[OT] Lego?

Hejnrik

Aktiv medlem
[OT] Lego?
Jag håller storadels med. Men tycker att nästan alla nya byggsatsen Lego har kommit med är för slätta. Man måste kunna ser att det är Lego!
Jag håller med! Men det där med släta delar verkar vara en del av en byggstil som kallas för studless Lego. De pratade ibland om detta på Lego Masters Sverige som sändes på TV4. Ibland sa domaren något i stil med "ni behärskar tekniken att bygga studless"

Själv tycker jag bara att det är ett sätt att försöka dölja det unika med Lego eller att öka antalet bitar i en byggsats som används för att dölja "prickarna".

N_sandstrom

Aktiv medlem
[OT] Lego?
Jag håller storadels med. Men tycker att nästan alla nya byggsatsen Lego har kommit med är för slätta. Man måste kunna ser att det är Lego!
Jag gillar det.
Men jag var också med på tiden när grejerna började se ut så här:

1655968938831.png

Ett fåtal jättestora släta specialdelar med stickers istället för detaljer.
Dagens "studless" är ett bra kliv från det.

NAnders

Aktiv medlem
[OT] Lego?
Jag håller med! Men det där med släta delar verkar vara en del av en byggstil som kallas för studless Lego. De pratade ibland om detta på Lego Masters Sverige som sändes på TV4. Ibland sa domaren något i stil med "ni behärskar tekniken att bygga studless"

Själv tycker jag bara att det är ett sätt att försöka dölja det unika med Lego eller att öka antalet bitar i en byggsats som används för att dölja "prickarna".

Jag har iofs aldrig sett Lego Masters men "studless" brukar väl avse nyare tekniklego, där balkarna saknar knoppar och bara fästs med stift?

Hejnrik

Aktiv medlem
[OT] Lego?
Jag har iofs aldrig sett Lego Masters men "studless" brukar väl avse nyare tekniklego, där balkarna saknar knoppar och bara fästs med stift?
Egentligen så vet jag inte svaret på frågan. Men när jag googlade lite snabbt på ”studless Lego” kom det upp en hel del bilder på tekniklego. Kanske började idén med studless inom tekniklego och har sedan spridit sig till vanligt lego. Inom vanligt lego har väl den tekniken inga direkta fördelar utom att dölja knopparna.

WFD

Aktiv medlem
[OT] Lego?
Har en diskret samling Lego Technic, typ sjutton bilar. Tyvärr (?) slukar cyklarna alla pengarna. Så det har inte blivit några investeringar sista tiden.

Berk

Aktiv medlem
[OT] Lego?

Kul, men inte bättre än orginalet, precis som rymdskeppet ovan.

Jag såg originalet för några veckor sen i Lego House och det var så kul att ser igen att sätterna kunde justeras framåt och bakåt och ryggstöd upp och ner! Hade helt glömt den. Men just innan det var vi hos min mor och såg vi lådan i källarförrådet. Kam på att det skulle vara kul att bygga den igen med sonen nästan gång vi är på familjbesök!

NAnders

Aktiv medlem
[OT] Lego?
Kul, men inte bättre än orginalet, precis som rymdskeppet ovan.

Jag såg originalet för några veckor sen i Lego House och det var så kul att ser igen att sätterna kunde justeras framåt och bakåt och ryggstöd upp och ner! Hade helt glömt den. Men just innan det var vi hos min mor och såg vi lådan i källarförrådet. Kam på att det skulle vara kul att bygga den igen med sonen nästan gång vi är på familjbesök!

Jag har originalet, t.o.m. gummisnoddarna är OK efter 40 år.

mcperand

Aktiv medlem
[OT] Lego?
Det där har jag också funderat på. Olikfärgade bitar en masse i delar som inte syns är vanligt i många större modeller. Den enda logiska förklaringen jag kan komma på är att ritningen blir mer lättläst.
Jag har byggt i princip alla större Technic- och Star Wars-modeller de senaste 20 åren och tycker mig märka en tydlig trend med ganska omotiverade bitar som blir fler och fler för varje modell. Min teori är många bitar -> högre pris -> större avans. Fast retromodellerna säljer nog med en annan pull-faktor :unsure:

NAnders

Aktiv medlem
[OT] Lego?
Jag har byggt i princip alla större Technic- och Star Wars-modeller de senaste 20 åren och tycker mig märka en tydlig trend med ganska omotiverade bitar som blir fler och fler för varje modell. Min teori är många bitar -> högre pris -> större avans. Fast retromodellerna säljer nog med en annan pull-faktor :unsure:
Fast kollar man pris per bit så är stora modeller billigare.

Liknande trådar

197 svar
Topp