[OT] Lego?

mcperand

Aktiv medlem
[OT] Lego?
Fast kollar man pris per bit så är stora modeller billigare.
Så är det, men över en viss brytgräns landar priset i princip alltid på 1 kr per bit. Om man då lyckas bygga in massa "onödiga" bitar av mindre, enklare modell går det att driva upp priset. Framför allt bland kunderna som tänker "wow, 4600 bitar, den måste vara jättehäftig!".

N_sandstrom

Aktiv medlem
[OT] Lego?
Discovery Channel var de som producerade tvbilderna för de sk. "månlandningarna" så klart.

(försök till skämt ovan)
Varför är loggan inte med på detta set då?

1664800384541.png

DeLiQ

Aktiv medlem
[OT] Lego?
Idag har jag hjälpt äldsta barnbarnet (8år) med ett Charger-bygge. Han upptäckte att det var något som var fel, så jag fick försöka att komma tillrätta med det.
En uppochnervänd detalj och ett par felmonterade bitar hittade jag och nu verkar det stämma.
DSC_3655.JPG

Hejnrik

Aktiv medlem
[OT] Lego?
Fyren är jag lite sugen på :p

Den är fin! Frågan är hur mycket det låter om drivningen. Låter det för mycket så är det kanske inte något som man vill ha påslaget en längre stund, och det är inget som man direkt kan olja eller vaxa in ;-)

mcperand

Aktiv medlem
[OT] Lego?
Berätta gärna om bygget efteråt. Jag har dragit mig för att bygga den för det är själva bygget jag gillar och jag har hört från likasinnade att den är lite tråkig att bygga (”bara” en massa plattor) men att slutresultatet blir toppen. Nu får vi förhoppningsvis en datapunkt till.

Mange.

Aktiv medlem
[OT] Lego?
Mjo, har varit osäker på det också.
Men hoppas att insidan och det lull runt omkring gör det värt det. ISDn är ju ett av dom coolaste rymdskeppen och är verkligen ikoniskt. Finns lite mocs för en chimaera och även mer studless om det tilltalar.

Joham

Aktiv medlem
[OT] Lego?
Finns det nån välsorterad sida man kan köpa lösa bitar? Skulle vilja ha en svans till denna:
79AA46AB-E941-435B-AF67-85F27F76544B.jpeg
(någon som handlat från bricklink?)

mcperand

Aktiv medlem
[OT] Lego?
Finns det nån välsorterad sida man kan köpa lösa bitar? Skulle vilja ha en svans till denna:
Visa bilaga 592731
(någon som handlat från bricklink?)
Vet du vilket set biten hör hemma i? I så fall kan du knappa in det på Rebrickable och få upp alla som säljer just den delen, vad den kostar och leveransvillkor.

Edit: svansen 6028 i grönt verkar bara finnas på Megabricks och Stranger Bricks, men som uppsida kostar den bara 11.50 SEK som dyrast!

Senast ändrad:

42Hz

Aktiv medlem
[OT] Lego?
Bricklink har säkert, gäller bara hitta någon med vettig frakt, sen blir det alltid dyrare för man slänger med mer från samma säljare. ;)

nisseson

Aktiv medlem
[OT] Lego?
Sälja rymdlego, en del enkla saker som kanske går för en femtiolapp, andra som enligt siter på nätet kan gå för en tusing eller flera. Var gör man det bäst? Tradera är ett alternativ, men finns det bättre?

NAnders

Aktiv medlem
[OT] Lego?
Sälja rymdlego, en del enkla saker som kanske går för en femtiolapp, andra som enligt siter på nätet kan gå för en tusing eller flera. Var gör man det bäst? Tradera är ett alternativ, men finns det bättre?

Priserna är oftast högre på Blocket. Men jag skulle tro att det är enklare att få sålt på Tradera.
Ergo: folk som köper lego på Blocket är puckon. (Innebär det att folk som säljer lego på Tradera också är puckon?)

Ska säga att jag aldrig har köpt eller sålt via någon av de specifika legotjänsterna så jag har ingen koll på marknaden där.

Joham

Aktiv medlem
[OT] Lego?
Du kan ju alltid lägga ut det på tradera för det du vill ha och se om någon är intresserad. Kostar ju inget så länge du inte säljer det. Annars är det ju 10% (minst 3:-, Max 200:-)

nisseson

Aktiv medlem
[OT] Lego?
Du kan ju alltid lägga ut det på tradera för det du vill ha och se om någon är intresserad. Kostar ju inget så länge du inte säljer det. Annars är det ju 10% (minst 3:-, Max 200:-)
Jag är så osäker på vad jag vill ha (kan förvänta mig) bara. 🙂 På specialsiter går t.ex. en 928 på 3-4000kr, men de verkar ovanliga på Tradera (även om en nyss gick på 3250 där), så jag ser risken att någon budar hem den för klart lägre än vad den skulle gå på en kännarsite. Samtidigt så är Tradera iaf halvbekvämt, önskar inte använda skum mexikansk site och få betalt med peruanska Sols och skicka till Malaysia.

Finns det någon enkel lösning där man får rätt, och bra betalt? 🙂

Joham

Aktiv medlem
[OT] Lego?
Jag är så osäker på vad jag vill ha (kan förvänta mig) bara. 🙂 På specialsiter går t.ex. en 928 på 3-4000kr, men de verkar ovanliga på Tradera (även om en nyss gick på 3250 där), så jag ser risken att någon budar hem den för klart lägre än vad den skulle gå på en kännarsite. Samtidigt så är Tradera iaf halvbekvämt, önskar inte använda skum mexikansk site och få betalt med peruanska Sols och skicka till Malaysia.

Finns det någon enkel lösning där man får rätt, och bra betalt? 🙂
Om man kollar på tradera.se/valuation kan du se vad de har sålts för tidigare. Du kan ju alltid lägga ut den för 3500:- och se om någon nappar, du väljer ju själv vilket lägsta pris du vill sätta. Eller om du bara sätter ett köp nu-pris

Mange.

Aktiv medlem
[OT] Lego?
Finns ju en del grupper på Fb som säljer lego med budgivning. Vet inte om det är bra eller inte.
Har också funderat på att sälja några set som är för stora och som redan byggts om några gånger.

NAnders

Aktiv medlem
[OT] Lego?
Priserna är oftast högre på Blocket. Men jag skulle tro att det är enklare att få sålt på Tradera.
Ergo: folk som köper lego på Blocket är puckon. (Innebär det att folk som säljer lego på Tradera också är puckon?)

Ska säga att jag aldrig har köpt eller sålt via någon av de specifika legotjänsterna så jag har ingen koll på marknaden där.

En sak att tänka på är att Tradera har  jävligt förmånliga avtal med paketfirmorna. Schenker kostar kanske en tredjedel av ordinarie pris, och även måttvillkoren är oerhört generösa i jämförelse. Tradera är helt enkelt supersmidigt.

Liknande trådar

197 svar

Köp & Sälj

Topp