[OT] MC-försäkring

Gimpen

Aktiv medlem
[OT] MC-försäkring
Några som har bra input ang. försäkringar för MC?

Har spanat runt lite och Trygg-Hansa verkar ligga bäst till tätt följt av Bilsport & MC (som också är TH men annat upplägg)
Trygg-Hansa är typ 5-600 hundra billigare men har dyrare självrisk för stöld samt vagnskada.

IF är drygt 1300kr dyrare än de två förstnämnda utan några tydliga fördelar och Folksam kostade nästan 7000kr mer än den billigaste så jag tänker att det lutar åt Någon av de två förstnämnda.

Bilsport & MC skriver uttryckligen att dom inte kräver garageförvaring över nätterna samt att försäkring gäller även om man har lånat ut hojen.

TH och Bilsp. & MC gäller även olycksfallsförsäkring för både förare samt passagerare (och medtrafikanter) i händelse av olycka.

Någon försäkring nämner att man ska använda "skyddsutrustning" men vet ej vad det betyder, måste man ha skyddskläder eller räcker med vanlig hjälm?

BFS

Aktiv medlem
[OT] MC-försäkring
Några som har bra input ang. försäkringar för MC?

Har spanat runt lite och Trygg-Hansa verkar ligga bäst till tätt följt av Bilsport & MC (som också är TH men annat upplägg)
Trygg-Hansa är typ 5-600 hundra billigare men har dyrare självrisk för stöld samt vagnskada.

IF är drygt 1300kr dyrare än de två förstnämnda utan några tydliga fördelar och Folksam kostade nästan 7000kr mer än den billigaste så jag tänker att det lutar åt Någon av de två förstnämnda.

Bilsport & MC skriver uttryckligen att dom inte kräver garageförvaring över nätterna samt att försäkring gäller även om man har lånat ut hojen.

TH och Bilsp. & MC gäller även olycksfallsförsäkring för både förare samt passagerare (och medtrafikanter) i händelse av olycka.

Någon försäkring nämner att man ska använda "skyddsutrustning" men vet ej vad det betyder, måste man ha skyddskläder eller räcker med vanlig hjälm?
Märkesförsäkringar har (hade) bra pris.

ooms

Aktiv medlem
[OT] MC-försäkring
För bilen brukar jag göra en koll på compricer också, då får man ett hum om hur de mindre bolagen ligger till också. Sedan får man såklart läsa på villkoren för de bolag man ev går vidare med.
Även Aktsam och Watercircles brukar jag kolla upp för bilen.

L-G

Ny medlem
[OT] MC-försäkring
Bilsport eller Svedea brukar vara billigast. Skyddsutrustning är godkända mc kläder, hjälm är det lag på - åker inte en meter utan skinnstället o ryggskydd. Nästa ställ blir med airbag.

Försäkringar till mc lönar det sig alltid att ringa runt o jämföra…. Sällan man har så hög timlön som under de minutrarna det tar… 😉
Lycka till!

benjig

Aktiv medlem
[OT] MC-försäkring
Ett villkor som kan vara värt att kolla upp är hur lång tid det tar för dom att betala ut ersättning ifall hojen blir stulen. Har för mig att jag hade Bilsport & MC när hojen blev stulen och hade pengar i fickan 2 veckor senare.

HejaSverige!

Aktiv medlem
[OT] MC-försäkring

Lejon

Aktiv medlem
[OT] MC-försäkring
För mig har TryggHansa alltid varit överlägsna i pris utom en gång. Väldigt oväntat var dock Gjensidige klart billigast på förra hojen (CBR600RR). Köpte just en ny för året och då var ordningen återställd och TH var billigast igen. (Jag är 43 år, storstadsförort, sporthoj, mc-kort i 25 år.)

Märkesförsäkringar kan vara värt att kolla antar jag men när jag kollat har de inte varit bättre. TH har alltid varit bra vid kontakter också.

Lejon

Aktiv medlem
[OT] MC-försäkring
Märkesförsäkringar, bilsport och MC och andra bolag brukar vara kinkiga med sporthoj kan tilläggas. Men allt detta är ju enkelt att kolla om du har regnummer och kikar på bolagets hemsida.

Gimpen

Aktiv medlem
[OT] MC-försäkring
Ett villkor som kan vara värt att kolla upp är hur lång tid det tar för dom att betala ut ersättning ifall hojen blir stulen. Har för mig att jag hade Bilsport & MC när hojen blev stulen och hade pengar i fickan 2 veckor senare.

