OT: Ljudinspelningsprogram

Pelle Hå

Aktiv medlem
Kan någon tipsa om ett enkelt program för ljudinspelning?
Behöver kunna lägga på inspelningar i flera lager. Finns det lite enkla effekter som reverb, dist m.m. så är det en fördel, även om det blir plastigt ljud med digitala effekter.
Har använt Steinbergs Wavelab lite grand och det är väl något liknande jag är ute efter. Men gärna något gratisprogram om det finns.

Kolla här om du hittar något som verkar duga [länk borttagen]

edit, det var ingen bra sida. krävde medlemsskap...

edit2: http://audacity.sourceforge.net/ <-- den kanske. Kolla om den duger

edit3: tog bort första länken då den ändå var kass

Senast redigerad av en moderator:
Zam: tack, ska kolla om det kan vara något!

Daber/Cal: Ok, ser ju lite småkul iofs (trots inbyggda komp och grejjer, hehehe) men det är PC jag kör med.

Denna är jävligt ball åxå.Svenskutvecklad.Iofs inget ljudedidetringsprogram
combinator_big_new.jpg

Steinberg Cubasis v5.0 fungerar ju alltid. Det är iofs inte gratis men ganska billigt. Behöver du ett MIDI-keybord till det så vet jag att t.ex. Musikbörsen har ett billigt paket som innehåller båda.

/Lasse

Annars har jag ett midikeyboard som du gärna får köpa! Men det kanske var ljudprogram du var ute efter... Tyvärr har jag dålig koll på PC-sidan. Om det är musik du ska spela in i flera lager och med vettiga effekter så är det en sequenser med hårddiskinspelning som du ska ha – typ Steinberg Cubase (eller den lite enklare Cubsais). Ska du göra radio så tror jag att programmet Deck används ganska flitigt (eller i alla fall gjorde det det för ett par år sedan). Cubase har jag kört i många år på mac och det är ett kanonprogram.

/Per

Ekorre Skrev:
-------------------------------------------------------
> Soundforge gillar jag, du kan göra ganska mycket
> med det. =)

Har någon gammal version liggande någonstans hemma. Funkar fin-fint. Har redan glömt vad jag hade det till (kan det ha varit en bootlekinspelning tro?). I vart fall det bästa av 10+ program jag testade för .wav-redigering.

Cubase är la' mer för att skapa musik.

Ekorre: Ja visst, det ska jag kolla på också. Mikrodatorn gillade det i någon test för hundra år sedan. Blandade ihop namnet med sourceforge som Zam tipsade om. =)

LasseP: Ok, ska ha det i bakhuvudet.

hagdahl: Jag ska mest ha det för att skissa på lite gitarrprylar. Det hade nästan räckt med en analog tvåkanals porta, men det är ju inte fel att det öppnas lite fler möjligheter med datorns hjälp.
Midiprylar och mer kraftfulla program får vänta så länge (eller för alltid :-)).

Zeb: Hade ingen aning om att Adobe höll på med sån't också.

Pelle Hå Skrev:
> hagdahl: Jag ska mest ha det för att skissa på
> lite gitarrprylar. Det hade nästan räckt med en
> analog tvåkanals porta, men det är ju inte fel att
> det öppnas lite fler möjligheter med datorns
> hjälp.
> Midiprylar och mer kraftfulla program får vänta så
> länge (eller för alltid :-)).

Då tycker jag Cubase är kanon. Det är lättanvänt och stabilt och om man inte använder en massa mjukvarusamplers och tunga effekter så tar det inte särskilt mycket datorkraft heller. Jag brukar lägga bas/trummor och möjligen nån klaviatur med midi och sen lägger jag gitarr/sång/annat via HD-inspelning. Till detta fungerar Cubase kanon.

Kanske lite dyrt att köpa dock...

Köp en M.box med pro tools - billigt o profffsigt o så är du
safe om du skulle råka göra "megahiten" inför framtiden.
Att reason o lite pluggar följer med gör ju inte det hela sämre.

hagdahl Skrev:
> Då tycker jag Cubase är kanon. Det är lättanvänt
> och stabilt och om man inte använder en massa
> mjukvarusamplers och tunga effekter så tar det
> inte särskilt mycket datorkraft heller. Jag brukar
> lägga bas/trummor och möjligen nån klaviatur med
> midi och sen lägger jag gitarr/sång/annat via
> HD-inspelning. Till detta fungerar Cubase kanon.

Låter ju fint iofs. Testade Cubase för några år sedan men fick inte fart på det. Fick inte ut något ljud alls ifrån det, men det var nog mest skit bakom spakarna. Hade inte riktigt tid och lust att grotta ner mig för mycket. Wavelab fick räcka den gången.

>
> Kanske lite dyrt att köpa dock...

Ja, det är ju det. Donglarna är jobbiga också.

Tillbaka
Topp