OT: Märkligt elfel

MagerValp

Aktiv medlem
Jordfelsbrytare skall också lösa ut snabbare, tanken är att den som tex stoppar en gaffel brödrosten för att plocka ur de rykande fastbrända brödbitarna inte skall hinna dö innan säkringen löser ut.
Eller om man, begåvad som man är, ska löda lite i nätagget och glömmer att koppla ur strömkabeln först. Nu blev det kväller!

Pfaff

Aktiv medlem
När vi byggde om här och rev ner en del gamla innerväggar (byggt 2006) så satt dosorna fast bakom stora klumpar av spackel istället för att vara skruvade i plåtreglarna. Elektrikern som hjälpte mig bara skakade på huvudet.. han är väl inte lastgammal men hade inte sett något liknande förut.

Hur löser man snyggast och enklast ett trefasuttag på fasaden? Strax innanför, i en dubbelvägg som jag kommer in i via inspektionslucka, finns trefas på egen säkring framdraget (spisen stod på andra sidan väggen innan ombyggnaden). Ska man dra installationskabel från kopplingsdosan ut genom väggen eller skarva på nytt rör hela vägen ut genom fasaden och dra nya trådar hela vägen? Tänkte förbereda lite innan jag tar hit honom.

Han är upptagen så jag ringer helst inte och stör med onödiga frågor men har inga problem med att jag förberett lite själv om det är rätt gjort.
Dosorna satt nog med gips. Det var inte alls ovanligt på den goda gamla tiden att fästa upp B-dosor (plåtdosor) i murade väggar på det viset. Det var innan borrhammarens tidevarv och håltagning för rawlplugg var ett tidsödande handarbete. Fast 2006 var definitivt efter borrhammarens entré. Vitsen med gips är att det stelnar så fort, man kan i princip släppa vad-man-nu-monterar nästan direkt.
Om ledningarna till gamla spisuttaget är fräscha skall det inte vara något problem att skarva, bara skarven är åtkomlig även framöver.

Senast ändrad:

Stervelo

Aktiv medlem
Jordfelsbrytare skall också lösa ut snabbare, tanken är att den som tex stoppar en gaffel brödrosten för att plocka ur de rykande fastbrända brödbitarna inte skall hinna dö innan säkringen löser ut.

+1
Tänk sommartid och att åskan slår ner i närheten.
Jordefelsbrytare har en rätt så fix tid, säg 20-30 ms för att bryta, en säkring med metalltråd i, går av fortare ju högre strömmen är. De är inte tänkta att skydda ditt hjärta som får flipp när du närmare dig 50 mA.
Med en ren kortis, många kA, då löser proppen ut fortare än jordfelsbrytaren. Det är då en kortis ur krets, annars får du inte med jordfelsbrytaren. Men, proppen går på fasen, den går på total ström

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Dosorna satt nog med gips. Det var inte alls ovanligt på den goda gamla tiden att fästa upp B-dosor (plåtdosor) i murade väggar på det viset. Det var innan borrhammarens tidevarv och håltagning för rawlplugg var ett tidsödande handarbete. Fast 2006 var definitivt efter borrhammarens entré. Vitsen med gips är att det stelnar så fort, man kan i princip släppa vad-man-nu-monterar nästan direkt.

Ja det var nog gips. Typ ett halvkilo per dosa på baksidan av skivorna :-) Huset är som sagt byggt 2006.

Om ledningarna till gamla spisuttaget är fräscha skall det inte vara något problem att skarva, bara skarven är åtkomlig även framöver.

Det är 5x2.5mm FK framdraget till en kopplingsdosa, gjort när huset byggdes. Den sitter innanför en inspektionslucka, väggen där är ca 300 mm tjock då det går diverse VA där inne från våningarna ovanför.

Frågan är mest om man ska dra rör ut till och genom yttervägg eller om det är kosher att dra en lämplig installationskabel utan rör inne i väggen eller om det ska vara rör och lösa trådar.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Säkringen ska lösa dels för att skydda kabeln från ett för högt strömuttag och vid en kortslutning. Dvärgbrytare och diazedsäkringar är bra på olika saker på olika platser.

Pfaff

Aktiv medlem
Ja det var nog gips. Typ ett halvkilo per dosa på baksidan av skivorna :-) Huset är som sagt byggt 2006.

Det är 5x2.5mm FK framdraget till en kopplingsdosa, gjort när huset byggdes. Den sitter innanför en inspektionslucka, väggen där är ca 300 mm tjock då det går diverse VA där inne från våningarna ovanför.

Frågan är mest om man ska dra rör ut till och genom yttervägg eller om det är kosher att dra en lämplig installationskabel utan rör inne i väggen eller om det ska vara rör och lösa trådar.
Det finns inget hinder att lägga en kabel typ EQQ 5G2,5 e.d. genom väggen utan annat skydd. Hålet bör tätas runt kabeln med nåt lämpligt, latex tex.
Men skarven skall göras i en dosa som som sagt skall vara tillgänglig. Den befintliga dosan räcker antagligen men det får väl din elektriker avgöra.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Det finns inget hinder att lägga en kabel typ EQQ 5G2,5 e.d. genom väggen utan annat skydd. Hålet bör tätas runt kabeln med nåt lämpligt, latex tex.
Men skarven skall göras i en dosa som som sagt skall vara tillgänglig. Den befintliga dosan räcker antagligen men det får väl din elektriker avgöra.

Toppen, det är den allra enklaste lösningen. Dosan bör duga eftersom det var den som spisens Perliex-uttag var kopplat till inne i väggen tidigare. Typ av kabel får han välja lämplig!

Det jobbigaste är att skruva fast uttaget på fasaden som är puts på cellplastisolering och sen 5 cm längre in är det betong. :(

Pfaff

Aktiv medlem

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Jo jag har både borrhammare och sds-borr men om skruven ska räcka hela vägen ut genom isoleringen så kommer den inte vara 90 mm in i betongen.

Pfaff

Aktiv medlem
Jo jag har både borrhammare och sds-borr men om skruven ska räcka hela vägen ut genom isoleringen så kommer den inte vara 90 mm in i betongen.
¿que?
Nu har du gjort mig vilse i pannkakan.
Skall inte CEE-uttaget monteras utvändigt? I vilken ordning från montagesidan står de olika lager av murverk?
Det finns inga problem, bara lösningar.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Puts, cellplast (50 mm ca), betong. Och det ska sitta utvändigt, ja, på putsen.

När rörmokare satte dit vattenutkastare körde han gängstång genom väggen och drog så hårt så att han nästa krossade putsen. Utkastaren sitter dessutom snett - inte imponerad!

Pfaff

Aktiv medlem
Puts, cellplast (50 mm ca), betong. Och det ska sitta utvändigt, ja, på putsen.

När rörmokare satte dit vattenutkastare körde han gängstång genom väggen och drog så hårt så att han nästa krossade putsen. Utkastaren sitter dessutom snett - inte imponerad!
Ja se rörläggare…
Typ enstegstätad fasad. Ingen luftspalt? Nåja, betong ruttnar ju inte. Luta bara inte cykeln mot putsfasaden…
En lagom stor platta bakom uttaget av något slag som någon föreslagit ovan - jag har i tidernas morgon låtit tillverka ett stöd av den sortens i rostfritt stål - och fasadskruv, finns väl i uppemot 200 mm men det blir för långt, borde fungera. 120-150 mm blir bra och greppar i betongen.
Påfrestningen när man drar ur stöpseln kan bli rätt stor snett neråt på ett kraftuttag. Kan va bra att hålla emot.

jonte987

Aktiv medlem
I svedala ruttnar eller möglar i alla fall enstsgs rätt bra. Var ett antal processer mot ett stortbyggbolag för 10 år sen

Edit

HejaSverige!

Aktiv medlem
Från min sida var det bara "elektrikerförakt" 😁
har tidigare(inte längre) jobbat +20 år som snickare och tvingats städa efter elektriker...

Pfaff

Aktiv medlem
I svedala ruttnar eller möglar i alla fall enstsgs rätt bra. Var ett antal processer mot ett stortbyggbolag för 10 år sen

Edit
Jo. Men det är pinnabyggen. Spelar väl iofs ingen roll, de har ändå tjänat ut och måste jämnas med marken efter sisådär 40 års tid.
Jompers hus verkar ha betongstomme.

dogday

Aktiv medlem
Slutet gott, allting gott. Tack för alla svar. Gillar Happy – älskar bredden av kompetenser och viljan att hjälpa till!

Skärmavbild 2023-03-24 kl. 14.43.12.png

Pfaff

Aktiv medlem
Slutet gott, allting gott. Tack för alla svar. Gillar Happy – älskar bredden av kompetenser och viljan att hjälpa till!

Visa bilaga 615298
Det är ett rätt vanligt fel med den typen av kopplingsklämmor och flerledare. Man måste vara väldigt noga att kolla att ledarna verkligen bottnar. Men den tiden vill ingen betala.
Det finns öppningsbara klämmor som fungerar bättre.
Men till skillnad från torix och u-båtar sparar de de elektrikerns leder så hen kan jobba några år till…

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Jo. Men det är pinnabyggen. Spelar väl iofs ingen roll, de har ändå tjänat ut och måste jämnas med marken efter sisådär 40 års tid.
Jompers hus verkar ha betongstomme.

Ja, svårt att se att något skulle ruttna där. Stenhård prefab-betong. Är säkert nån isolering i den också, det är varmt inne i alla fall :)

Tack för tips, en rörstump som mothåll låter som en vettig lösning.

Och Wago 221!

Raggamuffin

Aktiv medlem
Det är ett rätt vanligt fel med den typen av kopplingsklämmor och flerledare. Man måste vara väldigt noga att kolla att ledarna verkligen bottnar. Men den tiden vill ingen betala.
Det finns öppningsbara klämmor som fungerar bättre.
Men till skillnad från torix och u-båtar sparar de de elektrikerns leder så hen kan jobba några år till…

Första generationens öppningsbara tog nästan livet av mig en gång. Den var nerfälld med hade inte låst tråden. Felsökte en nödbelysningsgrupp av led som låg utanför jfb. Gick från tråd i finger på högern till vänster arm som jag hade genom kabelstegen. Stod där tills en kollega sparkade bort stegen och jag åkte i backen.

De nya platta är bättre men behandlar dem som om de vore toppklämmor.

Topp