Nja, är inget som är så särskilt avgörande tänker jag. Om det rör sig om några veckor hit eller dit så är jag fine

Gimpen

Aktiv medlem
[OT] MC-försäkring
För mig har TryggHansa alltid varit överlägsna i pris utom en gång. Väldigt oväntat var dock Gjensidige klart billigast på förra hojen (CBR600RR). Köpte just en ny för året och då var ordningen återställd och TH var billigast igen. (Jag är 43 år, storstadsförort, sporthoj, mc-kort i 25 år.)

Märkesförsäkringar kan vara värt att kolla antar jag men när jag kollat har de inte varit bättre. TH har alltid varit bra vid kontakter också.

Gjensidige hade jag glömt bort, tack för tipset.
Är ingen sporthoj, för gammal och bekväm för sånt 😆

Gimpen

Aktiv medlem
[OT] MC-försäkring
IF eller Trygg-Hansa är bäst för sporthojar och dom har avställningsbar (smidigt med trafikverkets app).

Ja TH ligger bra till.
Men konstigt nog så verkar det hittills billigast med året-runt av de jag kollar på jämfört med avställbara.
Vill ha något att pendla med och köra så länge det är barmark så typ från tidigt mars till slutet november eller tom. en bit in i december ( GBG vintrar)

Gimpen

Aktiv medlem
[OT] MC-försäkring
Bilsport eller Svedea brukar vara billigast. Skyddsutrustning är godkända mc kläder, hjälm är det lag på - åker inte en meter utan skinnstället o ryggskydd. Nästa ställ blir med airbag.

Försäkringar till mc lönar det sig alltid att ringa runt o jämföra…. Sällan man har så hög timlön som under de minutrarna det tar… 😉
Lycka till!

Generellt sett så är jag i allra högsta grad förespråkare att skydd och att köra förståndigt och skulle aldrig få för mig att köra utan hjälm.
Men jag gillar inte riktigt tanken på några "krav" på mc-kläder/ryggskyddsutrustning.

Det skulle innebära att varenda enskild runda för resten av ägandet måste omfatta full mundering.
Jag vill kunna välja om jag ska iväg till kiosken, närmsta polare, kvällsdopp i närmsta tjärn och inte riskera att stå utan ersättning för något finstilt

Senast ändrad:

Gimpen

Aktiv medlem
[OT] MC-försäkring
Enda som sticker ut hittills är som sagt Folksam där en uppfriskande ärligt kundtjänstmedarbetare redan i förväg sa att "Folksam inte gillar motorcyklar" 😆
Dom var över 100% dyrare också

Gimpen

Aktiv medlem
[OT] MC-försäkring
Jag har IF till min Honda.

Jo dom försäkrar Honda.
Menade mest att dom inte riktade sig specifikt till Honda som t.ex. if gör med BMW som haft riktigt bra erbjudanden när jag kollade för några år sedan senast.
Då kostade en 650cc 1500kr / år i helförsäkring vilket är otroligt bra.

BFS

Aktiv medlem
[OT] MC-försäkring
Ok, var dom billigast då? Eller jämförde du inte.
När jag köpte den försäkrade jag den (en powercruiser) i mitt vanliga försäkringsbolag (LF) och satte i halsen när jag fick fakturan. Visst, bra vikteffektförhållande, men...En glidare! Hos IF kostade den inte 6400 (!) kr utan 1000 kr/helår/helförsäkring. Bytte såklart. Sen har det gått upp till 1250 kr/år. Nog billigt för mig, så jag har haft kvar den. Är för lat för att jaga hundralappar.

Gimpen

Aktiv medlem
[OT] MC-försäkring
Många tips, ska ta och kolla igenom alla någon kväll i veckan och jämföra..
Fanns ju en massa bolag jag helt glömt bort att dom existerande ju....

Gimpen

Aktiv medlem
[OT] MC-försäkring
När jag köpte den försäkrade jag den (en powercruiser) i mitt vanliga försäkringsbolag (LF) och satte i halsen när jag fick fakturan. Visst, bra vikteffektförhållande, men...En glidare! Hos IF kostade den inte 6400 (!) kr utan 1000 kr/helår/helförsäkring. Bytte såklart. Sen har det gått upp till 1250 kr/år. Nog billigt för mig, så jag har haft kvar den. Är för lat för att jaga hundralappar.

Du sänkte försäkringspremien med 5k bara genom att ringa några samtal och byta bolag..
Gött jobbat 👍🏻

Jag lär inte komma ner riktigt så lågt pga. storstad och utan tillgång till garage.
Men jag tänker att allt kring 3000kr / år ändå känns ok.

BFS

Aktiv medlem
[OT] MC-försäkring
Du sänkte försäkringspremien med 5k bara genom att ringa några samtal och byta bolag..
Gött jobbat 👍🏻

Jag lär inte komma ner riktigt så lågt pga. storstad och utan tillgång till garage.
Men jag tänker att allt kring 3000kr / år ändå känns ok.
Jo, jag är nöjd. Liite dåligt av mitt försäkringsbolag att inte kunna komma med en mer realistisk premie. 6400 var inte alls bra (speciellt med tanke på var jag bor, dvs inte storstan). Storstad och utan garage är inte optimalt. Äldre (mindre intressant) hoj brukar sänka premien. Men, har man en hoj man är nöjd med vill man ju ikte byta ner sig. :)

Lingon

Aktiv medlem
[OT] MC-försäkring
Fast på och avställningsbar var mycket dyr när jag kollat. Eller har det ändrats så det är värt krånglet?
För mig har det lönat sig. Jag har dessutom 4 hojar, så lite onödigt att ha alla påställda hela tiden. =)
Jag kollade pris härom veckan på en 2023 panigale v4s. Om man körde mindre än 8 månader per år lönade det sig med avställningsbar på TH.

RN

Aktiv medlem
[OT] MC-försäkring
Har min knarr hos Svedea. Funderade på att byta för ett par år sedan för att någon annan var typ en femhunka billigare om året. Sen blev hojen påkörd när den var parkerad. Ringde Svedea, de sa att jag skulle köra den till en verkstad för undersökning, vilken jag ville. En vecka senare får jag meddelande att de tar kostnaden och att de sänker självrisken för det var uppenbar parkeringsskada.

Tror det var två kåpor och framskärm som byttes eller om det var en kåpa, plus att det var fästen som böjts. Totalen gick på dryga 20 och detta var på en 2006a. Blev kvar hos Svedea. De har Hondas märkesförsäkring (och BMW tror jag). Honda har inte ett superavtal men man får iaf 10% om man är SMC-medlem :)

/R

Latmask

Aktiv medlem
[OT] MC-försäkring
Min gamla sporttourer har generellt genom åren varit billigast hos Gjensidige och Bilsport & MC. Men jag är 50+, bor på landet och hojen är gammal, så även stora relativa skillnader är sällan mer än nån femhundring per år. Just nu betalar jag nånstans i närheten av en tusenlapp hel/hel.

mcperand

Aktiv medlem
[OT] MC-försäkring
Man måste nog jämföra själv eftersom det skiljer väldigt mycket mellan bolagen beroende på ålder, vilken hoj och var man bor mm mm.
Jag kan inte annat än hålla med Lingon här. Jag har fyra väldigt olika hojar och de är försäkrade hos tre olika bolag på grund av hur väldigt olika de bedömer risker baserat på hojen även om det är samma förare på samma adress. Som någon skrev ovan, det kan vara väldigt bra timlön på den tid man lägger på att ringa runt lite.

kebarb

Aktiv medlem
[OT] MC-försäkring
Generellt sett så är jag i allra högsta grad förespråkare att skydd och att köra förståndigt och skulle aldrig få för mig att köra utan hjälm.
Men jag gillar inte riktigt tanken på några "krav" på mc-kläder/ryggskyddsutrustning.

Det skulle innebära att varenda enskild runda för resten av ägandet måste omfatta full mundering.
Jag vill kunna välja om jag ska iväg till kiosken, närmsta polare, kvällsdopp i närmsta tjärn och inte riskera att stå utan ersättning för något finstilt

Anledningen till denna regel i försäkringen (kanske någon nämnt) är att försäkringsbolaget är plitktigt att betala din sjukskrivning under tiden du är borta från arbetet eller något liknande. Jag kommer inte ihåg de exakta reglerna men någon gång efter 2006 kom det nya regler som utökade försäkringsbolagets plikter och då tillförde en del bolag regler till försäkringsvillkoren.

Jag har själv haft liknande försäkringar, och prisskillnaden för mig då var stor. jag var då runt 30år.

Utanför sverige bryr de sig inte om vad du har på dig, och försäkringarna är ändå inte dyrare. (det är nog för att det är staten som tar räkningen när man ligger på sjukan)

//K

Senast ändrad:

Manurhin2

Aktiv medlem
[OT] MC-försäkring
Svedea var billigast på min Blackbird.
Blev ännu billigare när jag reggade som ombyggt fordon med turbo👍
Angående Bilsport & mc så kom jag ihop mig med dom efter ombygget.
Var helt överens med handläggare om en premie på ca 2700 hel/hel och var försäkrad där ända till dess att dom mottog kort på cykeln.
Då ringde chefen och förklarade att det var omöjligt för dom att försäkra den för att "den ser ut som den gör", dvs att det var en sporttourer isf en custom.
Kommer aldrig hända igen att jag ens försöker.

Topp