[OT] Långfärdsskridskor - Turrapporter, isläget mm i Sth-området?

fiskarn

Aktiv medlem
Har du inte sett Nils van der Poel åka på TV?
Haha jo det förstås.

Har haft samma vanliga skridskor i 10 år och ändå åkt en del. Är nog få grejer jag använt så mycket med så lite underhåll. Men man har ju funderat på att ja utveckla sig på något sätt ibland.

Berk

Aktiv medlem
Har haft samma vanliga skridskor i 10 år och ändå åkt en del. Är nog få grejer jag använt så mycket med så lite underhåll. Men man har ju funderat på att ja utveckla sig på något sätt ibland.

Det är riktigt trevligt! Skridskor behöver man bara torka av och slipa då och då.

Bele

Aktiv medlem
Någon som har åkt på Norrviken idag eller har sett tillförlitlig info om överisläget? Infon på Facebook-sidan är för knapphändig.

Lejon

Aktiv medlem
Löjligt bra idag kring Spillersboda.

Bilagor

• 94C86CF0-EB4E-4441-9D79-9B4EB11AA131.jpeg
    94C86CF0-EB4E-4441-9D79-9B4EB11AA131.jpeg
    432.4 KB · Besök: 53
  • 7536E21E-8167-4556-A327-F43EC7796C2E.png
    7536E21E-8167-4556-A327-F43EC7796C2E.png
    146.6 KB · Besök: 56
  • 0BA9BA2F-9219-4950-AABE-59CE59BF31A3.jpeg
    0BA9BA2F-9219-4950-AABE-59CE59BF31A3.jpeg
    548.3 KB · Besök: 49
  • 797A9AC1-B12B-413E-B69C-BBA6794DB829.jpeg
    797A9AC1-B12B-413E-B69C-BBA6794DB829.jpeg
    678.5 KB · Besök: 48

ejma

Aktiv medlem
Någon som har åkt på Norrviken idag eller har sett tillförlitlig info om överisläget? Infon på Facebook-sidan är för knapphändig.
Enligt Stravaåkare lär isen varit bra på Norrviken.

Åkte en sväng på Edsviken och den är okej. Västra sidan är bitvis spegelblank. Östra sidan har några vikar som legat skyddade och är spegelblanka. Den gamla plogade banan är mestadels som att cykla grus. Vibrationer och nästan öronbedövande smatter från skridskorna.
Runt Kaninholmen är mestadels öppet vatten. Nedanför Falkberget finns partier med öppet vatten.

Berk

Aktiv medlem
Enligt Stravaåkare lär isen varit bra på Norrviken.

Åkte en sväng på Edsviken och den är okej. Västra sidan är bitvis spegelblank. Östra sidan har några vikar som legat skyddade och är spegelblanka. Den gamla plogade banan är mestadels som att cykla grus. Vibrationer och nästan öronbedövande smatter från skridskorna.
Runt Kaninholmen är mestadels öppet vatten. Nedanför Falkberget finns partier med öppet vatten.

Menar du verkligen öppet vatten eller finns det mycket vatten på isen?

ejma

Aktiv medlem
Menar du verkligen öppet vatten eller finns det mycket vatten på isen?
Runt södra delen av Kaninholmen är det öppet vatten, 2-15 meter ut från stranden. Sundet mellan Kaninholmen och badplatsen är smalt och grunt, dvs vattnet rör mycket på sig. Nedanför Falkberget finns glipor om 1-2 meter från land. De nord och nordvästliga vindarna har tryckt en hel del smältvatten över sjön mot den östra sidan och där glipor funnits har vattnet åkt ner och luckrat upp isen.

Ingen överis.

Mats65

Aktiv medlem
Det är alltså öppet utanför Kairo?
Nej, bara passagen söder om Munkholmen. Såg ut som det var öppet även väster om Munkholmen.
Kliver du på vid Kairo och kör norrut så slipper du promenad.
Rött = öppet.
Blått= troligen öppet.

