[OT] Långfärdsskridskor - Turrapporter, isläget mm i Sth-området?

ejma

Aktiv medlem
Fråga från golvet: Vilken är minsta möjliga instegsnivå i långfärdsskridskoträsket? 😛
Äldre fasthälsskridskor typ Almgren syns ofta på Blocket för runt 200 kronor. De är inte sämre än nya fasthälare. Gamla tur/telemarkspjäxor med Nordic norm 75 kan också hittas billigt.

n3wton

Aktiv medlem
Tack för svar! Har ju verkligen noll koll, så frågar vidare:

Är det "turpjäxor" man letar efter? Vad är motsatsen - "racepjäxor"? Jag tänker att jag vill ha något för långa lugna turer.

Bindningar - är det samma som för längdskidor? Tänkte att jag vill kombinera pjäxor till skidor och skridskor.

Berk

Aktiv medlem
Turpjäxoe är rejälare pjäxor till turskidsåkning, som är ofta i ospårad terräng. Dom har ofta andra bindningar än längdpjäxor.

Om du vill använda samma pjäxor till längdåkning är det bäst att har skejtpjäxor. Men om du inte åker skejt är det bäst att har kombipjäxor. Diagonal pjäxor har ingen stöd i sidled. Hur styv kombipjäxoe är i sidled berör på tillverkare. Jag är riktigt nöjd med Salomon kombipjäxor. Jag föredrar dom numera över mina diagonal pjäxor när jag åker diagonal. Obs att nya Salamin skor med Prolink passar på NNN bindningar.

Längdgrejer är dock riktigt dyra i Sverige. Jag köper bara i Sverige när det finns stora rabatter eller på sportalbert.de, som är riktigt bra.

ejma

Aktiv medlem
Den typ av fasthälsskridskor som säljs i dag är för vandringskängor. Remmar över tådel och vrist. Obsoleta nordic norm 75 har en kraftig sula som klarar fastspänning i tå och klack.

Standard på dagens långfärdsskridskor är BC bindning/pjäxor som kan liknas med en kraftigare racing variant.

Skatepjäxor är lättare och styvare. Anses ofta vara mindre lämpliga till promenader mellan sjöar etc pga sämre sula.

Lejon

Aktiv medlem
Blev en tur på Sparren i närheten av Rimbo i förmiddags. Lite mer varierande is än väntat, mellan 2 och 15 cm ungefär :-) fin liten runda.

Bilagor

• A7218D25-21CC-4118-9DC4-F1B2E43E7A86.jpeg
    A7218D25-21CC-4118-9DC4-F1B2E43E7A86.jpeg
    640 KB · Besök: 25
  • 73C5B16B-A55B-49DA-9B8C-86955932DE25.jpeg
    73C5B16B-A55B-49DA-9B8C-86955932DE25.jpeg
    669.5 KB · Besök: 25

fiskarn

Aktiv medlem
Tack för svar! Har ju verkligen noll koll, så frågar vidare:

Är det "turpjäxor" man letar efter? Vad är motsatsen - "racepjäxor"? Jag tänker att jag vill ha något för långa lugna turer.

Bindningar - är det samma som för längdskidor? Tänkte att jag vill kombinera pjäxor till skidor och skridskor.

Jag skulle rekommendera kombipjäxor. Då kan du åka både skridskor, klassiska längdskidor och skejt om du skulle vilja det. Själv har jag alltid åkt skridskor med klassiska skridskor och iofs tyckt att det fungerar bra. Sen finns det ju olika bindningssystem. "Förr" var ju SNS (Salomon) rätt så vanligt med det håller på att försvinna. Idag används väl mest det som heter NNN (sen verkar det kunna ha andra namn också). Turpjäxor brukar väl heta NNN BC och de passar inte "vanliga" NNN. Men det kanske är rätt vanligt med NNN BC till skridskor med? Det finns olika värme och komfort i vanliga längdpjäxor, man behöver inte ha turpjäxor för att de ska va hyfsat varma.

n3wton

Aktiv medlem
Det blev som väntat lite mer avancerat än tänkt. Typ som att någon går in på happy och frågar "vilken cykel ska jag köpa?". Helt omöjlig fråga att svara på utan mer info!

