säljs i dag är för vandringskängor. Remmar över tådel och vrist. Obsoleta nordic norm 75 har en kraftig sula som klarar fastspänning i tå och klack.
Standard på dagens långfärdsskridskor är BC bindning/pjäxor som kan liknas med en kraftigare racing variant.
Skatepjäxor är lättare och styvare. Anses ofta vara mindre lämpliga till promenader mellan sjöar etc pga sämre sula.
Åker man enbart turskidor kan det nog vara BC man har, och då är det ju lämpligt att ha lika på skridskorna. Men då är det ju skidor för att gå på tur i fjällen, inget man swishar runt i elljusspåret med (turskidor är ju på gränsen till för breda för preparerade spår).BC-bindingar verkar vara det vanligaste. Det är väl dock inte ovanligt med "vanliga" NNN. Ska man åka längdskidor också skulle ju jag rekommendera vanliga NNN. Längdskidor har ju aldrig BC-bindingar även om det väl går att montera.
Åker man enbart turskidor kan det nog vara BC man har, och då är det ju lämpligt att ha lika på skridskorna. Men då är det ju skidor för att gå på tur i fjällen, inget man swishar runt i elljusspåret med (turskidor är ju på gränsen till för breda för preparerade spår).
Har man däremot ”normala” längdskidor så är det väl idag nån typ av NNN-bindning (NNN, Prolink eller IFP). Däremot bör man vara medveten att om det är klassiskt man åker så är pjäxorna normalt inte speciellt lämpade för skridskoåkning där man normalt behöver mer stabilitet, dvs skatepjäxor är bättre lämpade. Då är man i situationen att man behöver två olika par pjäxor, alternativt att man tycker kombipjäxor funkar.
Så ska man köpa nytt för både skridsko och skidåkning, kan det nog vara värt att tänka efter vilken typ av längdåkning man tänker sig, och låta det styra val av system och pjäxor.
Det här med bindningar på långfärsskriskor är lite krångligt. NNN BC skruvas i skidan, medan NNN classic/skate NIS trycks fast i skidans NIS plattform. Det finns några NNN classic/skate som kan skruvas, men de finns sällan i fysiska butiker.
De flesta långfärdsskridskor som säljs med bindning är NNN BC. De som vill köra med skatepjäxor får köpa delarna för sig.
Det finns några specialbutiker på långfärdsskridskor som kan hjälpa, men de har säkert fullt upp nu.
Enklast tror jag är att köpa ett paket med NNN BC. Det är trots allt det de flesta åker med.
Precis!Det är det säkert. Men ska man åka vanliga längdskidor och vill ha samma pjäxor kan man ju tänka annorlunda.
Det är ju inget svårt att köpoa med andra bindningar
![]()
Nis Performance
Nis Performance är en långfärdsskridsko med Rottefella NNN Performancebinding, som passar både nybörjare och mer erfarna åkare. Den är lätt men samtidigt stabil, skentjockleken är 1,25 mm och åkradien 35 m.www.outnorth.se
Du kan få dem omslipade. Jag har låtit slipa om mina till 23 m. Vissa kör med 20 m. Enklare att hålla tryck i skridskon och hålla fart även i hård motvind. Hade 27 m på mina ursprungligen, men de gick i princip bara rakt framDom är bra och snygg, men tyvärr har den model 35 meter radie, som är mycket för stor förutom om man framförallt trycker sig fram med spikar eller stavar.
Norrviken skall plogas (hoppas på sopning) i morgon enligt inlägg på FB. Åkte på VT-sjön nyss och den kändes ganska seg jämfört med gångna helgen.Jag siktade på Valloxen, men sonen valde Ravalen. Kanske bättre också, för att vi hade tid att göra fem varv innan det blev för mörkt och kallt. Bilden tagen när vi kan ut på isen. En otroligt fin vinterdag!
Vågat att säga att man vabbar när man tar ut det sjuka barnet på skridskotur. :-) Jag överlåter diskussionen till andra.Vabba blir inte bättre en så! Sonen hostade mycket när han vaknade, men inte en enda gång efter franvaroanmälan. Efter rapport från Norrviken från @Bele valde vi Valloxen. Isen var så bra att vi sätte på hastighetsskridskor, perfekt!
Visa bilaga 527728
Vågat att säga att man vabbar när man tar ut det sjuka barnet på skridskotur. :-) Jag överlåter diskussionen till andra.
Hur långt är ett plogat varv?valde vi Valloxen
Hur långt är ett plogat varv?
Efter rapport från Norrviken från @Bele valde vi Valloxen. Isen var så bra att vi sätte på hastighetsskridskor, perfekt!
Visa bilaga 527728
Nej, men såg en bild på FB att det var omplogat i morse. Ingen info om hur isen var. Lär nog vara sanslöst mycket folk där med tanke på finvädret.Någon som har åkt på Norrviken idag? Beskrivningen på Facebooksidan tar inte hänsyn till den snö som kom efter plogningen och att isglaspartierna blivit bräckliga av arbetsfordonen.
Hur går hastighetsskridskor på dagens is?Sonen körde hastighetsskridskor, jag hade bara tagit med mina långfärdsskridskor.
Hur går hastighetsskridskor på dagens is?
Kommit igång med åkandet sedan jag började cykla för ~18 månader sedan och likheterna i upplevelsen jämtemot landsväg är slående! Perfekt substitut för cykel ett tag till, kört några varv varje dag på Norrviken senaste veckan.
Till saken så har jag ett par Rottefella som jag köpte för några år sedan som jag efter att ha läst ordet "hastighetssko" för första gången nu vill ersätta. Hur mycket snabbare blir man med snabbare grillor?
Berk kanske har lust att offra sig för statistiken och köra ett varv med raceskridskor och ett med långfärdsskridskor?Hur mycket snabbare blir man med snabbare grillor?
Kommit igång med åkandet sedan jag började cykla för ~18 månader sedan och likheterna i upplevelsen jämtemot landsväg är slående! Perfekt substitut för cykel ett tag till, kört några varv varje dag på Norrviken senaste veckan.
Till saken så har jag ett par Rottefella som jag köpte för några år sedan som jag efter att ha läst ordet "hastighetssko" för första gången nu vill ersätta. Hur mycket snabbare blir man med snabbare grillor?
Hur är sådana där hastighetsskridskor att åka med. Är det jobbigt för fötter eller så? Svårare med ojämn is?
Man behöver starka ankelmusklar. Men man får dom av mycket skridskoåkning. Sen är det inte jobbigare om skorna passar bra på foterna. Jag har skor som har bakdelen i thermoplast så man kan forma dom på foterna.
Det är jobbigare med ojämn is för att dom fastnar enklare på ojämnheter och framförallt sprickor. Mina långfärdsskridskor har spetsen som böjer uppåt 3 cm över 6 cm längd, det gör att dom lyftes uppför öjämtheter och att man kan drar dom ut sprickor. Moderna hastighetsskridskor har nästan fyrkanta spetsor. Jag valde mina med lite rundare spestar. Om man har fyrkanta spetsor kan man slipa dom runda.
Hade ju varit kul att testa nån gång men är väl inget jag kommer köpa. Har nog aldrig ens sett sådana.
Hade ju varit kul att testa nån gång men är väl inget jag kommer köpa. Har nog aldrig ens sett sådana.