Hörde av andra att det var OK från Kungsängen också.
Såg från bilen att det fanns is på Görveln, men kollade inte hur den var.

27AF319C-1A87-4D30-8AE7-749590661FBE.jpeg

Berk

Aktiv medlem
På morgonen sade sonen att han INTE ville åka skridskor. På eftermiddagen kunde jag övertyga honom med pannlampa-"tricket" och att åka i skymning på Norrviken. En otroligt vacker tur!

Möte andra nederländare som sade att man kunde åka hastighetsskridskor. Sonen ramlade dock fem gånger när han åkte i sprickor. Bra att jag valde långfärdsskridskor.

440.jpg

Lejon

Aktiv medlem
På morgonen sade sonen att han INTE ville åka skridskor. På eftermiddagen kunde jag övertyga honom med pannlampa-"tricket" och att åka i skymning på Norrviken. En otroligt vacker tur!

Möte andra nederländare som sade att man kunde åka hastighetsskridskor. Sonen ramlade dock fem gånger när han åkte i sprickor. Bra att jag valde långfärdsskridskor.

Visa bilaga 534933
Jag åkte där idag också, startade samtidigt som ett gäng med riktiga hastighetsskridskor men eftersom jag inte åkte jättefort och de aldrig åkte om mig tror jag det var ett dåligt val av skridskor. Isen var ju rätt dålig, både ojämn och med sprickor. Dessutom absurt mycket folk mitt på dagen (där de flesta åkte i bredd med pikarna pekandes åt alla håll kändes det som).

Berk

Aktiv medlem
Jag åkte där idag också, startade samtidigt som ett gäng med riktiga hastighetsskridskor men eftersom jag inte åkte jättefort och de aldrig åkte om mig tror jag det var ett dåligt val av skridskor. Isen var ju rätt dålig, både ojämn och med sprickor. Dessutom absurt mycket folk mitt på dagen (där de flesta åkte i bredd med pikarna pekandes åt alla håll kändes det som).

Därför tycker jag också att det var bra att åka i skymningen. Första runda var lite innan och det var lite mer folk. Vi möte tre nederländare vid tullen som vi senare passerade. Sonen körde två gånger snabbare än dom. Så hastighetsskridskor var en bra val om man inte är rädd att ramla då och då (som jag är lite, men sonen inte alls). På vägen tillbaka fick sonen kalla tå (jag måste ger honom tåvärmare). Då ville han hem och var han klart snabbast på Norrviken.

EDIT: eller för att såga det enklare: för en bra åkare är hastighets alltid snabbare på en preparad bana, enda nackdelen är att chansen att ramla ökar.

Senast ändrad:

ejma

Aktiv medlem
Jag åkte några varv på Rönningesjön. Som vanligt dåligt plogad, men isen var ganska okej. Givetvis seg stöpis, men oftast jämn. Finns några sprickor, men inte så farligt som där oftast är. Gick att hålla hygglig fart när banan var fri från småbarnsfamiljer, stakåkare och hundar.

Edsvikens förträfflighet tycks ofta överdrivas. Förra helgen var folk på FB lyriska, men egentligen var bara vädret bra. Isen var till stor del ojämn förutom där den legat i lä.

Bele

Aktiv medlem
Något som har åkt på Norrviken under em eller ikväll? Fortfarande risk för överis?

Lejon

Aktiv medlem
Något som har åkt på Norrviken under em eller ikväll? Fortfarande risk för överis?
Igår åkte jag på kvällen. Helt värdelöst! Mörkt, blött och omöjligt att se var man var. Började frysa lite ovanpå vissa pölar, riktigt lurigt. Glad att jag inte ramlade.
Men ganska roligt på sitt sätt. Jag gissar att det är ungefär lika dåligt eller möjligen lite mindre blött nu.