Ska kika runt lite och se vad jag kommer fram till. Tack för många bra svar!

fiskarn

Aktiv medlem
Den typ av fasthälsskridskor som säljs i dag är för vandringskängor. Remmar över tådel och vrist. Obsoleta nordic norm 75 har en kraftig sula som klarar fastspänning i tå och klack.

Standard på dagens långfärdsskridskor är BC bindning/pjäxor som kan liknas med en kraftigare racing variant.

Skatepjäxor är lättare och styvare. Anses ofta vara mindre lämpliga till promenader mellan sjöar etc pga sämre sula.

BC-bindingar verkar vara det vanligaste. Det är väl dock inte ovanligt med "vanliga" NNN. Ska man åka längdskidor också skulle ju jag rekommendera vanliga NNN. Längdskidor har ju aldrig BC-bindingar även om det väl går att montera.

ooms

Aktiv medlem
BC-bindingar verkar vara det vanligaste. Det är väl dock inte ovanligt med "vanliga" NNN. Ska man åka längdskidor också skulle ju jag rekommendera vanliga NNN. Längdskidor har ju aldrig BC-bindingar även om det väl går att montera.
Åker man enbart turskidor kan det nog vara BC man har, och då är det ju lämpligt att ha lika på skridskorna. Men då är det ju skidor för att gå på tur i fjällen, inget man swishar runt i elljusspåret med (turskidor är ju på gränsen till för breda för preparerade spår).

Har man däremot ”normala” längdskidor så är det väl idag nån typ av NNN-bindning (NNN, Prolink eller IFP). Däremot bör man vara medveten att om det är klassiskt man åker så är pjäxorna normalt inte speciellt lämpade för skridskoåkning där man normalt behöver mer stabilitet, dvs skatepjäxor är bättre lämpade. Då är man i situationen att man behöver två olika par pjäxor, alternativt att man tycker kombipjäxor funkar.

Så ska man köpa nytt för både skridsko och skidåkning, kan det nog vara värt att tänka efter vilken typ av längdåkning man tänker sig, och låta det styra val av system och pjäxor.

Stumpy

Aktiv medlem
Tror jag har BC på både turskidorna och långfärdsskridskorna. Dock flera år sedan de var framme. För feg för att åka på tunn is och väntar man så blir den ofta förstörd av snö/slask.

fiskarn

Aktiv medlem
Åker man enbart turskidor kan det nog vara BC man har, och då är det ju lämpligt att ha lika på skridskorna. Men då är det ju skidor för att gå på tur i fjällen, inget man swishar runt i elljusspåret med (turskidor är ju på gränsen till för breda för preparerade spår).

Har man däremot ”normala” längdskidor så är det väl idag nån typ av NNN-bindning (NNN, Prolink eller IFP). Däremot bör man vara medveten att om det är klassiskt man åker så är pjäxorna normalt inte speciellt lämpade för skridskoåkning där man normalt behöver mer stabilitet, dvs skatepjäxor är bättre lämpade. Då är man i situationen att man behöver två olika par pjäxor, alternativt att man tycker kombipjäxor funkar.

Så ska man köpa nytt för både skridsko och skidåkning, kan det nog vara värt att tänka efter vilken typ av längdåkning man tänker sig, och låta det styra val av system och pjäxor.

Jag har faktiskt aldrig testat skatepjäxor eller kombipjäxor men vet flera som rekommenderar kombi även till klassisk åkning. Ja skatepjäxor bör ju vara betydligt bättre till skridsoåkning, men jag har kört med vanliga klassiska i 10 års tid och tyckt det funkar bra men det kanske är ovanligt.

Edit: Men ja absolut, åker man turskidor är det säkert BC man ska satsa på. Har man gamla turskidor kan det väl också vara Salomons turvariant man har och den är ju inte likadan. (men det är nog ingen risk man får tag på idag)

Senast ändrad:

ejma

Aktiv medlem
Det här med bindningar på långfärsskriskor är lite krångligt. NNN BC skruvas i skidan, medan NNN classic/skate NIS trycks fast i skidans NIS plattform. Det finns några NNN classic/skate som kan skruvas, men de finns sällan i fysiska butiker.
De flesta långfärdsskridskor som säljs med bindning är NNN BC. De som vill köra med skatepjäxor får köpa delarna för sig.

Det finns några specialbutiker på långfärdsskridskor som kan hjälpa, men de har säkert fullt upp nu.

Enklast tror jag är att köpa ett paket med NNN BC. Det är trots allt det de flesta åker med.

fiskarn

Aktiv medlem
Det här med bindningar på långfärsskriskor är lite krångligt. NNN BC skruvas i skidan, medan NNN classic/skate NIS trycks fast i skidans NIS plattform. Det finns några NNN classic/skate som kan skruvas, men de finns sällan i fysiska butiker.
De flesta långfärdsskridskor som säljs med bindning är NNN BC. De som vill köra med skatepjäxor får köpa delarna för sig.

Det finns några specialbutiker på långfärdsskridskor som kan hjälpa, men de har säkert fullt upp nu.

Enklast tror jag är att köpa ett paket med NNN BC. Det är trots allt det de flesta åker med.

Det är det säkert. Men ska man åka vanliga längdskidor och vill ha samma pjäxor kan man ju tänka annorlunda.

Det är ju inget svårt att köpoa med andra bindningar

Berk

Aktiv medlem
Det är det säkert. Men ska man åka vanliga längdskidor och vill ha samma pjäxor kan man ju tänka annorlunda.
Precis!

Det är ju inget svårt att köpoa med andra bindningar

Dom är bra och snygg, men tyvärr har den model 35 meter radie, som är mycket för stor förutom om man framförallt trycker sig fram med spikar eller stavar. Övervägde dom till min son, med radie slipning för att få mindre radie, men då upptäckte jag Zandstra Quest, som är identiska, förutom färgen och rimliga 27 meter radie.

Fördelen med den är också att man bara behöver köpa en par bindningen om man åker båda längd och skridskor. En mycket hårdare gummi till skridskoåkning är dock bra att ha.

ejma

Aktiv medlem
Dom är bra och snygg, men tyvärr har den model 35 meter radie, som är mycket för stor förutom om man framförallt trycker sig fram med spikar eller stavar.
Du kan få dem omslipade. Jag har låtit slipa om mina till 23 m. Vissa kör med 20 m. Enklare att hålla tryck i skridskon och hålla fart även i hård motvind. Hade 27 m på mina ursprungligen, men de gick i princip bara rakt fram

Oskar

Aktiv medlem
Superskönt med 35 m radie om man står upprätt avslappnat och kör i medvind ju!

Berk

Aktiv medlem
Jag siktade på Valloxen, men sonen valde Ravalen. Kanske bättre också, för att vi hade tid att göra fem varv innan det blev för mörkt och kallt. Bilden tagen när vi kan ut på isen. En otroligt fin vinterdag!

400.jpg

ejma

Aktiv medlem
Jag siktade på Valloxen, men sonen valde Ravalen. Kanske bättre också, för att vi hade tid att göra fem varv innan det blev för mörkt och kallt. Bilden tagen när vi kan ut på isen. En otroligt fin vinterdag!
Norrviken skall plogas (hoppas på sopning) i morgon enligt inlägg på FB. Åkte på VT-sjön nyss och den kändes ganska seg jämfört med gångna helgen.

Bele

Aktiv medlem
Ja jag. Hela banan plogad, men bara en smal remsa. Bäst nordväst och nord. Bra nordost. Ok till syd. Syd och sydost sämst. De sämre delarna har delvis porösa partier. Andra och tredje varvet åkte jag genom det mesta utan att slå av. De bästa partierna har riktigt fin kärnis.

Ut och åk nu innan snön och värmen kommer!

Berk

Aktiv medlem
"Vabba" blir inte bättre en så! Sonen hostade mycket när han vaknade, men inte en enda gång efter franvaroanmälan. Efter rapport från Norrviken från @Bele valde vi Valloxen. Isen var så bra att vi sätte på hastighetsskridskor, perfekt!

402.jpg

Senast ändrad:

nisseson

Aktiv medlem
Vabba blir inte bättre en så! Sonen hostade mycket när han vaknade, men inte en enda gång efter franvaroanmälan. Efter rapport från Norrviken från @Bele valde vi Valloxen. Isen var så bra att vi sätte på hastighetsskridskor, perfekt!

Visa bilaga 527728
Vågat att säga att man vabbar när man tar ut det sjuka barnet på skridskotur. :-) Jag överlåter diskussionen till andra.

Berk

Aktiv medlem
Vågat att säga att man vabbar när man tar ut det sjuka barnet på skridskotur. :-) Jag överlåter diskussionen till andra.

Nä, jag vabbar inte verkligen. Jag tog några timmar fri och ska jobba på kvällen.

EDIT: och det var också inte vård av sjuk barn, för att sonen inte hostade längre (annars hade jag inte tagit ut honom på isen). Det var vård av franvaroanmäld barn.

Senast ändrad:

Bele

Aktiv medlem
Efter rapport från Norrviken från @Bele valde vi Valloxen. Isen var så bra att vi sätte på hastighetsskridskor, perfekt!

Visa bilaga 527728

Ni valde helt rätt. De delar på Norrviken som var renblåsta och med hård kärnis var bättre än Valloxen, men totalt sett var Valloxen utan tvekan bättre. En aning mer snö på isen nu av din bild att döma än i söndags när vi var där.

Bele

Aktiv medlem
Någon som har åkt på Norrviken idag? Beskrivningen på Facebooksidan tar inte hänsyn till den snö som kom efter plogningen och att isglaspartierna blivit bräckliga av arbetsfordonen.

Mats65

Aktiv medlem
Någon som har åkt på Norrviken idag? Beskrivningen på Facebooksidan tar inte hänsyn till den snö som kom efter plogningen och att isglaspartierna blivit bräckliga av arbetsfordonen.
Nej, men såg en bild på FB att det var omplogat i morse. Ingen info om hur isen var. Lär nog vara sanslöst mycket folk där med tanke på finvädret.

Berk

Aktiv medlem
Mindre folk på Norrviken idag än jag hade förväntat, kanske pga av "dåliga vädret". Isen var också bättre än jag hade förväntat från rapporterna. Sonen körde hastighetsskridskor, jag hade bara tagit med mina långfärdsskridskor.

428.jpg

Berk

Aktiv medlem
Hur går hastighetsskridskor på dagens is?

Bara sonen körde hastighetsskridskor. Isen var riktigt bra för största delen, det var bara några biterna av en eller två meter lång som var dålig. Det fanns sprickor, men dom var bra synliga. Sonen ramlade två gånger. Men han har skenorna med nästan raka vinklar, runda spetserna är mycket säkrare. Jag skulle gärna har haft hastighetsskridskor på 99% av banan, men vet inte om jag skulle välja dom pga risk på vurpa på 1%.

Berk

Aktiv medlem
Skolan är stängd idag, så vi åkte en runda på Edsviken. Nästan ingen sprickor eller dåliga bitpr ett så perfekt till hastighetsskridskor. Isen var dock inte helt slätt (Norrviken var helt slätt).

429 (1).jpg

foobar

Ny medlem
Kommit igång med åkandet sedan jag började cykla för ~18 månader sedan och likheterna i upplevelsen jämtemot landsväg är slående! Perfekt substitut för cykel ett tag till, kört några varv varje dag på Norrviken senaste veckan.

Till saken så har jag ett par Rottefella som jag köpte för några år sedan som jag efter att ha läst ordet "hastighetssko" för första gången nu vill ersätta. Hur mycket snabbare blir man med snabbare grillor?

Berk

Aktiv medlem
Kommit igång med åkandet sedan jag började cykla för ~18 månader sedan och likheterna i upplevelsen jämtemot landsväg är slående! Perfekt substitut för cykel ett tag till, kört några varv varje dag på Norrviken senaste veckan.

Till saken så har jag ett par Rottefella som jag köpte för några år sedan som jag efter att ha läst ordet "hastighetssko" för första gången nu vill ersätta. Hur mycket snabbare blir man med snabbare grillor?

Om man har bra teknik och bra is kann man köra klart snabbare. Om en av både saknas vinner man inte mycket eller är man långsammare.

ejma

Aktiv medlem
Hur mycket snabbare blir man med snabbare grillor?
Berk kanske har lust att offra sig för statistiken och köra ett varv med raceskridskor och ett med långfärdsskridskor?

Antar att det är som med landsvägscykling, dvs tajta kläder och aeroposition är viktigast för hög fart. För de med bra teknik på raceskridskor är skillnaden säkert stor.

Sollentuna skridskosällskap bör kunna ge ett bättre svar på din fråga.

Lejon

Aktiv medlem
Åkte tre varv på Garnsviken strax norr om Åkersberga precis. Skapligt plogat, vindstilla och trevligt. Enstaka skravliga metrar men till 99 procent bra underlag.

Bilagor

• 4FEBF134-588A-44FB-857B-7CD0B717AB79.jpeg
    4FEBF134-588A-44FB-857B-7CD0B717AB79.jpeg
    581.7 KB · Besök: 9

Berk

Aktiv medlem

Eller en annan svar, som är inte direkt svaret på din fråga, är att åkning med hastighetsskridkor känns så mycket bättre! I jämförelse känner långfärdsskridskor svampiga och oprecisa. Och då kör jag med bra passande och riktigt styva Salomon skate pjäxor med carbon sula.

fiskarn

Aktiv medlem
Hur är sådana där hastighetsskridskor att åka med. Är det jobbigt för fötter eller så? Svårare med ojämn is?

Berk

Aktiv medlem
Hur är sådana där hastighetsskridskor att åka med. Är det jobbigt för fötter eller så? Svårare med ojämn is?

Man behöver starka ankelmusklar. Men man får dom av mycket skridskoåkning. Sen är det inte jobbigare om skorna passar bra på foterna. Jag har skor som har bakdelen i thermoplast så man kan forma dom på foterna.

Det är jobbigare med ojämn is för att dom fastnar enklare på ojämnheter och framförallt sprickor. Mina långfärdsskridskor har spetsen som böjer uppåt 3 cm över 6 cm längd, det gör att dom lyftes uppför öjämtheter och att man kan drar dom ut sprickor. Moderna hastighetsskridskor har nästan fyrkanta spetsor. Jag valde mina med lite rundare spestar. Om man har fyrkanta spetsor kan man slipa dom runda.

fiskarn

Aktiv medlem
Man behöver starka ankelmusklar. Men man får dom av mycket skridskoåkning. Sen är det inte jobbigare om skorna passar bra på foterna. Jag har skor som har bakdelen i thermoplast så man kan forma dom på foterna.

Det är jobbigare med ojämn is för att dom fastnar enklare på ojämnheter och framförallt sprickor. Mina långfärdsskridskor har spetsen som böjer uppåt 3 cm över 6 cm längd, det gör att dom lyftes uppför öjämtheter och att man kan drar dom ut sprickor. Moderna hastighetsskridskor har nästan fyrkanta spetsor. Jag valde mina med lite rundare spestar. Om man har fyrkanta spetsor kan man slipa dom runda.

Hade ju varit kul att testa nån gång men är väl inget jag kommer köpa. Har nog aldrig ens sett sådana.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer