[OT] Långfärdsskridskor - Turrapporter, isläget mm i Sth-området?

Mats65

Aktiv medlem
Vårvinter på skridskor är allt lite speciellt.
Brofjärden idag.

20220311_103158.jpg
20220311_102327.jpg
20220311_101115.jpg
20220311_091949.jpg
20220311_091210.jpg

Bele

Aktiv medlem
Norrviken bjöd upp till en drygt tre timmars avslutningsdans. Merparten var buligt med inslag av slätare partier. Längs östsidan nära strandkanten fanns det längre släta partier, dock initialt i skugga. Jag valde sol och buligt i början, men vartefter solen steg åkte jag mer och mer längs östsidan. Vid 1130 fanns det fortfarande släta partier som inte hade blivit ytmjuka.

Den som vill chansa hoppas att nattkylan räcker och åker tidigt imorgon och håller sig då längs östsidan. Bäst strax norr om jästfabriken och norrut till ön.

foobar

Medlem
Någon som känner till vart det finns några sjöisar som är åkbara kring Stockholmsområdet?

Der Kaiser

Aktiv medlem
Cyklade över bron i sundet Dammtorpssjön-Söderbysjön samtidigt som några skrinnare duckade under bron, de sa att isen började bli tjock (som svar på min fråga).
Det var även en massa andra skrinnare som verkade göra varv på varv på Söderbysjön.

På Singöfjärden ser jag ingen is, men det är å andra sidan kolsvart ute....

Berk

Aktiv medlem
Hur är isen? Funderar på att ta en kvällstur ikväll om det inte avrådes ifrån.

Isen är riktigt bra! Vi körde hastighetsskridskor, som man kan ser på bilden. Det finns några få mindre sprickor. Vi ska köra igen idag. Tänkte att göra det tidigt innan snön döljer sprickorna. Men på långfärdsskridskor är det ingen problem.

Berk

Aktiv medlem
Långfärdsskridskor fastnar också i sprickor. Lyckades pricka några på östra sidan. Eller menar du att fartskridskorna går sönder?

Hastighetskridor fastnar mycket enklare och hårdare i sprickor, man ramlar nästan garanterad. Med nuvarande sprickor tror jag att man kan drar ut långfärdsskridskor från de flesta sprickorna och man bara ramlar om man har riktigt otur.

Bele

Aktiv medlem
Hur är isen? Funderar på att ta en kvällstur ikväll om det inte avrådes ifrån.

Jag skulle nog faktiskt avråda. Jag åkte mellan 1120 och 1420 och det blev avsevärt sämre under den tiden. I början såg man sprickorna, nu döljer snön dem. Nu har det snöat så mycket att snön bromsar. På östsidan har det drevat sig och snöansamlingarna börjar bli så höga att det finns risk för att det tar stopp. De döljer dessutom effektivt sprickorna och jag hakade i en på ett obehagligt sätt.

Köp & Sälj

Topp