Bilagor

• 3E4AACAA-91F1-4991-8626-31A2389F7FE7.jpeg
    3E4AACAA-91F1-4991-8626-31A2389F7FE7.jpeg
    430.3 KB · Besök: 24
  • 061B4B58-0B88-4976-A46C-8693DC47A557.jpeg
    061B4B58-0B88-4976-A46C-8693DC47A557.jpeg
    811.6 KB · Besök: 24
  • 830097BF-90E9-4E41-A4F1-5EB3BF44994C.jpeg
    830097BF-90E9-4E41-A4F1-5EB3BF44994C.jpeg
    564.4 KB · Besök: 24
Senast ändrad:

Bele

Aktiv medlem
Igår åkte jag på kvällen. Helt värdelöst! Mörkt, blött och omöjligt att se var man var. Började frysa lite ovanpå vissa pölar, riktigt lurigt. Glad att jag inte ramlade.
Men ganska roligt på sitt sätt. Jag gissar att det är ungefär lika dåligt eller möjligen lite mindre blött nu.

Som tur är gissade du helt fel. Det har stöpt igenom överallt där jag åkte. Blandat kärnis och stöpis, bitvis riktigt njutbart. Finns ythinder, men inget som är särskilt störande. Bäst är nog att försöka åka längs med banan.

Den som är morgonpigg hinner kanske åka innan det utlovade skitvädret drar in och sannolikt förstör isen.

ptrk

Aktiv medlem
Planen är att vara på Norrviken inom ett par timmar. Visserligen barntur men kan rapportera då!

fiskarn

Aktiv medlem
Som tur är gissade du helt fel. Det har stöpt igenom överallt där jag åkte. Blandat kärnis och stöpis, bitvis riktigt njutbart. Finns ythinder, men inget som är särskilt störande. Bäst är nog att försöka åka längs med banan.

Den som är morgonpigg hinner kanske åka innan det utlovade skitvädret drar in och sannolikt förstör isen.

Ja det är svårt att veta hur isen är innan man har kollat. Det vanligaste tycker jag är att det blir ganska bra efter några dagars mildväder om det inte är allt för varmt. Första gången det töar på en is brukar det kunna bli mycket vatten på.

Bele

Aktiv medlem
Hörde just att Norrviken var riktigt bra igår. Man kan åka överallt.
Lita inte på den källan i fortsättningen. Längs norra slingan var det glasis som bitvis inte bar och då skar det ner djupt. Fanns även några andra sådana ställen, men de var lättare att undvika och i dem gick oftast inte ner lika djupt.

Berk

Aktiv medlem
Lita inte på den källan i fortsättningen. Längs norra slingan var det glasis som bitvis inte bar och då skar det ner djupt. Fanns även några andra sådana ställen, men de var lättare att undvika och i dem gick oftast inte ner lika djupt.

Kanske var det söndag då ...

Hörde samma om Brunnsviken igår. Idag såg jag dock flera åka och det verkade oproblematiskt.

Runn var riktigt bra på söndag, men det är OT här.

Bele

Aktiv medlem
Norrviken började bli lite ytmjuk på några ställen idag vid 16-tiden. Någon morgontid som kan avrapportera status idag söndag? Alternativt någon vågar sig på en prognos hur en natt utan minusgrader, med begränsad utstrålning men med en hel del blåst kommer att påverka ytskiktet?

Lejon

Aktiv medlem
Jag är på Norrviken nu. Sisådär kan man säga. Ändå åkbart.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    373.9 KB · Besök: 28

Berk

Aktiv medlem
Ville nästan åka till Ravalen och då frågade frun om jag hade tittat på sssk.se. Hittade åkbar is på Sigtunafjärden och att Sigtunarännet kördes idag! Hade helt missat det. Därför en perfekt plogay bred banan och bra is till hastighetskridskor. Det blev en fin familjtur.

466.jpg

Bele

Aktiv medlem
Någon som regelbundet åker på Vallentunasjön och kan redogöra för om det finns speciella ställen där man måste vara särskilt uppmärksam eller helt ska undvika?

Berk

Aktiv medlem
Någon som regelbundet åker på Vallentunasjön och kan redogöra för om det finns speciella ställen där man måste vara särskilt uppmärksam eller helt ska undvika?

Har åkt där några gånger, min inte de sista två år. Brukar vara oproblematiskt. Men efter lite googling hittade jag den här sidan med riktigt detaljerad information!

ejma

Aktiv medlem
Har åkt där några gånger, min inte de sista två år. Brukar vara oproblematiskt. Men efter lite googling hittade jag den här sidan med riktigt detaljerad information!

Har inte mycket att tillägga. Det har denna vinter legat småsten utkastade på isen utanför badet nedanför Täbykyrkas begravningsområde. De kanske har sjunkit ner i isen efter några dagars sol.

Råken i norra delen ovan värmeväxlarna flyttar på sig från år till år. Den brukar dock vara markerad.

Oftast är isen bäst i sydvästra delen från golfbanan och ner.

Jag brukar gå på vid södra delen. Det finns en liten parkering där Roslagsleden går från väg till stig samt en lite större 200-300 meter längre ner vid "naturstigen" på gamla tippen.

Bele

Aktiv medlem
@Berk och @ejma - tack för mycket bra input!

Under lördagen kom det rapporter om att Norrviken var ok, så jag åkte dit istället. Det var helt ok på lördagen, trots en sen start. På söndagen startade jag nästan lika sent, men då var det knepigt. Norra slingan i praktiken oåkbar och södra delvis sönderkörd. Partiet mellan södersta och norra slingan var ok, men krävde ganska mycket uppmärksamhet och jag vurpade flera gånger, vilket inte hör till vanligheterna. När jag avrundande vid 17-tiden var södra slingan helt sönderkörd på västra sidan och det var svårt att köra vid sidan pga slask som frusit ojämnt.

Någon som har åkt de senaste dagarna? Solen har kanske jämnat ut stöppartierna något och det ska ju bli lite fler minusgrader på nätterna. Går det att komma ut från tullen och hur ser det ut på resten av sjön ut?

Berk

Aktiv medlem
@Berk och @ejma - tack för mycket bra input!

Under lördagen kom det rapporter om att Norrviken var ok, så jag åkte dit istället. Det var helt ok på lördagen, trots en sen start. På söndagen startade jag nästan lika sent, men då var det knepigt. Norra slingan i praktiken oåkbar och södra delvis sönderkörd. Partiet mellan södersta och norra slingan var ok, men krävde ganska mycket uppmärksamhet och jag vurpade flera gånger, vilket inte hör till vanligheterna. När jag avrundande vid 17-tiden var södra slingan helt sönderkörd på västra sidan och det var svårt att köra vid sidan pga slask som frusit ojämnt.

Någon som har åkt de senaste dagarna? Solen har kanske jämnat ut stöppartierna något och det ska ju bli lite fler minusgrader på nätterna. Går det att komma ut från tullen och hur ser det ut på resten av sjön ut?

Varsågod!

Otroligt att man fortfarande kan/kunde åka bra på Norrviken!
Jag är bortrest, så har ingen information om Stockholmsområdet. Åkte på Orsasjön på lördagen. Fin men blåsigt (som förra året).

474.jpg

Mats65

Aktiv medlem
Jag åkte på Vallentunasjön idag. Mestadels helt OK is även om man får se upp för en del områden med ej helt nedstöpt snö. Bitvis även riktigt fin is. Det går en råk tvärs över Bällstasundet men den passeras lätt på östra sidan. Bästa isen är söder om råken.
5C84F84C-E50A-4157-AB2F-541D8AD1D3E0.jpeg
AE2184CF-E4CB-44F0-8626-1F1EAFED4D0A.jpeg

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer